Sv: Dosering av erfa thyroid
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
S.M.
Bare pass på at du ikke spiser noe som inneholder soya (som f.eks. smør) i inntil tre timer etter inntak av Erfa. Det står på Erfas hjemmeside at soya kan hindre opptak av tabletten i tarmen.
S.M.: Smør inneholder kun smør. Altså et meieriprodukt.
Margarin derimot, kan godt inneholde soya. Jeg vil anbefale alle å unngå margarin.
Dersom en ikke ønsker å bruke smør, kan en bruke cocosa til steking. Det kan kjøpes på helsekostbutikk. Det er dyrere, men det er et godt fett.
Sv: Dosering av Erfa thyroid
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pebles
Bruker dere grain som måleenhet på erfa i danmark?
Hvis ikke skjønner jeg ikke vitsen med å bruke denne måleenheten,
den måles i mg her i norge,
hvorfor da blande grain inn i bildet,
det skaper jo bare forvirring for mange
Nej, jeg tror, 'grain' er en helt ukendt måleenhed i Danmark :)
Jeg bruger den, fordi jeg i mange år har undgået kommatal hvor som helst, jeg kan ... Troede i mange år, jeg slet ikke kunne regne, men det kan jeg godt, bare jeg ikke stresser over det. Når det drejer sig om medicin, kan jeg så blive stresset over at skulle regne på noget.
Så er de der grains gode at regne med, selvom man i grunden ikke kan. Men jeg husker, hvor jeg skal ha' eller hvor meget, jeg går op eller ned - lettere, end hvis jeg skulle huske mg og ha styr på, hvor meget, det er. Jeg deler tabletterne med fingrene og har kun dem à 125 mg. Så det er bare om at holde tungen lige i munden hjertflag1 Bliver det så måske en lille kvart i dag, tager jeg den større kvarte i morgen etc.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Metoden var brukt av mange med Armour Thyroid produsert før 1999.
Det nye formular umuliggjorde dette.
Med ERFA går det fint, og de andre Tyroidene.
Jeg har ikke sett utført studier på effekten av dette men noen brukere lovpriser metoden.
Noen rene fakta.
T3 tas alltid opp 100% uansett hvordan man tar dem.
T4 er et større molekyl som har vansker med å diffundere i tarmen, og helt sikkert ikke kommer igjennom i munnhulen.
Min antagelse er vel at eventuell effekt vil ha med enzymene i spyttet å gjøre.
Intressant tema, fint om noen har mer om dette......
Jeg læste på en side, hvor man kan købe bl.a. melatonin, at det gode ved 'sublinguals' - altså midler, man kan indtage ved at smelte dem under tungen - er, at de kan komme 'forbi leveren'. Jeg kan ikke finde linket lige nu men sætter det ind, når jeg kommer forbi det igen :)
Jeg ved ikke, hvor videnskabeligt, sitet er, men jeg tror under alle omstændigheder, Erfa aflaster min lever meget. Min fordøjelse er meget bedre, mit hår ligner ikke længere noget, der er smurt ind i magarine hver anden dag, og jeg er mindre gul i øjnene nu. Måske fordi Erfa er et bedre produkt end det meste - eller /og fordi, jeg indtager den ved at smelte den under tungen :)
Det som er avgjørede for om opptak direkte fra munnhulen kan skje, er jo molekylets størrelse.
Feks. tas monosaccarider opp, men ikke de sukkerarter som er mer komplekse (og større) enn det. De må brytes ned av fordøyelsen først, og her hjelper jo spytt til.
T4 er så stort at det har vansker med å diffundere tarmveggen intakt.
T3 er litt mindre og klarer dette 100%.
Så vet jeg jo ikke om det er så lite at det kan diffundere direkte i munnhulen.......
Jeg har forsøkt noen ganger, og jeg kan ikke merke forskjell.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Jeg har forsøkt noen ganger, og jeg kan ikke merke forskjell.
Undskyld, mener du, at du ikke kan mærke forskel på, om du smelter medicinen i munden eller bare sluger den?
Ja, det er hva jeg mener.
Jeg har ikke prøvd det mer enn en uke, men jeg merket ikke noen endringer.
Jeg smelter det under tungen fordi jeg da føler at jeg ikke trenger å vente så lenge med å spise,
instruksjonen fra lege sier at jeg skal tygge å svelge 20 min før mat,
jeg er veldig innhul og sulten om morgenen nå og det er sagt her at man bør vente lenger med inntak av mat etter medisin,
derfor føler jeg det bedrenår jeg gjør dette mens jeg lager i stand frokost.
Får en liiten svinesteik på morran der Pebles :)
Tyroidene tas jo lettere opp enn Syntroidene, og er mindre kritiske til tarminholdet. Det er vist i forsøk, men det var ingen stor forskjell i kontrollerbare omgivelser.
Samme regler gjelder jo for noen kalktyper og jern og medisiner.
Det er noe med det å gjøre ting man føler fungerer og er konfortabel med også,
Synes dette har vært vanskelig siden det tydeligvis ikke er noen fasitsvar på dosering, men har ekspirimentert litt selv nå. Noen dager har jeg tatt en halv tbl. og noen dager en hel (125mg). Har følt meg mye bedre i formen med en hel og hjertebanken er nesten forsvunnet. Betyr dette at jeg kan ligge på denne doseringen fremover uten problem? Så det stod på boksen at man skulle ta 30 - 125mg pr dag; betyr det at jeg ikke burde gå noe høyere opp i dose? Evt når skal man øke dose?
Dose er individuelt, noen bruker 125 mg andre tre ganger så mye. Jeg bruker nå 125 mg pluss ca 45 mg pluss 12.5-25 mg levaxin.
Du lurer på når du skal øke dose. Selv har jeg økt når den nye dosen ikke kjennes tilstrekkelig ut. Men om du har levd som hypo i mange år, kan det være lett å blande sammen å ha blitt hyper og å tro at du er blitt bedre. selv husket je gikke hvordan det var å være normal. Det kan være lurt å ta blodprøver av og til, og huske hvilken dose du sto på da prøven ble tatt
Det høres jo ut som om du tåler 125 mg nå da?