-
:) Nå fikk du meg nesten til å gråte også - spørs om det er to hypohjerner på tur her :)
Jeg tullet fælt med dosen min her en periode. Sluttet å røyke og noen mnd etterpå var TSH på 10. Fant ikke ut dette før noen mnd etter det igjen for legen glemte å si ifra. Da hadde jeg begynt å røyke igjen så TSH var bedre, men ikke bra. Så økte jeg Levaxindosen, men sluttet samtidig på p-pillene (visste ikke om det med p-piller og Lev) så da var jeg plutselig overdosert. For å gjøre det enda mer vanskelig bestemte jeg meg for å prøve Liotyronin for hadde grusom hjernetåke og da fikk jeg enda mer overdoseringssymptomer, måtte gå kraftig ned på Lev. Etter dette kom en tid der jeg følte meg bra og "levende" igjen, men siden jeg måtte ned på Lev da jeg begynte på Lio så begynner jeg først nå å merke effekten av dette. Føler meg hypo igjen og gråtetoktene kommer stadig oftere... Konklusjonen er at det blir perioder med svingende form når man tukler med medisinen, men det må jo til for å tilslutt kunne bli bedre :)
Ang. det med kjærester så må man bare prate om det. Jeg tror at ingen som ikke har hypotyreose kan klare å fatte hva det kan innebære til tider, men vi må forsøke så godt vi kan å forklare hva som skjer. Jeg prøver å si ifra om at jeg tror jeg er dårlig og i tillegg prøver jeg å se meg selv utenifra og unnskylde meg når jeg oppfører meg tullete. Det kommer egentlig an på hvor dårlig jeg er - er jeg kjempedårlig så ser jeg ikke selv hvor ille det er. Jeg merker veldig godt at kjærlighetslivet varierer med formen, man kan vel ikke forvente annet, men man må ikke gi opp! Jeg orker nesten ikke være i samme rom som meg selv når jeg er på mitt verste så jeg fatter egentlig ikke hvordan kjæresten min klarer det ;)
En trøsteklem til fra Lilje
-
Hei igjen, der fikk jeg vel litt svar på det jeg skrev til deg i personlig melding...
Igjen snakker vi helt samme språk ref ditt siste avsnitt her, jeg også har vært veldig flink til å si fra når jeg kjenner jeg har en litt "tom" og apatisk dag hvor jeg er mest stille...han takler tårene greit egentlig fordi han vet jeg ikke kan noe for det og at jeg ofte ikke har noen grunn.....vi har bare vært sammen 3-4 mnd så jeg syns jo mest at det er pinlig.....
-
Hallo! Har ikke fått noen personlig melding fra deg jeg! Sjekket akkurat og...ingenting :)
Hehe, skjønner at det er litt pinlig, men han virker jo som han takler det greit og det er jo kjempeflott! :)
-
Ã…nei. Kanskje noen andre har fått en personlig meldig fra meg da :D Så hyggelig.
Jaja. Man kan jo snakke dette ihjel...uten å bli bedre. Men, det er så god hjelp å høre andres erfaringer....det gir litt håp liksom!... Litt lys i tunnelen...
-
Du kan jo sjekket "sendte meldinger" for å se hvem som evt. har fått den ;)
Jeg tror det er viktig å snakke med andre som er i samme situasjon og det kan gi veldig mye håp hvis man får høre at andre har vært der man er og blitt bedre! :) Jeg tror nok du snart kommer til å merke bedring også, men det gjelder å ha tålmodighet. Jeg har allerede fått resept på tålmodighet - du kan lese mer om den historien her: http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=2924
;)
Hilsen Lilje
-
Hehe, ja jeg leste om tålmodigheten - kult!!! :D Festlig...
Sjekket meldingene mine nå og det var ikke sendt noen. Puh. Hehe.... Jeg spurte bare om hvorfor du startet på Lev....skjønner ikke helt hvorfor noen starter med det og andre ikke.... Men så sa du litt om det i innlegget lenger opp her....
-
Lio (liotyronin) mener du :) Jeg startet på det blant annet pga brainfog, men også fordi jeg hadde lest her inne at mange blir bedre med en kombinasjonsbehandling med Lio+Lev. Hadde lyst til å prøve for å se om det kunne ha noen effekt og det hadde det jo.
Som du kanskje har lest så er T3 (Lio) det aktive stoffskiftehormonet, mens T4 (Lev) er pro-hormonet (en slags lagringsform). T4 omdannes til T3 forskjellige steder i kroppen (bl.a. leveren), men ikke alle vev har evne til å omdanne T4 til T3 og det er derfor mulig at kroppen trenger en liten mengde T3 direkte. En frisk skjoldbruskkjertel danner en liten mengde T3 i tillegg til T4 - hvis man har fjernet denne kjertelen eller den ikke fungerer lenger og man bare tar Levaxin så vil man bare tilføre kroppen T4 og ikke noe T3. Det vil si at hvis det er problemer med omdanningen av T4 til T3 så får man for lite aktivt hormon. Det er mange her på forumet som tar Lio i tillegg til Lev eller tar Armour (ekstrakt av skjoldbruskkjertel fra svin) fordi de ikke får god nok effekt av bare Levaxin.
Jeg hadde aldri hørt om at det fantes andre medisiner for hypotyreose før jeg begynte å lese på forumet her og jeg trodde derfor at jeg var så frisk som jeg kunne bli. Etter å ha prøvd Lio så merker jeg at jeg mest sannsynlig har vært delvis syk i alle disse årene.
Hilsen Lilje :)
-
Jaaaa jeg mente Lio... *fnis*
Ja, jeg har jo lest disse forklaringene her inne maaaange ganger, men når man går rundt i apati og med konsentrasjonssvikt og litt brainfog er det jammen ikke lett å lære seg alt som skjer i kroppen med T4 og T3 og hele suldramitten........!! Når jeg tenker meg om så er det vel derfor vi har leger til å hjelpe oss.... MEN.... say no more... ;-) :-D
Kan man se på mine neste blodprøver kanskje om det er verst å forsøke Lio for meg også på sikt, da? Eller er det slikt man bare på symptomer etc....
Jeg skal ut på en seriøs fastlegejakt snart også....lurer bare på hvordan jeg skal få byttet til en her i Oslo som har litt peilling på stoffskiftet eller i det minste gidder å sette seg litt inn i det.....
-
Hehe :)
Det er ikke lett å få med seg alle forklaringene nei, spesielt ikke med hypohjerne. Men jo mer du forstår selv, jo bedre er det for da er du ikke like avhenging av hva legen sier (og ikke sier). Det er fortsatt stor uenighet om Lio skal brukes i behandling av hypotyreose og derfor er det slett ikke alle leger som vil skrive det ut. Egentlig burde du kanskje vurdere å bli henvist til en endokrinolog som kan mye om dette med stoffskifte (eller skal kunne - den første jeg var hos var helt på vidda).
Nå er det slik at leger måler veldig sjelden FT3 (fritt T3) på blodprøver (jeg tror de bare skal måle det hvis det er fare for hypertyreose), men det kan du be om. Jeg hadde ikke spesielt lav FT3 da jeg ble satt på Lio, men endoen min ville prøve det likevel - spesielt fordi jeg hadde så lyst til å prøve det tror jeg. Han har visst hatt masse pasienter som ble bedre på Lio. Ut i fra mine egne erfaringer ville jeg ha anbefalt alle med hypotyreose om å prøve litt Lio siden jeg har hatt så god effekt selv. Mange beskriver det å ta Lio som at "tåka letter" og det var slik jeg følte det også. Jeg ble også varmere, fikk mer overskudd og følte meg på en måte glad igjen!
Det er veldig viktig å ha en god fastlege, men det er vanskelig å finne dem. Fastlegen min har lite peiling på stoffskifte, men etter generaltabben han gjorde tidligere så respekterer han meg når jeg sier at formen er dårlig og hjelper meg med sykemelding og andre praktiske ting. Stoffskiftet mitt har han overlatt til endokrinologen min som jeg heldigvis får gå til fast inntil videre. Hadde det ikke vært for endoen så har jeg måttet skifte fastlege med en gang siden han ikke kan hjelpe meg med sykdommen min.
Hilsen Lilje
-
Jeg har også ett forferdelig møte med endokrinolog og det frister ikke til gjentakelse må jeg si...han skulle jo også liksom kunne mye om stoffskiftet, men han syns verdiene mine var så fine atte....sa jeg måtte gå til psykolog..... :evil:
Takk for fine forklaringer, jeg har allerede planlagt liste over hva jeg vil ta blodprøve av og T3 er garantert med der, ja. Jeg gruer meg til legebesøk (skal til en annen en fastlegen, men det er en jeg har brukt litt før...er han jeg og mamma pressa for å få prøve Levaxin for ett år siden), jeg kjenner jeg driver og tar problemene på forskudd, sitter allerede og forsvarer meg inni hodet mitt liksom. Sånn blir det vel når man vet man fort kan bli veldig svak der man sitter i legestolen og tårene presser på. Skal ikke spørre så mye når jeg er der, skal dit for å be om henvisning til Aker samt henvisning til ultralyd av halsen og for å ta blodprøver. Også skal jeg spørre litt hva han mener om Lio..... Jeg har egentlig aldri snakket særlig med legene mine enda om stoffskifteproblemene mine.... Mister helt motet av å lese her inne...faktisk.... Jeg gidder bare ikke sitte å lære opp legene mine når jeg sjøl betaler for hver time.
Hmfr!!
;-)