Gratulerer. Lykke til i tiden fremover.
Printable View
Gratulerer. Lykke til i tiden fremover.
Jeg fødte for snart 4 mnd siden. Vi prøver igjen nå :wink: Brukte 6 mnd forrige gang, men da ammet jeg jo ikke. Nå full ammer jeg, så det kan jo ta sin tid før det klaffer.
Jeg er gravid nå, venter en gutt i Mai. :D
jeg er gravid i uke 5. min tsh er gått ned fra 2.89 til 2.11. ft4 er også gått ned fra 14 til 11. Hvorfor er t4 gått ned, noen som er klokere enn meg???
Eg tror at det skyldes at FT4 blir bundet til østrogenen eller noe sånt... Er litt i ammetåka her men synes å huske at et eller annet hormon øker når man er gravid og dette binder FT4. Derfor trenger mange å øke dosen sin under svangerskapet.
Det er vanlig å måtte øke dosen med opptil 50%, ofte under første halvdel av svangerskapet.
Selv tok jeg blodprøver hver 4-6 uke, eller når jeg kjente endring i formen. Jeg økte med noe mer enn 50% totalt, og reduserte dosen med 1/3 dagen etter fødselen og fortsatte med hyppige blodprøver.
ok, takker så mye for svar. :D Det betyr at jeg må öke dosen min skjönner jeg. Får höre med legen hvor mye jeg kan öke da. Når man öker dosen pga graviditet, hvor mye er det vanlig å öke med pr gang da? Jeg bruker 100 mikrogram pr dag nå
Jeg fikk beskjed fra endokrinologen på sykehuset her at når man er gravid skal man minst bruke 800µg i uka. Jeg tok i begynnelsen 100 hver dag unntatt søndag, da tok jeg 200. Jeg merker veldig godt en så stor dose, så jeg delte disse ekstra 100 utover i uka slik det passet meg best.
Jeg har ikke hatt behov for å øke dosen mer, men så har jeg heller ikke fått oppfølgingen jeg skulle ha hatt. Det fikk jeg vite nå, 2 uker til termin..
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952Sitat:
Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. (...) Hos pasienter med primær hypotyreose er (...) thyreoideas kapasitet til å produsere tyroksin sterkt redusert eller helt ødelagt. Det betyr at hos gravide med hypotyreose kan TSH brukes som mål på om substitusjonsdosen er adekvat. Dersom TSH-nivået stiger, er det uttrykk for at tyroksindosen bør økes. Resultatene av de andre funksjonsprøvene kan være vanskelige å tolke, fordi vanlige referanseområder ikke gjelder på grunn av økningen i TBG-konsentrasjonen.
Min TSH-verdi har hele tiden vært fin ( under 1 hele svangerskapet) så da regner med at alt er ok:-) Formen har også vært veldig bra, selv om ft4 har blitt litt lav i det siste(11) Regner med den stiger igjen etter fødsel?