Sv: Overdosert? Eller hva skjer?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Halla
Hei, Kamp! Jeg må si at jeg slutter aldri å forundre meg over legestanden! Når man ser at fT4 på kort tid går fra 13, via 9, ned til 7 og 5 - og en endokrinolog da påstår at du ikke har hypothyreose! Ja, hva sier man til sånt?? Det er jo langt under referanseverdiene.
Jeg var også innom Lommelegen her en dag, og så på noen spørsmål og svar der, om stoffskiftet. Endokrinolog Geir Hølleland fikk et spørsmål fra en som hadde TSH på 0,26 og en fT4 på 13,8 - som slettes ikke følte seg bra. Svaret var dette: "....viser et stoffskifte som er på grensen til å være for høyt." ??????? For han er det da tydeligvis KUN referanseverdier som gjelder! Ikke symptomer og sykdomsfølelse hos pasienten.
Den skjelvingen du kjenner på kan godt være fordi du er noe overdosert på Lio. Jeg opplevde slike skjelvinger etter ca. 2 uker etter oppstart, enda jeg tok bare 10 mcg. Noen tåler mye mer, mens andre igjen er følsomme for Lio og må ta det pent og rolig.
Du stilte et spørsmål om stoffskiftet kan forandre seg av seg selv. Det kan selvfølgelig gå litt opp og ned med hormonverdiene, selv uten noen slags behandling, det har både jeg og andre opplevd. Jeg var en gang på et foredrag av Helge Oftebro, og han sa at det kan skifte mellom gode perioder og dårlige perioder.
Det kan jo være så mangt som spiller inn i kroppsfunksjonene. Egentlig er vi jo bare noen vandrende kjemikaliefabrikker, så det er klart at ting kan komme i ulage av og til. Håper bare at du snart finner en lege som forstår litt av hva som foregår i stoffskifteprosessene!
Endo legen forklarte det slik:
Når jeg tilføre T3 lager hypofysen (?) mindre TSH og da også mindre T4. Så får han var det helt logisk siden T3 er normal.
Etter at jeg begynte å ta 20mcg lio på formiddagen har jeg opplevd hjertebank på kveldene.
Av en eller annen grunn har jeg glemt å legge lio i dosetten nå i helga så jeg har ikke tatt den siden fredag kl 9.
He, he - syns du har en rar endokrinolog! Men kanskje du her skal utfordre n'Finn til å kommentere T4-nivået ditt? Han er jo ganske glup på blodprøver. Jeg syns det høres ille ut med et nivå på 5, og den forklaringen om T3-tilførsel syns jeg var litt tynn!
Hjertebanken kan kanskje komme av Lio, men kan også være pga selve hypothyreosen. Jeg har hatt veldig ubehagelig hjertebank etter leggetid i mange, mange år - aller verst de siste par åra før jeg begynte med Levaxin. Er ikke helt fritt enda heller, men det er til å leve med.
Tror jeg skal ha samtalen med J om 1,5 uke så får jeg se hva jeg gjør da.
Innimellom blir jeg litt sprø føler jeg.. Nesten litt sånn hypokonder aktig siden jeg i tillegg har en del mage problemer som sykehuslegene påstår er spiseforstyrrelse.. :mad:
Jeg bruker en del tid på å lese forskning og artikler om alt mulig på nettet. Mye kan jeg relatere til meg selv men mye syns jeg bare er spennende. Har ikke kommet til stoffskifte enda, så det viser vel kanskje at jeg ikke er så hypokonder :P Holder på med noe celle greier for tiden.
Du har sikkert nok lesestoff.
Men for å gjenta er det tryggeste å ha T4 i bunn og toppe opp med T3. Å kjøre bare T3 er risikabelt, og du risikerer ubehagelige topper. Det forbauser meg i grunnen ikke at du glemmer medisinen.
hva mener du med det?
har vert 3 dager uten nå og har fortsatt hatt en del hjertebank.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
hva mener du med det?
har vert 3 dager uten nå og har fortsatt hatt en del hjertebank.
Hvis du tenker på medisinen i forbindelsen med hjertebank (noe ubehagelig), da er det fort gjort å glemme den.
Etter tre dager burde den være gått ut av kroppen, så da spørs det om medisinen er årsaken til hjertebanken. Hva mener du forresten med hjertebank? Kraftige slag eller rask puls? Hvor mange slag i minuttet? Uregelmessigheter?
Ta en titt på denne:
http://www.nora.heime.net/t4t3.htm
Den har halveringstid på 2 dager, det vil si at nå er det 25% igjen.
Jeg har ikke lavt blodtrykk men ligger litt lavere enn helt normalt sier legen. Svimler litt vist jeg reiser meg fort o.l. Tror han sa 100 over et eller annet.
Jeg opplever bare at hjerte slår hardt, ikke nødvendigivs høy puls bare at hjertet skikkelig kjendes.. Slik det gjør vist jeg har tatt concerta eller ritalin.
Hjertebank (tung kraftig puls-veldig ubehagelig) kan oppstå også ved lavt stoffskifte. Hurtig puls i hvile er mer typisk ved høyt stoffskifte. I tillegg kan du få hjertebank når du har redusert binyrebarkfunksjon, noe som er veldig vanlig ved lavt stoffskifte. Forskning viser at hypothyreose pasienter generelt har lavere kortisol enn den øvrige friske befolkning. Kortisol hjelper stoffskiftemedisinen inn i cellene. Uten nok kortisol virker ikke stoffskiftemedisinene optimalt.
uææ.. er jo til å bli sprø av dette gok1
Endo lege sa at binyre var ok. Vet ikke hvilken prøve det var eller om det finnes flere.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
kamp
uææ.. er jo til å bli sprø av dette gok1
Endo lege sa at binyre var ok. Vet ikke hvilken prøve det var eller om det finnes flere.
For å si det enkelt, legene tester for om du har alvorlig svikt i binyrebarken, ikke for redusert funksjon. Hvis du skal teste redusert funksjon er det spyttprøver 4 ganger i løpet av et døgn som gjelder.
Om det blir for mye for deg med alt dette (jfr. gok1), så kanskje det er best at du konsentrerer deg om å få best mulig dose på Levaxin ... (eller hva tror du, Blondie?)