Sv: Binyrene - trenger hjelp ang. prøvesvar
Jeg kan bare fortelle hva jeg leste på informasjonsskjemaet da jeg tok spyttprøvene mine.
Hvis en gikk på tabletter skulle en kutte ut disse en 4-5 dager før prøvene.
Men hvis en hadde brukt krem, kunne denne gi virkning i kroppen på 2-3 mnd.!!
Så virker som krem iallfall har stor "hangover".....
Prøvene dine er jo høye, og stor variasjon også, men om kremen i seg selv kan gi dette, vet jeg dessvere ikke.
Du må jo følge dette opp.....
Har du fått røde striper på magen? Økt hårvekst? Lagt på deg rundt magen?
Sv: Binyrene - trenger hjelp ang. prøvesvar
Hei og takk for svar Gunnda!
Det er magen som er mitt store vektproblem og det har den vært noen år nå. Kan ikke se at jeg har noen striper, men har fått hår på tærne :-), barten er vel også blitt verre samt litt svarte hår på haken. Kan ikke huske når dette med hårveksten ble såpass at jeg følte behov for å fjerne dem. Har hele tiden trodd at det har med alderen å gjøre (er 49), men synes vel egentlig at det er tidlig.
5 grain. Trenger litt hjelp i forhold til å neddosere.
Hei!
Trenger litt hjelp i forhold til å neddosere. (Er redd jeg har kuppet denne tråden, men jeg ikke finner ut hvordan jeg skal starte en ny...unnskyld)
Har nettopp fått prøvesvar: T4: 28,3 og T3 10,3. Har aldri lagt så høyt før. Har egentlig hatt det ganske greit, smører meg med HC krem, men i en uke nå så har jeg vært skikkelig dårlig. Svake magesmerter, kvalme, vondt i ryggen, skjelving etc. Blir bedre når jeg holder meg helt i ro. Lurte egentlig på om det kan være binyrene, slike symptomer får vi vel ikke ved overdosering på ERFA? Jeg må nevne at jeg for tre uker siden begynte på treningssenter hvor jeg driver vibrasjonstrening. En treningsform som er veldig intensivert og hver treningsøkt er på ca. 15 minutter. Jeg har trent tre ganger i uken, siste gang var forrige tirsdag. Ble så dårlig torsdagen med symptomer som nevnt ovenfor at jeg har skipppet treningen foreløpig. Tenkte kanskje at det var binyrene som streiket…
I hvert fall ser jeg at jeg bør redusere dosen. Går nå på høy dose – 5 grain. Men hvordan neddoserer jeg best? Hoppe over dosen i morgen og deretter…?
Takker for svar!
Mvh
Lisa
Sv: 5 grain. Trenger litt hjelp i forhold til å neddosere.
Ja, det kan jo høres ut som det er binyrene ja, når du plutselig blir dårlig etter en hard treningsøkt...
Jeg har ikke så mye erfaring med thyroid da, men jeg regner jo med at du trenger endel stoffskiftehormoner når du er oppe i den dosen? Hva med å gå ned til 4.5 grains en liten stund og så sakte trappe opp igjen når du føler deg bedre? Men dette var nå bare et forslag fra uerfarne meg, håper du får flere tanker rundt dette.
Hei:-) Det at du blir bedre når du er i ro, fremfor i aktivitet, tyder på at det er binyrene. I alle fall har jeg det sånn. En viss aktivitet er bra men om det blir for mye, protesterer kroppen mot all aktivitet inntil den får hentet seg inn igjen. Å hente seg inn igjen kan ta så mye som 2-3 dager dersom den fysiske utskeielsen har vært hard (hvilket er relativt fra person til person). Jeg blir også lett syk/får redusert immunforsvar dersom jeg utfordrer binyrene.
Vel, klart at ERFA også har krefter nok til å bli overdosert - som man kaller det.
Men er du det da ?
Det kan godt være som det antydes her, at binyrene ikke henger med. Det stilles større krav til produksjon når dosen er høy - og det er den jo.
Jeg ville gått ned til 4G med de symptomene der. Det kan være at den høye dosen har satt i gang noe, og du ikke trenger så mye mer, men jeg ville absolutt holdt muligheten åpen for at det kan bli riktig å gå opp igjen.
Men - nå bruker jeg jo mine erfaringer i dette resonementet da.......
Jeg synes symptomene, sammen med blodprøvesvarene dine tilsier overdosering jeg da. Hvis ikke overdoseringssymptomer er veldig ulikt på Erfa i forhold til Levaxin. Det at ting blir bedre når du er i ro kan tyde på at pulsen din ligger høyt og derfor blir "hissig" og skaper problemer for deg ved aktivitet og trening. Har du sjekket hvilepuls og puls ved noe aktivitet?
Jeg har ikke kunnskap om Erfa, men har fått anbefalt 2-3 dager med halv dose ved overdoseringssymptomer på Lev og deretter ny valgt dose. Hva din nye dose bør ligge på tørr jeg ikke begi meg inn på å besvare.
Tusen takk for svar til dere alle!
Jeg skippet ERFA dosen i dag og kommer til å endre dosen til 4 grain inntil videre. Så blir spørsmålet om hva jeg gjør med HC-smøringen? Jeg har hatt løs mage en tid nå, men da jeg sluttet å smøre meg på tirsdag, så ble det bedre. Nok HC for en stund? Men hva skjer da når jeg begynner å trene igjen tro?
Jeg har ikke hatt T4 over ca. 17, stort sett har den lagt på 12 - 14 og jeg har lurt på hvordan jeg skulle klare å få den over 20. Tipper det er HC-smøringen som har bidratt til det...?
Det at jeg i det hele tatt har orket tanken på å trene, ja bare det å komme på tanken faktisk, synes jeg viser at jeg skal være høy på skalaen både når det gjelder T4 og T3.
Jeg er veldig usikker på om jeg skal fortsette med smøringen eller ei. Hva skjer hvis jeg slutter? Og fortsetter å trene? Jeg har ikke tenkt å trene igjen før jeg føler meg frisk igjen, og når jeg starter opp igjen tror jeg at jeg tar det roligere enn sist. Maks to ganger i uke over en lengre periode.
Uff, det er slett ikke lett dette stoffskiftet. :-)
Hei Lisa:-)
Hvis du alltid har hatt lav ft4 og har lurt på hvordan du skal få den opp, kan det jo tyde på at du er litt overdosert nå i og med at ft4 er 28.
Jeg har også lav ft4 og lurer veldig på hvordan jeg skal få den opp (går på 3, 5 Erfa). Bare steg din "til himmels" etter at du begynte med hc krem? Jeg har gått på hc tabletter i noen mnd men dette har ikke hatt innvirkning på ft4, den er fremdeles lav (12,5).
Hei BeritM :-)
Jeg har smurt meg med HC krem i over ett år og det har tidligere ikke gitt noe utslag før nå. Men nå er det jo utslag så det holder :-)
Sist jeg tok blodprøve - tror det var i januar - var T4 rundt 14. Jeg har en TSH på rundt 0 og fastlegen gikk bananas og fikk meg til å redusere dosen jeg da tok. Husker ikke hvor mange grain det var - tipper 2 -3. DET hjalp jo ikke akkurat på formen. I tillegg hadde jeg tatt kortisolprøver og de viste høyt nivå - sannsynligvis på grunn av smøringen - ved kontrollmåling senere var prøvene normale. Hvis det er noe som er normalt i vår verden :-). Jeg sluttet å smøre meg da prøvene var høye og med redusert dosering av ERFA var jeg helt på felgen i april. Etter det har jeg økt ERFA dosen samt at jeg begynte å smøre meg igjen. Syntes egentlig at formen var relativt fin før jeg begynte å trene... Hadde trodd at vibrasjonstrening var en grei måte å få styrket muskulaturen og senere trene meg litt i form. Begynte kanskje litt i hardeste laget. Pleier å gjøre det når jeg føler meg i grei form - og deretter går det bratt nedeover... :-) Skal ta det mye roligere når jeg begynner igjen.
Mvh
Lisa