Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Jeg tok 2 tabletter av den i dag, og er ganske sikker på at jeg kjenner en virkning :) Altså; i form av 5- 10 % mere energi :)
Sånn opplever jeg den også om jeg tar den engang iblant eller kun et par dager i strekk. Men jeg syntes jeg mistet virkningen ved langvarig bruk. Det er nok derfor det ofte står at om man tar den over tid så skal man ha pause, tenker jeg.
Tar den fram igjen neste gang jeg trenger litt "spiff" tenker jeg. Nå for tiden synes jeg det er viktig for meg å kjenne om "normalt" holder... og om jeg må opp/ned/sidelengs :wink: medisinmessig og om 100% jobb går bra...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Jeg tok 2 tabletter av den i dag, og er ganske sikker på at jeg kjenner en virkning :) Altså; i form av 5- 10 % mere energi :)
Ja, Jeanette...det kan jo bety forskjellen på om du får tatt oppvasken eller ikke. Verdt mye det spør du meg. Ellers ser jo prøvene dine fine ut da. Leser liksom mellom linjene at du føler deg kvikkerexx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Ja, Jeanette...det kan jo bety forskjellen på om du får tatt oppvasken eller ikke. Verdt mye det spør du meg. Ellers ser jo prøvene dine fine ut da. Leser liksom mellom linjene at du føler deg kvikkerexx9
Ja, det er verdt mye Blondie :D
Bare tenkte jeg ville fortelle om dagens nytt..
Jeg har snakket med behandleren min på Balder i dag pr tlf og er både fornøyd og veeeldig betenkt....
Det som er bra er at jeg enkelt og greit fikk resept på Armour og har tenkt å gå over til denne fra Erfa. Ser mange lurer litt på Erfas virkning/bivirkning og gidder ikke gå rundt å bekymre meg om dette virkelig stemmer. Jeg stoler på dere erfarne gode mennesker her på forumet. hjertflag1 Samtidig har behandleren min virkelig gått inn for å finne ut om mine lave kolesteroltall bør utredes.. Noe som har gjort at jeg har beholdt plassen min på Balder.. Så det hele blir til at jeg får den behandleren hos Balder nå som har gått i lære i Nederland ( hos Hertoge?), som behandler ut fra hormonprofilen til hver enkelt. Og DET liker jeg virkelig. :D
Og så til det som gjør meg betenkt..
Jeg har opp til flere ganger forklart min behandler at jeg var veldig dårlig på 135 mg thyroid og nå er mye bedre på en større dose... Enda så sier hun til meg: "Din tsh er under 0.01; du må redusere dosen!" "Det er derfor binyrene dine sliter!!" Jeg sier: "Diskusjon om tsh verdier har vi hatt før, og tsh - verdier er jeg ikke villig til å diskutere med deg. Jeg har blitt mye bedre på en større thyroiddose,og min tsh blir suprimert rundt 75 mg." Hvorpå behandleren skriker i røret: "Hvordan kan du mene at suprimerte tsh verdier ikke sliter ut binyrene?! DET må du forklare meg!" Og jeg forklarte igjen om min bedring osv og om tsh verdienes upålitelighet og Akers uttalelse om armour og tsh verdier osv.. I mens tenkte jeg; Og dette betaler jeg for! OMG..:shock:
Men etterhvert roet hun seg ned og var på "min side" igjen... Var jeg på jobb? :mrgreen:
Jeg skjønner virkelig ikke denne TSH besattheten... Slipp taket liksom..vedikke1 Men MYE godt skjedde i dag altså, og behandleren lot seg jo overbevise (igjen) til slutt.. Jeg er bare glad for at jeg er sterk nok til å tenke klart og bite i fra meg.. Og ellers så er formen ganske så bra. :D
For tenk om de hadde kjørt over deg Jeanette !
En får jo glede seg over det en har å stille med, men hadde du orke om du hadde vært enda dårligere ?
Hypotetisk, men det er tenkbart at mange sliter med å nå frem - og hva resulterer det i ?
Stå på videre Jeanette !
Sånne diskusjoner som behandleren din legger opp til er ihvertfall ikke bra for binyrene...så det såtunge1
Men hvor mange pasienter med lavt stoffskifte har Balder som lider under deres feiltolkede TSH-ideologi? Det har jeg lurt på, mange ganger etter å ha møtt denne ideologien. Jeg har hatt noenlunde samme diskusjoner med legen min. Jeg synes det er slitsomt med en lege som ikke er på samme side som meg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
For tenk om de hadde kjørt over deg Jeanette !
En får jo glede seg over det en har å stille med, men hadde du orke om du hadde vært enda dårligere ?
Hypotetisk, men det er tenkbart at mange sliter med å nå frem - og hva resulterer det i ?
Stå på videre Jeanette !
Hadde jeg vært dårligere ( og i tillegg hatt mindre erfaring med thyroider f.eks) vet jeg hvertfall at sårbarhet og en slik diskusjon ville fått meg til å vingle kraftig ift. hvilke valg jeg hadde foretatt. Og usikkerhet ift. sykdom og medisinering ville kanskje sammen fått meg til å ta dårlige valg og jeg hadde blitt enda dårligere. Og jeg regner vel med at dette ville skjedd for flere enn meg ift. en hypotese om at jeg er normal med normale reaksjoner? :sad: Takk for oppmuntringen på slutten forresten. kram1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Sånne diskusjoner som behandleren din legger opp til er ihvertfall ikke bra for binyrene...så det såtunge1
Nei, jeg satt faktisk og "scannet" meg selv under diskusjonen og tenkte at "binyrene funker jo!!" hehe.. :wink: Normal og normal....:D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Men hvor mange pasienter med lavt stoffskifte har Balder som lider under deres feiltolkede TSH-ideologi? Det har jeg lurt på, mange ganger etter å ha møtt denne ideologien. Jeg har hatt noenlunde samme diskusjoner med legen min. Jeg synes det er slitsomt med en lege som ikke er på samme side som meg.
Ja, det er slitsomt.. og jeg vurderer sterkt videre i "stoffskiftekariæren" å uttrykke meg så sterkt at behandling av stoffskiftesyke ut fra tsh uten tanke for noe annet; rett og slett er et overgrep.
Jeg har tenkt... Altså.. feedbacksystemet er en meget fininnstilt greie hvor tsh bestiller akkurat den mengden kroppen trenger ut fra den mengden stoffskiftehormoner som befinner seg i blodbanen. Stoffskiftehormoner slippes ut i akkurat passe mengde som kroppen trenger der og da og forbrukes. Og hva skjer når vi spiser tabletter som f.eks thyroid? Jo, min teori er jo da at tsh reduseres kraftig fordi det plutselig kommer mere stoffskiftehormoner ut i blodbanen enn det kroppen forbruker akkurat der og da. Men som den forbruker etterhvert og er nødt til å ha altså.. Men cellene i kroppen forbruker altså ikke i den takt som tablettenes innhold gir.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Men hvor mange pasienter med lavt stoffskifte har Balder som lider under deres feiltolkede TSH-ideologi?
Det er vel slik de tjener penger...pasientene kommer tilbake gang på gang fordi de blir ikke bedre.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det er vel slik de tjener penger...pasientene kommer tilbake gang på gang fordi de blir ikke bedre.
.. eller bytter bort fra Balder. Så jeg ville tro at det var en risikabel strategi. Jeganette - har du forhørt deg om hva som ligger bak TSHideologien hos Balder?
Sitat:
Jeg har tenkt... Altså.. feedbacksystemet er en meget fininnstilt greie hvor tsh bestiller akkurat den mengden kroppen trenger ut fra den mengden stoffskiftehormoner som befinner seg i blodbanen. Stoffskiftehormoner slippes ut i akkurat passe mengde som kroppen trenger der og da og forbrukes. Og hva skjer når vi spiser tabletter som f.eks thyroid? Jo, min teori er jo da at tsh reduseres kraftig fordi det plutselig kommer mere stoffskiftehormoner ut i blodbanen enn det kroppen forbruker akkurat der og da. Men som den forbruker etterhvert og er nødt til å ha altså.. Men cellene i kroppen forbruker altså ikke i den takt som tablettenes innhold gir.
Hei.....
Nå klarer ikke jeg å huske om du har antistoffer men er yttligere element ift. TSH om du har det er TSH-R ab (TSH-reseptor antistoffer).
Det finnes flere antistoffer enn anti TPO. Først litt generelt om antistoffer:
Immunologiske forandringer er hovedårsaken til de fleste ervervede thyreoidealidelser. Thyreoideaantistoffene produseres av B-lymfocytter og plasmaceller i skjoldkjertel. (patogenese - sykdomsprosess, fremkalles av sykdom, dvs. de forandringer i organismen, som fører til utvikling av en sykdom, slik at det oppstår anatomiske, fysiologiske og immunologiske ændringer) Antistoffene er gode sykdomsmarkører og har ofte patogenetisk betydning.
De aktuelle antistoffene er TSH-reseptor antistoffer (TSH-R Ab), thyreoideaperoksydase antistoffer (TPO Ab) som tidligere ble kalt antistoffer mot mikrosomalt thyreoideaantigen, og thyreoglobulin antistoffer (Tg Ab). Andre antistoffer er også beskrevet, men "antas være" uten klinisk og diagnostisk betydning.
TPO Ab har cytotoksisk effekt og finnes i høye konsentrasjoner ved Hashimoto thyreoiditt, atrofisk thyreoiditt og Graves' sykdom.
Tg Ab har samme forekomst som TPO Ab, men er uten patogenetisk betydning.
TSH-R Ab: Aminosyresekvensen i den humane TSH reseptor ble kartlagt i 1989. Hos pasienter med autoimmun thyreoideasykdom har man kunnet påvise antistoffer mot flere epitoper på reseptoren. (Epitop, også kjent som «antigenic determinant», er del av det makromolekylet som blir gjenkjent av immunsystemet, spesielt av antistoff, B-celler eller T-celler. Den delen av antistoffet som gjenkjenner epitopen kalles en paratope).
Noen antistoffer virker stimulerende og har ansvar for Graves' sykdom og transient neonatal hyperthyreose, mens andre antistoffer blokkerer reseptoren for TSH og finnes hos ca. 25 % av pasienter med Hashimotos thyreoiditt og atrofisk thyreoiditt.
25% er ganske mange - 1 av 4. Om TSH reseptoren er blokkert er jo dette yttligere ett argument for at TSH er helt meningsløs som markør for noe som helst.
TSH-R Ab er ikke del av vanlig thyroideadiagnostikk unntatt ved transient neonatal hypothyreose da man mener det er kun her de har patogenetisk betydning.
Ikke vet jeg men om 25% med Hashimoto har en blokkering av TSH reseptor er det vel en smule naivt ikke å ta det med i beregningen ved forsøk på behandlingen av sykdommen? Negativ feedback kan umulig fungere om reseptoren er blokkert. Jeg har hentet mye av info jeg skriver om her fra Rikshospitalets hormonseksjon- har ikke hatt tid til å undersøke det nærmere ennå..
kram1 H:-)