Den sjokoladen vil jeg gjerne høre mer om:-)
Printable View
Den sjokoladen vil jeg gjerne høre mer om:-)
[quote="Tor"]Først og fremst: God dose med liothyronin i tillegg til Thyroxin.
Hei. Jeg er på 150 Levaxin og føler meg vel bedre enn før, men slett ikke slik jeg var før jeg fikk diagnosen/ble syk. Men forbrenninga står helt stille selv om jeg trener flere ganger i uka. Tror du liothyronin er noe for meg? Har ikke diskutert dette med legen. Hva er grunnen til at noen er på en mix av disse to? Har aldri skjønt det...
(Plages også med at muskulaturen i beina føles så tung/slitent selv om jeg går mye turer i lysløypa. En skulle trodd dette ble bedre etterhvert som en ble trent. slik var det før iallefall...)
Sukkerfritt.no har en masse sjokolader, den ene er en kokesjokolade uten melk, sukker og soya. Nydelig smeltet og utblandet med litt smør som glasur på kake, for eksempel. Kaken er kanskje med nøttebunn elller av grov havre (man bør kanskje ikke ha hvete) med eggekrem med maltitol istedet for sukker (maltitol er noe lakserende ved veldig store inntak, men jeg synes ikke det gjør noe, mange her på forumet ser jeg som sliter med hard mage, men maltitol er laget av korn og de fleste tåler det fordi det er naturlig og ikke syntetisk fremstilt som aspartam o.l.) Sjokoladepålegget deres kan jeg styre meg for, men hver sin smak. Som dere vil se har de mye annet sukkerfritt godteri og. Akkurat disse sjokoladene sleges veldig mange steder, ikke bare i Oslo.
Sitter akkurat nå med en av mine favoritter - merke Cachet Belgian chocolate som blant annet kommer uten melk men med appelsin. Link www.kimchoc.be/info@kimchoc.be, men den kan kjøpes enkelte steder i Norge. i tillegg en nydelig fylt sjokolade som de selger noen få steder, blant annet på min butikk på hjørnet. Uten soya, melk og sukker, men har ikke navnet her. Lover å legge den ut imorgen, minn meg på det hvis jeg glemmer.
Sitter her med en jeg kjøpte i Sverige, men den er melkesjokolade uten sukker, laget i Polen - merke Wawel, www.wawel.com.pl
Gjennom Fedon sine nettsider (og blant annet på den sjokoladebutikken i Glasmagasinet på Stortorvet i Oslo, herregud for et sukkerfritt Mekka!) får man kjøpt sukkerfri konfekt i forskjellige esker
Her er link til sukkerfri fudge, konfekt og annet snadder man også får kjøpt i England: http://www.thorntons.co.uk/ThorntonsSit ... Diabetics/
Glem ikke mmmmmmsjøfrukter, belgiske. de får man kjøpt på en del Life-butikker av merket Cavalier - http://vandergeeten.no/Nutri/CavInfofolder.pdf
De har masse annet også.
Det aller viktigset å huske her er: Det er masse antioksidanter i sjokolade! Nyere forskning tyder på at sjokolade har positiv innvirkning på pasienter med kronisk tretthetssyndrom! Jippi!
Nok foreløpig?
Hei, jeg spiser litt sjokolade men helt uten spor av melk siden jeg blir dårlig av det.
Det er lurt eller nødvendig å hive innpå en kalktablett sammen med sjokolade-utskeielser, siden det er ganske mye oxalater i kakao. Mange tåler egentlig ikke særlig oxalater (og det er mye i alt korn også, samt poteter mend et fins matlister med lav, middels og høyt innhold for de spesielt interesserte) (mange blir kvitt smerter ogfibromyalgi hvis de går på lav-oxalat-diett)
Bare en liten avsporing om dette med oxalater og kakao.
http://www.matoghelse.no/rabarbra-peano ... 48598.html
Fant link om oxalater
Ja, men artikkelen er litt slurvete skrevet. Jeg har postet en link til en tråd på celiac.com forumet hvor de går mye dypere og gir noen veldig bra referanser og gir linker til flere lister (som man absolutt trenger, siden de lister opp de fleste typiske matvarer, og om de har lite, middels eller mye (over 10 gram) oxalat per 100 gram (1/2 cup). Low Oxalate diet er egentlig noe mainstream, fordi mange nyrestein-pasienter må gå på denne dietten, så man finner flere matlister på nettet.
Det fins sikkert noe på norsk , men kanskje ikke på nett.
Det fins noen fallgruber også. Laktose har ikke oxalater, men soppen i tarmen lager srrax store mengder oxalsyre av laktose....og med sukker skjer det samme. Pussig at dere snakker om sukkkerfritt, enda en grunn til å spise sukkerfritt. Oxalater.
Da jeg var på foredraget til Omdal fikk jeg høre noe som overrasket meg. Han sa at han i det siste hadde sjekket mange av stoffskiftepasientene for jod. Og sjokkerende nok hadde 11 av 14 (tror det var de tallene) jod mangel. Og det han sa var at vi skal spise normale mengder jod. Så jeg kan ikke tenke meg at egg er noe dårlig :)