-
D-vitamin ser jo fint ut - og dersom PTH er på vei ned, vil det kanskje si at dette er i ferd med å normalisere seg?
Har du hatt ultralyd eller finnålsbiopsi eller noe sånt av skjoldkjertelen eller biskjoldkjertlene?
Forstod deg forøvrig som du har sluttet med Levaxin, og at dette er prøver som er tatt etter at du sluttet...?
-
Nei, prøvene er tatt for ca 3 uker siden. Gikk da på 125mg Levaxin. Driver med nedtrappingen nå.
Har ikke tatt noen prøver av hverken biskjoldbruskkjertel eller skjoldbruskkjertel.
Før oppstart på Levaxin var alle prøvene lavere. Dvs lavere antistoffer, lavere TSH, høyere T4 og høyere PTH.
-
Bambi, jeg personlig mener at du slett ikke har vært i nærheten av å få prøve riktig mengde levaxin, hvis du hadde en så lav ft4 og så høy TSH på 125 µg levaxin.
Forverringen mener jeg kommer av at ft3 blir lavere når man tar levaxin, fordi kroppen din laget maks. t3 før du begynte med levaxin, og når man begynner med levaxin, så skrus deiodiseringsenzymene ned av den synkende TSH og endresultatet blir lavere ft3.
Hos meg var dt sogså slikt, ft3 var ganske høyt før levaxin (og ft4 var helt i bånn) men falt til under midten et sted etterpå på levaxin.
Jeg tror du ble ikke bedre fordi din ft3 sank. Jeg synes du burde få prøvd liothyronin eller Armour Thyroid i tillegg for å se om en ft4 og en ft3 (samtidig) på anbefalt nivå, ca to tredeler opp, gjør susen.
En ft4 i nedre fjeredel er ikke noen normal dosering.
Og har de tatt alle cøliakiprøvene? høyt PTH og lavt vitamin D er typiske for cøliaki eller andr tarmsykdommer.
De pleier også å ta præøver av calprotectin og diverdse andre festlige prøver ang. inflammasjon i tarm.
Vet om en som gikk i flerer år med veldig høy PTH og lav vitamn D og lavt kalsium (sekundær hyperparathyreose hter det da, det er ingen svulst) og legene gjorde ingenting, sa ikke engang at hun skulle spise kalk ellr D-vitamin (D-vitamin var på 60 og 60 er ofte nedre grense) og hun hadde diare i mange år og først nå, på Aleris, gadd de ta flere prøver (anbefaler privatklinikk slik som Aleriss hvis fastlegen har kjørt seg fast og ikke vil ta flere prøver) og de viste at det må være noe med tarmen. Hun får nå oppfølging og undersøkelser.
Høyt PTH gir en masse symptomer slik som depresjon, magesår, høyt blodtrykk og osteoprorose og fare for slag.
Så få tatt de mage-tarmprøvene, kan være IBS, inflammatoriske tarmsykdommer eller cøliaki FØR forsøk men glutenfri og gjærfir kost.
Jeg selv spiser glutenfri og det er ikke noe problem, kombinerer det med lavkarbo. Atkins eller candidadiett er slik også. det fins også norske nettsider for dem med candidadiett somhar slik kost også.
Men det vil være omtrent glutenfritt eller heot glutenfritt og man må ta cøliakiprøver først, før man begynner.
nora
-
Takk for alle svar.
Jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser :cry: Skal gjøre sånn, skal ikke gjøre sånn osv.
Hadde svakt utslag på gluten visst. Bør jeg bare la være den test-dietten da?
-
Hallo! Svakt utslag på gluten!! Har de ikke sendt deg til biopsi da??? De prøvene er så treige at hvis man først har noe utslag, da har man cøliaki.
Kan du utdype det med svakt utslag? Hvilken prøve? hvor?
Det er altså en autoimmun sykdom, og den er kjent for å trigge hypothyreose og hyperthyreose, og det at du ikke ble bedre av levaxin beror på at
1. du har symptomer fra cøliaki (da er man sliten og alt mulig)
2. du fikk ikke i deg nok levaxin pga dårlig opptak (125 µg er nok med mindre man har en tarmsykdom, ifølge en støre undersøkelse av en tysk lege)
Angående skal og skal ikke: det er legefeil å si at du skal prøve uten mel når du skal utredes for cøliaki.
bare sjekk ncf. sine sider.
For hvis man prøver glutenfri, vil tarmtottene heles og man umuliggjør diagnose. For å få diagnose da, må man tilbake på masse gluten i ofte tre månader, ofte mer. Det er ikke noe jeg sier altså, det er offisielt fra ncf og fra internasjonale retningslinjer.
-
Prøvene jeg har tatt heter:
S-IgA (0,7-3,7) 3,8
S-IgE (<120) 11
Jeg har jo leste og hørt dette med å ikke kutte gluten. Derfor blir jeg ekstra forvirret når legen insisterer på denne dietten. Går på Balderklinikken, så jeg regnet jo med at legen er oppegående på slikt.
Bør kanskje ringe før jeg begynner?
Har jo tatt 3 A4-sider med prøver.
-
Ã….
De har ikke noe spesifikt med cøliaki å gjøre.
De sier ikke noe i seg selv.
Vanlig allergi er en IgE-reaksjon. Man har da IgE mot bestemte ting.
IgG fins også, TRAS-antistoffene er IgG.
Antigliadin IgA-antistoffer er ikke autoantistogger, men antistoffer mot gliadin, en del av gluten.
Ttg er autoantistoffer såvidt jeg husker.
Man tester total-IgA fordi hvis man har noe som heter selektiv IgA-mangel (ca ti prosent har det, det er ganske vanlig) , da betyr en negativ antigliadin IgA -eller Ttg-IgA ikke noe, od da kjører de IgG-vArianten av disse to prøvene.
I noen land kjører de IgG-varianten uansett, bare for å nevne det.
De prøvene som er spsifikke for cølaiki heter antigliadin IgA og Ttg IgA eller Ttg2 eller transglutaminase, alle navn på samme prøve. Den hjemmetesten som man kan kjøpe eller bestille på apoteket er en slik Ttg2-IgA test. Den er utviklet av professor Mäkki fra Finland og er veldig spesifikk for cøliaki.
-
Hva nå da?
Jeg ble satt på Levaxin i november. Hadde forhøyet tsh og omtrent alle symptomer man kunne få. I løpet av 6 mnd på gikk tsh bare i feil retning, og jeg ble tatt av igjen i april. Problemet er at jeg hverken ble bedre eller dårligere av Levaxin. Fikk heller ingne reaksjon etter nedtrapping.
Hadde og lav d-vitamin, men det er normalt nå.
Litt frustrert nå, hva kan jeg gjøre for å bli bedre?
Kan jo nevne at jeg har testet for intoleranser og får muligens en liten reaksjon på gluten. Holder meg uansett unna både melk og gluten hele tiden.
Ganske slitsomt å ha det sånn som nå :cry:
-
Dersom du ikke blir bedre av Levaxin så får l egen din finne på noe annet for du kan jo ikke fortsette å ha det slik. Skriv gjerne ned hvordan du har det og vis det til legen. Si at du ikke kan ha det slik.
-
Skal til legen igjen om litt over 1 uke. Først må jeg imidlertid overleve 1 ukes hjemme-eksamen og produsere ca 20 sider med fornuftig innhold :roll: Herlig.
Går hos Omdal, så jeg hadde vel ventet litt mer resultater til nå...
Vet ikke om jeg kommer til å fortsette. Blir jo dyrt når jeg ikke blir bedre. Kan jo likegodt slite med fastlegen.