Sv: Kutte T4? Hva nå tro??
I natt var jeg oppe i to timer, jeg våknet fordi jeg badet i svette og hadde forferdelig mareritt :( før jeg gikk ut av sengen målte jeg temperaturen og jeg hadde rundt 36,5 grader under armen. Dette er mye høyere enn jeg normalt har, for vanligvis ligger min temp på 35,4 eller 35,7 grader under armen... Kroppen min jobber tydeligvis veldig hardt med noe, da må jeg jo tro at denne temperaturstigningen skyldes at stoffskiftet jobber seg opp i kroppen min ?
Jeg fryser vanligvis noe infernalskt og har gjort det under hele medisineringen også, bruker ulljakker og pledd inne hele tiden men nå føles det ut som om kroppen koker....og jeg er ikke syk på noe vis...
vet ikke helt om jeg egentlig forstår poenget med denne eksperimenteringen jeg, men jeg har tre uker igjen før jeg er nede uten noe T4 tilskudd....kroppen verker og verker, og for et menneske som aldri svetter er jo dette rene torturen....:(
hva er egentlig s-trijodthyronin????? sier den noe om hvordan kroppen tar opp T3????
s-(serum) trijodine eller Thyronin (som er det korrekte) er T3, for det er 3stk jodatomer i molekylet.
Det er altså kroppens stoffskiftehormon - det er dette som skal inn i cellene å starte stoffskiftet.
For få av disse gir lavt stoffskfite - eller hvis noen celler utestenger dette, blir jo resultatet det samme.
Man kan ikke kontrollere hvor mange stoffskiftehormoner som virkelig entrer cellene. De vi måler i blodet (i serum) kan være de samme som bare flyter med rundt.
For å si det slik : Det er akkurat DEN målinga vi mangler - hade vi hatt den hadde saken vært BIFF :)
hehe, vel saken er ikke BIFF thihi, jeg skjønner ikke helt forholdet mellom s-trijodthyronin og reverse T3, jeg har forsøkt å lese meg til en del ting etter svarene jeg fikk for noen dager siden her og det ser ut som om min FT3/RT3 ratio tyder på at jeg har et reverse T3 problem.....legen min sier at jeg har en fin total T3 og derfor ikke har et reverse T3 problem. Total T3 er ikke det s-trijodthyronin??? Er det slik at man ikke kan si at noen har et problem med reverse T3 ut fra prøvene mine? Anisa var den som satte meg på tanken med Wilsons, og etter dette har jeg lest så masse at jeg snart ikke vet opp eller ned thihi, bare frem og tilbake. Legen min har rett og slett kuttet T4 fordi han vil sjekke om de symptomene jeg har nå skyldes overdosering og det har ingen begrunnelse i noe problem med reverse T3 ifølge ham.
Det er jo ikke så like til dette Biff.
T3 opptrer i flere forkledninger i blodet og for å skjelne de må en lage spesielt måleutsyr for hver og en.
T3 er et molekyl som består av to sammenbundne tyrosinproteiner som det er festet 3 stk jodatomer til. Jodatomene ligger i ringer rundt kjernen og hvis man fjerner en ring til heter molekylet rev.T3.
Dette gjøres av de-jodinasen og er en siste regulering av antallet stoffskiftehormoner.
Rev.T3 øker også i mengde ved vise sykdommer og tilstander kroppen.
Jeg har jo sett du har vist interesse for dette, men jeg vet ikke akkurat hvordan man har ment at T3/rT3 skal regnes ut. Det kan være at men bare setter dem opp sånn, men enheten er mol og derfor ikke lik fordi molekylene ikke er like. Det er dette som gjør meg usikker.
Legen mener vel at rT3 er i den referanseområde, og det er kanskje T3 også, men forholdet kan jo likevel være utenfor sitt ref.område.
Hvordan er det du har regnet det ut da ?