-
Jeg leser på de utenlandske forumene, og noen har det topp med bare Armour, mens noen trenger desperat T4 i tillegg. Disse trenger å ha FT4 o øvre halvdel også.
Vi er forskjellige.
Og noen trenger T3 i tillegg til Armour, men de er få.
Merk at noe fibromyalgipasienter må ha mye T3.
nora
-
Hei
På forrige måling i februar var T4 11.1 - den var nu i mai 16.7
T3 var denne gang 5.9 (målte ikke T3 forrige gang).
TSH var i februar 0.06, den er nu 0.01
Legen mener at det egentlig er for lav TSH, men ikke uvanlig blant de som bruker Armour (heller ikke uvanlig at noen kommer så lavt før de føler seg bedre). På lengre sikt "kan" dette øke sjansen for benskjørhet (men her er det snakk om ganske lang tid - og bare et kanskje. Holdes under kontroll hele tia, så jeg mener selv at det er ingen fare). Har ikke følt meg så bra som nu på veeeldig lenge. Faktisk så lenge sia at jeg ikke husker når.
Levaxin tok/tar jeg som et tillegg til Armour - husker ikke helt men mener det var for å høyne T4. Frossenheten er helt borte - tror jeg trengte den lille dosen med Levaxin i tillegg. I alle tilfelle så ser det ut som jeg er på rett vei - og intet er vel bedre enn det. Jeg kommer til å holde meg til denne dosen fremover. Håper at med tiden vil betennelser/infeksjoner også slippe litt tak i denne kroppen. Jeg fortsetter med diverse helsekostpreparater i tillegg til stoffskiftemedisin. Jeg tar Melatonin på kveldene - sover godt hver natt og er opplagt når jeg våkner. Helt herlig.
Neste kontrolltime på Balder er ikke før til høsten.
Det ble mye skryt av god form her - men syns jeg har rett til det etter å ha slitt så lenge med dårlig helse. Har nok enda lang vei å gå...men så langt så bra. :)
Nu er jeg langt fra noen ekspert Finn og kan jo ikke råde noe til eller fra men.. jeg tror kanskje jeg ville prøvd med en liten dose Levaxin istedenfor å øke dosen Armour, hvis du tenker på det??
-
Hei ella og takk for svar. Regner deg som ekspert på deg selv, og tar det derfra.
Jeg er bare i et teoretisk stadium enda, og tenker bare muligheter i framtida. Fint å høre din mening og dine erfaringer.
Jeg har hatt det helt jævlig i så mange år nå at det antagelig må gå litt tid med denne dosen før jeg kan tenke på noe videre. Jeg er bare kjempeglad for at det har gått i riktig retning helt siden jeg begynte med Armour.
Du nevner benskjørhet og der har jo calitoninsystemet en rolle. Bare fordi dette sitter i nærheten av thyroideakjertelen tror mange - også leger - at dette OGSÅ reguleres av TSH. Det gjør det ikke. Dette er et helt eget system men egen produksjonsenhet og reguleringsmekanisme.
Kjertelen (vanligvis 4stk - kan være 2 til 10) er bitte små og heter pharathyroidea. Les på www.pharathyroidea.com
Også en lang og godt forklarende artikke her : http://www.farmakoterapi.uio.no/cytostatika/kap7.html
-
Du mente vel http://www.parathyroid.com/
Man kan bli benskjør av for store mengder thyroxin, men da må man komme op i ganske høye nivåer av FT4 og /eller FT3. Det er gjort en studie i østerrike og de kom opp med at man måtte opp i over 2,6µg/kg kroppsvekt. Det gjelder pasienter som må ha lav TSH pga. thyreoideacancer.
Alle thyreoideacancerpasienter går rutinemessig på så store doser thyroxin at TSH blir veldig lav, Teoretisk sett burde de, hvis logikken skulle stemt, blitt benskjør alle sammen, men det stemmer ikke.
Men noen av dem som har vært veldig hyper før i årevis, har vært med i tallmaterialet for vitenskapelige artikler som tar for seg tall og data fra flere andre undersøkelser. Da kom de fram til at lav TSH kunne være en faktor som hadde med benskjørhet å gjøre. Men en direkte sammenheng som betyr at alle som har lav TSH får automatisk benskjørhet, eksisterer ikke.
Dessuten er det i dette tallmaterialet hovedsakelig thyrca-pasienter, som jo har fått fjernet kjertelen, og i praksis skades/fjernes paratyreoideakjertlene ved et uhell i en del tilfeller under operasjonen. Så den statisktiske benskjørheten kommer kanskje av dette.
I skjoldbruskkjertelen fins calcitonin, m3ens i parathyreoideeakjertelen fins PTH såvidt jeg husker.
nora
-
Ella,
Eg ser at du tar Melatonin. Tar du det hver dag og hvor mye?
Eg har sjølv fått melatonin, men har litt blanda følelse for det.
På den ene siden så sovner eg kort tid etter eg har tatt det og eg trenger mindre søvn. På den andre siden så er søvnen rar med mange drømme og oppvåkninger.
Kan man ta melatonin over lengre tid? Nå bruker eg det kun når eg vet at eg trenger å våkne tidlig neste dag.
-
Hei
Når det kommer til benskjørhet har jeg forstått det slik at noen som har forsket på dette, mener at det ikke har noen betydning med lav TSH, mens andre mener at at man har litt større sjanse for benskjørhet over tid.
Selv, tar jeg min dose Armour og Levaxin med god samvittighet og tenker ikke noe på benskjørhet på dette stadiet. Blodprøver tas jevnlig - føler derfor at alt er under kontroll. Med den dårlige helsa jeg har slitt med i årevis - tar jeg alt godt med meg og lever i nuet. Som dere sikkert har forstått så har jeg det ganske så bra for tia :D
Hei Unn
Ja jeg tar Melatonin hver kveld. Skulle egentlig ha sugetabletter 5 mg, men det kunne ikke apoteket skaffe så det ble kapsler på 3 mg. Jeg startet med 2 kapsler - sov bedre noen netter mens andre fortsatte med tidlig oppvåkning. Gikk opp til 3 kapsler - og bruker det hver kveld nå. Tar dem liten time før jeg skal legge meg - sover utrolig godt. Er våken og opplagt på morningen. Ingen bivirkninger hos meg.
Har fått beskjed om å bruke det fast hver kveld - så får jeg vel høre ved neste kontroll i oktober om jeg skal fortsette. Det kan nok være individuelt fra person til person - anbefaler deg å rådføre deg med din lege angående bruk av Melatonin.
-
3 KAPSLER :shock:
Eg tar max 1/2 kapsel med 3 gram, og det holder plenty... Ja ja vi er så forskjellige. Eg har fått dem av legen min, men eg er ikke altid sikker på at leger vet hva de holder på med... Har vel mista tilliten etter at eg fikk lavt stoffskifte.
-
Hva skal Melatonin hjelpe på? Noen årsaker til at dere tar dem?
-
hei des65
Jeg tar Melatonin mot søvnproblemer. Fikk sove, men var plaget med tidlig oppvåkning. Hadde mange netter hvor jeg sov 3-4 timer. Nu sover jeg så utrolig godt hver natt. Melatonin får jeg også på registreringsfritak-resept - slik som Armour. Dette er jo egentlig et stoff som kroppen produserer selv - gir ingen bivirkninger slik som sovemedisin, og man blir ikke avhengig. - og jeg er ordenlig hvil og våken når jeg våkner på morran. :D
-
Vekt - stoffskifte
Hei
Jeg la på meg 5 kilo fra jeg begynte med Levaxin.
Nu begynner den faktisk å gå ned. Har ikke ofra vekta så mange tanker i det siste - syns bare plutselig at klærne begynte bli ulite mer behagelig å ha på. Var på vekta idag - og har gått ned et par kilo. Tror jo selv det er fordi jeg begynner nærme meg idealdosen med stoffskiftemedisin. Har ihvertfall ikke gjort noe annerledes enn da jeg gikk opp i vekt. Kanskje stoffskifte begynner virke "normalt".......intet er vel bedre enn det da.
PS - ta en titt på "Diverse" - litt humoristisk (eller kanskje gjenkjennende for de fleste av oss - også undertegnede..) innslag i hverdagen.
Ha en fin dag. :)