Sv: Usikker på Erfa-dosis
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Jeg prøver at være tålmodig, men jeg kan ikke lade være med at spekulere over, om jeg får for meget eller for lidt Erfa - eller om det måske er jod-behandlingen, der øger mine antistoffer - og så antistofferne der giver dette ubehag? Er der mon nogen, der har et bud på, hvordan det føles, når antistoffer stiger?
Nøj, din stakkel! tro2 Hvor er det urimeligt, at du skal gennem alle disse kvaler.... Jeg har hørt før om folk med høje antistoffer, de nærmest ikke mærkede noget til, mens andre med langt lavere tal for antistoffer, led alverdens kvaler... Det er altså ret individuelt, hvordan inflammationen føles for den enkelte. Formoder jeg.
Hvad med at du tester din jodstatus med en gammeldags "læge-metode"? Det er en metode, der var anvendt af fortidens læger, længe før laboratorieprøver var opfundet, og den gang var der heller ingen "subklinisk hypothyreose" eller autoimmune sygdomme i skjoldbruskkirtlen, fordi sygdommen blev behandlet tilstrækkeligt fra diagnosens dag 1, og uden TSH-testen til at forsinke både diagnosen og behandlingen.
Hvad med, at du stopper med Lugol's opløsning indvortes og i stedet smører 1-2 dråber øverst på låret eller på maven, lige over lysken - og ser hvor hurtigt forsvinder den jod-brune plet efter påsmøringen? Hvis pletten forsvinder hurtigt - betyder det at der fortsat er brug for jod. Jo længere tid det tager, inden pletten er helt væk - jo mindre er jodmangel. Hvis pletten er fortsat synligt, altså gerne noget blegere men ikke helt væk efter 24 timer - betyder det, at der er jod nok i kroppen, og en yderligere tilførsel vil blive en "overdose". :?:
Ja, jeg er godt nok også træt af det - og virkelig ved at miste modet. Synes min psyke er ved at blive påvirket nu - får flere og flere episoder med rigtig dårligt humør og bliver mere og mere angst over min krops signaler. Håber snart det vender til det bedre. Det hjælper mig at skrive herinde og få respons - så er det nemmere at 'holde balancen'.
Jeg har forsøgt at søge på nettet efter symptomer på høje antistoffer, men som du skriver, er det faktisk umuligt at finde, da alle vist oplever det meget forskelligt. Det nærmeste jeg kommer det, er bare at der sker en forværring af de symptomer, man normalt oplever ved lavt stofskifte. - De symptomer har jeg jo også - men nu er der bare kommet andre til, der på sin vis minder mig om, når jeg har allergiske reaktioner... Måske høje antistoffer og allergiske reaktioner har noget til fælles... det er jo i begge tilfælde immunforsvaret, der overreagerer...
I stedet for at pille ved min DHEA, Aldosteron og Erfa, vil jeg i første omgang prøve det, du foreslår med joden - og se om det får symptomerne til at aftage. Hvis det ikke gør - og testen viser fortsat jodmangel, så fortsætter jeg jodbehandlingen.
Hvad med at du skriver (på engelsk) en symptom-dagbog fra nu af, og tager den med til Belgien næste gang?
Du kunne starte med at beskrive sådan ca. hvordan det er gået i den sidste tid, og fortsætte med at notere din tilstand hver dag efterfølgende, og frem til du skal af sted, eller sende den digitalt til klinikken nogle dage før du skal møde op. Det ville være noget af det bedste udgangspunkt for disse læger, at evaluere dig ud fra og - på denne baggrund at kunne nå frem til en bedre efterbehandling, end det ville være muligt uden disse informationer. Det ville jeg gøre, hvis jeg var i dine sko... hjerte1
Det er et godt forslag! Jeg skriver allerede én på dansk til mig selv, men god idé at målrette en til Belgien på engelsk fra nu af xx9
Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Prinsessen
Så er jeg tilbage, efter min time hos D.S i går i smukke solbeskinnede Norge:)
Jeg skal starte på 0,1 mg florinef om dagen + 25 mg 7 keto. Nogle af jer der har nogle erfaringer på dette område som i deler ud af? Så ville jeg blive meeeeget gladxx9
Han ordinerede desuden også noget progesteron til mig, fordi han mener jeg har østrogen-dominans... Men synes jeg har læst noget om progesta-creme her på forummet, så jeg tænker det nok er den vej jeg skal... Nogle der har erfaringer på dette østrogen-dominans område?
Han mener stadig der er problemer med min mave, trods parasit+sopp behandling, så han ser gerne jeg får taget en afføringsprøve til.
Som jeg har skrevet i din anden tråd, tager jeg også Florinef - og jeg tager også DHEA (ikke 7-Keto) samt progesteron og østrogen. Jeg har taget Florinef, Østrogen og Progesteron i ca. 4 mdr. nu. DHEA tog jeg i et par måneder, hvorefter jeg fik overdoseringssymptomer og stoppede med det. Jeg er nu for en uge siden begyndt på det igen i en meget mindre dosis.
Jeg har virkelig svært ved at vurdere, om det har gjort noget positivt for mig, da jeg langt fra har det godt. Derudover har jeg fået meget forlænget menstruationcyklus og mere PMS samt meget små menstruationer, så jeg skal til at justere i mine doser af østrogen og progesteron i samråd med den læge i Belgien, jeg går hos.
Jeg tror dog på, at det er en god idé at supplere med disse hormoner, når vi ligger lavt i dem - kan nok bare tage noget tid at ramme de rigtige doser. Så vidt jeg har læst mig til, behøver du ikke være så bekymret for overdosering på 7-keto, da fordelen ved det skulle være, at det ikke omdanner sig til mandlige kønshormoner, som DHEA'en kan gøre.
Mht motion og andet 'normalt' her i livet - kan jeg desværre ikke bidrage med positivt, da jeg slet ikke er der endnu... men det kommer vi selvfølgelig :wink:hjerte1 Det SKAL vi tro på!
Tusind tak for dit svar Sharon. Skriver fra min iPhone, så det blir ik så langt :)
Det er rigtig rart at høre fra andre i samme båd, men trist at læse at du ikke har det godt, og du går jo hos den bedste af den bedste læge!! Hvilke symptomer døjer du med?
Ja, jeg håber også at jeg en dag kommer til at leve et mere aktivt liv og de fleste dage tror jeg også på at jeg nok ska opnå bedring, MEN der er altså også dage hvor jeg tænker: Jeg er ikke særlig gammel, skal jeg virkelig leve sådan her resten af mit liv??
Frygter også at jeg ikke kommer til at kunne få børn :(
Håber at 7 keto og florinef kan hjælpe mig noget af vejen!
Jeg vil så gerne have et bedre helbred og blive mor en daghjerte1
Åh jeg kender alt til den frygt - nogle dage kan det virkelig være svært at bevare optimismen. Og jeg kender også alt til håb og frygt i forhold til at nå at få børn - jeg er selv et par år ældre end dig - og synes, jeg alt for hurtigt nærmer mig 40. Kan bare slet ikke forestille mig, at jeg skulle kunne tage vare på et barn, sådan som jeg har det nu - og så er det jo heller ikke til at blive gravid med alle de hormoner, vi tager... suk - men vi må ikke stresse, selvom det godt nok er svært.
Mine symptomer i øjeblikket er en voldsom og udmattende træthed - jeg er faktisk altid træt. Derudover muskelsmerter og stivhed (hårdt at gå, ofte hold i lænd, svært ved at bære og løfte), fordøjelsesproblemer, kronisk hævede slimhinder, hovedpiner, hårtab, tør hud, 'mindfog' og koncentrationsproblemer, meget let stresbar, humørsvingninger, PMS, tryk i hovedet, kuldskær, kraftig hjertebanken, tryk i bryst og op ad hals, modtagelig for alle vira osv. osv.
Jeg håber virkelig, det hjælper dig at komme i gang med 7-keto og fludro. Jeg tror måske, det var DHEA'en, der var med til at gøre, at jeg havde det lidt bedre i sommer... så jeg sætter også min lid til, at den kan hjælpe nu - bare i en mindre dosis.
Hvad er dine primære symptomer i øjeblikket - og ligger du, hvor du skal i Erfa? vink11