Sv: Får Armour i morgen - hjelp :)
Ja, jeg ble veldig svimmel av antidep. En av grunnene til at jeg sluttet var nettopp dét, den andre var at jeg følte veldig sikkert at mer kunne gjøres på stoffskiftedelen.. Men jeg har ikke gått på antidep på mange år nå..
Jeg er heller ingen ekspert, men synes det er litt påfallende at svimmelheten alltid kommer ved doseendring, da...
Snakket forøvrig med en i familien som er lege i dag. Det var han som henviste meg til den første fastlegen som håndterte stoffskiftet mitt. Det er ganske trist egentlig, han insinuerte at alt var psykisk. Og at stoffskiftet ikke har så mye å si, og at man skal være meget lav før man merker noe til det. Det er jeg uenig i.. Pluss at noen er vel mer sensitive enn andre?
Forøvrig så satte jo min første fastlege meg på antidepressiva. Ser jo på prøveresultatene at T3 kun ble målt en gang på 5 år, og at den da var på 1,8 (referanseverdi 3,6-6,0). Skulle ønske legen heller fyrte opp stoffskiftet litt (spes når man vet at T3 går mye på mental velvære) enn å gi meg antidep..
Uff, det er mye man skal lære:sad:
Varer svimmelheten din lenge?
Sist gang var jeg dårlig en stund.. Er faktisk litt bedre i dag, så det skal jeg være glad for:) Man må dessverre bare innstille seg på en periode hvor kroppen må omstille seg..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Det er ganske trist egentlig, han insinuerte at alt var psykisk. Og at stoffskiftet ikke har så mye å si, og at man skal være meget lav før man merker noe til det.
Forøvrig så satte jo min første fastlege meg på antidepressiva. Ser jo på prøveresultatene at T3 kun ble målt en gang på 5 år, og at den da var på 1,8 (referanseverdi 3,6-6,0). Skulle ønske legen heller fyrte opp stoffskiftet litt (spes når man vet at T3 går mye på mental velvære) enn å gi meg antidep..
Varer svimmelheten din lenge?
Sist gang var jeg dårlig en stund.. Er faktisk litt bedre i dag, så det skal jeg være glad for:) Man må dessverre bare innstille seg på en periode hvor kroppen må omstille seg..
Herregud. Er dessverre sånn mange leger er, hvis du ikke passer inn i malen de har, prøver de å presse deg inn. "Føler du deg fortsatt dårlig? Da får du antidepressiva." Ei venninne av meg som også har lavt stoffskifte fikk henvisning til nevrolog i stedet for endo, for det kunne ikke være stoffskiftet, for det tok hun jo levaxin for... desp1
Skjønner ikke det der med t3, hva er så skummelt for legene med å teste det? Min lege gjorde heller ikke det sist.
Jeg var vel svimmel i et par uker eller noe... Men det er sikkert individuelt :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Snakket forøvrig med en i familien som er lege i dag. Det var han som henviste meg til den første fastlegen som håndterte stoffskiftet mitt. Det er ganske trist egentlig, han insinuerte at alt var psykisk. Og at stoffskiftet ikke har så mye å si, og at man skal være meget lav før man merker noe til det. Det er jeg uenig i..
Skulle gitt hann lit medisiner mot høyt stoffskifte slik at han selv fikk prøve å være hypo en stund...da tenker jeg han hadde endret oppfatning...:wink:
Lykke til med armourbehandlingen og skriv gjerne inn mer så vi andre kan lære av det!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Snakket forøvrig med en i familien som er lege i dag. Det var han som henviste meg til den første fastlegen som håndterte stoffskiftet mitt. Det er ganske trist egentlig, han insinuerte at alt var psykisk. Og at stoffskiftet ikke har så mye å si, og at man skal være meget lav før man merker noe til det. Det er jeg uenig i.. Pluss at noen er vel mer sensitive enn andre? .......
Så synd at du fikk problem med overgangen. Jeg gikk jo rett over, og hadde ingen problemer. Men vi er forskjellige! :sad:
Jeg tok 100µg Levaxin + 20 µg Lio da jeg byttet over til 125 mg Erfa thyroid. Ser at du tok litt mindre Levaxin og halvparten av min Lio-dose,men gikk over til 120mg Armour. Det kan kanskje forklare begynnerproblemene?
Ikke tro at det er psykisk om du ikke føler det selv. Mange (inklusive meg selv) har fått antidepressiva en tid. Og jeg tror også at det var problemer med stoffskiftet da jeg fikk mine "lykkepiller".
Håper at det hjelper nå når du har gått ned i dose! kram1
Lykke til! hjerte1
Hei,
Liten oppsummering og behov for innspill her..
Første uken på Armour var superbra. Så ble jeg jo svimmel og følte meg dårlig. Trappet ned 75 mg den 23.feb og har gått på dette til nå. Svimmelheten roet seg i slutten av februar.. På jobb i går husker jeg at jeg tenkte "endelig, nå faller det på plass.." På slutten av arbeidsdagen holdt jeg plutselig på å svime av - og VIPS - svimmelheten er tilbake.. I dag har vært ille.. Gyngende svimmelhet og sånt.. Jeg blir helt matt. Vil ikke tulle med dosen nå slik at jeg snart kan ta blodprøve..
Hvorfor i all verden får jeg den svimmelheten?? Tror ikke jeg hypo (kanskje på vei ned, sliten og trøtt). Men har ikke fått hard mage ennå (sorry, men det er så typisk hypo-symptom for meg). Svimmelheten blir sikkert litt forsterket av at jeg freaker litt ut.. Utrolig ekkelt å gå alene nnår det er sånn. Føler tryggheten min er borte, og at jeg blir litt virkelighetsfjern. Bedre når jeg holder meg i ro, tydlig vár på bevegelse og "høydeforandringer" (gå i trapper osv)..
Å, jeg er så lei nå... Ett skritt frem og to tilbake.. Press i hodet har jeg også innemellom - henger sikkert sammen med svimmelheten..
Må man vente like lenge med Armour som med Levaxin før man kan ta nye blodprøver? Siste jeg vil nå er å justere dose etter misvisende blodprøver, da er jeg jo like langt.. Men meget tungt å holde ut..
Er du sikker på at svimmelheten har med Armour å gjøre? Bli undersøkt for krystallsyke er mitt råd. Hvis du reagerer på Armour er det sansynlig at det henger sammen med svake binyrer, da har man ofte lavt BT.
Leste om krystallsyken, følte ikke at det stemte. Der er det vissnok mer karusell-lignende svimmelhet og ikke "gyngende".. Har alltid hatt lavt BT.. Og mye søtsug nå...
Fader, hvis det er binyrene - hva gjør jeg da? Er så lei av å gå til legen.. Føler meg helt hypokonder...
Legen min sa sist gang (da jeg var litt hyper på Levaxin) at svimmelhet kan komme av hormonell ubalanse (stoffskifte)..
Kan noen virkelig bare bruke laaang tid på å omstille seg?
Jeg har opplevd denne svimmelheten en del ganger ved doseendringer, men det betyr ikke at det er derfor du har den.
Svimmelhet kan komme av så mye. Synet ditt, er det sjekket? Høy "skulderføring" er en annen årsak som du selv er inne på. Når man først kjenner svimmelhet som er svært ubehagelig er det fort gjort at kroppen spenner seg, man blir engstelig som igjen fører til at man puster feil og elendigheten forverres. Jeg opplever også litt denne bølgene svimmelheten noen dager før menstruasjon. Vær oppmerksom på pusten din og følelsene du har før og under svimmelheten. Du kan også sjekke om det kan skyldes pulsendring ved å måle pulsen din. Hvis kroppen er litt overdosert eller "nyoppdosert" kan man oppleve at pulsen er litt hissig (stiger fort fra sittende til stående) og forblir litt for høy ved aktivitet. Dette kan du også bli svimmel av.
Jeg anbefaler deg, om du orker, å gjøre litt avslapping/yoga og eller meditasjonsøvelser.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Fader, hvis det er binyrene - hva gjør jeg da? Er så lei av å gå til legen.. Føler meg helt hypokonder...
Legen min sa sist gang (da jeg var litt hyper på Levaxin) at svimmelhet kan komme av hormonell ubalanse (stoffskifte)..
Kan noen virkelig bare bruke laaang tid på å omstille seg?
Hvis det er binyrene bør du få gjort noe med det. Dette forsvinner ikke av seg selv og kan bli verre hvis du ignorerer det lenge nok. Ja hva gjør du: Kontakt en a legene på forsiden av forumet. Og det er som jeg har sett Anisa skrive: Du kommer ingen vei med å være snill pasient...
Ja, legen din har rett, det skyldes en hormonell ubalanse. Hvilket hormon som er i ubalanse er en annen sak...Han mener kanskje du er overdosert. Muligheten er også mangel på¨cortisol. Det er også en hormonell ubalanse.
Og du har rett i at noen bruker laaang tid på å få kroppen i balanse. Spørsmålet er om det er noe man kan gjøre for å hjelpe på prosesssen.kram1