Sitat:
Sender noen tips jeg har lagret i bakhodet for god nattesøvn! (Jeg er godt klar over at de ikke gjør underverker dersom det er indre årsaker/sykdommer som holder en våken, men situasjonen kan kanskje bli litt bedre dersom alt det praktiske er i orden)
Ja, jeg er nok redd det er sykdom som gjør det så vanskelig.
Sitat:
1. Ha det mørkt og kjølig på soverommet. (om nødvendig, gå til innkjøp av takvifte og rullegardin f.eks)
(mitt svar: mine rom/mitt hus er enten veldig kalde eller varme - har sovet i alle rom, ingenting går, har også 2 takvifter og ei elektrisk vifte i huset)
2. Gå gjerne en liten kveldstur i nabolaget før du legger deg.
(mitt svar: gjorde litt før, men orker ikke nå - blir mer og mer knivstikking i denne byen bl.a. Skulle hatt hund om jeg hadde orket.)
3. Ikke ha elektroniske apparat på soverommet. (TV og lignende)
(mitt svar: på mitt egentlige soverom har jeg ikke det, men det er for varmt om sommeren og for kaldt om vinteren og for lydt til naboen og gata utenfor.)
4. Ha gjerne et par planter for godt inneklima
(mitt svar: orker ikke å passe på planter. Dessuten har jeg lært at du IKKE skal ha planter på soverommet.)
5. Ikke bruk soverommet til annet enn søvn. For all del; Ikke spis i senga. Ha klart skille mellom soverommet for søvn og andre rom for aktiviteter.
(mitt svar: jada, dette vet jeg. Gidder ikke ha smuler i senga ++ - senga mi er litt "hellig" i så måte.)
6. Ikke spis store måltider før du skal i seng. Drikk heller ikke cola, kaffe o.l. med koffein inntil 4 timer før du skal legge deg.
(mitt svar: nei, dette vet jeg så inderlig godt. Tåler slett ikke kaffe jeg, får den store skjelven hele dagen + smaker gyselig.)
7. Drikk gjerne en kopp kamillete (beroligende) eller varm melk.
(mitt svar: drikker gjerne ei hel kanne kamillete på kvelden - men er tom nå.)
8. Skriv ned en liste om alt som plager deg, og alt du trenger å huske, gjøremål dagen etter o.sv., slik at du ikke blir liggende og gruble over dette.
(mitt svar: er ikke så god til det nei... )
9. Legg deg til så faste tider som mulig, og stå aller helst opp såpass samtidig også som mulig. Dette gir kroppen en naturlig døgnrytme.
(mitt svar: forsøker på det, men tar hensyn til at jeg blir dårligere og dermed senere på vinteren - for NOE søvn MÃ… jeg ha.)
10. Ikke ligg å kikk på klokka og tell hvor mange timer det er til du må stå opp. Det skaper stress, og virker mot sin hensikt.
(mitt svar: nei, dette gjør jeg ikke lenger fordi jeg nå er uføretrygdet, men før var det grusomt. Fremdeles ikke sovnet kl 02.00, og jeg visste jeg måtte opp kl. 05.00 - er det noe rart jeg mistet håret?)