Hej Tina Jeanett tro2 Jeg tror ikke at du behøver bekymre dig for "for høje" værdier, men snarere for lidt "for lave"...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tina Jeanett
S-kortisol er analysert som følgende :
Prøve 1 = 360 nmol/L
Prøve 2 (30 min) = 516nmol/L
Prøve 3 (1 time etter nr 2) = 668 nmlo/L
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tina Jeanett
jeg har funnet denne siden :
http://www.aeron.com/new_page_27.htm
der står normalverdiene på cortisil spyttprøver , og når jeg sammenligner med mine så er jo mine skyhøye ???
Kan noen bekrefte at de på linken er korrekte ? . ble litt svett her jeg nå...:shock:
Cortisol
i spyt og cortisol
i serum kan ikke sammenlignes i forhold 1:1. I spyt måles frit cortisol, mens cortisol i serum er proteinbundet og udviser derfor andre (højere) værdier end som frit (så vidt jeg husker).
Der er også forskel på selve testen: Synacthen "lav" og Synacthen "høj", eller også hurtigtest hvor du får Synacthen-injektionen om morgenen og cortisol måles ½-1 time efter, eller hvor du får Synacthen-injektionen om aftenen og cortisol måles næste morgen. Man er nødt il at vide hvilken af dem du er blevet testet med, men jeg tror at det var morgen-injektion-Synacthen der er testet på dig. Er det rigtigt?
Jeg ved heller ikke OM der er forskellige analyse-cortisol-måle-metoder anvendt til at måle cortisol i forhold til Synacthen i de forskellige landsdele i Norge (som det er jo med nærmest alle andre analyser, hvorfor ref.områder er så vigtige at angive for rette tolkning af resultater), men hvis man eksempelvis ser på tolkningen af resultater gældende for
Møre og Romsdal Helseforetaket, da siger tolkningen følgende:
P-ACTH stimulasjonstester. Utførelse og tolking:
Hurtigtest med Synacthen: I.v. injeksjon av 0,250 mg Synacthen. Cortisol skal stige etter 30 - 60 minutter til 550 nmol/l eller mere. Økning skal være minst 190 nmol/l over utgangsverdien.
Hurtigtest med Synacthen depot: 1 mg Synathen depot om kvelden skal gi minimum 700 nmol/l eller en økning på minst 500 nmol/l i morgenprøve.
Tre dagers stimulasjonstest med Synacthen depot: Primær binyrebark insuffisiens: ingen stigning, sekundær insuffisiens: gradvis økende cortisol i serum.
Uden at vide
hvilken form for, og
hvor Synactentesten blev foretaget, og uden at kende ref.området for det pågældende laboratorium, alligevel ser jeg dit resultat som værende
lavere end friske binyrer burde reagere med på denne ACTH-provokation. Selv om det er lavere, er det alligevel langt fra sikkert at det er "lavere" nok til at lægerne foretager sig noget, idet i vores lande skal "lavt" være helt nede på
under 10% før lægerne gider beskæftige sig med det. I vores lande
alt som befinder sig
mellem "alt for højt" (Cushing's syndrom) eller "alt for lidt" (Addison's sygdom) -
er ingenting. Så uanset at patientens binyrer udsondrer meget mindre cortisol end patienten har brug for at fungere OK, behandles ikke i vore lande "sådan noget" som mild eller moderat binyreinsufficiens.
Ellers kun måling af cortisol ved spytprøver (4xdøgn) og/eller døgnurin er brugbare til påvisning af tilstande som befinder sig
mellem Cushing og Addison's. P.g.a. alt for vide ref.områder er ACTH-provokationstest er ikke egnet til at udrede for mild til moderat binyreinsufficiens.