Hei Kris :)
Så det er noe man bør spørre tannlegen om spesielt? Og er det noe alle burde spørre om? Jeg tenker da på oss som ikke har hatt betennelser i kjeven/tennene.
Printable View
Hei Kris :)
Så det er noe man bør spørre tannlegen om spesielt? Og er det noe alle burde spørre om? Jeg tenker da på oss som ikke har hatt betennelser i kjeven/tennene.
Alle som har trukket tenner (f.eks. visdomstenner) og alle som har rotfylte tenner kan sikkert med fordel be om å få sjekket dette - og det gjelder vel de fleste av oss...
Min problemtann ble ødelagt i en sykkelulykke for litt over ti år siden. Den brakk omtrent ved tannkjøttkanten, og måtte rotfylles 6-7 ganger fordi det var en vond infeksjon i rotspissen som kom igjen og igjen. Til slutt trodde jeg (eller kanskje heller; ville jeg tro...) at infeksjonen var borte - men det har den antakelig aldri vært.
AHA
Jeg hadde ei tann som verket seg ihjel da jeg var gravid mellom jul og nyttår for mange år siden. Kunne ikke få gjort noe med det pga helligdagene, og kunne heller ikke ta noe smertestillende.
Denne tanna irriterte reguleringstannlegen for enda mange flere år siden, slik at jeg altlid har hatt problemer med den.
Etter at den verket seg ihjel (røttene), så gjennomgikk jeg rensing av røttene fordi de var betente.
Etter en stund fikk jeg en tannbyll som kom og gikk i området. Etter noen år ble det virkelig vondt, så jeg gikk til tannlegen med den. Tannbyllen ble da fjernet.
I fjor kom denne igjen, og jeg fikk den fjernet på nytt. Da sa kjeveortopeden eller hva det var for en dude som fjernet byllen, og at den kunne komme på nytt og på nytt og at jeg måtte vurdere om jeg ville fjerne tanna. Men det vil jeg altså ikke, for da må jeg file ned to helt friske tenner uten hull for å sette inn bro. Og uten tann kan jeg ikke gå. Men altså har jeg nok - og gjør kanskje enda - gått med mye betennelse i området her.
Dog er dette på høyre side, og jeg har mest smerter på venstre side, bl.a. så knekker jeg i kjeven her.