Jeg har lige ringet til apoteket og de oplyste mig om at 100 mg euthyrox svarede til ca 60mg thyroid så du har ret i at det er i underkanten.... og som du siger er det bedre at å tilgivelse end tilladelse xx9
Printable View
Jeg har lige ringet til apoteket og de oplyste mig om at 100 mg euthyrox svarede til ca 60mg thyroid så du har ret i at det er i underkanten.... og som du siger er det bedre at å tilgivelse end tilladelse xx9
Jeg tror ikke noe på at 60mg tyroid tilsvarer 100µg euthyrox.
Det som er viktig, er at man beholder sin frittT4-verdi.
Så skal man sammenligne hvor mye T4 det er i de to tablett-typer.
Tyroidenes måte å oppgi tablettstyrke er dessverre ulik den man bruker på syntetisk medisin. Det burde være etter samme lest ?
Hvis det er ERFA, inneholder den 35µgT4 i 60mg eller 73µg i 125mg tablettstyrker.
Og skal man opprettholde sin fritt T4, er det disse verdier som kan skape den og dette man må styre etter i doseringen.
ERFA inneholder også T3, men kroppen lager jo ikke T4 av den ! ERFA's T3 innehold vil gjenninstallere kroppens døgnvariasjon hvis man tar dosen som fabrikkentan foreskriver, om morgenen.
Så vil du oppdage at du ikke trenger fullt så meget T4 fra ERFA - fordi dette er naturlig hormon og tas lettere opp av tarmen.
Jeg gikk rett fra Levaxin til thyroid, det gikk fint. Å starte på 60 mg er litt lite, jeg ville økt til i allefall 90-125mg. Følg med hver dag, vær oppmerksom på det som er dine hyposymptomer. Husk at noen fungerer best ved å dele opp dosen. Lykke til, flott at du fikk thyroidkram1
Sant som Vigdis sier - noen omdanner veldig dårlig fra T4 til T3 og bruker derfor mye av den T3 som er i tabletten. Hos de er det nødvendig å dosere flere ganger - størst dose om morgenen, og så mindre utover.
Det kan også¨være vansker med å dra igang stive binyrer som kan ha nytte av oppdelt dagsdose.
Jeg mener likevel at utgangspunktet må være å få fT4 opp i en anstendig verdi først. Da gir man kroppen anledning til å lage den T3 den makter.
Hvis det viser seg å være for lite, bør en overveie en multidosering.
Mange har også vansker med å nå så høyt i fT4, kan være hjertebank eller andre symptomer, og de bør også vurdere multidosering. I allfall som hjelp til å få opp fT4. Så kan man jo prøve om en fungerer på en morgendose når målet er nådd.
Tak for jeres svar xx4
Jeg tror ikke at det er ERFA - på recepten står der kun Thyroid og det fremstilles på Glostrup Apotek i DK.
Hvis jeg skal dele dosis op (og øge lidt :mrgreen:) skal jeg så tage 60 mg mogen og evt 30 mg kl 11? Jeg vil jo gerne gøre det godt og sikre mig at mine binyrer hjælpes så godt som muligt.
Ja jeg glemte det var fra Glostrup.....
Det er sikkert fornuftig som du fåreslår - pass bare på å øke dosen når det trenges.
Hej
Jeg har et spørgsmål til alle jer der sidder med års erfaring indenfor lavt stofskifte. Jeg går og venter på at få Thyroid fra Glostrup Apotek og indtil da tager jeg Euthyrox. Har siden december 2009 fået både Eltroxin, ny Eltroxin og nu Euthyrox så der har været en del skift indenfor en relativ kort periode.
Juni 2010 blev jeg sygemeldt med stress og er stadig syggemeldt - kan ikke overskue særlig meget ad gangen, bliver hurtigt træt, er grådlabil, glemsom osv. :cry::cry:
Jeg har oplevet at jeg ikke er fysisk stærk som jeg ellers har været hele mit liv - jeg har tabt muskelmasse og til gengæld fået fedt på sidebenene chokx: Har hele mit teenage/voksenliv været overvægtig - har dog tabt mig indenfor det sidste år via kostomlægning til at være normalvægtig men det er virkelig en kamp for at holde vægten. Men mit spørgsmål er om det lave stofskifte kan resultere i svækkelse af den fysiske styrke?
Jeg har netop fået målt mit blodtryk til at være let forhøjet 141/92 (jeg er 35 år) - jeg havde fået forståelsen af at lavt stofskifte ofte blev fulgt af lavt blodtryk - er der noget jeg hat misforstået? Min læge siger at jeg ikke skal tænke på blodtrykket for det er ikke meget for højt - hvad syntes i?
Jeg glæder mig meget til jeg skal starte på Thyroid og håber at det bliver min vej tilbage til livet hvor jeg kan føle at jeg lever hjertflag1
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Heisann
Jeg tror ikke lavt stoffskifte i seg selv gjør muskelmassen mindre. Men med lavt stoffskifte følger mangel på energi og overskudd og pga dette synker aktivitetsnivået. Det fører ihvertfall til reduksjon av muskellmasse.
Har du sjekket binyrene dine, Cirkeline? Forhøyet aldosteron (måles i urin) kan føre til stigning i blodtrykket, aldosteron henger sammen med nyrer og binyrer. Likevel er det ikke alt som kan forklares enkelt...selv har jeg høy puls og lavt stoffskifte???
Ønsker deg lykke til med thyroid...kanskje du vil oppleve å bli varm igjen:-)
Hei Cirkeline!
Jeg skjønner at du bekymrer deg for vekt og form. Men der du er nå, bør du ikke bekymre deg, deg kan gjøre at du bruker lengre tid på å bli frisk. Du skriver at du er sykmeldt på grunn av stress. Da tenker jeg at kanskje sliter binyrene dine litt. Du kan lese mer om binyrer i forummet binyrer her på Sonjas, eller hos Wilson. Og i en slik situasjon der du er nå er det viktig å leve med hva kroppen sier, det kroppen som er dronninga di nå, ikke hodet! Og hvis kroppen sier hvile, så hvil! Orker du å bevege deg litt, er det bra. Orker du det nesten ikke, så gjør det lille du kan, men ikke mer. Kroppen trenger tid på å komme seg tilbake. Vær tålmodig, det lønner seg!
Mange får bedre kontroll med vekten ved å spise mer proteiner og mindre karbohydrater.
Det blir spennnende å høre om du blir bedre etter en stund på thyroid!kram1
Det finnes forskning som sier at det kan være lett å legge på seg dersom man går helt bort fra karbohydrater. (Med "helt" strides de lærde. Noen sier at vi må ha ca 200 kcal eller mer fra karbohydrater, andre sier at grensa går ved ca 75 kcal fra karbohydrater.) Dette er uansett ikke et problem så lenge man spiser litt grønnsaker, melkeprodukt og/eller nøtter. Grove karbohydrater er uansett mye bedre for kroppen enn de hvite. :)
Er du frisk nok så vil du ha god effekt av moderat styrketrening siden muskler forbrenner både når du beveger deg og når du er rolig. Mary Solomon sier at dersom man må velge mellom aerob trening og styrketrening (med lavt stoffskifte og et ønske om å holde vekta) så bør man prioritere styrketrening.