Høy T3, lav T4 og normal TSH
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Væksthormon i overkanten kan forresten også være medvirkende til et lavt T4, højt T3 og lavt TSH idet væksthormonet påvirker (forøger) omdannelse af T4 til T3. Dette kan medføre en reduktion i serum T4 - og en stigning i serum T3-koncentrationen. Stigende serum T3-koncentration = en reduktion af TSH. Måske nyttigt at vide for dem, der lider under både et lavt T4 og et "uforståelig" lavt TSH. :mrgreen:
Dette er interresant Anisa. Vi har fått tak noen prøver fra 2006, på den tiden legene trodde det var PCO som kona hadde, hvor T3 er like OVER ref.omr.
TSH=1,5 (0,5-3,6)
FT4=9 (8-20)
S-tyroksin=100 (60-150) (totalt eller bundet?)
FT3=8,3 (3,5-7,8)
S-Trijodtyronin=3,1 (1,2-2,7) (totalt eller bundet?)
S-TBG= 26,8 (12-28)
S-TRAS/anti-TPO/anti-Tg < ref.verdi
S-Androstendion litt over ref. omr. (som er syklusavhengig)
S-reverse T3 står også på lista, men ingen verdi, bare ----
Men burde ikke symptomene være lik hyper da???
Når det er T3 som er den aktive formen???
Kan det "hope seg opp" med T3 fordi det mangler noen hjelpestoffer?????
Men overlegen har jo sagt at hun med disse prøvene er Eutyreot. så da er jo alt bragok1
Sv: Høy T3, lav T4 og normal TSH
Jeg kunne have svært ved at tro, at din kone har væksthormon "i overkanten"... idet det er et vitaliserende hormon og hun ville have det ret meget bedre, i sammenligning med som du beskriver hun har længe haft det.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sture
TSH=1,5 (0,5-3,6)
FT3=8,3 (3,5-7,8)
S-Trijodtyronin=3,1 (1,2-2,7) (totalt eller bundet?)
Men burde ikke symptomene være lik hyper da???
Når det er T3 som er den aktive formen???
Ikke nødvendigvis "hyper" selv om FT3 i TT3 ligger højt. Ikke hvis her er tale om (f.eks.) Thyreoideahormon resistens syndrom som er resultat af hæmningen af normal receptorfunktion pga muterede thyroideahormonreceptorer. Thyroidhormon (T3) resistens nedarves ikke-kønsbestemt (samme hyppighed uanset kvinder eller mænd) og er kendetegnet ved forhøjede frie thyreoideahormoner og delvis resistens over for T3 på celleniveau. Det er kun T3 der spiller en rolle på celleniveau. Det relativt høje TSH (i forhold til det høje T3) tyder på, at ikke nok af T3 kommer i cellerne og hypofysen derfor kalder på mere hormon, selv om der ellers svømmer rigeligt af, med i blodstrømmen.
Underligt nok, når der i vore lande tales "thyreoideahormonresistens", er det RTH-syndrom lægerne har i tankerne, men disse to "resistenser" er altså ikke det samme og det bør du være opmærksom på, når du (evt.) ved en skolemedicinsk læge får at vide, at der er ikke tale om resistens... fordi din kones T4-værdier er for lave.
Det betyder også, at såfremt din kone kommer i medicinsk behandling og den viser sig ikke at virke godt nok, da kan man teste højere doser af medicinen, netop for samtidig at teste om hun har denne type af hormonresistens, idet høje doser vil hjælpe på det, mens lave vil ikke gøre ret meget forskel, om overhovedet....
Ellers prøv at læse denne artikel: Thyroid Hormone Resistance Syndrome, kan også gemmes som PDF her.
Det bliver spændende at se, hvilke resultater bringer de seneste prøver. vink3
Sv: Høy T3, lav T4 og normal TSH
Takk for linker Anisa!
Prøvde å lese artikkelen du linket, men stammespråket blir for innviklet. Men jeg aner vagt hva de har kommet frem til. Og det kan kanskje forklare hvorfor hun ikke er hyper.
Ellers har jeg prøvd å lese meg opp på tyroide resistens, men det går for det meste på den varianten med høy T4 og T3.
Ellers er det en drøy uke igjen til neste time hos Øverbye og resultatene har begynt å komme inn. Det er to laboratorier; sykehuset i Arendal og Aker hormonlab. Forholdene på stoffskifte hormonene er den samme, men FT4 er nå under ref.omr. Og FT3 ligger øverst i ref.omr. Jern og B-vit er på vei opp etter at hun begynte å ta tilskudd. Vet ingenting om D3 da det ikke er testet før-så den er vi spent på. Vi tar begge 20 mcg D3 etter å ha lest om vitaminen og sett at noen anbefaler å øke anbefalingen om døgndosen med 4-5 gangen. Kalsiumvdiene er ok blodsukker (glukose?) er ok, men venter svar på insulin. Har prøvd å forstå hvorfor han tester leptin? Og så har jeg begynt å lure på om det hele skyldes jodmangel eller dårlig opptak. Kom over denne siden som jeg syns var forklarende http://www.greenwillowtree.com/page....um.iodine.html
Jeg lurer litt på hvorfor han ikke har testet kortisol. Kanskje han leser det ut fra andre svar, eller gir binyrestøtte automatisk?? Slitne binyrer kan visst også gi høy T3.
Ellers må jeg si at dette med stoffskifte er veldig komplisert, og man trenger ikke lese mye før man skjønner det. Jeg er svimmel! Så snart jeg tror jeg har forstått noe, finner jeg noe som sier at det ikke nødvendigvis er slik hvis..... Det er nesten slik at man kan skjønne at legene har TSH-skylapper, for hvis de tar dem av og ser litt utenfor nesetippen sin. Ser de fort hvor mye de er nødt til å lese seg opp på. Og jeg som trodde jeg var ferdig utlært, jeg har jo tross alt festet i 6+år på et eller annet fint universitet!