Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Hei Vigdis!!
Jeg ble skikkelig varm etter en stund på thyroid, ja, og filosoferte vel over om det kunne ha noe med den deirekte tilførselen av T3 å gjøre, og trappet litt ned og la til litt T4 for å få denne litt høyere.
Jeg er iallfall ikke verre!!
I dag tar jeg 2,5 a 60 mg= 150mg Thyroid +25mg Levaxin.
En må ha bak øret at T4 blir konvertert en dag.....
Vigdis, jeg er nok ikke der jeg skal være dosemessig, kjenner jo det, men prøver samtidig kun en fysiologisk dose HC, så får se tiden litt an.
Dere, har dere tenkt å ta nye spyttprøver for å "skille hummer og kanari"??
Jeg er nok forferdelig treg til å ""lære"" medisinering, men tenker litt på evnt. å se hvor kortisolnivået ligger, for da kan en kanskje konsentrere seg om stoffskiftemedisin?
Dette er vanskelig, for mange symptom har de jo felles disse kjertelmanglene våre.
Klem.
Jeg følte at jeg lå best an formmessig, med en litt høyere FT4 på 3.5 grain/215 mg thyroid. Derfor tenker jeg at jeg vil forsøke å ligge der på blandingen thyroid og levaxin, om jeg klarer det. På 155 mg thyroid pluss 25 mg levaxin fikk jeg skikkelige underdosesymptomer, måtte nesten ta taxi for å komme hjem fra en liten runde på fem kilometer i passe daff fart...
Jo nye spyttprøver tror jeg er en god ide, Gunnda, takk for at du minner meg på det!
Det er kjempevanskelig, helt enig, både å dosere og det å vite hvilke symptomer som kommer fra hvilken kjertel. Jeg strever med det samme som deg kram1
Vigdis, ja, jeg tror du kan ha rett i at varmefølelse kommer av (for mye) T3. smilja1 Noe jeg eventuelt kan utforske senere (med levaxin??). Tror jeg avventer litt og ser om det blir noe bedre med bedre binyrer. Redd det kan bli kluss om jeg blander enda mer forskjellig inn i det salige mixen jeg går på....
Men, dere, er det noen vits i å ta nye spyttprøver når vi bruker kortison? Det vil da påvirke svaret, vil det ikke?
vink11
Jeg kan bidra litt i spørsmålet om T3 påvirker varmefølelsen.
Jeg forsøkte Liothyronin da jeg gikk på Levaxin, og merket jo en kortvarig varmefølelse en times tid etter inntak av Liothyronin. Etterhvert forsvant følelsen. Jeg frøs, jeg frøs så jeg skalv, og ville se om T3 kunne forlenge den varmen som dosen ga, og økte den til 20µg og til flere og flere ganger om dagen - tilslutt 6ganger. Dosen T3 var altså 120µg/dag.
Jeg målte den dagen jeg sluttet, og fT3 var da over 20.
Hver gang jeg tok en dose kom varmfølelsen etter ca en time.
Som noen vet, tar jeg morgenpulsen elektronisk hver morgen, og denne økte ikke i de månedene jeg forsøkte Liothyronin.
Min TSH var på det tidspunktet lav, så jeg kan ikke vite av mine målinger om den ble lavere, men jeg kan vel si at min TSH på 0,15 ble ikke lavere.
nå er den mindre enn 0,01. Det kan likevel godt hende at fT3 sin påvirkning ville vært sterkere på en noe høyere TSH. Det får jeg aldri vite.
Jeg kan ikke forstå dette anderledes enn at syntetiske hormoner virker svært dårlig på meg.
Så mener jeg også å kunne observere at særlig Liothyronin har begrenset virkning hos de innsendere som skriver her på forum.
Det er færre vellykkede Liothyroninbrukere her, enn Levaxinbrukere.
Bare som en observasjon.
Hvorfor er det så ?
Kan det være som dere antyder ?
Jeg mener det er vits i å ta spyttprøver når en går på HC.
Kankje særlig da - den dosen er jo enda vanskeligere å regulere.
Dessuten kan funksjonen komme igjen fordi binyrene får hvile litt.
Og den begivenheten er verd å få med seg.
Jo svaret vil bli påvirket.
Det er jo totalen manlever av - dose + selvprodusert = målingen.
Jeg mener det er nok å være uten HC noen få dager før prøve.
Ved måling da blir det det binyrene selv klarer, og kunne jo være av interesse å se hvor godt de har klart seg-
eller-- ta med dosen for å se hvordan det ligger an.....(høy/lav/normal??).
Det tar litt tid for binyrene å regulere produksjonen. Særlig hvis man går på store doser bør en være forsiktig med brå endringer i dosen.
På små doser er det vel mindre viktig, men man kjenner seg selv ?
Hvis man vil måle hva binyrene er god for kan en gjøre som du sier gunnda, men ellers, hvis en vil se om dosen passer trenger en vel ikke gjøre noe ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Jeg mener det er nok å være uten HC noen få dager før prøve.
Ved måling da blir det det binyrene selv klarer, og kunne jo være av interesse å se hvor godt de har klart seg-
eller-- ta med dosen for å se hvordan det ligger an.....(høy/lav/normal??).
Jeg tror det er farlig å gå uten tilskudd av kortison når jeg først har startet med tilskudd. Jeg kan rett og slett pådra meg sekudær binyrebarksvikt, som er hakket verre enn det jeg har nå. Det er jo derfor at man skal trappe ned langsomt, binyrene skal klare å følge med, og regulere opp produksjonen på egen hånd. Så jeg ville aldri våget å gå uten HC noen dager!
Det er selvfølgelig riktig.....ikke bråkutte.
Helt enig, Vigdis.
Friske binyrer vil klare det...men våre er vel sikkert for svake enda.
På terapeutiske høydoser trapper en sakte ned til fysiologisk en stund, og de kutter faktisk der, og binyrene er med, men her er jo binyrene friske i utgangspunktet....men selv etter mange, mange, mnd går dette greit(iallfall hos dem jeg kjenner).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
I takt med at jeg har økt dosen med Thyroid, hydrokortison og andre hormoner, har leverprøven S-ALAT blir høyere og høyere.
Er fornøyd med at leveren min har det bedre. xx8Min ALAT er nå på 44 Referanseområdet starter på 45, så da er prøven normal. (Før lå jeg på 17, så den har vel ikke helt normalisert seg). Overdosering gikk altså utover leveren min, ikke bra kednej1
Hei Rufus!:)
Så bra da,og jeg håper det andre også ordner sg for deg snart! Interessant med slike observasjoner som dette.
Tenker på dere Vigdis, Rufus og gunnda, håper dere får det mye bedre snart!!hjertflag1