Sv: Ny på forumet, og har endelig fått konstatert lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Lidt mærkeligt bare at gå på ferie uden at gi dig instruks om noget. Får du i det hele taget resultatet af blodprøven forinden? vink11 Nielsigne
Forrige blodprøve tok jeg hos endokrinologen, og den fikk jeg ikke med meg. Skal ringe de og spørre om de kan sende meg den. Fikk bare beskjed om at alt var innenfor referanseområdet. Og at TSH hadde økt litt igjen.
Skal ta nye blodprøver 19.juli, men da bare det som har med stoffskifte å gjøre. Legen brydde seg ikke med vitaminer og jern og slikt nå - det kunne vi sjekke igjen til høsten.
Jeg har lest litt om hvor fort man skal gå frem med økning av levaxine, og virker faktisk som at det blir anbefalt å øke hver 4 uke til man er på vedlikeholds dosen, så sant ikke noe annet tilsier det.
Hvis alt ser ut til å gå greit, så er det nok mulig at jeg går opp yttligere 25 microgram om noen uker opp til 75µg (fant endelig tasten :D ). Føler at det er greit å gå på 50 micro gram 1-2 uker til, før jeg eventuelt øker mer, brukte 10 dager på å øke fra 25 til 50, og da har det jo gått 4 uker om 1-2 uker.
Hvis jeg fortsetter med dette tempoet så er jeg nesten på vedlikeholds dose når jeg kommer til legen i august :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Linnschpinn
Legen brydde seg ikke med vitaminer og jern og slikt nå - det kunne vi sjekke igjen til høsten.
Isj, skal ikke være så lett å argumentere med disse legene
Det er jo helt absurd, så lidt de ved om vitaminer og den slags. Jeg havde en periode med frygtelig træg mave, gik til læge og beklagede mig. Lægen satte mig til at spise flere gulerødder og havre .... Havren fandt jeg hurtigt ud af at springe over, gulerødderne måtte jeg hælde olie på for at overleve deres tur gennem fordøjelseskanalen :mrgreen:
Jeg mener at huske, jeg var til læge tre gange med dette problem, før det faldt hende ind at tjekke noget med kalk. I samme prøve kom der noget ud om d-vitamin - den var alt, alt for lav .... Fik indsprøjtninger med d-vitamin og gav mig til at spise ikke bare mine sædvanlige 10 µ men 35. Det hjalp en hel del, både på maven og på energien! D3 er fantastisk hjerte1 Senere begyndte jeg på 70 + mikrogram d3 og nu tager jeg ind imellem en ekstra også - for selvom jeg tager over 70 µ d-vitamin, så er jeg kun lige i midterområdet. Aner ikke, hvor det blir af .... Men det virker vældig godt. Og er et eksempel på, hvor fantastisk meget bedre, det ville gå rundt omkring, hvis lægerne var inde i det her med vitaminer :roll:
vink11 Nielsigne
Da har jeg vært på en ukes tur i fjellet. Har pakket sekk og gått fra hytte til hytte. Hadde jeg ikke fått begynt på medisiner for stoffskiftet hadde jeg aldri orket å gjøre dette. Men er nå stolt og fornøyd med gjennomførelsen :D
En ting jeg har lagt merke til, som jeg ikke har lest andre steder, er at jeg faktisk kan drikke brus og kaffe uten å få halsbrann. Noe jeg ikke kunne gjøre før jeg startet på levaxine. Klart jeg skal ikke overdrive, for da får jeg halsbrann. Men jeg har ikke en gang kunne drikke en kopp kaffe eller et glass brus på flere år uten å få halsbrann. og jeg var en skikkelig kaffe kjærring en gang i tinden. Noen andre som har opplevd dette?
Ellers begynner jeg å forbrede meg for å øke dosen yttligere med 25 micro gram, slik at jeg kommer på 75 micra gram (og hvor ble det av det tegnet for micro... hmmm)
I dag startet jeg økningen til 75 mcg. Hver gang jeg har økt så har jeg følt en bedring (minimale, men en bedrig alikevel), hvor energien og lysten til å gjøre noe har økt. Så fort jeg stabliserer dosen så synker formen litt igjen. Har lest rundt og funnet at anbefalingen er å øke hver 4 uke. Så har i det siste ventet litt utolmodig på at tiden var inne igjen til å øke, siden jeg har merket at formen har vært synkene.
En positiv ting i dag er at det kun er 1 mnd igjen til jeg skal til legen i arendal. :cool::D
Nå i sommer mnd så har jeg vært mye rundt og reist. Fikk meg 6 dager gå tur i rondane. Og 18 dager med to uker felt på svalbard. På mange måter jeg veldig glad i det felt arbeidet på svalbard, for det er noe jeg har gjort i 7 år. Men når det er sagt så er det også ekstremt slitsomt. For man har ikke tid til å å være sliten, så man overstyrer alt av signaler som kroppen sender. Noe som så klart fører til total utmattelse når enn kommer hjem, og man orker ikke å gjøre noen ting. Hadde det ikke vært for at jeg måtte ut å kjøpe avisa i går så hadde jeg ikke vært ute av døra. Og i dag må jeg en tur til gynokolog for å få sjekket meg, for det viste seg nemlig at jeg var gravid da jeg dro ut på felt (har prøvd i 7 mnd), men endte opp med spontan abort kun en dag ut i felt arbeidet. Det var veldig tøft for der hadde jeg ingen å prate med om det, så jeg slet både fysisk og phykisk. Vi var 12 av de var vi 4 jenter, og alle uten om meg var veldig unge og har liten forståelse. Og manfolk er vel som manfolk flest..... Så denne gangen er jeg mye mer sliten enn normalt.
Gleder meg nå veldig til å dra til legen i arendal, har time i morgen. Må bare få satt meg ned å få skrevet opp alle symtomene, for med min teflon hjerne så sitter ingen ting der og vil bli glemt når jeg er hos legen, pluss at jeg er veldig flink til å bagatelisere ting. Håper i hvertfall at stabilisering av stoffskiftet fører til at en graviditet vil sitte.. For dette er andre spontan aborten jeg har hatt på under året.
Hilsen en som ikke er fult så opptimistisk i dag
LenaK, du må få tatt en spyttprøve for å finne ut hvor kortisolet ditt ligger. Er det lavt, begynn med CT3M, altså ta en den T3 eller thyroid på natten, se https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14441 og https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14440. Denne metoden får nemlig kortisolet opp, uten medikamenter! Kroppen hjelper deg, ved at du gir kroppen T3/thyroid i rett tid, når kortisolet er i ferd med å flomme utover for dagens dont. Har du lavt kortisol er det alt for lite kortisol som flommer ut. Andre hormoner vil også kunne øke dersom de er lave på denne metoden. Vi er mange som har opplevd at dette virker.
Om graviditet, les her http://www.thyroidmanager.org/chapte...gnant-patient/ Den er lang, blant annet beskrives det at en mulig løsning for den hypoyroide pasient å øke doseringen FØR graviditet, og ikke bare når du finner ut av det, som de skriver på tidsskriftet.no hjerte1
Gravide skal øke sin stoffskiftemedisin opp 30-50 %. Ikke alle leger vet det. Derfor aborterer vi. Les deg opp før neste graviditet, og lær opp legen din om han/hun ikke vet dette kaer1
Tusen takk for all flott informasjo jeg har fått!!
I dag tok jeg den lange kjøre turen til arendal og til Bjørn Ø. Og jeg er veldig fornøyd! Han fortalte veldig klart og tydlig med tegninger også, hvordan alle disse tingene henger sammen med thyroiden.
Han fnøys av legen som ikke ville øke dosen min, og kommenterte at hun vet ikke hvor mye det kan ødelegge (veldig godt å få den bekreftelsen fra en lege). Utover medisinering så skulle jeg styre det selv på hvordan jeg følte meg, og ikke på hva blodprøvene sa. Jeg spurte hvordan jeg skulle øke, og da fikk jeg til svar når jeg har lyst, altså at jeg øker når jeg føler for det til jeg har funnet den dosen som fungerer for meg.
Han har skrevet ut mange prøver for meg, så skal farte litt rundt å få tatt de. Men glemte å spøre om kortisol, skal huske på det til neste gang. Men skal ta tiseprøve på Jod, masse vitaminer og sjekking av hormoner.
Så nå må jeg begynne å føre skjema over symtomer, tempratur, ph og blodsukker. Blir mye nytt å styre med. Men gleder meg å ta fatt :D
Han anbefalte også at jeg leste to bøker
Fredrikk paulun: sannheten om GI
og boka om Isodietten. Noen som har kjennskap til den?
Yttligere så anbefalte han også en lege i oslo, som skulle være oppegående. Så regner med å gå over til henne etter hvert, når ting har kommet mer under kontroll. Vet ikke om det er greit å skrive navnet her?
Hvis ikke så spend meg PM hvis du lurer på navn på lege i oslo:D
Så i dag er jeg med mer godt mot! hjerte1 vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Om graviditet, les her
http://www.thyroidmanager.org/chapte...gnant-patient/ Den er lang, blant annet beskrives det at en mulig løsning for den hypoyroide pasient å øke doseringen FØR graviditet, og ikke bare når du finner ut av det, som de skriver på tidsskriftet.no hjerte1
Jeg pleier alltid å merke det få dager etter at egget er blitt befruktet, så neste gang jeg får den skrubb sikre følelsen så skal jeg øke. Har ikke orket å lese igjennom hele artikkelen enda, men jeg har den oppe og leser når jeg kan. Så kommer i mål snart. Har til og med lagret den på pcn, slik at jeg har den lett tilgjenngelig :) Tusen takk! hjerte1
Var hos legen i dag for å få offshorehelse attest, og han forteller at jeg har et forhøet kolestrol på 7,3-7,4. Noe som så klart ikke er så bra. Jeg nevnte at det kanskje kunne ha noe med stoffskifte å gjøre (mener å ha lest noe om det en gang), og han sa at det kunne være det. Kommer så hjem og googler hva jeg kan gjøre for å senke kolestrolet, og så klart 99% av det jeg finner anbefaler meg å gjøre det jeg vet er feil, frustrerende :mad:
Men til slutt så dukket det opp en fornuftig side, etter å ha søkt på om sukker kan øke kolestrolet. Og hva fant jeg http://fitnessbloggen.no/hdl-kolesterol/ Genialt, her har man svaret på hvorfor mange har forhøyet LDL kolestrol, sukker. Men står det på oversikten over hva man ikke bør spise. NEI :shock: Hadde sukker blitt tilført marketdet i dag, så hadde det aldri kommet igjennom nåløyet, med alle de bivirkningene det har. Kan anbefale å lese Sukker - en snikende fare av dag vilien polezynski og Iver mysterud.
Ellers er jeg lykkelig over å ha fått helseattest for yttligere to år. Til neste gang skal jeg ha fått av meg noen kg, for han kommenterte at BMI'en min nå lå i grense nivå 34, har man 35 eller mer kan man bli nektet helseattest.
Ellers har jeg mer eller mindre kommet igang med det meste Bjørn Ø har bedt meg om å gjøre. Har nå i dag tatt første dose på 100 mcg. og ser jo at blodsukkeret mitt ikke er helt topp, alt det synker for raskt, hvis jeg spiser raske karbohydrater. Ikke rart at jeg har har følt meg veldig svimmel inne i mellom. Og jeg som elsker is over alt på denne jord. Har vært dypt nedi is skåla i det siste, men etter Ph lesning av urinen min i dag så lurer jeg litt på om kroppen gir meg det tranget for å få kroppen litt mer basisk?!? For siden jeg begynte med Ph lesning av morgen urin (4-5 dager), så har jeg spist is alle dager uten om i går, og Ph'n har litti på 6,6-6,7. Men i dag da jeg ikke hadde spist is i går så var den nede på 5,5 selv om jeg hadde tatt syre nøytraliserende. Vet ikke om det er tilfelle eller ikke. Men tanken min gikk jo ditt om at kroppen min hungrer etter is pga at det hjelper å få kroppen mer basisk, for uten om at sukker gjør den også litt sur.
I alle fall så følte jeg meg så sur i kroppen i går, at jeg bestemte meg på å prøve urbase som jeg kjøpte inn på anbefaling av B.Ø, og kroppen min føltes så mye mer fornøyd ut etter 30 min. Og halsbrannen som var på vei til å komme ble borte. Også i dag så føler jeg meg mer fornøyd i kroppen. Og jeg har utrolig nok ikke sug etter is. Føler også at jeg har litt mer energi, men har jo også økt litt på Thyroksenen, og har tidligere lagt merke til ør små forandringer i kroppen ved dose økning.
Uansett så føler jeg at dagen i dag, er min første dag i resten av mitt liv. Og nå skal ting endelig falle på plass!! hjerte1
Har forresten bestemt meg for å øke raskere nå etter at jeg var hos Bjørn Ø, så etter ca 1 uke med 100mcg, skal jeg øke med halv tablett i uka til jeg føler meg bra, så stoppe for å se om formen holder seg eller ikke. Høres det for voldsomt ut? Har i hvert fall erfart at så lenge jeg øker med en halv 25 mcg så slipper jeg å få føle meg så veldig varm den første uka.
LenaK et lite tips hvis du er glad i is: jeg fryser ned bær, tar dem opp og blander diverse bær og kjører dem i en foodprosessor eller med stavmikser. Vips så har du en smootie som er sunn. Du kan venne deg av med sukker. Bær er faktisk veldig sunt, noen av de som er opptatt av candida og lavkarbo og flere andre retninger innen sunnhet mener at bær stiller i en annen klasse enn frukt. Du bør ikke spise ubegrenset med frukt, masse sukker der. Men de mener det stiller seg annerledes med bær. Eksperimenter med blandinger av mer eller mindre halvfrosne bær, tilsett fløte om du vil (bra lavkarbo), og vips har du et sunt alternativ til is, faktisk et måltid i seg selv. Å kutte sukkeret og spise mat uten sukker er en vane. Så kan du kjøpe stevia om du vil ha det søtt uten å få det negative som finnes i sukkeret. Her i huset har vi helt dilla på slike sunne desserter. vink11