Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
For meg har cerazette gjort PMS til historie. Ingen mens (vanlig bivirkning hos rundt 20% av brukerne) bare litt utflod en gang i blant, intet østrogen ("fetekur for meg") og forøvrig ingen bivirkninger jeg har vært i stand til å kjenne.
Jeg hadde stort sett en malaysier hver måned (i Malaysia har kvinnene visstnok "lov" til én sykedag i månede på grunn av "kvinnetrøbbel") før jeg startet på disse og diverse bivirkninger av andre p-piller med østrogen i. Cerazette inneholder ikke østrogen, og regnes til minipillene, men har "slingringsmonn" på 12 timer, i motsetning til andre minipiller.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg har knapt noen blødning og opplever ikke særlig pms eller noe annet som er stressende for binyrene. Spør gjerne hvis det er noe konkret du lurer på som jeg ikke har nevnt.
Hadde du mye blødninger til å begynne med?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Åhhhh, skjønner alt for godt hva du mener! Var på hyttetur i helgen og gamlemor satt for det meste inne mens andre tok løpeturer og gikk lange turer....
Ja, er det ikke frustrerende? I hvertfall later det til at jeg har masse motivasjon.. Var i mye bedre form i helgen da jeg stressdoserte ved å smøre med hc krem. Så det var gode dager; fikk vasket til jul på soverommet, og gått tur. Men jeg har startet med å sove så dårlig på natt, så det er vanskelig å addressere trettheten på dagtid hele tiden. Dette frustrerer meg veldig, for jeg mener det er veldig viktig å få god nattesøvn for å bli bedre.. Men fastlegen ville ikke skrive ut sovemedisiner selvsagt (melatonin); han mente jeg burde rydde opp ift. søvnhygiene.. Søvnhygiene?? Og så mente han at jeg selvsagt ikke fikk sove når jeg er overdosert.. desp2 Jeg sover ikke mye på dagtid akkurat.. Kjedelig at du fikk virusinfeksjon BeritM, håper du er bedre i dag. hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
For meg har cerazette gjort PMS til historie. Ingen mens (vanlig bivirkning hos rundt 20% av brukerne) bare litt utflod en gang i blant, intet østrogen ("fetekur for meg") og forøvrig ingen bivirkninger jeg har vært i stand til å kjenne.
Jeg hadde stort sett en malaysier hver måned (i Malaysia har kvinnene visstnok "lov" til én sykedag i månede på grunn av "kvinnetrøbbel") før jeg startet på disse og diverse bivirkninger av andre p-piller med østrogen i. Cerazette inneholder ikke østrogen, og regnes til minipillene, men har "slingringsmonn" på 12 timer, i motsetning til andre minipiller.
Har du menstruasjon med disse? Og er den evt mindre?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Har du menstruasjon med disse? Og er den evt mindre?
Det er jo mye som har skjedd nesten samtidig.
Før cerazette var et par dager i måneden et helvete og noen fler dager et helvete for mannen. :D
Cerazette gikk jeg på i 2 år før stoffskiftediagnosen og i denne tiden - raskt etter oppstart - mistet jeg mensen og alt av PMS.
Etter oppstart på levaxin hadde jeg mensen én gang. (Hva skal vi gjøre med alle disse hormonene - ja, det er noe vi ikke har gjort på en stund ... :eek: )
Siden da og fram til Erfa har jeg hatt mikroblødning/utflod i 3 dager omtrent månedlig. Men uten smerter/PMS. Jeg har også brukt pregnolone i denne tiden. Det kan ha bidratt til noe?
Så startet jeg med Erfa... og gjett hva... joda. Menmen. Ingen pms, ingen smerter og nokså redusert blødning kontra "før alt dette rotet".
Så dette kan jeg leve med.
Dette er veldig interessant, Smgj! Er litt skeptisk til å blande ytterligere hormoner til en allerede sprengfull hormoncoctail, det er min eneste innvending.
Er det flere her inne som går på p-piller og som føler at dette ikke roter det for mye til? (Rufus; vet du som jeg mfl er plaget med pms- har du forsøkt noen av disse "tiltakene" før?)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Er det flere her inne som går på p-piller og som føler at dette ikke roter det for mye til? (Rufus; vet du som jeg mfl er plaget med pms- har du forsøkt noen av disse "tiltakene" før?)
Har aldrig brugt p-piller, men nu i 10 år "går på" Angemin for forebyggelse af klimakterie-gener. Lader ikke til, at den roder med andre hormoner... smilnej1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Det er jo mye som har skjedd nesten samtidig.
Før cerazette var et par dager i måneden et helvete og noen fler dager et helvete for mannen. :D
Cerazette gikk jeg på i 2 år før stoffskiftediagnosen og i denne tiden - raskt etter oppstart - mistet jeg mensen og alt av PMS.
Etter oppstart på levaxin hadde jeg mensen én gang. (Hva skal vi gjøre med alle disse hormonene - ja, det er noe vi ikke har gjort på en stund ... :eek: )
Siden da og fram til Erfa har jeg hatt mikroblødning/utflod i 3 dager omtrent månedlig. Men uten smerter/PMS. Jeg har også brukt pregnolone i denne tiden. Det kan ha bidratt til noe?
Så startet jeg med Erfa... og gjett hva... joda. Menmen. Ingen pms, ingen smerter og nokså redusert blødning kontra "før alt dette rotet".
Så dette kan jeg leve med.
Det høres jo ikke så værst ut det der :) Men det virker fristende å prøve hormonspiral.. Har spiral uten hormoner nå, og jeg syns det funker flott egentlig ift prevensjon, MEN ikke ift menstruasjonsplager. :| Og forresten: Jeg ble gravid med begge mine barn da jeg hadde glemt p pillene mine en dag eller to ( det var ikke mer :shock:). Det var jo selvsagt gledelig uansett, men NÅ tør jeg ikke ta sjansen på å glemme dem mere. Men det er jo klart at den gang hadde jeg bare p pillen å tenke på å få i meg, jeg kunne kanskje greid den nå da jeg tar ERFA osv.. :wink:
Hei Berit og Jeanette
Jeg tåler veldig godt å gå på p-piller, men ikke å slutte. Da blir det helt ras i det tidligere gjevne hormonnivået, og det takler ikke hypothyreosen. Det skjer ikke med hormonspiralen. Men det er meg. Alle behøver ikke ha det slik.
Dessuten har jeg nå fått mine to vakre små og er sikker på at jeg ikke ønsker flere barn. Det vil si at p-piller ikke er så aktuelt for meg. En hormonspiral koster 12-1300 kr hvis jeg ikke husker feil. Det er derfor greit å vite at man har tenkt å la den sitte der en stund. Jeg har knapt blødninger, lite pms (også sammenlignet med før) og trenger ikke huske enda flere piller som skal svelges. Så ja, jeg er veldig fornøyd.
Spørsmålet er jo om man egentlig tåler østrogenet. Det gikk på et vis for meg med østrogen-p-piller, men problemene økte for hver måned. Og jeg fikk mellomblødninger og tull. Dermed var ikke en hormonspiral noe godt alternativ heller.
Så for meg er en progesteron (gestagen-)-basert pille iallfall så langt mye bedre.
Men som alt annet er det store individuelle forskjeller på det.
Jeg har rekvisisjonsrett på p-piller, så det du skriver er helt riktig, smgj. Problemet mitt var når jeg gikk på p-piller at jeg tålte pillen veldig godt. Når jeg sluttet ble det stopp i en jevn hormon tilførsel, og kroppen skulle begynne å sparke i gang selv det som hade ligget i dvale så lenge. Det førte til en forverring i hypothyrosen for min del. men alle er ikke meg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Har aldrig brugt p-piller, men nu i 10 år "går på"
Angemin for forebyggelse af klimakterie-gener. Lader ikke til, at den roder med andre hormoner... smilnej1
Jeg sliter veldig med hetetokter. De holder meg våken på nettene. Det er plagsomt. Vil Angemin være en hjelp der? Har du fått den på resept av legen din, Anisa?kram1