-
Hei nora. Dette var jo gode nyheter. Bra at Omdal er kommet med i det faglige rådet, og bra at det skjer noe. Klart det ikke kan bli enige sånn med engang, men at det diskuteres er jo bra.
Men hva mener de om å stille diagnose på en mer omfattende måte? Det er jo ikke alle typer stoffskifteproblem som gir utslag på blodprøve. Men så langt har de vel ikke kommet ennå.
Oftebro skriver ut Liothyronin og Levaxin. Vet ikke om han bruker Armour ....
-
Noen ganger røper legene at de har plere parametre (blodprøver etc) som de kan se på om man er hypo eller hyper.
Det står sågar en tabell i læreboka, Aanderud og Bjøro.
de andre paremetrene som froandrer seg med hypoo g hyper og doser, er ferritin kolesterol, SHBG, noen levertall, oghva het dt som de noen ganger måler ved B-12-mangel--
De kommer inn på temaet når de drøfter thyreoideahormonresistens, for det ser ofte ut som hyper pga høye ft4 og ft3, men TSH er ikke lav. Da røper de at de vet mere, når de drøfter disse andre parametrene.
Jeg vet også om flere mennesker som har fått prøve eller starte på levaxin på egen hånd, uten entydige prøver. Dise har ikke vært hos endokrinolog, og av erfaring så ser de bare på tall og man må være godt utenforI USA er det også slik, at endokrinologer kun går ettter tall, og hvis de gir noen thyroxin med talene innenfor, blir det heksejakt på dem fra andre endokrinologer.
Andre leger står mer frie, de kan behandle mer helhetlig. Men endokrinologer har retningslinjer fra sine foreninger der.
Pskykiatere er ofte mye flinkerer å plukke opp hypothyreose i usa. Her har noen brukt liothyronin på pasienter med normale prøver. (stoffskiftehormon øker seroonn så det er vel en sammenheng her) Se posting på EYR om temaet.
Jeg synes man skal øke sin innsats ovenfor fastlegene , og NTF har nylig hatt et møte med allemenlegeforeningen.
Den forrige lederen sa at hun først fikk det bedre når hun kom til endokrinolog, og den spørreundersøkelsen som de hadde ifjor sommer, gikk jo på det, hvis noen har svart på det så kan de jo lese det mellom linjene. Jeg svarte at jeg fikk det verre etter at jeg kom til endokrinolog. ( hunn tok meg av levaxin og snakket i tre kvarter til meg om at jeg misbrukte levaxin. Neste endokrinolog satte meg på levaxin igjen, TSH var kommet opp til 4,5 og jeg klaget over symptomene. Hun ga lagen min opdrag å justere dosen tilTSH var nær 1. Min TSH gikk straks ned til 0,02 igjen som før og legen ga opp og mer vet jeg ikke)
-
Det er bra de bruker slike parametre, for stoffskifteverdiene som blir målt i blodprøevene sier jo ikke noe annet enn hvilke verdier man har i blodet, altså hvilke verdier som skjoldbruskkjertelen har produsert. Dermed kan man finne ut om man har primærhypotereose (om jeg husker rett?).
Men stoffskiftet foregår jo ikke bare i skjoldbruskkjertelen. Det begynner i hypofysen og ender på cellenivå. Og problemet kan jo også ligge i disse områdene. Om problemet er på cellenivå ( feks i omdanning av T4 til T3 eller fra T3 til energi) viser ikke dette på blodprøvene. Derfor er det bra at det fins slike paremetre som kan indikere at det finnes et stoffskifteproblem selv om det ikke ser slik ut på stoffskifteprøvene.
-
Det står også litt her:
http://www.hotthyroidology.com/editorial_135.html
"An unwelcome challenge to this view is the proportion of hypothyroid patients that report that they are not back to their normal self despite doses of thyroxine sufficient to normalise TSH levels (1,2,3,4,5). We recently tried to quantify this problem in a community-based cross-sectional survey and observed a 6.7% absolute excess of psychiatric caseness (32.3 vs 25.6%) in patients on thyroxine compared to an age- and sex-matched control population from the same community. This difference persisted even in individuals on T4 with recent TSH levels in the laboratory reference range (6)."
Egentlig et bevis for at levothyroxin ikke virker bra. de har jo ikke prøvd Thyroid (For eksempel merkenavnet Armour eller nature-throid eller lign)
-
Eller de trenger Liothyronin i tillegg til Thyroxin....
Det er jo cellene som er mest utsatt for T3 svikt, og det er jo nettop der nivået ikke er målbart med en vanlig blodprøve. De fleste som har primærhypotereose har sekundær og tertiær (på cellenivå) også. Men det kan som sagt ikke måles på samme måte.
-
De har prøvd levaxin pluss liothyronin i flere forsøk, men de senket totaldosen en del, ft4 og ft3 gikk ned og resultatenen var deretter.
I forsøket i Kaunas ga de større doser og resultatet ble mye bedre. (Bunevicius)
De som kommenterte forsøkene i medisinske fagtidsskrifter konkluderte med at liothyronin var bare placebo og ikke virker.
De fleste leger har bare lest kommentarene og ikke lest artiklene.