Sv: Mine prøveresultater...så langt...
Tok nye prøver for 14 dager etter at jeg begynte med 10 mg Lio.
FT4 holder seg på 19.
FT3 har endelig økt og er nå på 6,2. Nå skal det være bra samsvar mellom T4 og T3.
TSH har sunket og ligger nå på 0,06. Dette bekymret legen min litt, men etter at han hadde målt blodtrykk og hvilepulsen min (58 slag i minuttet) og jeg forklarte at jeg ikke følte noen overdose symptomer så slo han seg til ro med det.
Burde jeg forsøke å gå ned på Lio? F.eks prøve med 10 mg annenhver dag?
Siden jeg likevel sliter med fryktelig lavt energi nivå så har det nå blitt sendt henvisning til endokrinolog.
Det rare er at energi nivået mitt var OK før jeg fikk påvist lavt stoffskifte, men hadde mange små og store symptomer og plager.
Nå er plagene få. Prikking/stikking/smerter i muskler, samt en fordøyelse som svinger fra betong til løs, men sjelden innom normalt, er hva som plager meg mest i tillegg til å ha denne følelsen av utmattelse som kommer å går igjennom hele dagen.
Er omsider tilbake på jobb igjen. Foreløpig to hele dager i uka. Har i grunn følt meg i skapelig god form de siste to-tre ukene. I denne perioden har jeg også hatt mer energi til litt lett trening, samtidig som daglige gjøremål har gått lettere.
Så nå blir det spennende å se om jeg virkelig er i bedre form, eller om det bare er mange dager med mye hvile og lav aktivitet som har hatt positiv effekt.
Jeg føler at omleggingen av både medisinering, kosthold og daglig knasking av diverse vitaminer og mineraler begynner å betale seg i bedre velvære. xx6
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
voggis
Tok nye prøver for 14 dager etter at jeg begynte med 10 mg Lio.
FT4 holder seg på 19.
FT3 har endelig økt og er nå på 6,2. Nå skal det være bra samsvar mellom T4 og T3.
TSH har sunket og ligger nå på 0,06. Dette bekymret legen min litt, men etter at han hadde målt blodtrykk og hvilepulsen min (58 slag i minuttet) og jeg forklarte at jeg ikke følte noen overdose symptomer så slo han seg til ro med det.
Burde jeg forsøke å gå ned på Lio? F.eks prøve med 10 mg annenhver dag?
Siden jeg likevel sliter med fryktelig lavt energi nivå så har det nå blitt sendt henvisning til endokrinolog.
Det rare er at energi nivået mitt var OK før jeg fikk påvist lavt stoffskifte, men hadde mange små og store symptomer og plager.
Nå er plagene få. Prikking/stikking/smerter i muskler, samt en fordøyelse som svinger fra betong til løs, men sjelden innom normalt, er hva som plager meg mest i tillegg til å ha denne følelsen av utmattelse som kommer å går igjennom hele dagen.
TSH blir supprimert, altså under null, når du bruker T3, enten det er liothyronin eller thyroid. Hør hva overlegen på Aker sier:
Sitat:
Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.*
OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.*
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasienter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen*Louise*Koren Dahll
overlege*, thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
det samme gjelder om du bruker Lio, samme mekanismer. Forklar det for legen din, så han ikke blir urolig over ikke målbar TSH. Og: det er best for kroppen din med lik dose. Be om å få spyttprøvetest av kortisol x4 i løpet av en dag for å se på binyrene dine, du finner mye stoff om dette her på forumet
Det med supprimert TSH er jeg klar over, men kom ikke på det da jeg var hos legen.
Det med binyrene har jeg lagt på is så lenge. Jeg fikk ikke noen negativ reaksjon når jeg begynte med Lio, som så mange opplever som har binyretretthet i tillegg.
Akkurat nå nyter jeg en periode på 2-3 uker hvor den daglige formen både har blitt bedre og jevnere. Må det vare leeeenge...
Jeg har merket noe kvelder den siste uka lett hjertebank og urolighet/skjelving i kroppen. Det er lett å mistenke at jeg kan være overdosert på medisin, men burde ikke jeg merke overdoseringssymptomene noe tettere innpå medisininntaket? De dagene jeg jobber tas medisinene før klokka 7 på morgene, ellers i helgene og fridager vanligvis 8-9 tiden.
I dag "begynte" hjertebanken og skjelvingen fra ca 22:30. 14 timer etter at jeg tok medisinen i morges.
Jeg har også vært inne på tanken på at det kunne være pga vitamin og mineral tilskuddet jeg tar om ettermiddagen/kvelden, men i dag "glemte" jeg å ta det uten at hjertebank/skjelving uteble.
Har også tenkt muligheten på om det kan være noe jeg spiser som jeg kanskje ikke tåler, men jeg kan ikke finne noen matvarer som kan forklare det.
Noen som kan ha noen god forklaring på dette?
Hvor mange doser lager du av Lio? Min erfaring nå er at å dele thyroiddosen opp i fire, er best. Thyroid inneholder jo også T3, som kan gi et lett forhøyet stoffskifte en stund etter at du har tatt pillene. Ved å dele i flere små doser blir det ikke så høye topper i stoffskiftet.
Kan hjertebanken være at du ikke er vant til hvordan et sunt og friskt hjerte slår, etter å har vært hypo lenge? Slik var det for meg i hvertfall. Har hatt mange kvelder og netter hvor jeg har lyttet engstelig til hjertet som dundret der inne!
Hei
Jeg sliter med akkurat det samme. Hjertebank, ikke høy puls. For min del henger det helt klart sammen med binyrene. Salt blandet i litt vann hjelper, men har ikke funnet en god løsning som er mer permanent.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hvor mange doser lager du av Lio? Min erfaring nå er at å dele thyroiddosen opp i fire, er best. Thyroid inneholder jo også T3, som kan gi et lett forhøyet stoffskifte en stund etter at du har tatt pillene. Ved å dele i flere små doser blir det ikke så høye topper i stoffskiftet.
Kan hjertebanken være at du ikke er vant til hvordan et sunt og friskt hjerte slår, etter å har vært hypo lenge? Slik var det for meg i hvertfall. Har hatt mange kvelder og netter hvor jeg har lyttet engstelig til hjertet som dundret der inne!
Jeg tar 10 mikrogram om dagen, dvs over to dager blir det i snitt 10 mikrogram om dagen siden jeg må dele 20 mikrogram tabletter i to. Disse blir veldig sjeldne helt like.
Jeg tviler også på om det er overdose ute å går. Jeg har ingen andre symptomer på det, og den hjertebanken merker jeg ikke før jeg eventuelt har en stille stund i sofaen. Er litt lett å kjenne etter kroppens skavanker da kanskje? Har vel blitt en liten hobby hypokonder etter alle år med diverse vondter og når det dukker opp nye "uforklarlige" ting så er det blitt en (u)vane å tolke det på værst tenkelige måte..
Har forøvrig ikke merket noe i kveld...
Tok nye blodprøver i går, for å se om nivåene har endret seg de siste ukene.
Har de siste dagene slitt med muskel plager. Spesielt i musklene opp langs ryggraden, med utgreininger til midje/mage. Har også vært antydninger til plutselige muskelsmerter i arm og bein. Kjennes nærmest som betennelses aktige smerter, men har ikke gjort noe spesielt fysisk som skulle ha utløst "betennelse".
Så jeg sitter her da og lurer på hva det kan være og "håper" at blodprøvene kanskje kan gi et svar...
Samtidig hatt en sår hals, nærmest som man brygger på en forkjølelse. Så formen har bare vært halveis de siste dagene. Og halveis form på en som ikke var helt på topp fra før, er ikke rart :p
Her er resultatene for de siste blodprøvene:
T4-Fritt: 18
T3-Fritt: 5,4
S-Transferinmetning: 29
S-TIBC: 63
S-Jern: 18
S-Transferrin: 2,5
S-Natrium: 143
S-Kalium: 4.3
S-Kreatinin: 79
S-Urinsyre: 416
S-Kolestrol: 4,9
S-Ferritin: 161
S-B12: 669* (140-600)
S-Folat: 36
T4 har sunket til 18 (den lå på 19 både i februar og mars, både før og etter Lio)
T3 har sunket til 5,4 (det er nesten ned på nivået før jeg begynte med Lio. Var oppe på 6,2 på mars prøvene)
Uten om dette har B-12 føket i taket og ligger nå over referanseverdien. Slik jeg forstår det, gjør ikke det noe? Alt det andre ligger stabilt uten store endringer.
Sånn formen har vært i det siste, er det ikke tvil om at jeg må øke medisineringen igjen. Det ser ikke ut som Lio påvirker T4 nivået mitt og Levaxinen påvirker heller ikke T3 nivået mitt. Ser ut til at jeg må øke på litt på begge.
Går for tiden på 75 mikrogram Levaxin og 10 mikrogram Lio.
Jeg kan sikkert øke til 100mg Levaxin, men er det lurt å doble Lio til 20mg i en smell?