TSH ligger jo nå for høyt. Og den øker, det er tegn på at stoffskiftet er ute av kurs.
Printable View
TSH ligger jo nå for høyt. Og den øker, det er tegn på at stoffskiftet er ute av kurs.
Ja og med alle de sympt også som jeg har skulle jo en tru man fikk behandling..:?
Nå blir planen videre å gå som avtalt på spesialistsenteret den 25. jan.. og til fastlegen i begynnelsen av feb. Fastlegen min ser meg for den jeg er og hører på hva jeg har og si.. jeg tror ikke å bytte fastlege er løsningen.. da det bare er enkelte leger som ikke følger den gyldne standarden på prøvesvar av stoffskifte.. så da måtte jeg nok ha skiftet fastlege endel tror jeg..
Legen min har også henvist meg til ME senteret på ullevål. Men der har jeg ikke hørt et pip fra.. så jeg lurer på om ikke hun heller kan henvise meg til me-utreding på Ahus istedet for.. Når det gjelder ME må de utelukke ALT annet før de setter en diagnose. Og da vil jeg ikke tro de kan "overse" stoffskifte prøvene slik som de andre gjør?!
Jeg må ihvertfall få en avklaring. Sist jeg var hos fastlegen så sa hun at prøvene mine var normale.. men nå har hun ikke det argumentet å komme med da TSH er på 6,6..
Minsten min på 21 år fikk ME-diagnose før jul selv om TSH- tallene hans svinger mellom 2,3 og 6,6, så ikke en gang der griper de tak i avvikende tall.
Hans problemer er ME. Punktum. TRAS og anti-TRO er ikke viktig og sjekke selv om jeg har begge og guttungen har halvparten av genene sine fra meg.....
Heivink11
da ringte jeg til Spesialistsenteret og fikk snakket med legen jeg har der..
Fortalte hvordan jeg hadde det og påpekte at TSH var stigende. Bad om å få en prøvebehandling på Levaxin. Han sa ja jeg kunne få resept på en prøvebehandling på tre mnd. Skulle sende meg resepten.
Jippy!! Jeg hater tabl.. men hvis noe kan gi meg bare litt mer energi enn det lille jeg har nå og få meg til å føle meg bedre i kroppen (ikke så uvel) så er det verdt det!hjerte1
Søk på prøvebehandling og Levaxin på nett, ev også på engelsk. Det kan hende at tre måneder er litt kort, at seks er bedre.
Gratulerer, det hender at det nytter å slåss litt vink11
Enig med Vigdis - 3 mndr er for lite. Du skal jo starte med en lav dose, for så å øke sakte og pent med flere ukers mellomrom. På 3 mndr rekker du kun EN doseøkning, før legen eventuelt vil evaluere "forsøket", og det er sannsynligvis for kort tid til å få så stor effekt ut av det.
Det er heller ikke alle som tolererer Levaxin like godt, jeg er en av de som ikke hadde nytte av den. Men dette vet du ikke før du har prøvd, så du må ihvertfall være glad for at du endelig får en resept :D Lykke til!
Takk for det! :) ja man må jo se hvordan den virker.. håper man merker at kroppen får noe den trenger..slik at man skjønner den bør økes om den virker litt.. vi får se.. men jeg er iallefall et skritt videre og det er jeg glad for :)
Lige som "for meget", kan "for lidt" blive lige så skidt.
Vi bliver nødt til at gøre op med denne "automatiske" overbevisning, på "læge-manèr", at Levaxin (eller Thyroid, eller Eltroxin osv.) altid skal øges langsomt. For langsomt, kan altså gøre ondt værre, tillige med at svække tilliden til behandling, da man kan få det langt værre af for små medicindoser, over for lang tid.
Jeg siger ikke, at man bør starte på 200 mcg om dagen, men andelen af vellykket medicinsk behandling dog er langt højere hos dem, der starter ret op på 100 mcg pr dag. Og jo - der findes også dem, der reagerer negativt på denne startdosering, men som regel er det dem, der i forvejen har slitne binyrer... så er det en måde at finde ud af det på, og så gå i gang med at finde ud af, hvordan man slipper ud af denne "binyrefælde".
Starter man for langsomt, med/uden slitne binyrer, vil der alligevel ikke ske en bedring der er til at føle på, fordi den lave dose T4 vil (godt nok) skåne binyrene, men ellers vil den undertrykke TSH, indskrænke egen restproduktion af hormonet, og derved forværre hypothyreose yderligere.
"Der er to potentielle årsager til, at folk føler sig forfærdeligt, når de er i behandling med T4. En af årsagerne er den ekstremt lave dosis, læger typisk ordinerer i dag. En lav dosis af T4 vil effektivt reducere TSH-sekretion. Det lavere TSH vil igen sænke skjoldbruskkirtlens restproduktion af skjoldbruskkirtelhormon. Samtidigt kan denne lavdosis af T4 ikke kompensere for at det lave TSH yderligere har undertrykt skjoldbruskkirtlens restproduktion af hormoner. Patienten har derefter for lidt skjoldbruskhormonet til korrekt at regulere stofskiftet i det meste af kroppens væv. Patienten ender med unormalt lavt stofskifte og med fortsatte eller tiltagende hypothyreose symptomer."
Læs evt. videre på linket, der findes i tråden til Anitab Hvorfor T4 medisiner ikke virker. Å starte opp på små doser kan gjøre alt verre.
Iflg. dr. Lowe (m.fl.) medvirker low-dose T4-behandling med til vægtstigningen efter opstart af behandling med syntetisk T4, hvor patienterne før har været normalvægtige, trods af at de allerede havde hypothyreose i nogen tid. Meget nyttig artikel for alle nybegyndere: Problems with T4 Therapy. xx9
Hurra Bjørnemor for at du får prøve vink11