Dag S sa til meg at største totaldose med thyroid var 3 grain/180 mg. jeg bruker nå 3,25 grain/195 mg. Går jeg lavere nå, har prøvd, så får jeg symptomer. 60 mg er jo ingenting!
Printable View
Dag S sa til meg at største totaldose med thyroid var 3 grain/180 mg. jeg bruker nå 3,25 grain/195 mg. Går jeg lavere nå, har prøvd, så får jeg symptomer. 60 mg er jo ingenting!
Ser at det er litt forskjellig med hensyn til doser Thyroid. Jeg tar 210 mg Erfa/Armour alt etter hva jeg får tak i pr. dag. Har også vært opp i dose på 240 mg pr dag, men da ble jeg litt hyper. For meg er 210 mg det nærmeste jeg kommer riktig dose tror jeg... Legen min har aldri sagt at det er noen begrensninger etter episoden da hun påstod at jeg var overdosert pga TSH på 0,1 og skulle slutte med medisin noen uker. Det gikk rett til h.....!!
He he Kevlin :D Det var den legen min fikk og som redda meg!!! Det var da jeg holdt på å stryke med jeg kontaktet Aker. Jeg er rimelig fin jeg nå:lol:
NB! Men jeg har faktisk mista mailen!!! Så hvis noen har den så please send den til meg, mange som gjerne vil ha den:oops:
Litt oppdatering om meg her: I januar følte jeg at jeg hadde fått mer energi, og fastlegen maste om at jeg måtte slutte med hc pga at han mente jeg hadde lagt meg ut. Effekten var han null interessert i. Jeg ga etter og begynte å trappe ned. Det gikk kjempebra i begynnelsen, men jeg ble nok litt overivrig.
Etter tre mnd, da jeg var nede på 10 mg, begynte jeg å føle meg veldig sliten igjen. Et første kjennetegn hos meg er da at immunforsvaret går ned, og jeg kjenner tendens til vondt i halsen, blir stadig forkjølet osv. Så det var en litt dyrekjøpt erfaring å havne nede i gropa. Jeg er nok ikke klar for å redusere ennå. Har blitt en del stressdoseringer i det siste. Skal prøve å se om 15 mg holder. Hvis ikke, går jeg opp til 20 mg igjen.
Ellers har jeg byttet fastlege, og håper min nye er mer forståelsesfull.
På tilskuddssiden opplever jeg gang på gang at ting virker fantastisk bra i begynnelsen, men at det til slutt ender med et lite krasj. Det gjelder for meg særlig pregnelolone og glutamin. Veldig synd, for jeg ser at mange har nytte av disse tilskuddene, og effekten jeg kjenner umiddelbart føles fantastisk deilig- akkurat som jeg er helt frisk de dagene det varer. Dette gjelde særlig for glutamin. Det hjelper heller ikke med små doser- jeg er hypersensitiv for det også. Føler dette henger sammen med at jeg også og lenge har vært veldig sensitiv for bl.a alkohol og kaffe. Kan ta en kaffekopp en dag, som jeg kjenner effekt av dagen etter.
Tror jeg bare må innfinne meg med å gå en stund på hc. Personlig har jeg ikke så mye problemer med det, men jeg blir sliten av press utenfra om å slutte- fra fastlege og familiemedlemmer som skvetter bare de hører ordet kortison.
vink11 Og grunnen til at de skvetter når de hører ordet kortison, er fordi at det ble drevet noen eksperimenter på førti- eller femtitallet med skyhøye doser. Og de eksperimentene er vel endt opp som en blanding av skrekkhistorier eller vandrehistorier. Kanskje du skulle skaffe deg boka til Jefferies og la legen og familiemedlemmer få lese den? Eller lese litt høyt fra den? Kortison/kortisol er jo et hormon vi har i kroppen, for §&*@#%! Det du tar er fysiologisk dose, altså en erstatning for det kroppen din akkurat nå ikke klarer å produsere. Er de like redde for at du tar stoffskiftemedisin? Spør dem om det? Det er jo det samme, bortsett fra at kortison er sannsynligvis forbigående, og stoffskiftemedisner er vi lenket til for resten av livet. Jeg blir oppgitt av uvitenheten til leger.....
Bra at du doserer deg opp. Lytt til kroppen, og forsøk å lukke munnen deres med fakta. Og ja, det er slitsomt når de du trenger å ha på lag ikke er det.
Klem kram1
Eller også fordi når man smører seg med hydrokortisonkrem (gjentatte perioder) så blir huden tynn og ser pergamentaktig ut.
Jeg har ei venninne som har hatt psoriasis i mange år og hun har slik tynn hud, noen steder på kroppen, etter bruk av HC-krem.
Hun er helt forfæla over at jeg bruker HC uten at jeg har fått det på resept av legen.
Og så tenker folk på steroiden, Prednisolone, når det nevnes kortison. Vi spiser HC som ikke er en syntetisk steroide, men et sresshormon og ja, det legger ned binnyrebarkfuksjon, men den bygges opp igjen når de er blitt friske.
Og som Ruth sier, vi tilfører kun det kroppen selv ikke klarer.
Andre som får terapeutiske doser har ikke syke binyrer, så de får ofte en stor dose i tillegg.....da kommer bivirkningene.
Men den største forskjellen er altså HC kontra steroider!!!