Tusen takk for hjelpa Snowbird :D
Helene
Printable View
Tusen takk for hjelpa Snowbird :D
Helene
Dette fant jeg på nettpsykiateren
MANGELTILSTANDER SOM KAN FINNES HOS PASIENTER MED DEPRESJON
1:HORMONMANGEL
Lavt stoffskifte (Hypothyreose) er en relativ hyppig forekommende årsak til depresjon. I slike tilfeller vil vedlikeholdsbehandling med Thyroxin bedre tilstanden. Det er desverre fortsatt pasienter som blir behandlet med antidepressiva i stedet for å bli behandlet for stoffskiftemangel.
Endring av hormonsituasjonen i forbindelse med overgangsalder eller ved bruk av p-piller kan gi depresjon. Tilskudd av hormoner eller endring av p-pillen kan gi stor effekt.
2:VITAMINMANGEL
Mangel på vitamin B12 og eller Folinsyre kan resultere i depresjon. Alle pasienter som behandles mot depresjon bør ha undersøkt stoffskiftet, vit.B12 og Folinsyre. Vit.B12 mangel er vanlig hos pasienter som er operert pga. magesår. Det er imidlertid ikke sjelden at en finner Vit.B12 mangel som uventet funn ved blodprøvetaking. Folinsyre gis ofte som tilskudd til gravide men stadig flere har behov for folinsyretilskudd ved økende alder.
3: VITAMINER OG MINERALER: Mange leger har etterhvert begynt å anbefale deprimerte å ta tilskudd av vit.C. Tilskudd av mineralet Magnesium (Mg++) ser også ut til å ha betydning og anbefales derfor av mange.
I USA og Japan er det mange leger som bruker 500 som nedre grense, mend et er andre måleenheter enn vi har. Regnet om blir det vel 360.
Vi bruker mol, de bruker gram. Men ikke alltid, så man må se nøye etter.
Her er noe fra Dr. Dommisse:
http://www.johndommissemd.com/site/965699/page/368501
Sitat:
Opprinnelig skrevet av snowbird
he he he he.... leger :!:
Jeg hadde for 3 år siden lavt B12 i blodet. Legen sa ikke så mye om det, men han nevte det. Diagnosen etter denne utredningen var IBS (irritable bowel syndrom).
Når jeg endelig kom til utredning for lavt stoffskifte var min B12 nede på 109. Legen som så dette nevnte at det var lavt, men ikke lavt nok :!: :?:
Så når jeg endelig kom til rette person var B12en min på 99. Og han startet umiddelbart med B12 sprøyter.
Husk at om du tar B12 må man også tilføre B11 (folic acid). Når B12 øker synker B11....
Det er nesten like ille som å ha B12 mangel.
Siv Cath
hei
Jeg har brukt sprøyter med B12 i ca 1 1/2 år nå. Merket god bedring den første tiden, bl.annet på hår og negler. Men........skrekk og gru nå har jeg motsatt virkning. I ca 1 til 2 måneder etter hver injeksjon faller hår og negler "av". Så går det gradvis bedre de siste ukene før neste sprøyte.
Hva er dette?? Har ikke tatt ny blodprøve for å sjekke hvor verdien er i dag. Det er en altfor dyr prøve sier legen. Hadde 98 da jeg startet opp med behandlingen.
Kan det være at jeg nå får for mye??? eller kan det ha en sammenheng med det som stod over her om at B11 blir for lav?
Er det noen som har synspunkter om dette?
B12 en dyr prøve?? Jeg ber alltid om at de sjekker den når jeg tar stoffskifteprøver. Har aldri fått nei til den! Min var på 514 nå for 1 uke siden. Spiser litt Herbalife-produkter for tiden. Mulig det er der "hemmeligheten" ligger? Tok B12-tilskudd for noen mndr siden. Har nevnt det før: hår og negler gror som besatt. B11 aner jeg ingenting om.
En av prøven er dyr, jeg mener det er metylmaleonsyreprøven. B-12 er ikke dyr. Det er ikke kejnt noen bivirkninger annet enn ev. allergi.
For prøvene og diskusjonen om dem, google Schneede og b12 eller noe sånt. Han oppfant den ene prøven.
Grunnen til at legen sier det er en dyr prøve er at det ikke er noen vits i å ta en ordinær B12. Den viser ikke rett prøvesvar før en har vært uten B12 tilskudd i 1 år. For at det skal vise rett nivå må man ta en spesiell prøve, eller vente ett år.
Det er litt som om vi skulle ta blodprøve på stoffskifte rett etter å ha tatt Levaxin forklarte hun meg.
kanskje du skulle prøvd folinsyre ved siden av B-12?
Har ikke hørt om noen som har fått problemer med å få mer B-12 som sprøyte eller tablett når de engang før har hatt lave verdier og sprøyte.
De andre prøvene er noe dyrere, men de kan bare avsløre om man har en stor B-12 mangel.
Imidlertid har veldig mange symptomer enda B-12 ikke er under referanseområdet.
Disse prøvene slår bare ut hvis B-12 er veeldig lavt.
Den beste testen er å få mer B-12, i form av sprøyte alle 3 mnd eller tablett hver dag (Trio-Be som jo har folsyre) og se om du føler deg bedre.
Jeg synes ikke at kravet skal være en livstruende B-12 mangel som må vises på de andre testene.
Farmasøytene forteller at det er store forskjeller på legene, noen gir mange resepter, andre ingen.
Legen din har nok lest noe sånt:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=473108
nora