Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette Ws.
Jammen sliter du med å få opp ft4 verdiene dine! Man blir ikke i form av en ft4 på 9! Hvordan oppfører magen din seg egentlig? Et litt privat spørsmål kan man si.. Beklager... Men man kan vel mistenke at det er noe galt med opptak fra tarmen. Har du intoleranser som gluten? Vet du noe om det? Klem til deg:-D
Hei igjen og takk for svar :) Føler at magen er grei egentlig. Har ikke testet positivt på noe som har med mat å gjøre, inkl gluten. Er litt skeptisk til at det bare er "dårlig opptak". Det kan jo tenkes at jeg rett og slett trenger en solid dose... Jeg doserer meg selv nå, og prøver å ligge under der jeg får hjertebank. Pga binyrer kan det hende at hjertebanken kommer raskere enn dosen skulle tilsi. For meg virker Erfa svakere enn Levaxin. Jeg har ca samme ft4 på 3,5 grain Erfa som jeg hadde på 100 mcg Levaxin. Min ft4 ligger jo også naturlig lavt, men likevel ikke så lavt som 9.
Ellers er det jo hyggelig å møtes! Slå gjerne på tråden når du er i byen. I alle tilfelle ønsker jeg deg en riktig god og helsebringende sommer! Godt å lese at det går fremover med deg også, og at særlig LDN har virket så bra.
vink11
Godt å ha deg tilbake på forumet, Berit! vink11
Håper det går bedre for deg å kombinere Erfa og Levaxin denne gangen! Lykke til, og nyt sommeren.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Hei Ingvild:-)
Jeg fikk som deg lavt stoffskifte etter fødsel i mars 09. Byttet til Erfa etter et halvt år på Levaxin. Gikk også på hydrokortison i ett år. Sykemeldt i ett år men jobber siden i høst 100%, og formen er egentlig ganske bra. Den blir fortsatt bedre mnd for mnd. Jeg er sjeleglad for at jeg byttet til Erfa. Det tok ca et halvt år på rett dose Erfa før jeg kom i go'siget igjen. I tillegg har vitaminer og mineraler hjulpet enormt. Tok en håranalyse og følger tilskuddsprogrammet jeg fikk på grunn av det.
Har også små barn og føler jeg er en så mye bedre mamma for de nå. Lykke til videre og ikke gi opp!!
Sød musik i mine ører, BeritM. Du har fuldstændig ret når du skriver til Ingvild: "blir fortsatt bedre mnd for mnd", fordi selv efter snart 6 år på Thyroid, bedres jeg fortsat, selv på de punkter jeg ikke var klar over, var noget galt med før i tiden (snigende nok og man kan vænne sig til alt). Derfor siger jeg nu: fortsat god bedring. hjerte1
Ja, det var gode nyheter, Berit! Det gir håp for alle som ikke har funnet formen ennå!
Glad på dine vegne hjerte1
Hei hei! vink11
Ville bare ta en liten tur innom for å si hei, og gi en liten oppdatering. Det går veldig bra med meg. Håpet, motet og livsgleden er tilbake, i takt med stigende form! Faktisk ble den fysiske formen bedre før jeg fant "mitt gamle jeg" igjen, og det måtte noen grep til for å finne tilbake til den jeg var FØR alt dette rukkelet startet. Jeg ble i enda bedre fysisk form når jeg gjenfant harmonien i meg selv (man skal ikke undervurdere effekten av psyken!).
Dosen er 3 grain Erfa og 25 mcg Levaxin, og jeg tror faktisk jeg har funnet Dosen nå, he he. Den siste 25 Levaxinen gjorde faktisk at blodsukkeret ble mer stabilt. Jeg følte min egen smertegrense når det gjaldt Erfa (les T3 innholdet i Erfa), var ca. 3 grain, men kjente at jeg trengte litt mer hormoner, så derfor la jeg på Levaxin for noen mnd siden. Kroppen/binyrene har ikke vært sterk nok før til å tolerere det lille tilskuddet av Levaxinen men nå går det veldig fint.
På dager der jeg trener (ja jeg gjør det nåvink11- 2 ganger i uken) tar jeg ekstra Erfa eller Levaxin.
Ellers jobber jeg fullt igjen, har gjort det ett år nå.
Prikken over i'en som gjorde at jeg nå føler meg tilnærmet frisk (alltid litt å gå på vettu...), var da jeg begynte med akupunktur hos en kinesisk lege og akupunktør. Går der en gang i uken foreløpig, har gjort det i to mnd. Da stoppet enhver form for "hard puls", jeg kan ikke "følge med" på mine egne hjerteslag lengre (som jeg har kunnet når kroppen var sliten/nedkjørt, feks ved sterk pms), og kroppen er generelt mer avslappet. Akupunktur funker jo ikke for alle, men jeg visste fra tidligere erfaringer at det fungerte bra på meg. Målet er å trappet litt ned etter hvert- en gang i uken er litt mye og koster penger.
PMS, som jeg har slitt MYE med, er der fremdeles (umulig å ta knekken på- har prøvd alt) :mad:, men i en god del svakere grad enn før.
Av kosttilskudd er sink den store favoritten. Har trappet litt ned på alt annet. Tar også probiotika. Etter trening tar jeg sink/magnesium for restitusjon. Ved forkølelse kjører jeg på med sink og c-vitaminer.
Takk for alle gode råd og oppmuntringer jeg har fått på forumet. Ser at mange av de "gamle travere" fortsatt står på her, og gjør den enormt viktige jobben med å svare og veilede nykomlinger.
Ønsker alle en fortsatt god sommer!hjerte1
Tusind tak for opdateringen! Den er guld værd. xx4
Taknemmelige for hvis du gider komme her ind imellem, og opdatere os med hvordan det går med dig i fremtiden.
Selv tak. Det er også din fortjeneste at så mange har fået det så meget bedre i og efter din tid på dette forum. hjertflag1
BeritM, dette var hyggelig å høre! Jeg har tenkt på deg og lurt på hvordan det går kram3
Heivink11
Lenge siden jeg har vært innom forumet, men tok meg tid i går til å lese alle innlegg som er skrevet om CT3M- metoden. Veldig spennende lesning. Igjen må jeg bare si takk for at det er noen "stayere" her som fortsetter med å skrive om sine erfaringer.
Jeg har blitt inspirert til å prøve CT3M metoden, og har bestilt boken. Formen min er grei nok på Erfa, jeg jobber fullt og trener litt innimellom, men jeg kjenner meg igjen i det som Vigdis tidligere har skrevet i sin tråd, nemlig at jeg ikke kan gi maks på trening, for restitusjonen ikke er bra nok. Er heller ikke like sterk som før jeg ble stoffskifte- syk (er på påpasselig med å leve "regulert" og i balanse for kroppen tåler ikke så mye utskeielser), selv om jeg må understreke at jeg lever et forholdvis normalt liv (og selvfølgelig, som jeg har skrevet mange ganger før, at livet på Erfa er 100 ganger bedre enn livet på Levaxin). Går for øvrig til akupunktur 2 ganger i mnd, og det gjør underverker for formen generelt, og pms som jeg har slitt veldig med.
Men det er primært dette med trening og restitusjon som henger igjen, før jeg føler meg helt frisk. På en måte har jeg gitt litt opp å bli det, og forsonet meg med tingenes tilstand, men så leste jeg om CTM3 og Vigdis sine erfaringer, og fikk litt håp om å komme tilbake der jeg var før. Trener styrke relativt hardt en gang i uken men kan bare glemme å gå på gruppetimer med høyt tempo. Og etter hard styretrening kjenner jeg det tar noen dager før kroppen er restituert. Føler derfor at en gang styrketrening i uka er det jeg klarer ved siden av jobb og familieliv med små barn. Derfor har jeg lyst til å prøve CT3m- metoden. Vil bare bruke Erfa til dette, tør ikke å risikere noe ved full overgang til bare t3.
Vet at binyrene mine sliter. De er bedre nå enn før, men de er ikke sterke. Tidligere har prøver vist veldig lavt kortisol- innhold (i døgnurin og spyttprøver). Er ikke spesielt motivert til å gå i gang med nye tester og legetimer hos alternativer leger- det koster for mye tid og penger (og jeg har been there, done that), og vil helst gjøre mest mulig på egenhånd, om det er mulig.
Har lest på Robinsons sider, og her på forumet. Er litt utålmodig og har lyst til å prøve før jeg får boken. Er det slik at jeg skal ta 2/3 av dosen på natten, og begynne med å ta dette 1,5 timer før vanlig stå- opp tid? Eller bør jeg bare vente til jeg får boken? Har så lyst å begynne i det små.....:wink: Synes det var litt vanskelig å finne frem til en helt klar oppskrift når jeg bare har lest på nettet.
Takker og bukker for svarhjerte1
Nå har jeg vært inne og endret bestillingen på boken, så får den om 1-3 dager. Da kan jeg godt vente til jeg har lest den:-) Ble bare så veldig utålmodig. Metoden virker jo overkommelig, og ikke minst gratis. Litt slitsomt å måtte våkne om natten men dersom jeg klarer å sovne med en gang igjen går det greit. Hadde vært flott dersom metoden virket på meg også! Det er iallefall verdt et forsøk. Går nå på 3 grain og har gjort det lenge.. Tar ikke så mye tilskudd lenger så det blir forholdvis enkelt å merke om metoden hjelper eller ikke. Kan jeg spørre deg, Vigids, hvor lenge du har hatt god effekt av metoden? Merket du effekt med en gang?
Jeg er litt skeptisk også, for jeg blir ganske våken av t3... men regner vel med at når man tar medisinen om natten, så tar man den rett ned med vann og ikke under tungen, slik at t3 utskillelsen går saktere.
Er det noen tips for nybegynnnere, som jeg burde få med meg?
BeritM, du kan bruke thyroid også. Hovedsaken er at du bruker en raskt tilgjengelig T3. Om du skal for eksempel bruke ren T3, Liothyronin i dosen du tar på natten, så trapp den langsomt opp. Øk den opp når du er sikker på at du har funnet rett tid.
Jeg har en skikkelig nedtur nå. Skal skrive om det i tråden min senere, må bare samle meg. Binyrene mine er dårligere enn jeg trodde. Jeg tror jeg har hatt lite effekt av metoden. Spørsmålet er om det er LDN og ren T3 som har gitt effekt, alle hormonene ligger lavt etter ti mnd på denne metoden. Skummelt lavt...Samtidig blir jeg verre dersom jeg endrer tidspunkt for dosen. Så noe gjør den nok for meg. Jeg har tross alt klart meg uten hydrokortison siden mai. Bli ikke skremt nå, for min tanke, og min leges tanke er at det kan være mer komplekse prosesser enn kun T3 og binyrer, som vel er det Paul Robinson skriver om. Så kanskje er det andre ting som stenger for at binyrene mine blir enda bedre. Saken er at mange har effekt av denne metoden. Men ikke alle. Hvorfor jeg ikke har det, vet jeg ikke. Legen min snakket om signalstoffene i hjernen. Jeg tror neste skritt for meg er å kikke litt på akkurat det. Dennis holder på med dette. Jeg får se om jeg kan få noe hjelp der. Får jeg det ikke der heller, må jeg kanskje belage meg på å ta litt kortison resten av livet.
Jeg sa til legen min at for noen år siden var jeg så dårlig at jeg var som en åttiåring, jeg klarte såvidt å gå turer på 2-400 meter med innlagte pauser. Jeg vil ikke tilbake dit! Det gjør jeg heller ikke. Jeg har kommet langt. Men vil gjerne ha et vanlig liv hvor overraskelser og ekstra arbeid kan tas med en lett hånd.
Jeg vil ikke kuppe tråden din, bare være helt ærlig. Jeg ble svært trist, lei, forbannet og frustert da jeg så tallene, som var skikkelig lave. Jeg må nå gå tilbake til å trene moderat, og ta hensyn til at binyrene er mer skjøre enn jeg hadde håpet. Jeg må en stund ta det roligere på jobben, og ellers med mitt sosiale liv.
Jeg har gått rundt i en boble og ikke lest kroppens signaler. Det jeg har trodd har vært perioder med høyt kortisol har nok heller vært adrenalin som har rust rundt i kroppen, sa legen. Nå er jeg tilbake på kortison, lav dose, tar 5 mg på ettermiddagen når jeg kjenner at jeg faller, og 2.5 mg på kvelden. Nå har jeg såvidt begynt med mindfullness. Jeg forsøker å gå fra jobb før jeg er utkjørt. I det hele tatt være snill og grei mot binyrene og ikke tro at jeg er en superkvinne, som jeg så veldig gjerne vil være.
Jeg har kjørt temmelig hardt de siste månedene, hard trening, hardt arbeidspress. Det har vært herlig! Men altså alt for mye der hormonene mine befinner seg. Det er det jeg kjenner nå. Nå har jeg landet på jorda og kjenner på realitetene.
Så mitt andre råd til deg BeritM: vær litt rolig med å presse deg. Ikke gå inn i den bobla jeg gikk inn i. Husk at du har et binyreproblem. Er du heldig får du god uttelling på metoden. Hvor raskt det slår til varierer, alt fra noen måneder til et par år. Så jeg har ikke gitt opp håper enda, det er fortsatt lenge igjen.
I mellomtiden har jeg økt inntaket av DHEA, testosteron, begynt igjen med pregnenolone. Så tenker jeg i alle situasjoner at jeg skal pleie binyrene med kjærlig omtanke, de er skjøre. Men samtidig kan det godt hende at jeg kommer meg raskt. Jeg ligger ikke i sengen. Jeg fikser bare ikke 100 % akkurat nå, verken av arbeid eller andre aktiviteter. Jeg blir fort sliten. For eksempel av å sitte her og skrive. Nå skal maskinen skrus av:D