Blir så sint på vegne av mennesker som får påprakket psykdom. gok1
Det har jo alt med stoffskifte å gjøre.
Printable View
Hei, tenkte bare å si at mine blødninger ble redusert betraktelig da jeg tok akupunktur. PMS symtpomer forsvant også. Dette var før jeg fikk behandling for stoffskiftet mitt av legevink11.
Mulig det kan hjelpe, men jeg har helt hetta for nåler..flau1
Da har jeg endelig fått time for hormonutredning hos spesialist på sykehuset!:) Må viss inn der og ta et lass med blodprøver eksakt kl. 08:30 en uke i forkant. Da har vel kanskje tidspunkt og døgnvariasjon noe for seg likevel når man kommer til leger som skjønner mer av dette..:wink:
Utrolig spent!!!
Formen helt på bunnen igjen.. Fryser og sover, har intens hodepine og synsforstyrrelser..
Fordi jeg mistenker at jeg i tillegg til stoffskifteproblemer også kan ha problemer med binyrene, har jeg vurdert om jeg skulle prøve å smøre på meg hydrokortisonkrem noen dager og se om det hjalp. Men det vil bare hjelpe ved lave kortisolverdier el.? Blir det verre om man prøver det hvis verdiene allerede er høye..? Vet forøvrig ikke om jeg har høyt el. lavt nivå - jeg er bare desperat..!
Av ren nysgjerrighet trålet jeg rundt på nettet og har funnet disse svarene:
TSH (Thyroidea Stimulerende Hormon)
fT4 (Fritt dvs. ikke-proteinbundet thyroxin med 4 jodatomer)
fT3 (Fritt dvs. ikke-proteinbundet thyroxin med 3 jod-atomer, i motsetning til 4 jodatomer i T4)
anti-TPO (autoantistoffer mot tyreoperoksidase. Forhøyet anti-TPO taler sterkt for autoimmun tyreoiditt.)
TRAS (Antistoff som binder seg til reseptor for tyreotropin (TSH) på de cellene i skjoldbruskkjertelen som produserer stoffskiftehormonene tyroksin og trijodtyronin.
Antistoffet dannes etter at kroppens eget immunforsvar reagerer mot reseptoren eller noe som ligner den).
Ca (Calsium)
Na (Natrium (salt))
K
Albumin (det viktigste frie proteinet i blodet. Albus på latin betyr hvit).
ALAT (Alanin aminotransferase er et enzym som særlig finnes inne i levercellene).
Kreatinin (en nitrogenholdig organisk syre som finnes naturlig i virveldyr og bidrar til å gi energi til alle celler i kroppen).
Hgb (Hemoglobin et protein i røde blodceller som fører oksygen).
MCV ("Mean Corpuscular Volume" er et mål på den gjennomsnittlige størrelse på røde blodlegemer når blodprosent måles).
Leukocytter (hvite blodceller er celler som tilhører immunsystemet).
vitamin B12 (Mangel på vitamin B12 kan skyldes utilstrekkelig inntak via kostholdet, eller redusert opptak av vitamin B12 fra tarmen).
Lipidstatus (kolesterol, HDL, LDL, Trigycerider).
Jeg fant ikke ut hva K står for.
K er kalium
Dere som har hatt blødningsforstyrrelser - har noen av dere tatt MR av hypofysen..? Hvis man har stoffskifteproblemer i kombinasjon med andre hormonproblemer (som f.eks. gir blødn.forstyrrelser), er det da mer sannsynlig at man har f.eks. knuter/svulster på hypofysen..? :shock::?:
Jeg er av typen som får helt hetta når jeg skal ta blodprøver, og spør meg ikke hvorfor for det aner jeg ikke, men slik er det nå i hvertfall..:?
Nå har jeg vært og "tatt et lass" med blodprøver på sykehuset i forbindelse med utredning for ev. lavt stoffskifte/binyreproblemer og lurer på hvordan dette "stresset" kan påvirke prøveresultatet..? Regner med at kortisolverdiene vil bli påvirket av det i hvertfall, men hva med de andre..?vedikke1
Er det forresten holdbart med èn kortisolprøve kl 09 om morgenen (stod opp kl.06:15)..? Noen som vet om døgnurin el. spyttprøver er særlig anvendt på sykehus rundt omkring? Tenkte at en slik prøve kanskje ville gi en mer realistisk verdi for mitt vedkommende..:?
Er det noen som har bestilt kortisol-spyttprøver fra Scandlab i Sverige som kan fortelle meg noe om hvor lang tid det tar å få prøvetakingskit'et og deretter hvor lang tid før resultat foreligger..?:?:
Hei -
Jeg husker ikke hvor lang tid det tok fra bestilling til jeg mottok prøvetakingskit'et, men tror ikke det var lang tid. Det må vel forhåndsbetales før det blir sendt, disse detaljene husker jeg ikke nå.
Det tok under tre uker fra jeg sendte inn prøvene til jeg fikk resultat pr epost. ( Dette var i 2010.)
vink11
Jeg tok mine spyttprøver via legen / Aker. Da kostet det ikke noe, men jeg fikk da bare morgen og kveld-test.
Hjelper dog ikke så mye med en slik test; er man såvidt innenfor "normalområdet" så er det ingen problemer med binyrer i det hele tatt.....:|
Har fått svar på min morgen-kortisolprøve; 447 (250-750)
Jeg er av typen som får helt hetta av å ta blodprøver, så jeg blir rimelig stressetflau1. Lurer på hvor mye det har å si for prøvesvaret..?vedikke1 Eller tar det lengre tid før "stresset" kommer i blodet? Leste også på Fürst sine sider at hvis man ligger når man tar blodprøven så kan verdien bli 10% (!) lavere enn ved stående..?! Jeg velger stort sett å ligge fordi jeg har opplevd å svime av ved et par anledninger uten at jeg skjønner hvorfor..
Og er det slik at kveldsverdien er ca halvparten av morgenverdien? Denne har jeg ikke målt da.. Gjelder samme normalområde for kveldsprøver og? I såfall blir jeg vel i grenseland lav..
Burde jeg få tatt spyttprøver el. døgnurinprøver i stedet for blodprøver slik at jeg fikk luket vekk blodprøvestress fra prøveresultatet..?vedikke1
Min FT4 har i en årrekke og til alle prøvetagingstidspunkt vært 12 (12-22)/(9,5-24) uansett hvilken verdi TSH (vanligvis et sted mellom 0.6 og 1.4) har.. Kan det være riktig?vedikke1
Og hva kan dette ha å si for FT3 som de stort sett velger å ikke måle..?
Blir helt sprø av alt jeg ikke vet!desp1