Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Vigdis, takk for svarhjerte1
Det var leit å høre at formen har gått ned. Jeg kommer til å prøve metoden etterhvert, men kanskje ikke stresse så mye med det...
Det er viktig å lytte til kroppen, ja! Jeg har også en egen evne til å "kjøre på" selv om kroppen protesterer. Denne høsten og vinteren har vi hatt utrolig mye sykdom i familien, og jeg har hanglet mye, særlig fordi jeg bare feks har fortsatt med trening, og ikke latt kroppen få hvile når den har en infeksjon i seg. Så nå er prosjektet å hvile så mye som mulig, begrense fysisk aktivitet og bli kvitt alle virus og bassilusker. I går la jeg meg feks 21.30 og føler meg som et nytt menneske i dag.
Virker likevel som det er NOE å hente i CT3M metoden for deg, i og med at du faktisk har kjent på at du har vært i SÅ god form. Når du har klart å komme helt dit, tenker jeg, så kan du ikke være så langt unna egentlig. Selv om jeg er i relativt bra form nå, så hadde jeg rent fysisk IKKE klart å presse kroppen min til å trene hardt flere dager på rad uten å bli syk av det osv. Så jeg er imponert av at du har klart det, uansett om det gikk dårlig etterpå. Det er jo "to skritt frem og ett tilbake" hele tiden i dette gamet, ikke sant? Men så går det kanskje fremover likevel.
Ønsker deg lykke til videre, og krysser fingrene for at formkurven stiger raskt igjen. Husk å ikke brenn av kruttet når du får energien tilbake, davink11
Hei Berit vink11
Hyggelig å høre fra deg selv om grunnen til at du er tilbake ikke er god. Har tenkt på deg og krysset fingre. Jeg begynner også med ct3m i disse dager. Prøver meg med ren t3. Så da får vi se hvordan det går.
Snakkes vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Hei Berit vink11
Hyggelig å høre fra deg selv om grunnen til at du er tilbake ikke er god. Har tenkt på deg og krysset fingre. Jeg begynner også med ct3m i disse dager. Prøver meg med ren t3. Så da får vi se hvordan det går.
Snakkes vink11
Hei, hyggelig å høre fra deg også:-) Er kjekt å komme innom her av og til. Grunnen til at jeg har vært så sliten i høst/vinter er at jeg har redusert på dosen. Det var virkelig dumt. Nå er jeg oppe i 3 grain igjen, og formen er mye bedre. Jeg var nede i 2 grain, og det var alt for lite. Fikk dårlig immunforsvar av det. Immunforsvaret er forsåvidt ikke topp uansett, men det ble vesentlig forverret da jeg gikk ned i dose. Tror også jeg trenger ekstra vinterdosering. Nå som våren er på vei kjenner jeg at energien kommer tilbake, og det er deilig, men det betyr samtidig at når jeg merker så forskjell på vår og vinter, må jeg justere opp dosen noe på vinterstid.
Nå som jeg har justert opp dosen fryser jeg ikke lengre og orker mer, også av trening (selv om jeg ikke tar den "helt ut"). Er fortsatt sint på meg selv for at jeg kunne være så sløv å tro at jeg kunne gå ned i dose. Det var vel mer et håp, egentlig, om at jeg kunne klare meg på mindre medisiner. Men egentlig har det ikke noe å si, medisiner trenger jeg okke som.
Har forresten blitt kvitt en vond hals jeg har hatt i flere mnd. Det har sikkert noe med at jeg har gått opp i dose også, men et tips er å gurgle med cayenne pepper. Gurgler også klorhexidin hver kveld (fås på apotek) og til sammen har dette tatt helt knekken på den stadig tilbakende halsvondten jeg har hatt i høst og vinter, som har gjort at jeg har måttet begrense aktivitetsnivået.
Når det gjelder C3M- metoden så har jeg fått boken, men avventer å prøve metoden. Må også legge til at jeg har prøvd å ta Erfa på kveldstid for å se om det har noen effekt, men jeg får elendig nattesøvn av å ta t3 på kvelden. Hjertet hamrer av sted og jeg føler meg helt rar. På dagtid merker jeg ikke dette, kanskje fordi kroppen er vant til å få t3 da. Ihvertfall tror jeg ikke det er noen god ide for meg å ta t3 på natten. For øvrig er formen bedre nå og det er det viktigste.
Min laveste dose i vinter var 2 grain og 25 mcg Levaxin. Hadde en svak antydning til influensa-følelse (som jeg hadde i bøtter og spann da jeg bare gikk på Levaxin, helt GRUSOMT), og denne forsvant HELT da jeg kuttet ut Levaxin- delen for å komme fortest mulig opp i riktig thyroid- dose, dvs konverte rett fra 2 grain og 25 levaxin til 3 grain Erfa. Må bare si at det er helt vanvittig! Jeg slutter aldri å under meg over at Levaxin har denne alvorlige bivirkningen (på meg iallfall).
Vi "snakkes" vink11hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
..
Gurgler også klorhexidin hver kveld (fås på apotek)
..
Er det dette du bruker?
http://www.apotek1.no/produkter/flux...l-914577pFluor :|
Både fluor og klor er ugreie for skjoldbruskkjertelen,
håper du vil vurdere fluor- og klorfrie produkter Berit hjertflag1
Jeg kan anbefale hva jeg har brukt det siste året (forskjellige varianter av Jason munnskyllevann):
http://www.iherb.com/Jason-Natural-S...oz-473-ml/6221
http://www.iherb.com/Jason-Natural-P...oz-473-ml/6210
http://www.iherb.com/Jason-Natural-N...oz-473-ml/6228
Og av tannpasta bruker datteren min denne:
http://www.iherb.com/Now-Foods-Solut...4-oz-181-g/885
Jeg bruker samme merke, men det er en som er mot tannstein,
jeg finner den ikke på iHerb sine sider nå, men dette er iallefall fluor- og klorfrie produkter :mrgreen:
Ja, det kan selvfølgelig være en nærliggende forklaring at du har ligget for lavt mht dosering, ikke tenkt på årstiedene etc. Håper det retter seg. Lett å glemme at en har en sykdom når formen er bra og livet på G.
Krysser fingre hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Kevlin, takk for dine innspill. Jeg gurgler imidlertid klorhexidin kun for å bli kvitt bakterier i halsen. Og det er utrolig effektivt, kjenner ikke lenger noe "drag" i halsen etter at jeg har vært litt for aktiv/er sliten. Så jeg vet ikke om det du anbefaler er like effektivt i så måte? Kanskje blir det å velge mellom to onder her; jeg ser at klor og fluor ikke er ideelt for binyrene (som jeg i og for seg er veldig opptatt av å verne), men det er heller ikke bra for binyrene å gå å hangle månedesvis med dårlig hals og at jeg aldri "kommer meg" helt, og at jeg alltid må passe på aktivitetsnivået for å ikke få vond hals. Så da har jeg valgt å bruke klorhexidin fra apoteket. Men om noen har erfaringer med andre ting som er like effektivt men som er bedre for binyrene, mottas det med takk! For øvrig supplerer jeg med å gurgle med cayenne pepper når jeg kjenner at det tar seg til i halsen. Det er effektivt det også. Kanskje jeg skal gå over til å bare bruke det.
Re: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Hei Beritvink11
Mange måter å komme til samme mål. Jeg sliter også med halsvondt. Har brukt http://www.health4youonline.com/anci...e_AM-NI-30.htm og her har jeg skylt og skylt halsen i flere mnd. Det har virkelig hvert til hjelp. Har også svelget en liten dose på morgene av og til.
Nu har det vært akkurat to mnd før det satte igang igjen. En stor lettelse at jeg nu kan ta det i starten og ikke gå og hangle i 14 dager. Tror også at det hjalp for min del å være overdosert i ca 2 mnd, samme tidsrom som jeg skylte halsen på det meste.
Så det å få fred fra halsvondt er noe som er uvurderlig, nu håper jeg bare at vi begge to kan være på bedringens vei. Det holder med det som er. Lykke til viderehjerte1
Heisannvink11
Det er lenge siden jeg har vært aktiv på forumet nå, men jeg har vært hos endokrinolog i dag og er ganske sur/oppgitt:mad: så må bare lufte noen tanker.
Grunnen til at jeg går til endokrinolog er fordi jeg ønsker Erfa på blå resept. Endokrinologen lovte å søke sist jeg var hos han- noe som ble gjort men i dag fikk jeg vite at søknaden ble avslått. Han skulle imidlertid søke igjen sa han i dag. Jeg skulle gjerne hatt litt mer kontroll på hva som bør stå i søknaden om blå resept. Mener noen her inne har skrevet noe om det en gang? Så kan jeg sende han en epost med noen "tips". Hadde vært kjempefint med tilbakemeldinger på dette!
Det som er bra, er at han i hvert fall søker for meg. Det som er kjipt er at han har "lav motivasjon" for å søke som han sa (utrolig uprofesjonelt å si for øvrig), fordi han mener jeg likegjerne kunne prøvd den vanlige t4/t3 behandling. Samtidig poengterte han at han respekterte det jeg sa om bivirkninger på Levaxin- og lovte å ta dette med i søknaden.
Jeg ble UTROLIG irritert på han og fikk sagt hvor skapet skulle stå- men vet ikke om det gir resultater i form av innvilget søknad om blå resept. Etter at konsultasjonen var over kokte det i hodet mitt og jeg fortsatte dialogen inne i meg lenge etterpå!
Han mente også det var helt umulig å få legemidler som ikke er godkjent på blå resept...? Jeg sa da at det ikke stemte fordi jeg kjente flere som hadde fått det til.
En annen ting han nevnte, var fare for benskjørhet siden TSH var lav. Så jeg skal ta en prøve for dette neste gang. Ble litt redd- er det reell fare for oss som går på thyroid og som derfor har lav TSH, å bli benskjøre? Ellers var han ikke direkte bekymret for den lave TSH.
Generelt går det relativt bra med meg. PMS og mensen er en stor utfordring fortsatt men denne mnd prøver jeg å kutte ut melkeprodukter for å se om det blir bedre.
hjerte1hjerte1
I min søknad ble det tatt med at jeg hadde prøvd Levaksin alene og kombinasjonen Levaksin/Liothyronin uten og bli bra, og at jeg hadde nå brukt naturthyroid over flere måneder der jeg klart fikk forbedret mine kognitive evner og derfor ønsker og stå fast på naturthyroid.
Ble innvilget. Slik jeg har forstått det er det en forutsetning for og få det innvilget at man ikke bare har prøvd Levaksin, men også kombinasjonsbehandling for og få det innvilget.
Da jeg fikk tryglet meg til resepten på naturthyroid sa jeg at det var helt ok og måtte betale det fullt ut selv under forsøket (fikk først resept som et forsøk), og derfor betalte jeg det fullt ut selv noen måneder før jeg ba om at det skulle søkes om blå resept.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
...
En annen ting han nevnte, var fare for benskjørhet siden TSH var lav. Så jeg skal ta en prøve for dette neste gang. Ble litt redd- er det reell fare for oss som går på thyroid og som derfor har lav TSH, å bli benskjøre? ...
Håper dette med beinskjørhet ikke er tilfelle???!:shock: