Ok da skal jeg spørre legen om det men hun gjør nok ikke noe med det synes ikke jeg blitt tatt seriøst som menneske jeg da :,( Sku vært skybert usynlig :) Men føler meg jo som det og da :)
Printable View
Ok da skal jeg spørre legen om det men hun gjør nok ikke noe med det synes ikke jeg blitt tatt seriøst som menneske jeg da :,( Sku vært skybert usynlig :) Men føler meg jo som det og da :)
Hva om det ikke er påvist antistoff da er det noe som kan komme senere og som jeg bør få sjekket eller trenger jeg ikke det ( har målt antistoff for TPO og antistoff mot TSH-reseptoren. Jeg hadde derfor ikke kronisk betennelse i kjertelen og ikke morbus Basedow. Håper jeg ikke ødela tråden nå.
Hei alle sammen.
Tror det er full forvirring når det gjelder jod. Er det noen som har et riktig svar på det temaet? Det er jo mange som får lavt stoffskifte fordi de har mangel på jod. :?: Er det mulig at det er slik at noen skal ha det og andre ikke? takknemlig for innspill på dette. 8)
Hei Lilja.
Skal ikke råde noen når det gjelder kosthold men har et synspunkt på kosten din. Synes som det er mye karbohydrater og sukker i kosten din. Tåler ikke selv så mye karbohydrater. Hadde jeg spist som du beskriver så hadde jeg vært trill rund. :shock: Har vært nødt til å kutte ut mye av kornproduktene og sukker og da gikk vekta fort nedover. Tror vi skal være mer redd for karbohydrater enn for fett. :wink:
Etter hva jeg har lest når det gjelder jod så er det veldig skjelden at man får hypotyrose av jodmangel i alle fall i Norge.
Joda , jeg vet at det er sjelden at man får lavt stoffskifte av jodmangel i norge, men det jeg ville frem til er om vi da kan si at de med lavt stoffskifte ikke skal ha jod.
Jeg skal definitivt IKKE ha jod, men det er MEG. Det jeg kan si er at jeg har en "død" kjertel. Noen har restproduksjon og da er det kanskje annerledes? Overlater til andre å svare på det.
Hei ja spiser nok en del karbohydrater men sukker tror jeg ikke det er mye av i min kost :) Men er liksom ikke lett leve uten, brødskiver og potet og alt det der. Jeg synes det blir rart leve uten det. Men fett og er det nok lite av ja .:,( Blir litt redd jeg da er det ikke lov spise frukt :,( Er Redd jeg ikke burde spise mer jeg uff jeg vil ikke ha det sånn igjen nu blir jeg redd :,( Alt jeg gjør er galt :,( Jeg vil ikke bli større :,( Hvorfor gjør jeg alt alt galt :,(
Jod er en komponent. Altså en del fabrikken må ha for å levere varene.
Kjertelens oppgave er å montere et jodatom på et protein som heter thyrosin. En kan si at det er "kroppen", og når kjertelen har gjort jobben sin, så er det festet et jodatom til denne, og nå heter dette T1.
Den andre oppgaven kjertelen har er å montere 2 jodatomer på en thyrosin, og dette heter T2.
Kjertelen kager egentlig bare disse to formene, men så forenes to og to av dem, og da oppstår alle varianter.
Slik da : T2+T2=T4 T2+T1=T3 Rev T3 produseres visst ikke av kjertelen, men framkommer som overskuddsvare i den senere enzymprosessen. T2 finnes det to varianter av : T1+T1 og den T2 som ble produsert. Det er påvist i råtteforsøk at denne er metabolsk aktiv, men det er fremdeles uklart hvilken rolle den spiller.
Så altså : Jod er nødvendig for at kjertelen skal ha noe å drive med.
Det er ikke en stimulant som mange later til å tro, men hvis det er mangel på den blir jo stoffskiftet lavt (på grunn av delemangel i fabrikken)
Når jodleveransen blir iorden øker jo stoffskiftet igjen, for da er det deler nok til produksjonen.
TSH er den eneste stimulanten kjertelen har, og det er hjernen som regulerer mengden av denne.
Så må jeg ile til å forklare at det finnes faktisk antistoffer i TRAS gruppen som er stimulerende. Disse øker stoffskiftet uten at hjernen har kontrollen.
Men det var et sidesprang : De som spiser thyroxin spiser en ferdig vare som inneholder all den jod som skal være der, og rett plassert. Det er ikke behov for noe mere.
Og for oss som har en forlatt fabrikk det ikke foregår noesomhelst monteringsarbeid i, er det hjernedødt å påstå at vi trenger jod.
Jod er allergent og noen reagerer ganske kraftig.
Saltvannsmat, salt (noen typer) og melk er de største jodkildene.
Disse dekker normalt befolkningens behov.
Vi som ikke bruker jod til noe i kroppen har iallfall ikke bruk for mer enn et dagsbehov.
Jod i melk? :shock: Har jeg ikke fått med meg. Drikker melk hver dag jeg! Bør jeg slutte med det altså??