Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.
Hei vink11
Jeg har i nesten sju uker nå (fra 5. mars) tatt Erfa om kvelden. Før våknet jeg gjerne flere ganger om natten (noen netter 12–13 ganger). Nå har jeg hatt noen netter hvor jeg bare har våknet like etter at jeg har sovnet, og så sovet natten igjennom. Et par netter innimellom har jeg også vært våken én gang til.
Det mønsteret med at jeg våkner mellom 10 minutter og en halv time etter at jeg har sovnet er en gåte for meg. Jeg tar gjerne imot innspill på det. Jeg håper at ved å fortsette med Erfa på kvelden skal også dette forsvinne.
Så langt ser dette ut som suksess. Jeg har en følelse av at dette er rett for meg. Med kunnskap om hvordan, og på hvilket tidspunkt binyrene trenger T3 så er det etter min mening ikke noe å lure på.
Ha en fin søndagskveld hjerte1
Klarer du å ta hele dosen på kvelden? Jeg klarer 3 grain, 180 mg, men ikke mer. Da blir jeg varm og alt kjennes feil. Resten tar jeg på dagen. Men jeg kjenner at nå som jeg tror jeg har funnet optimal dose, så sover jeg godt. Jeg våkner noen ganger hver natt, men sovner forholdsvis raskt igjen
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Klarer du å ta hele dosen på kvelden? Jeg klarer 3 grain, 180 mg, men ikke mer. Da blir jeg varm og alt kjennes feil. Resten tar jeg på dagen. Men jeg kjenner at nå som jeg tror jeg har funnet optimal dose, så sover jeg godt. Jeg våkner noen ganger hver natt, men sovner forholdsvis raskt igjen
Ja, jeg tar hele dosen samlet på kvelden. Men da skal det sies at min var på 3 grain da jeg gikk over til nattmedisinering. Men jeg har vært så inderlig kald på hender og føtter, så nå har jeg økt litt. Jeg la først på 15 mg i fire dager, og så gikk jeg opp til +30 mg. Så nå tar jeg 3,5 grain, 210 mg.
Hvor mye medisin tar du? Ligger du langt over meg?
Jeg håper jeg skal komme dit at jeg ikke våkner noen ganger jeg, da. Dette er jo noe jeg har begynt med etter at jeg ble syk. Før sov jeg som en baby. Men, jeg sovner fort igjen jeg også, heldigvis.
Re: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.
vink11
Jeg tar min 5 stk Erfa hver kveld under tungen før jeg legger meg å sove. Jeg våkner å må opp på do en par ganger. Tror at min elektrolyse balanse kan være årsaken noen netter og andre ganger tror jeg at det er gammel vane. Kan være at jeg har fått overaktiv blære. :p
Jeg sover uansett bedre og når jeg er oppe sovner jeg igjen. Jeg måtte forøvrig går ned til 4stk Erfa når jeg var 14 dager i varmen. Føler sånn som du at dette gir meg mer ro og bedre søvn totalt.
Så jeg blir å fortsette med alt til kvelden. Kan ta så mye vitaminer jeg vil om dagen uten å tenke på, når tok jeg medisin sist. Veldig bra hjerte1
La oss få høre hvordan det går viderevink11
Sv: Re: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
vink11
Jeg tar min 5 stk Erfa hver kveld under tungen før jeg legger meg å sove. Jeg våkner å må opp på do en par ganger. Tror at min elektrolyse balanse kan være årsaken noen netter og andre ganger tror jeg at det er gammel vane. Kan være at jeg har fått overaktiv blære. :p
Jeg tar mine med vann. Kanskje det lønner seg å gjøre som deg? Da går vel noe «direkte»?
Mener du at du har problemer med elektrolyttbalansen pga. aldosteronet? Jeg har også hatt/har lavt aldosteron. Og jeg fløy mye på do, men det var stort sett på dagen. En sjelden gang er jeg på do om natten, men jeg tror ikke jeg våkner av det. Heller motsatt, at jeg går på do fordi jeg har våknet. Men ikke godt å være helt sikker på det da :oops:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Jeg sover uansett bedre og når jeg er oppe sovner jeg igjen. Jeg måtte forøvrig går ned til 4stk Erfa når jeg var 14 dager i varmen. Føler sånn som du at dette gir meg mer ro og bedre søvn totalt.
Så jeg blir å fortsette med alt til kvelden. Kan ta så mye vitaminer jeg vil om dagen uten å tenke på, når tok jeg medisin sist. Veldig bra hjerte1
Ja, det er veldig kjekt å slippe og tenke på at en skal ha en viss tid mellom de forskjellige tinga.
Så du tar 300 mg Erfa nå? Hvorfor må du gå ned til 4 når du er i varmen? Er det vanlig?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
La oss få høre hvordan det går viderevink11
Ja, jeg skal prøve å oppdatere uansett om det er positivt eller negativt hjerte1
... mener jeg har lest noe om at natteturer på do kan ha med aldosteron å gjøre?
Ellers vil jeg si at jeg byttet til kveldsdosering med levaxin, og fortsatte med dette over på Erfa. Jeg synes det er uovertruffent. Både på grunn av det praktiske - logistikken med vitaminer osv, men også på grunn av søvnkvaliteten, som dere sier.
Edit: jeg ble anbefalt å tygge mine erfa - antakelig for å la spyttensymene begynne nedbrytingen før svelding. Jeg legger mine under tunga til de mykner litt, og så tygger jeg dem godt før jeg svelger restene.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
... mener jeg har lest noe om at natteturer på do kan ha med aldosteron å gjøre?
Ellers vil jeg si at jeg byttet til kveldsdosering med levaxin, og fortsatte med dette over på Erfa. Jeg synes det er uovertruffent. Både på grunn av det praktiske - logistikken med vitaminer osv, men også på grunn av søvnkvaliteten, som dere sier.
Ja, det er nok riktig. Jeg tror Fruemå i likhet med meg har hatt lavt aldosteron. Men jeg håper hun arresterer meg hvis jeg tar feil :mrgreen:
Flott å høre om flere som får bedret søvnkvalitet på kveldsdosering. Så får vi håpe det er flere der ute som ser dette som et godt råd og prøver det samme.
Takk for at du deler, smgj hjerte1
Re: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.
vink11
Ja jeg bruker 300 mg Erfa, legger de under tunga og tygger restene. Har endelig fått aldosteronet opp. Men må spise salt daglig. Kalium litt lav. Så jeg må får de stabilt. Ja jeg har lest at de fleste bruker mindre i varmen. Jeg har ikke overdose symptomer hjemme. Men så i varmen fikk jeg en uro på solsengen, gikk ned til 4 og roen var opprettet. Så nå har også jeg overdose sympomer.
Får oversuddsvarme (som overgangs opphetning) av for mye cortef.
Hva våkner jeg av en urolig hund,:?: kan være noe i det og så går jeg på do. Derav flere do besøk. Hvem vet. Tenker at jeg nu må få opp kalium. De andre salt og aldosteronet er bra nu på blodprøven.
Fin kveldhjerte1
Jeg tar 4 grain, i går tok jeg et kvart grain mer. Jeg tror ca 4 grain er rett dose
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
vink11
Ja jeg bruker 300 mg Erfa, legger de under tunga og tygger restene. Har endelig fått aldosteronet opp. Men må spise salt daglig. Kalium litt lav. Så jeg må får de stabilt. De andre salt og aldosteronet er bra nu på blodprøven.
Fin kveldhjerte1
Jeg spiser også en del salt. Før spiste jeg aldri salt, bare sukker. Så det er vel greit å vite hvilken vei det bar. Det rare er at det alltid har vært sånn, og med tanke på at vi sjelden eller aldri fikk sukkertøy før i tiden, er det merkelig.
Men, jeg har fått målbar aldosteron i urinen, da. Første gangen jeg sjekket det (for minst et par år siden) var innholdet av aldosteron i urin «under metodens nedre målegrense».
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg tar 4 grain, i går tok jeg et kvart grain mer. Jeg tror ca 4 grain er rett dose
Jeg tror jeg skal «ligge på» 3,5 grain en stund nå, og se hvordan det går.
Ha en fin ettermiddag og kveld begge to hjerte1