Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Skjønner at du synes det er kjedelig. Men antar at han ikke er så firkantet at han vil ha absolutt alle inn i samme skjema. Du har jo også så lavt ft4 at det tyder jo også på at du trenger litt høyere dose. hjertflag1
Takk for oppløftende svar vink11 Ja, han kan jo ikke være helt firkantet her, håper jeg! Vi er alle så forskjellige, og alle har sine unike verdier som er passende for akkurat han/hun. Må minne meg selv om dette, for jeg ligger nok i nedre ref område fra naturens side.
Ha en fin kveldxx8
Går til samme lege som du skal til og min erfaring er at han ser på helheten; lytter til hvilke symptomer du har, ser på kroppslige symptomer og ser på blodprøvene. Og dialog med pasienten gir han råd i forhold til behandling. Bakgrunnen for at legen vurderer thyriod dosen som mulig for høy tror jeg er på bakgrunn av helhetlig syn og at mange sliter med ubalanse i tarmen. Medisinene vi tar tas jo opp i tykktarmen og hvis det er en ubalanse i mikrofloraen så tas ikke medisinene optimalt opp. Dette gjelder jo også opptak av mineraler.
Det høres bra ut, dere. Jeg ser frem til å ha time hos DS. Ellers går jeg opp igjen til 3,5 grain i dag. Ettersom binyrene blir sterkere blir det forhåpentligvis lettere å øke også. Er forøvrig nede i 7,5 hc nå. Overraskende lett å trappe ned fra 10. Tror cluet er å gi kroppen tid til å hente seg inn før neste nedtrapping.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
dennis
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Angående Dag S. på Heggeli Helhetsmedisin, så er han sikkert flink. Men jeg er veldig skuffet over han, etter at jeg sendte min far dit (etter maaange overtalelser). Min far gikk på 150 mcg Levaxin pr dag, og D.S. presterte å sette han på 60 mg Armour, som en totaldose! Min stakkars far har vært i elendig form de siste ukene, og heldigvis snoket jeg oppi toalettmappen hans i går for å finne ut hva han tok, og hvor mye (han er en manne-mann som aldri snakker om sykdom og medisindose osv., så jeg var ikke en gang klar over at han gikk på Armour), slik at jeg fikk rettledet han til å begynne å ta høyere dose. Kan legge til at min far nesten er to meter høy og over 100 kg, så jeg synes det er galskap å sette en så stor mann (som har hatt lavt stoffskifte i mange år) på en så liten dose.
Så be aware alle som går eller planlegger å gå til han.... det kan muligens virke som han ikke har helt touch på dosering.
Er du sikker på at han ikke fikk beskjed om å ta Armour dosen i tillegg til sin vanlige Levaxin. Jeg går til samme lege, og skal begynne med Armour i tillegg til Levaxin i hvertfall i første omgang. Kanskje derav den lave dosen?
Hej BeritM. Da Dennis ikke har fået noget svar siden marts, vil også jeg spørge om det samme, fordi jeg har meget svært ved at forstå, at en læge som den omtalte kunne finde på at sætte en granvoksen mand på 1 grain-dose af Thyroid, medmindre det var i tillæg til Levaxin, eller som led i en tilsigtet optrapning, med sigte på at finde en optimal slutdosering.
Jeg læser i andre tråde, at du over tid, flere gange har nævnt denne historie som et eksempel vedr. denne læge, samtidigt med at du har selv bestilt time hos ham. Ville det ikke være fair for alle parter, at spørge denne læge direkte om, hvad meningen var med denne lave dosering af Erfa Thyroid til din far? Uden at det bliver afklaret, er der fare for, at du ikke kan stole på denne læge nok til at få nytte af behandlingen. Det er tydeligt at du fortsat er frustreret over det, og at det bliver ved med at nage dig.
Derimod hvis lægen bekræfter, at det er rigtigt, at han sætter en mand på 100 kg i behandling med 1 grain Thyroid - som en endelige dose og ikke som et led i en optrapning, eller i tillæg til Levaxin - da er denne læge ikke længere værd at anbefale, mener jeg.
Hei Anisa,
vel, det er hva min far sier, og jeg har spurt han flere ganger. Men det er så klart mulig han har misforstått, noe man ikke skal se bort i fra. Han går for øvrig ikke hos DS lengre og har gått tilbake til Levaxin. Jeg har hørt så mye positivt om DS her inne, inspirert av Ruth mfl. så jeg syntes det er verdt et forsøk å gå dit, om ikke for stoffskifte, så for binyrer/hormonsjekk. Er enig med deg at 1 grain - historien ikke trenger å trekkes fram i tide og utide, i og med at den kan være misforstått. I alle tilfelle synes jeg Ruth sin erfaring viser at man ikke ukritisk skal anbefale DS til andre.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
I alle tilfelle synes jeg Ruth sin erfaring viser at man ikke ukritisk skal anbefale DS til andre.
Jaeh... hans instruks var - ikke mere end 179-180 mg og det jo (trods alt) ca. 3 grains. Altså end ikke tilnærmelsesvis så lav dose som din fars, selv om Ruth hverken er høj eller vejer 100 kg. 2½-3 grains er den sædvanlige dosering for flertallet af tilfælde, tror jeg. Ikke alt for lav, men Ruth gik jo yderligere ned til kun 2 grains, og der havde jeg svært ved at forstå om det var sket på Ruths eget initiativ eller på lægens. Det spørger jeg om senere i Ruths tråd.
Jeg gør lidt mere ud af at spørge fordi uanset hvordan man vender det og drejer - er det ikke til at komme udenom, at denne læge er den eneste jeg kender til, der anskuer alle hormoner som en helhed. Det er denne vinkel, der er den eneste effektive, særlig i behandling af "langtids" hypothyreose, idet flere og flere hormoner falder "ud af synck" efterhånden som tiden går. Uden lægernes helhedsorientering i vores hormoner, kan vi kun håbe på at have det tåleligt, men aldrig rimeligt godt, og derfor er det vigtigt at sikre sig om der er hold i kritikken, eller om der er sket en misforståelse. Jeg ville nok selv spørge lægen, hvis jeg var i tilsvarende situation.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
vel, det er hva min far sier, og jeg har spurt han flere ganger. Men det er så klart mulig han har misforstått, noe man ikke skal se bort i fra. Han går for øvrig ikke hos DS lengre og har gått tilbake til Levaxin.
Det er rigtig synd, at han gjorde. Det er både min erfaring og min observation, at alle ældre burde obligatorisk overføres til Thyroid, fordi man forfalder langt hurtigere på Levaxin, både fysisk og mentalt, når man er blevet gammel nok til at blive kaldt "ældre". Det gælder faktisk for begge køn. Jeg håber, at han overvinder skuffelsen og vil gøre et forsøg til, senere. fanx:
Vi ved at flere savner BeritM. Hvis nogen undrer sig over, hvor BeritM er blevet af - læs venligst her.
Puh, da er jeg online igjen! Etter mye forvirring. Jeg har ikke mottatt en eneste mail ang nytt passord fra forumledelsen- noe som antakelig skyldes at mailene er tatt av spamfilteret eller noe sånt.
Uansett, her er jeg, lever og puster i beste velgående.:) Begynte å få litt paranoide fantasier om at jeg var uønsket fra forumet, så det var jo hyggelig å se at noen hadde savnet meg her inne, og at jeg til og med fikk en egen tråd fra forumledelsen som angikk nettopp min mystiske forsvinning...:lol:
Vel, det er sommer og sol, hvilket gjør livet litt lettere enn når det ikke er det. Kan imidlertid ikke rapportere om de store fremgangene siden sist, håpet er at det går jevnt og trutt, og kanskje gjør det det også da. Var fint å lese meldingen fra Heisann om at det tok fire år å komme i gjenge igjen. Jeg tenker jo noe i den duren jeg også, i alle fall at det tar tid, enda det er dødens kjipt at det er sånn.
Går på 3, 25 grain Erfa og 12, 5 mcg Levaxin. Jeg har så lav ft4 selv på 3 grain Erfa (9, ref. 8-22) at jeg prøver å få den opp. Har jo egentlig merket bivirkninger av Levaxin før, men jeg prøver igjen, og fører nøye dagbok mht bivirkninger, som etter 2 uker ikke har kommet. Men det kan jo tenkes det kommer da.
Ellers er den største revolusjon siden sist at jeg har oppdaget B6 mot pms. Gjør mer for pms enn noe annet jeg tidligere har tatt tilsammen:) Nå er siste uka før mens levelig.
Ønsker alle en fin kveld!:mrgreen:
Så herlig å ha deg på nett igjen, Berit. Stor sommerklem til deg.
Der var du jo på nett jo:-D så braB-) sitter å knotter på en mobil så jeg har ikke helt fått med meg alt som har skjedd mht om du var på nett eller ei. Skrev at jeg skulle kontakte deg i morgen. Og det hadde jo vært koslig uansett. Hmm... Jammen sliter du med å få opp ft4 verdiene dine! Man blir ikke i form av en ft4 på 9! Hvordan oppfører magen din seg egentlig? Et litt privat spørsmål kan man si.. Beklager... Men man kan vel mistenke at det er noe galt med opptak fra tarmen. Har du intoleranser som gluten? Vet du noe om det? Klem til deg:-D