Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Selv tak, Rufus hjerte1 Men du er heller ikke selv værst til det, når du tænker med hjertet på andre, har jeg bemærket mange gange før. smilja1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Men du har jo helt rett; hvordan kan jeg vite at binyrene mine har kommet seg om jeg ikke gir dem en sjanse til å bevise det? (for å si det på den måten)
Det kan man godt sige. Det ville være meget nemmere, hvis man bare kunne tage telefonen og ringe ned til binyrerne: "Hej du... binyre! Hvad bliver det til? Skal vi fortsætte med samme dose HC lidt endnu, eller klarer du dig med lidt mindre fremover? Og hvad med at stramme sig op og blive bedre, før jeg går personligt bankerot, da HC, som bekendt ikke hænger på træer, lige til at plukke gratis, vel?" Men da vi er tvunget til at kommunikere med binyrerne på "tegnsprog" kan det ikke nytte, at kneble dem med HC og andet, så de aldrig kan få et "ord" indført... :mrgreen:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Grunnen til at jeg har ment at jeg har litt ekstra slitne binyrer er at jeg har brukt relativt mer hydrokortison enn hva jeg leser andre gjør. Oppunder 40 mg.
Ja, enten det eller.... har du måske været (HC)modigere en andre? Det ville ikke overraske mig, hvis det var tilfældet. smilnej1
Ja, det er meget interessant (og lovende), det som sker nu. Det bedste ville være hvis du kunne træne dig op i at være mere fanden-i-voldsk. Nonchalant endda. For selv om du husker dig selv fra før som det rene vrag, ved du nu meget mere end dengang og... vil vide hvad der skal til for at få det bedre igen. Derfor mener jeg at tingene ikke kan sammenlignes 1:1 længere, fordi der er forskel på både viden og erfaring mellem dengang og nu. Lige som der er forskel mellem "håbløs" og "håbefuld". Desuden bliver du ikke en tøddel bedre tjent med at generere hele denne "bekymringsklump" i enhver (relateret) anledning. Tværtimod - pisker "klumpen" dine binyrer, hvor det modsatte - aflastningen - er hensigten. Jeg tror at det kan blive forbløffende mere let at komme igennem, både test-reduktionerne og "bare" dårlige dage, hvis ethvert et ubehag ikke straks får lov til at vokse sig til et truende uhyre med horn i panden. Ja, vi snakkes ved.... kram1
Jeg tok min første pille 10 mg pregnelonone i går kveld. Mulig det er innbilning men jeg tror faktisk jeg kjenner forskjell. Klarere i hodet og humøret er bedre. Har fått en "letthet" i kroppen jeg ikke har kjent på lenge. Dog er jeg en smule "gira" (litt hjertebank) hvilket ikke er så bra egentlig, så det bekymrer meg litt.
Kortisol har ikke vært nok for meg - hittil i alle fall. Har prøvd dagsdoser opp til 30 mg. Har merket effekt men fremdeles vært veldig trøtt og sliten- dog ikke så sliten som uten. Skal være forsiktig med å get my hopes up, men pregnelonone virker jo lovende så langt. Overrasket over at jeg kjente effekt med en gang. Så håper jeg bare at kroppen ikke blir for vant til det og går ned i sliten- modus etter hvert. Progesteron krem merket jeg absolutt ingenting av så må si jeg er litt overrasket. På nettet advarer man mange steder mot bruk av pregnelonone, også når man har adrenal fatigue. Wilson derimot anbefaler det, og jeg stoler på han!! Tror dog jeg må ha en ganske lav dose- til å begynne med i alle fall. Wilson sier at doser fra 10-40 mg er ok.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pebles
Problemet var bare at med såpass mye ekstra hormoner fikk jeg michelin fasong fra hoftene og opp,
har byttet ut disse med dim-plus og adrenal stress end og det fungerer veldig bra, har kremene i skapet og smører en gang i mellom hvis jeg føler jeg trenger litt ekstra, men generelt sett har det vært veldig nyttig og vellykket og sortere vekk og erstatte masse mot mer naturlige ting.
Pebles, er det denne adrenal stress end du bruker? http://www.iherb.com/Enzymatic-Thera...ules/2158?at=1 Jeg bruker nemlig et binyreekstrakt som jeg egentlig aldri har merket noen spesiell god effekt av. Men dersom dette er bedre, prøver jeg det i stedet. :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Kortisol har ikke vært nok for meg - hittil i alle fall. Har prøvd dagsdoser opp til 30 mg. Har merket effekt men fremdeles vært veldig trøtt og sliten- dog ikke så sliten som uten..
Hvor lenge har du brukt kortisol, Berit1974? Det kan ta tid før du merker bedring. Tålmodighet er en dyd i dette vi strever med! Deler du opp kortisoldosen i flere doser, og fallende doser? Husk at den går ut av kroppen etter ca fire timer. Jeg doserer slik: første dose når jeg står opp, deretter kl 10, kl 14, kl 17 og kl 20 (lært av Rufuskram1).
jepp, Rufus,
det er samme slag,
har brukt det en stund og kjente god effekt av det,
men jeg har fremdeles michelin fasong selv om vekten krymper litt og leste en link her ett eller annet sted hvor det sto noe om div tilskudd,
jeg brukte pregnenolone og progesteron creme før og hadde god effekt av det også,
etter å ha lest linkene om pregnenolone har jeg nå bestemt å bruke bare det en stund uten innblanding av progesteron,
er litt imot å prøve masse og bytte ofte så en 3 mnd klausul er minstetiden,
har gjort dette nå i 1,5 uker og har det veldig bra,
jeg tar 25 mg pregnenolone hver formiddag og sper på med en dose creme(15mg) etter dusj om kvelden,
hadde et par slitsomme dager i helgen, hadde to barn og to barnebarn hjemme og følte meg utrolig sentimental og lei meg, puttet innpå en halv pregnenolone til så lør,søn og i går ble det en hel(50mg), (tok ikke creme på kvelden da), og så har dagene gått bedre,
i dag uten ekstra stress er jeg fin,
jeg har hatt fin virknig av alt jeg har prøvd, tenker nå på hva som egentlig er best for kroppen i det lange løp slik at jeg kan bruke det lenge, samt at jeg drømmer om å gå ned ca 10-12 kg og få litt fasong igjen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Nå har jeg lagt opp dosetten min for kommende uke. I stedet for 25 mg 7-keto, blir det nå ca 2/3 eller litt mindre i kapslene (har tømt ut en drøy tredjedel) og 25 mg pregnenolone. Og du har jo rett i at dersom jeg skulle bli i dårligere form, så er det jo bare å gå tilbake igjen senere. Jeg trenger nok å la min pressede kropp få litt ro og gi den sjansen til å balansere seg selv. Tror jeg tyner den med for mye hormoner (og bekymring).
opgiv1
Vel, det gikk ikke så bra dette, Anisa og dere andre. - Altså å redusere binyrestøtten. Ikke mange dager, men føler meg elendig. Ekstremt svimmel og er uten energi. Fikk tilbake symptomer som jeg ikke har hatt på flere måneder som øresus, smerter i leggene og stivhet i ansiktet (fører dagbok). kednej1 Skjønner at det kan være tilfeldig, men tror ikke det likevel. Gjorde det nok for tidlig, og endrer "prosjektet" for å ikke bli verre.
Jeg mener at jeg trenger den mengden binyrestøtte jeg hadde, jeg må bare bytte typen. Dvs fra 7-keto over til pregnenolone, men jeg må gjøre det på den måten av jeg øker pregnenolone som erstatning for 7-keto, ikke bare redusere 7-keto som jeg har gjort de siste dagene. Skjønner ikke at jeg kan gjøre det annerledes pr i dag??? Har hatt behov for oppunder 50 mg hc bare for å holde meg oppegående. Litt skuffet over at det ble slik, men tiden er ikke inne ennå. Kroppen sa vel ifra. vedikke1
Så nå tok jeg meg nettopp en ekstra 25 mg pregnenolone. I praksis har jeg nok nesten halvert 7-keto, så jeg tar en halv pregnenolone ekstra for å kompensere, tror jeg... tenke tenke...
Ser av kommentarene over at dere opplever at pregneolone virker ganske raskt..
Jeg har bestilt denne Adrenal Stress End, Pebles, prøver den istedet for binyreekstraktet jeg har brukt så langt. Men ser at de inneholder omtrent det samme da... Din har litt mer binyreekstrakter, kanskje..? Etterpå la jeg merke til at denne bloggeren (som det er link til her inne på forumet) http://binyre.blogspot.com/ har hatt best effekt av noe som kalles Sub Adrene (dråpeform). Fant det på nettet, feks her: http://www.vitaherbhealth.com/produc...upplements=129 Verdt å prøve? Forresten har jeg søkt og søkt etter måter å handle Isocort på fra USA, men det synes vanskelig. De fleste nettbutikkene sender ikke produktet til Norge, og har funnet noen som muligens gjør det, men da til blodpris.
Ja, nå ble det et lite skritt tilbake, håper å komme meg igjen ganske snart xx9
Godnatt vink11
Berit1974: jeg tror at for meg var det litt komplisert på starten. For det første kjørte jeg thyroid helt bunnen,gikk fra 4 til 1 grain, fordi jeg var redd for det de kaller "thyroid dump" hos STTM. Og fikk ekstreme hyposymptomer. For det andre klarte jeg nesten ikke å sove. Begge disse tingene kan kjøre hvem som helst på dunken! Så jeg tror ikke du skal bruke meg som fasit på når kortisol begynner å funke for deg!
Og to og en halv uke på kortisol er kort tid! Vær veldig tålmodig!
Husk å legg einn små mikropauser, de kan gjøre susen i en tøff hverdag med binyrer som slarker.
Det som er viktig å huske at om du har en litt kreativ dosering av kortisol, er at det går ut av kroppen etter fire timer. Da er det tomt, og det merkes. For meg, som er en litt rotete person, fungerer det best med faste klokkeslett. Så selv om jeg tar første dose når klokka er seks eller halv åtte, tar jeg dose to klokka ti. Jeg kan bevisst drøye den til halv elve dersom jeg tok første dose sent, men ikke mer. Dette for å unngå at jeg går helt i bunnen, fordi jeg glemmer å ta kortisol. Å kjenne på bunnen er ubehagelig, og sikkert ikke bra for binyrene, derfor er det å følge klokka best for meg.
Å variere dosen bittelitt etter dagsform er sikkert lurt. Jeg forsøker å senke tempoet. Bortsett fra to episoder når jeg har vært syk, har jeg nesten ikke stressdosert. Det er mulig jeg burde gjøre det litt oftere.
Roussel eller Cortef: Såvidt jeg forstår er forskjellen mellom dem så minimal at jeg ikke kan se at det utgjør noen forskjell for oss, bortsett fra lommeboka. Jeg merket ingen forskjell da jeg gikk fra Cortef til Roussel, var bare veldig glad for å krympe mine skyhøye medisinutgifter!
Med meg går det bra. Men jeg sliter litt med en ubehagelig varmefølelse som kjennes helt feil. Jeg eksperimenterer med å senke både thyroid, kortisol og DHEA. Og det gjør jo at energinivået blir lett lavere mens kroppen venner seg til doseendring. Det er litt tidlig ennå å si om det gjør noen forskjell! Nå bruker jeg 22.5 mg kortisol, 155 mg ERFA thyroid + 25 mg levaxin og er vel snart på 12 mg DHEA. Jeg synes det er vrient å finne rett doser på alt jeg bruker!
Trenger noen råd fra dere…
Jeg tok tidligere i vår kortisolprøver både i blod og spytt og første gang viste spyttprøvene for høyt kortisolnivå. Jeg hadde da smurt meg med Hydrocortisonkrem i lengre tid og det var kanskje det som gjorde utslaget. Jeg hadde også litt forhøyet ACTH samt Testesteron og var overbevist om at jeg hadde en hormonproduserende tumor i hypofysen… Ved kontrollprøvene noen uker etter var de imidlertid normale (tok prøve bare en kveld). Jeg hadde da helt sluttet å smøre meg, samt at jeg hadde gått ned på ERFA-dosen fordi jeg trodde jeg var overdosert (har TSH nesten lik 0 og legen fikk selvsagt panikk).
Har innsett i ettertid at det nok ikke var vanlig hjertebank som jeg får ved overdosering, det var rett og slett stress som gjorde at jeg var helt på tuppa. Jeg startet opptrapping på ERFA, med 2 grain (som jeg hadde brukt) + ¼ to ganger senere på dagen, samt at jeg begynte å smøre meg igjen. Problemet var at jeg var så borte i tåka at når jeg skulle ta den siste dosen så kunne jeg ikke huske om jeg hadde tatt den tidligere eller ei. Droppet den derfor for ikke å få for mye. (Helt i tåka ja) :lol: Det tok derfor lang tid før jeg kom opp i dosering. Formen kom seg sakte, men sikkert, men jeg får ikke det (lille) overskuddet som jeg har oppnådd tidligere. Jeg merker igjen at vannforbrenningen kommer i gang igjen, noe som garantert skyldes kremen. Har ikke vekt, men merker at jeg har tatt av. Men som sagt, overskuddet er ikke til stede. Har hatt en fin og avslappende ferie og følte meg bra da, men etter 1 1/2 uke på jobb kjenner jeg meg helt klart underdosert. Spørsmålet er jo om jeg er underdosert eller om det er binyrene som sliter så fælt.
Jeg leser nå om Pregnenolon og lurer på om det er noe jeg burde prøve. Er litt usikker på dette i og med at jeg hadde forhøyet Testesteron. Noen som har noen synspunkter på dette? Jeg har prøvd å lese meg opp så mye som mulig i denne tråden, men hodet klarer ikke helt å følge med… :roll:
Takker på forhånd for alle gode råd!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ikke mange dager, men føler meg elendig. Ekstremt svimmel og er uten energi. Fikk tilbake symptomer som jeg ikke har hatt på flere måneder som øresus, smerter i leggene og stivhet i ansiktet (fører dagbok). kednej1 Skjønner at det kan være tilfeldig, men tror ikke det likevel. Gjorde det nok for tidlig, og endrer "prosjektet" for å ikke bli verre.
Hei igjen, må bare si at jeg muligens tok feil her mht formsvikt og reduksjon av binyrestøtte. Et par dager senere innså jeg at det mest sannsynligvis skyldes underdosering av Thyroid. Ganske tankeløst å ikke skjønne det før! :oops:
Jeg har drevet og trappet ned Thyroid siden april- har vært overdosert. Jeg har trappet ned MYE. Jeg har vel kommet for lavt og kroppen har sagt fra. Merket at hvilepulsen hadde falt til ca 60 igjen som er altfor lavt. De siste dagene har jeg økt dosen igjen. Tror at min dose skal være 3,25 grain - jeg hadde kommet ned på 2,75. Formen er elendig fremdeles- håper jeg kommer meg snart. Tatt litt ekstra Thyroid de siste dagene for å gi kroppen litt mer hormoner for å få opp nivået litt raksere - vet ikke om det var dumt eller ikke, jeg.
Må heller forsøke reduksjon av 7-keto når jeg får stabilisert formen igjen. Puh..