-
"Men å samarbeide er som sagt ikke det samme som å motta penger. Selvfølgelig må vi samarbeide med legemiddelindustrien for å kunne påvirke med våre synspunkt!!"
Jeg har det motsatte standpunktet.
Penga er velkommen i store strømmer uansett fra hvem.
Men samarbeid blir det ikke snakk om !
Medlemmene må være trygge på sin organisasjon.
-
Skjønner ikke helt hvorfor du mener det.
Samarbeid er mellom to likeverdige parter.
Når man mottar penger (eller gaver eller smøreturer), kan man kjøpes.
-
Hvis man går inn på Norsk Revmatikerforbunds sider, så ser man at dette forbundet har en rekke medisinprodusenter som samarbeidspartnere, f.eks MSD og Shering Plough
-
Den potensielle medlemsmassen som eventuellt kan danne vårt forbund er nok forliten til å kunne bli noen likverdig partner med medisinindustrien. Både helhetlig og med enkeltforetak.
Dette er en svært innflytelsesrikt og kapitalsterkt verdensomspennede industrisamarbeid vi ikke på noen måte kan bli en likverdig partner til.
Men kjeften kan ingen ta fra oss.
Det er bedre å satse på at vår stemme blir hørt i de bestemmende organer som denne industrien må lytte til. Der kan små organisasjoner ha en mulighet.
-
Så lenge vi ikke tar i mot penger fra dem, er vi uansett uavhengig.
Kjeften kan de, som du selv sier, ikke ta i fra oss!
-
SKUFFET OVER nâFINNS PÃ
STANDER OM SPONSORINNTEKTER
Jeg er skuffet over at nâFinn har benyttet mitt ønske om julefred til å beskylde NTF for å motta âen stor det av foreningens inntekterâ fra Nycomed Pharma AS, som er den eneste leverandør av syntetisk thyroxin på det norske marked. Det er sjokkerende hvor langt nâFinn er villig til å gå i sine bestrebelser med å sverte forbundet og det arbeidet vi gjør.
Også tidligere har jeg sett insinuasjoner fra nâFinn og andre om at vi skal ha et for tett forhold til legemiddelindustrien, men jeg har trodd at slike halvkvedede viser ville falle på sin egen urimelighet.
Denne siste visen til nâFinn er imidlertid ikke halvkvedet. Det er en direkte, alvorlig beskyldning om at NTF får en stor del av sine inntekter fra Nycomed.
Jeg vet ikke hvilket beløp nâFinn vil anse som âen stor andelâ, men NTF hadde i 2005 og 2006 hvert år totalt vel 3.9 millioner kroner i inntekter. Den største andelen var begge år medlemskontingent, ca. 1.7 mill. Deretter fulgte offentlig driftsstøtte basert på antall betalende medlemmer på ca. 1.3 mill og inntekter fra vårt Landslotteri med ca. 0.5 mill. De øvrige vel kr. 400.000 kommer fra offentlige tilskudd til likemannsarbeid, diverse andre tilskudd og deltakeravgifter.
Nycomed har sponset trykkeutgifter for vårt informasjonsmateriell samt ca. kr. 30.000,- i frie midler. Disse bruker vi til spesielle prosjekter uten at Nycomed har noen innflytelse over bruken. Sponsormidlene utgjør ca. 0,15 % av våre totale inntekter. Det er ikke knyttet noen hemmeligheter til vår pengebruk, og hvis nâFinn hadde tatt seg bryderiet med å spørre (for eksempel ved en telefon til vårt sekretariat eller til meg) ville han fått svar.
Ellers mener jeg at konkurranse er sunt. Hvis det skulle komme andre leverandører av stoffskiftehormoner på det norske marked, vil vi selvfølgelig søke å få til et samarbeid med dem også.
Oppgavene som forbundsleder i NTF står i kø neste år. Jeg kommer derfor ikke til å bruke mer tid og energi på Sonjas stoffskifteforum. Men jeg vil oppfordre nâFinn til først å kontakte meg personlig via sekretariatet hvis han har planer om å gå ut med nye beskyldninger mot NTF.
Nå håper jeg nâFinn vil være i stand til å la julefreden senke seg. En riktig god jul og et godt nytt år med bedre mestring av sykdommen ønskes til alle!
Med vennlig hilsen
Forbundsleder Bente Bakke
Norsk Thyreoideaforbund
-
Vel, jeg vil nok prioritere vår sak høyere enn julefreden.
Vår sak er viktigere.
Er sikker på at de mange som føler at behandlingen de får ikke virker er enig i at helsa er viktigere.
De som må slite med konsekvensene av utilstrkkelig behandling føler nok dette ekstra sterkt i jula.
Dem tenker jeg på og må tilstå at forbundets julefred kommer i annen rekke.
Så tror jeg det er en fordel om du leser hva jeg har skrevet om sponsorintekter. Din kritikk rammer holdninger jeg ikke har, og som jeg har skrevet om.
Det er svært viktig å opptre med ryddige forhold i slike saker. Slik har ikke denne saken vært behandlet. Det har vært stillt spørsmål om denne saken flere ganger tidligere - og dere har ikke svart.
Når dere behandler denne saken slik må dere forvente at det fortsatt stilles spørsmål.
Det måtte en påstand til - da reagerete dere !
Hvis det er riktig at foreningen får 30.000,- for den propagandaen de legger ut for Levaxinprodusenten så slutt med det !
Bare tull å sette lojaliteten på spill for småpenger.
-
God jul, Bente!
Med hilsen til alle i sekretariatet og i styret, for ikke å snakke om alle som jobber for NTF i lokal- og regionlag og i likemannsgruppene! Dere gjør en stor og viktig jobb!
La være å logge dere på før etter nyttår - og la julefreden senke seg!
Stor klem!
-
:) Enig med Kua. Og så til n`finn: Nå har jeg vært inne på mange andre pasietforbunds sider, og felles for dem alle er at de har medisinprodusenter som partnere. Mener du da at alle disse forbundene gjør noe galt? Hva annet skulle de gjort? Jeg forstår at du er frustrert over NTF, og over at de ligger så lavt i terrenget mht armour og andre medisiner i samme gata, men jeg skjønner ikke hvordan du har tenkt at man kan jobbe for dette uten via et forbund.
-
Neida - ikke noe galt i å ha sponsorer, men galt å favorisere.
Jeg har jo tvert imot skrevet at jo mer penger man kan få inn på den måten, jo bedre og at beløpet som nevnes for meg synes bagatellmessig iforhold til hvilken belastning dette påfører foreningen.
Det er ingen tvil om at Levaxinproduktet har vært favorisert. Da jeg kontaktet foreningen for å få greie på om man kunne bruke noe annet en Levaxin var svaret at det kunne man ikke.
Da kan man med rette lure på om pengene styrer.
Problemstillingen har vært reist flere ganger uten at noen forklaring kom.
Nå, etter provoserende påstander kommer de - og det er iallfall bra at de kommer.