Tror det er tidsfrskjellen som gjør det :wink:
Tror det er tidsfrskjellen som gjør det :wink:
Jeg har lest at om du spiser med medisinen hver dag så kan du bare gjøre det. Men de fleste råder til å ta medisinen fastende, så ta dem før maten i hvertfall :)
Hvorfor anbefales ikke hurtig økning av Levaxin? Hva skjer med kroppen?
Har seg sånn at jeg etter total thyroidectomy i nov-06 ble satt på 75ug Levaxin pr.dag (gikk rett fra Neo før operasjon til Levaxin dagen etter operasjon). Etter 1 uke var jeg kraftig Hypo, så endo'en på lokalsykehuset anbefalte meg å doble dosen til 150 ug pr. dag. Dette funket fint, jeg følte formen ble bedre ganske raskt (velja, tok måneder å bli "helt bra" men dog, jeg var "levende" igjen etter kun 1 uke på 150ug pr.dag).
Tenkte ikke mer på det, men da jeg var på etterkontroll ca. 10 uker etter operasjonen, utbrøt endo'en der at å doble dosen bare en uke etter operasjonen var å stige altfor raskt. Har tenkt litt på dette, for meg hadde det ikke vært mulig å holde ut å være så kraftig Hypo på bare 75ug pr. dag i hele 10 uker til den kontrollen. Var kjempeglad jeg hadde doblet dosen som endo'en her anbefalte meg da hun så meg uka etter operasjonen, selvom jeg da ble litt Hyper igjen etterhvert og måtte flisespikke meg nedover på Levaxindosen.
Så leser jeg her inne at man ikke skal øke Levaxin for raskt...hmm? Hvorfor ikke? Hva er egentlig "faren" med det?
Det er en del som ikke tåler å øke så fort. De blir hypre osv. Om man tåler det er det ikke noen fare :)
Det gjelder hvis man var hypo fra før-
hos deg så var du jo hyper fra før og da tåler du jo en vanlig stor dose.
De som får radiojod trenger typisk (men det varierer) 125 µg som full substitusjonsdose, og etter tre år må de typisk øke til 175 µg (funnet hos elaine Moore) så 150 µg var ikke så galt.
Skjønner ikke legens utbrudd.
Det kan faktisk være farlig å øke for raskt over tid - årsaken til at man får "hjerteklapp" er fordi hjertet pumper fortere, og dette er slitsomt i lengden for hjertet.
det samme gjelder hvis man tar for mye.
dette er grunnen til at legen ikke gir deg din "optimale dose" første gangen.
men selv kjenner jeg godt selv om det er for rask økning, og særskilt den første perioden jeg skulle øke.
dessuten er det veldig ubehagelig om det er for mye, så du kommer ikke til å holde på med overdosering veldig lenge:=)
glemte forresten å si at etter operasjon av hele kjertelen blir det selvsagt annerledes - da går du jo fra nullproduksjon og tåler mer. :=P
Nåh..hva kan gjøres med det?
Opererte bort hele skjoldkjertelen i fjor, men det med frysingen begynte egentlig i sommer da jeg omsider var helt stabil på Levaxin. Stoffskifteverdiene er supre egentlig: TSH supprimert (0,02) og T4 litt over referanseområdet. Skjelvinger, svimmelhet, hjertebank og alt det andre jeg opplevde både før og etter operasjonen (Graves + struma) er helt borte, jeg føler meg egentlig veldig frisk, begynte i ny jobb i våres (100%), men altså:
Iiisskald hele tiden, spesielt ille på hendene, og er trøtt som en sokk innen barnetv tider. Varmer opp hender i løpet av arbeidsdagen ved å holde dem under rennende varmt vann, da blir de helt røde innen jeg synes de er noenlunde varme...i 5 minutter før de frosner til igjen.
Hjelper det å øke Levaxindosen selvom jeg egentlig er veldig fornøgd ellers med å være der jeg skal være mht prøvesvar. Noen som har noe annet tips for å få opp kroppstemperaturen? Og få bort den intense trøttheten?
Føler meg tvunget til å svare ........
Temperaturfølelsen er sterkt subjektiv - og ikke noe å stole på.
Sikkert lenge siden du har hatt feber (tenk oer det) men da kunne du fryse med 40grader i feber.
Ta tempen før du våkner - ehh, like etter da.
Da vil du få et temperaturmål som stoffskifteaktiveiteten i hovedsak er ansvarlig for.
Fremdeles lav temp tross koslige blodprøver ?
Dropp dem - de bare villeder - øk dosen i meget små trinn til du får hjertebank og gå litt ned på dosen.
Fremdeles kald ?
Skift thyroxinkilde !
Eg vet ikke så mye om højt stoffskifte, men eg mener å ha lest at noen får "abstinenser" etter at stoffskiftet blir normalt igjen? Kanskje dette er noe slikt og du må muligens bare gi det tid? Kanskje noen som har hatt for højt stoffskifte kan svare deg.