-
"normalen" har svært vide grenser. Området gjelder folk som har systemet iorden - og de har slike vide grenser de. Husk at de er ikke nær yttergrensene lenge av gangen, de kommer seg jo igjen.......
Vi er rett og slett silt ut og får ikke være med når normalgrensene skal fastsettes. Det kun blod fra antatt friske som utvelges.
En og annen stakkar som ikke har fått diagnosen enda er nok med, men en må forvente at denne kommer under de 2,5percentilene som forkastes.......
Så du ligger omtrent der de antatt friske ligger - skal du det ?
Skal alle vi det ?
Normalt, det er det du synes er passe for deg det. Og det er det for alle.
Jeg synes ikke det kan være faglig forsvarlig å implementere oss i et normalbegrep vi ikke er med å danne, men dette gjøres daglig av leger og velsignes også av stoffskifteforeniongen.
-
tusen takk for svar n'Finn, er så greit å kunne komme inn hit og få svar på spørsmål og tips.. :D hjelper meg til å forstå litt mere..
får ikke håpe det er her jeg skal ligge, er konstant trøtt og sliten, føler meg "uggen" i hele kroppen og redusert.
håper bare legen finner ut av noe, at jeg ikke bare får beskjed om " vi får vente å se det ann" eller " det går nok over"...
har fått nok slike beskjeder av legene i mitt liv...
blir spennede å få svarene på prøvene, satser på at de kommer tilbake før påsken.
-
jojo - i den grad svar ikke stiller nye spørsmål.
Og det gjør de jo.......
Man - ehh, jeg, blir liksom aldri eksamensmoden.
Men Tsh på 5 og fT4 på 18 er en uvanlig konstellasjon - det kan hende den er uvanlig for deg også, litt venting vil avklare.
Det kan hende den er normal, men da må det være noe annet etter deg.
Håper du jhar tatt en ganske utvidet prøve så du får svar på det meste rundt slike spørsmål.
-
Hei Veronica :D
Siden du hører til i Bergen så er dette referansene på Haukeland:
TSH (0,4 - 4,0)
Fritt thyroxin FT4 (10,3 - 24,5)
Thyroxin T4 (58 - 161)
Trijodthyronin (1,30 - 2,6)
Thyroxinbindende globulin TBG (13 - 39)
THyreoglobulin <100,0
Thyreogloblin antistoff anti-TG <50
Thyr.perox (TPO) antistoff <50
TSH receptor antistoff (TRAS) <1,5
Kan være greit å ta med seg på veien :)
-
har ikke tatt noen flere prøver enn tsh og ft4.. burde kanskje bedt om å få tatt en mer utvidet prøve??
takk for referansene Anne Ma, er dette prøver jeg burde tatt?
-
Da er ft4 på 54% når jeg kjører den gjennom kalkulatoren på hpu-gmx nettsiden.
Forutsatt at det er helse-bergen som har gjort prøven.
-
De prøvene som Anne Ma oppgir er alle prøver som retter seg mot kjertelens virkemåte og helsetilstand. De tas gjerne om legen synes det er nødvendig å etterforske stoffskiftet på grunn av de innledende prøvene TSH og fT4 - som du jo har tatt.
De refererte prøver gir grunn til etterforskning. TSH er uvanlig høy til å speile en fT4 på 18.
Utvidet prøve tenkte jeg på som prøver som vil avsløre hvordan kroppen har hatt det med det stoffskiftet den har levd under i det siste.
De har ingenting med selve stoffskiftt å gjøre, men avslører hvordan det er å leve med det.
Kolesterol - stiger når stoffskiftet er lavt
Karotener - stiger også. Dette er et forstadie til A-vitamin og hvis underhuden ikke funker så blir ikke disse omdannet hurtig nok, og hoper seg opp.
SHBG - stiger hvis stoffskiftet er for høyt
Det finnes mange slike.
Ikke mange leger bruker disse lenger - heller ikke kroppstemp. som er en nyttig sekundær observasjon til stofskifteprøver. Mål med det samme du våkner - i senga - på gammelmåten - i en uke og noter.
Andre blodprøver er feks. ferritin og B12 som bør være av en viss størrelse når en har stoffskifteproblemer.
Når disse er gjort kan de danne grunnlag for ytterligere prøver.
-
54%...? er det slik at den burde vært nærmere 100%?
får bare unnskylde min uvitenhet...
bor rett utenfor bergen, så regner med at det er til helsebergen prøvene blir sendt. mener det er det som har stått på noen utav blodprøvesjemaene..
B12 har jeg hatt mangel av siden... begynnelsen av ungdomsskolen.. gikk lenge på tabletter, men fikk ingen oppfølging av legen på det, så datt ut..
for ca to år siden gikk jeg itl legen og ba om å få sjekker b12, ble satt på tabletter igjen, dissse hjalp ikke, og har nå gått på sprøyte for dette i nærmere 1 år.
var legesekreteren som tipset meg om å få sjekket stoffskiftet når jeg klagde over at spøytene ikke hjalp på trøttheten og hissigheten..
kroppstemperaturen målte jeg for en stund siden, var vel og merke under armen, rett etter jeg hadde stått opp. husker ikke eksakt hva den var, men mener det var 35 ett eller annet.. kanskje nærmere 36?
hørtes veldig lavt ut for meg nå som jeg leser dette, får ta med meg tempen i sengen og sjekke de neste morningene tror jeg...
-
Hvis du tror at du kanskje kan ha stoffskiftet problemer ville jeg prøvd å få legen til å ta disse prøvene. Det er en standard thyroideautredning på Haukeland sykehus. Legene har skjema i skuffen sin. :)
Jeg er helt uenig med n'Finn i at blodprøvene ikke har noe med stoffskiftet å gjøre. Selv om de kanskje ikke er det "beste" for å måle hvordan kroppen har det, så indikerer de allikevel ganske så mye om tilstand. Og er det eneste redskapet vi har for å få en klinisk diagnose, noe som alle som ikke har fått svar på alle rare ting som feiler en, vet at vi må ha for å bli tatt seriøst i helsevesnet.
Dessverre så vet de lite om hvordan en autoimmun sykdom påvirker kroppen. Og jeg ser mange store hull i behandlingstilbudet, men vi får bruke det lille vi har av redskaper :)
-
Det er særlig den kroppstemperaturen som stoffskifteaktiviteten alene er ansvarlig for som er aktuell for oss.
Om natten, eller riktigere, når vi sover, er jo alt skrudd av untagen stoffskiftet.
Denne aktiviteten medfører varme og fyrer kroppen og kan måles med det samme men våkner.
Jeg ser at flere anbefaler måling axillært (under armen) men det skal lite til for at dette blir unøyaktig så den "gamle" metoden er nok best.
I våken tilstand bidrar diverse aktiviteter til kroppsvarmen - muskler står for ganske mye - hjerneaktivitet også, for de av oss som måtte ha noe av det da :)
B12 tablettetter i vanlig styrke metinger instrict factor i magesekken for å virke. Nettopp fravær av denne er jo årsaken til B12mangelen - så det er ikke noe sjekktrekk !
Tabletter i megadose (over 1000µg) kan bidra noe gjennom diffundering i tarmen, men er noe usikkert.
Sprøyter er sikkrest - og vondest !