Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
. Om morgenen sliter jeg en del dog. Er ikke helt med før ved 12-tiden. Begynner å jobbe neste uke. Gleder meg egentlig veldig til å møte kolleger osv, få en mer normal rytme. Er litt nervøs for om formen skal holde- men jeg er ganske sikker på at den gjør det- skal også bare jobbe 50%. Ekstremt upopulært hos sjefen, som for øvrig er alt annet enn sympatisk, men det får bare la det stå til....
Godt å høre at du kommer deg og at kreftene bare kommer BeritM! :D Jeg kjenner igjen denne morgensløvheten, selv om jeg har kommet meg veldig der også nå! Gikk helt problemfritt å dra på morgenmøte på jobben i dag, selv om jeg av og til merker at jeg blir lettere apatisk og litt innadvent. Men bare i små perioder. Deilig å kjenne at en kan delta i litt vansklige faglige diskusjoner igjen uten å gå seg bort i hjernens irrganger før en har fått åpnet munnen..:wink: Drit :mrgreen: i sjefen a! hehe.. Vi snakket forøvrig om sjefer med antisosiale trekk på jobben i dag.. hehe..
Stå på! hjertflag1
Takk for svar og oppmuntringer, dere:-)
Begynte å jobbe denne uken. Utrolig deilig!!! Har bare jobbet i dag og i går men det har gått veldig bra. Tror jeg får litt energi av det også.. fremfor å gå hjemme. Blir litt gæærn av det i lengden. Men jeg jobber kun 50%, så får fremtiden vise om det blir mer snart eller ikke.
Føler meg ganske bra form nå. Er redd det skyldes at jeg la til Levaxin for fire uker siden, og at jeg kjenner en loop av det nå. Sånn var det før, at jeg fikk masse energi et par dager pga doseøkning av L for noen uker tilbake, men så dabbet det bare fullstendig av igjen. Time will show. Men det er godt å ha det bra.
Urtene jeg skrev om for litt siden ble jeg i god form av, men det endte med at jeg ble for gira og måtte slutte, pluss bruke to dager på å hente meg inn igjen. Så ingen god ide. Wilsons bok Adrenal Fatige er "farlig" i så måte. Dr. Lam er den eneste som sier at enkelte med binyretretthet kan bli overstimulert av ashwaganda, sibirsk ginseng, B12 o.l., og at man gjør vondt verre. Det gjelder sikkert ikke alle, men det gjelder megvink11 Kun de som har en mild grad av binyresvikt vil ha nytte av slike tilskudd- det er iallefall det han skriver.
:)
Så hyggelig at det har gått fint på jobb! Enig, en kan bli smårar av å gå hjemme. Jeg følte meg mer enn smårar da jeg ikke jobbet. Har mye å si for humør og selvtillit å komme i gjenge igjen. Håper det forsetter slik for deg.
Jeg ble litt bestenkt når jeg leste det du skrev mht urter, binyresvekkelse, Lam og Wilson. Wilson skriver vel nesten utelukkende om/for dem med moderat eller svak binyretretthet. Tankevekkende. Jeg har jo alt annet enn moderat binyretretthet. Leser du det på nettsidene til Dr.Lam?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
:)
Jeg ble litt bestenkt når jeg leste det du skrev mht urter, binyresvekkelse, Lam og Wilson. Wilson skriver vel nesten utelukkende om/for dem med moderat eller svak binyretretthet. Tankevekkende. Jeg har jo alt annet enn moderat binyretretthet. Leser du det på nettsidene til Dr.Lam?
Ja, jeg synes nettsiden hans er superbra. Leser på andre engelske/amerikanske forum at en del anser Wilson å være "outdated" når det gjelder adrenal fatigue.
Det er mange bra artikler på Dr Lams side, feks denne om 7 typiske feil man gjør ved selvbehandling av af:
http://www.drlam.com/adrenalfatiguec...nalfatigue.asp
På høyresiden av artikkelen er det også listed opp mange andre artikler, bl.a. artikler om sammenhengen mellom binyretrettet og af.
Det mest interessante jeg har funnet for egen del, er at man skal være varsom med bruk av for mye tilskudd dersom man ikke har mild af. Da kan man risikere at det virker stimulerende fremfor å gi hvile, og dermed virke kraftig mot sin hensikt. Dette gjelder både urter, pregnelolone, DHEA og visse kosttilskudd. "Advarselen" gjelder kun de som har mer enn mild binyrebarksvikt. Når man har kommet lengre i helingsprosessen, kan slike tilskudd være mer på sin plass, sier Dr Lam.
Ønsker absolutt ikke å "skremme" noen med dette, men synes det er greit å gjøre oppmerksom på at det kan finnes nyanser i forhold til behandling av binyretretthet, som Wilson ikke fanger opp.
Flott. Skal lese gjennom siden en dag jeg har litt tid/energi til overs. Apropos stimulering. Jeg har lurt på om binyreekstrakter er heldig for meg? Det stimulerer jo binyrene? Tenker at de heller bør få hvile (jeg som har så slitne binyrer). Men jeg skal lese. :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Flott. Skal lese gjennom siden en dag jeg har litt tid/energi til overs. Apropos stimulering. Jeg har lurt på om binyreekstrakter er heldig for meg? Det stimulerer jo binyrene? Tenker at de heller bør få hvile (jeg som har så slitne binyrer). Men jeg skal lese. :wink:
Binyreekstrakter kan virke overstimulerende ifg Dr Lam, hvis man er på et stadie der binyrene kun trenger hvile. Men- jeg er ingen lege- så les og bedøm selv:-)
Adrenal fatigue and glanduar (binyreekstrakt) and herbal therapi: http://www.drlam.com/articles/Adrena...al_Therapy.asp
Dr. Lam skriver mye interessant, blant annet dette om C-vitaminer
Sitat:
Seventh, there is a drastic difference in the bio-availability of nutrients made available to the cells depending on the delivery system. For example, absorption of ascorbic acid in capsule form that is taken orally normally takes place in the stomach and the absorption rate seldom exceeds 15%. The absorption rate of liposomalized vitamin C taken orally is far superior as it is delivered through the small intestines. A 100 mg dose of liposomalized oral vitamin C can therefore be many times more effective than when the vitamin is taken in capsule or tablet form, even though both are taken orally.
Noen som har forsøkt denne typen C-vitamin?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Dr. Lam skriver mye interessant, blant annet dette om C-vitaminer
Noen som har forsøkt denne typen C-vitamin?
Tror Rosin her inne har forsøkt den. Den kan kjøpes på http://www.supplementclinic.com/Lipo...p/107614-3.htm
Sender til hele verden. Men blir det stoppet i tollen?
Den er litt dyr. Men skal visst være mye mer effektiv enn vanlig C vitamin.
På et adrenalin fatigue forum har noen skrevet
Dr. Lam's protocol is pretty simple. It's based on mega-doses of Vitamin C and B5.
For Vitamin C, he uses LipoNano-C, Quantum C, and C Support. For B5, he uses Pandrenal. These supplements can be found at SupplementClinic.com.
The dosage is different for everyone, but since those of us with adrenal fatigue can be highly sensitive to supplements, the general guideline is to start low and go slow.
It seems that the average amounts are 2-4 teaspoons of LipoNano-C, 2-4 scoops of Quantum C, 6-8 capsules of C Support, and 5-6 capsules of Pandrenal per day.
På det sidste er antallet af Lipo-Nano-præparater eksploderet og man kan nu få alt fra melatonin til D-vitamin fremstillet i denne form.
Personligt ville jeg først sætte mig lidt ind i viden om nanopartiklernes effekt på en levende organisme. Denne viden findes nemlig endnu kun meget i begrænset omfang. Viden om langtidseffekt af nanopartiklerne i lægemidler og levnedsmidler findes ikke. Lige bortset fra div. tekniske aerosoler til husholdningen og industri, hvor man sidestiller effekten af de luftbårne nanopartikler med effekten af asbestpartikler.
Bare en liten men viktig kommentar hva gjelder bivirkninger og Levaxin:
Jeg har aldri følt meg bra på Levaxin. Bedre, men ikke bra. Har tenkt at Levaxinen ikke virket på meg, og ikke at jeg faktisk fikk bivirkninger av den. Men jo- det gjorde jeg, hvilket jeg nå fikk bevist da jeg la til litt Levaxinen til Erfa thyroid dosen min: Et par uker etter at jeg la til 25 mg Levaxin kjente jeg plutselig den fæle fæle influensa- følelsen (lett kroppsverk, indre "gufs") komme tilbake. Jeg trodde virkelig ikke mine egne øyne....har lest om andre som har opplevd dette, men trodde ikke at det gjaldt meg. Etter at jeg droppet Levaxinen gikk følelsen bort! Helt forferdelig å tenke på at jeg i over et halvt år puttet i meg den dritten hver dag (og stakkars de som gjør det mye lengre). Må legge til at jeg tåler alt av medisiner ellers, og ikke er allergisk mot noe. Det er f.... meg for galt at Levaxin er standard medisin mot lavt stoffskifte.
Ellers er formen grei nok. Etter at jeg byttet til bare Erfa Thyroid føler jeg meg helt som meg selv igjen og har fått gradvis mer energi. Ingen vondter i kroppen eller indre gufs. Er på hytta i jula og har det veldig fint! Binyrene sliter imidlertid ennå, og begrenser den fysiske utfoldelsen, hvilket jeg hater må jeg ærlig si. Leker med barna i snøen men lange skiturer er helt uaktuelt. Har jeg tatt for hardt i en dag (i form av fysisk aktivitet) blir det brainfog og lavt blodsukker dagen etter.
Har forøvrig sendt inn prøve til håranalyse. Fant en praktiker i USA som virket seriøs og som var opptatt av binyrer og mineralubalanse. Jeg vet fra blodprøver at jeg er lav på sink og magnesium, og høy på kobber, hvilket er typisk for binyretretthet.
Godt nyttår til alle forrestennorsk1