Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Jeg oplever præcis det samme i forhold til korn Jeanette. Da jeg for nogle år siden fik konstateret cøliaki udelukkede jeg selvfølgelig alt gluten, men opdagede hurtigt at jeg også reagerede på glutenfrit korn. Så jeg har i flere år levet helt uden korn(majs i salaten går an en gang imellem). ved juletid bagte jeg nogle gluten og sukkerfri æbleskiver og jeg spiste et par stykker og det gik fint. En dag eksperimenterede jeg med noget risprotein pulver og jeg gik HELT ned. Var simpelthen så træt, svimmel og med en mega hovedpine.
Jeg spiser stort set også efter min blodtype, jeg reagerer nemlig på mange af de ting som min blodtype ofte gør.
Vildt hvad kost kan betyde for ens helbred!
vink11
Interessant det du skriver der Honeybob!hjertflag1 Er spent på hva kostendring kan gjøre for meg, og samtidig får man jo en større utfordring i å være kreativ med de matvarene man tåler slik at man ikke går matlei.. Og matlei er jeg fra før dessverre...:| Nåja, jeg tar meg i å sutre litt nå; jeg sa akkurat til mannen min at jeg var veldig glad for å få kartlagt intoleransene mine og at det fins slike tilbud i Norge. :) Det er jo positivt å ha muligheten til å holde seg unna alt man reagerer på.
Interessant hvordan du reagerer Honeybob, håper som sagt dette kan hjelpe meg.:)
Hei duhjertflag1
Så fint å høre at binyrene dine i alle fall har det bedre. At du kan gå en god tur hver dag med hunden, er jo veldig bra!! Mitt problem ligger mye i det fysiske- blir fort sliten om jeg drar det for langt, så jeg tenker at du er heldig sånn sett!!
Muskel/leddsmertene dine høres veldig vonde ut. Det må da være noe revmatisk når det er så ille?? Håper du finner ut av dette snart. Bra du fikk tatt alle blodprøvene dine, er jo typisk at de blir skeptiske når man kommer med en drøss med ting personalet aldri har hørt om..... Men det sier jo mer om personalet enn om deg. Norske fastleger er så uopplyste om en del ting at det er skremmende. At min lege heller ikke skjønner seg på binyretretthet er utrolig kjip. Han skriver ut sykemeldinger og er veldig snill sånn sett, men jeg skulle jo ønske han skjønte at dette var en ordentlig diagnose på linje med andre ting! I sykemeldingen står det bare årsak; slapphet/tretthet, ser jo litt mindre "seriøst" ut enn om det stod en anerkjent diagnose.
Interessant det med intoleranseprøvene som ble tatt. En venninne av meg la om kostholdet for to uker siden da hun slo ut positivt på glutenallergi, og merker enorm bedring allerede. Utrolig at sånne ting har så mye å si. Fastlegen hennes hadde selvfølgelig ikke tenkt å teste henne for det men begynte å mumle om ME istendefor. Typisk.
Vel, ville bare si at det er fint å lese updates om deg, og så håper jeg at ting vil bli bedre snart, og at du finner ut hva plagene kan skyldes.
hjerte1hjerte1
Tusen takk BeritM!!hjerte1hjerte1:)
Ja, jeg er jo heldig sånn sett at jeg kan bevege meg fritt uten at det affiserer binyrene noe særlig; men klart jeg har jo ikke hardtrent enda..:) Samtidig merker jeg at jeg får en forværring/oppbluss av muskelsmerter og tretthet hvis jeg strekker strikken for langt i flere dager på rad.
Ja, det er frustrerende at legene ikke kan mere om binyretretthet. Forresten hadde jeg et fint førstemøte med NAV før jul, hvor arbeidsgiver var med. Og representanten fra NAV var veldig klar på at hun var kjent med binyretretthetsdiagnosen og problemene med å få diagnostisert det via blodprøver. Følte det som en lettelse, og arbeidsgiver får jo dermed også større tiltro til meg enn hvis jeg kun står på barrikadene og påstår ting alene.
Har forresten et veldig godt forhold til arbeidsgiver så langt. Han påsto forresten her om dagen, på et av teammøtene våre, at jeg er sykmeldt pga for hyppige harryturer til Sverige og pga de varene jeg angivelig kjøper der.. :lol: Klart man blir sliten av slikt..:)
Håper det begynner å ta seg opp enda mer for deg BeritM, du har fortjent det nå!kram1
Resultater fra prøvekaninprosjektet mitt:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Da har jeg fått svar på blodprøver ved 3 grain Erfa:
Tsh: 0.01
ft3: 5.9 (2.3-5.7)
ft4: 15 (9-22)
I dag fikk jeg tilbake blodprøveresultatene på 3 grain Armour:
tsh: 0.00000
ft3: 7.2
ft4: 18
Det er tydelig at Armour gir mere stoffskiftehormoner; hvertfall til min kropp.
Forresten så var jeg hos øyelege (privat) i dag. Kostet 740 kroner, men han tok meg veldig på alvor. Følte meg ivaretatt! Han henviste meg rett på Rikshospitalet for revmatologisk utredning. Dette skulle jo vært tatt på alvor og gjort mye før, sa han. Og da mente han ift. sykdomsbildet mitt; og både han og jeg mistenker at jeg har en begynnende SLE/lupus herjende i kroppen.. help1 Det er ikke mye oppløftende må jeg si...:cry: Får håpe det "bare" er sjøgrens...vedikke1
Det var godt å høre at du ble tatt alvorlig av legen. Det fortjente du nå! Men det var ikke morsomt å lese at dere mistenker lupus. Nå krysser jeg alt jeg har og håper det "bare" er Sjøgrens.
Rikshospitalet tar deg nok på alvor. Ei venninne av meg har lupus, og hun snakker veldig positivt om Rikshospitalet vedr oppfølging ved lupussenteret (og hun er et bevis på at det går an å leve riktig godt med sykdommen).
Håper du får det svaret du ønsker deg!!
Klem fra meg
Fine blodprøveresultater, det:-) Ft4 på 18 på Armour er jo ikke verst.
Merker du forskjell mellom Armour og Erfa forresten? Føler du at Armour er bedre? Lettere å få verdiene opp med Armour? Jeg aner ikke hva mine blodverdier er nå men det aner meg at de fremdeles ikke ligger så høyt. Vet ikke om det er et problem men det sies jo at høy ft4 er best.
Bra å høre at det finnes leger som tar en på alvor. Det blir jo lettere sånn også når timeprisen er stiv... men er jo verdt hver krone da, når man blir hørt og respektert. Nå håper jeg at de får nøstet opp i hva utslettet ditt osv kan være, og at det ikke er så alvorlig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Fine blodprøveresultater, det:-) Ft4 på 18 på Armour er jo ikke verst.
Merker du forskjell mellom Armour og Erfa forresten? Føler du at Armour er bedre? Lettere å få verdiene opp med Armour?
Hvertfall så ser det ut til at hos meg er det lettere å få opp verdiene med Armour. :) Jeg følte meg litt "hyper" den første tiden på Armour, men det er så vanskelig hvordan det er nå ettersom jeg har andre ting å slite med. Nå er jeg liksom hypo uansett på en måte.. Men kjenner at trykket i brystet har kommet veldig tilbake, så jeg tenker å trappe ned til 165 mg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Rikshospitalet tar deg nok på alvor. Ei venninne av meg har lupus, og hun snakker veldig positivt om Rikshospitalet vedr oppfølging ved lupussenteret (og hun er et bevis på at det går an å leve riktig godt med sykdommen).
Takk Rufus, dette fikk meg til å føle meg mye bedre. kram1 tilbake
kram1 godt dette nå blir gjort noe med, Jeanette. Krysser fingrene for det beste.