Kris :D
Nå har jeg kikket litt på det. Og så vidt jeg kan se, så følger jeg veldig mye av dette, men jeg synder mot noe.
Så jeg vet ikke om jeg ble mer forvirret. :shock:
Printable View
Kris :D
Nå har jeg kikket litt på det. Og så vidt jeg kan se, så følger jeg veldig mye av dette, men jeg synder mot noe.
Så jeg vet ikke om jeg ble mer forvirret. :shock:
Ett tips for å balansere syre-base skal visst være 1 teskje natron i ett glass vann 2 ganger pr dag. Jeg holdt på med det i en periode for lenge siden husker jeg, men jeg har glemt hvorfor jeg sluttet. Natron er base altså.
Tror jeg tar starter igjen faktisk. Etter det dere skriver over her. :wink: Ikke noe vondt å drikke det der altså, og blir vel ikke så gale dyrt heller kanskje?
Kilden er boken av Knut T Flytlie: Vitaminrevolusjonen. Kan sikkert google på det også. Jeg har boken og refererer derfra.
Takk, Yvette, men kan det ikke være skadelig å spise så mye natron da?
Sitat:
Ett tips for å balansere syre-base skal visst være 1 teskje natron i ett glass vann 2 ganger pr dag. Jeg holdt på med det i en periode for lenge siden husker jeg, men jeg har glemt hvorfor jeg sluttet. Natron er base altså.
Hei :)
Eks. på forsurende mat er kjøtt, ferdig mat, innmat,ost, surmelksprodukter, korn (hvitt mel er verst) sukker,kaffe,brus,juice og alkohol.
Basisk mat er grønnsaker, frukt,kokte linser og bønner, rått kjøtt.
Det anbefales at 80% av maten er basisk og 20% er syredannende.
Kalsium, magnesium, kalium og mangan er også basisk.
Håper at dette kan være til hjelp. 8)
Jeg aner ikke Stina. Jeg leste litt i boken om dette, men finner ikke noe annet enn at det er tipset om 1 - 2 teskjeer natron. Spørs vel hvor "sur" kroppen er da kanskje?Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stina
Yvette, det er sikkert ikke farlig da, men kanskje vi ikke skal ta hvis det ikke er nødvendig? Synes det hørtes litt mye ut, men hva vet vel jeg? ;) Er Nyco det samme? Er det sunnere eller mindre sunt, tro?
Sussi
Ja, det er til kjempehjelp. Fikk sett noe via linken til kris, men det er veldig greit å ha det her i tråden.
Kjøtt skal jeg ikke ha, og i alle fall ikke rått, så det er ikke noe problem.
Ost tåler jeg visst ikke, men har spist mye av det tidligere, kanskje jeg da vil bli bedre når jeg sjeldent spiser det?
Korn og mel er det litt opp og ned med.
Drikker ikke kaffe, juice og sukkerholdig brus, men av og til Pepsi Max. Drikker også av og til øl, enda sjeldnere vin.
Surmelksprodukter, er dette inkludert yoghurt?, har jeg nettopp bestemt meg for å spise mer av, for det skulle være sunnere enn vanlig melk, leste jeg nettopp, men det stemmer da kanskje ikke?
Grønnsaker er det veldig opp og ned med. Spiser velidg, veldig mye frukt. Spiser av og til bønner.
Tar godt kosttilskudd hvor de nevnte mineraler burde være dekket. Kanskje ikke mangan - kan sjekke opp i dette.
Men det er vel kanskje slik at 80%-20% balansen ikke er oppnådd. Nå vet jeg i alle fall litt mer om hva jeg burde streve mot. Mange takk ;)
Frukt er syredannende (unntagen økologisk frukt) og alle melkeprodukter.
Ja, da er jeg solgt....Sitat:
Frukt er syredannende (unntagen økologisk frukt) og alle melkeprodukter.
Du kan jo ta natron for å balansere det . Kan testes enkelt med teststrimler som fås kjøpt på apoteket om du har for mye syre.
Hvor har du det fra?Sitat:
Opprinnelig skrevet av cleo
All sur frukt er sur, enten den er økologisk eller ikke? Druer, epler, appelsiner osv.