Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Leste mye av Elaine Moore før, men denne har jeg ikke sett, så takk.
Det er jo regnet som en forbigående tilstand som kan vare noen år, men noen ganger kan en visst få varige problemer.
Jeg har jo ingen hopldepunkter for at jeg har hatt det, men er vel mest nyskjerrig på hvorfor jeg fikk lavt stoffskifte.
Hei Vigdis, jeg har forsøkt blanding, men får symptomer.
Jeg ville tenkt i de baner å beholde frittT4-nivået.
Så mener jeg også at Tyroid-T4 tas letter opp enn syntetisk T4.
Derfor antar jeg at hvis du vil blande inn feks. 50µg Levaxin, bør du ikke ta vekk mer enn rundt halvparten av Tyroid-dosens T4, eller rundt 3/4Grain.
Men dette er bare mine vurderinger da.......
Det som vil skje når man gjør dette, er at fT3-målingen vil bli lavere i 3uker.
Da øker den litt for da først kommer det T3 fra Levaxinen.
Jeg har forøvrig hatt en fT3 rundt 10.
Om en stund skal jeg måle hva ERFA gir, det vet jeg jo ikke.
Vigdis....etter vel 6 mnd la jeg til 50µg Lev. Jeg har mulig fjerna for mye Thyroid, men som Rufus følte jeg meg veldig varm (men kan godt være normalt da en har vært ispinne i maange år), så prøver en stund til....bare 2 uker siden jeg gikk ned, Men føler jeg meg lav igjen, kommer jeg til å gå opp på thyroid.
Vi har jo en bra temp. ute om dagen, så kan kanskje gjøre at noen av oss klarer oss med noe mindre og.
Men kroppstempr, min har steget fra +/- 36 til nærmere 37---og det er pga Thyroiden!!!
Hurra!!
Men HC-en tåler jeg ikke å gå ned på---2 dager- og jeg blir "vrak".
Skal bli spennende høre hva du blir møtt med på Aker, og neste time på Balder.
Håper du deler med oss...som du alltid er flink til.
Takk for tilbakemeldinger alle sammen!
Ja, Gunnda, jeg føler meg også veldig varm. For varm. Ligger med laken på natta selv om varmen ikke er så høy om dagen. Og våkner flere ganger om natta med følelsen av å koke. Jeg er jo i overgangsalderen også, men det er litt mer enn vanlig, dette her.
Jo, D3 er høy. Men vil ikke D3 være høy på veldig mange nå på sommeren om de er litt ute i sola? Jeg tror ikke jeg har Sarkoidose, Finn.
I går tok jeg 50 mg Levaxin og fjernet 0.25 grain thyroid. Fordi jeg følte meg så opphetet i går, går jeg ned til 12.5 mg levaxin og og ned 0.50 grain thyroid i dag, og tenker å teste ut det fremover. Heller gå litt sakte frem. Jeg er litt utålmodig av meg. Og D3 er fullstendig borte, bortsett fra det jeg får i kosten. Så tenker jeg at jeg legger til en vedlikeholdsdose på D3 på 10-15 mg (myndighetenenes anbefaleing er 10) hver dag fra når symptomene bedrer seg, untatt de dagene jeg får sol. Høres det lurt ut? Jeg bør vel få i meg noe D3 siden jeg bruker HC?
Og Finn, jeg holder jo øynene åpne for både at levaxin ikke vil fungere, eller at den kan fungere. Jeg er som vanlig lett skeptisk, det kan være en fordel, og det kan være en ulempe! En annen ting er at jeg som hadde problemer med å konvertere T4 til T3 lurer jo på hvor mye av Levaxinen som vil omdannes hos meg, da.
Ikke lett, dette her!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
En annen ting er at jeg som hadde problemer med å konvertere T4 til T3 lurer jo på hvor mye av Levaxinen som vil omdannes hos meg, da.
Om du har konverteringsproblemer så får du jo nå antakelig nok T3 fra Thyroiden - det merker du vel på temperaturen når du har passe T3 i omløp. Og så vil du jo få "tilstrekkelig" (om ikke behagelig) mengde T4 fraThyroiden også. Dersom det IKKE er forskjell på hvor lett de ulike T4-ene tas opp (det er jo teorien da) så vil dette fungere glimrende... Hvis ikke - så blir du neppe verre iallfall om du ikke har reagert på Levaxin før. Uansett så er dette så lave doser at det kan hende det glir under uansett?
Tror nok det er best om du kan finne en kombo som du kan holde på en stund... å veksle dosestørrelse så ofte gjør det antakelig umulig å evaluere virkningen skikkelig?
Har iallfall samme erfaring med min skepsis som deg Vigdis :)
Hva med å legge til 25µg Levaxin UTEN å endre Tyroid-dosen ?
Jeg mener, er det ikke en tilleggseffekt man er ute etter ?
Er det ikke for å supplere en eller annen eventuell svak effekt hos Tyroidet man bruker at man kommer på tanken ?
Reduserer mam Tyroid-dosen vil man jo også redusere de gode effektene av dette ?
Bare mine tanker dette, og jeg håper at de ikke bidrar til den allmenne forvirring rundt spørsmålet.......
Problemet nå er at jeg føler meg overopphetet. Jeg forsøkte for ikke så lenge siden å senke thyroiddosen fra 3.25 grain til 3 grain. Da fikk jeg hyposymptomer, og ga opp det, og gikk tilbake til 3.25. Jeg føler meg litt forvirret. I verste fall dropper jeg levaxinen en stund og ser hvordan det går på 3.25 grain thyroid.
Kjære Vigdis,
du sier at du er i overgangsalderen også,
ikke undervurder det,
jeg er også der og er heit som bare det,
men jeg merker også veldig godt når binyrene mine hangler litt,
det jeg mener at det kan være flere grunner til heten,
så kansje det å tukle mye med doseringer ikke er så bra før du har prøvd å utestenge at kansje det er overgangen som kan hete deg opp,
jeg ble utrolig heit av overgangen og når binyrene mine sliter blir jeg utrolig varm og svett om natten,
jeg har brukt progesta care og pregnenolone og ble mye bedre av overgangs plagene, begynte med Dim-plus for å senke tilskuddet av hormoner litt da jeg la på meg veldig rundt magen, øvre del av rygg og under armene,
så nå bruker jeg bare Dim-plus og det andre bare et par dager i ny og ne ved behov,
det fungerer veldig bra,
og i stedet for kurer med kortison/prednisolon har jeg begynt med Adrenal stress end som en del av kosttilskudd/vit og min.
Det har også fungert kjempebra,
jeg har fått en jevnt bedre form ved å ta forandringer i sakte tempo og jevne overganger,
samt at jeg har lent meg litt tilbake og ikke peset så med doseringer etc men latt det få virke og gå seg til,
kroppen skal jo følge med den også.
Har også byttet ut mange tabletter og vitamin glass med å ta Tavita barbasco pluss og multi max i stedet,
jeg har nesten halvert tablett inntaket i løpet av dagen men føler allikevel at jeg får det jeg trenger da multi max har meget gode innholds verdier,
mye mindre og passe på og stresse med,
kun b12 jeg tar i injeksjoner enda da jeg er helt avhengig av høye verdier på det for å få magen til å fungere jevnt,ikke miste hår og ha en lett sinnsstemning.
Når det gjelder den varmen, Vigdis,....jeg er POSITIV bedre etter jeg gikk ned på Thyroid og la til litt Levaxin.
Jeg forbinder det med for mye T3, fT3 i omløp.
Og jeg ble ""akutt"" dårlig da Ft4 raste nedover, så noen av oss tåler heller ikke det.
Nora har skrevet ofte om dette, og nå erfares det i egen kropp...for min del.
Min varme er" annerledes" enn den som forbindes med overgangsalder.
Kaldsvettinga ble borte da jeg gikk opp igjen på HC, så DEN kommer fra binyrene...
Vi får famle oss videre, og kommer vel sakte, men sikkert nær et mål en dag, Vigdis og andre....
Ja det er jo det vi driver med hele tiden,
prøve,feile, lytte til erfaringer og prøve og feile litt igjen,
Jeg har hatt veldig mange perioder hvor jeg har gjort dette ekstra mye og vært skikkelig utålmodig,
Jeg kjenner også at i slike perioder blir det et pes etter å finne ut noe som funker,
har nå funnet at å lene meg tilbake og ta ting litt mer med ro fungere mye bedre,
det er noe med at å være avslappet/rolig hjelper sammen med medisinering
I natt var jeg mindre varm, og sov som en stein! Så jeg tror jeg er på rett spor nå!
Pebles: ja, jeg er i overgangsalderen, men har ikke mye hetetokter, og ikke veldig sterke. Jeg synes at jeg kjenner disse toktene nå, så det jeg har hatt i det siste har vært annerledes, derfor tror jeg ikke det er dem som har gitt meg ubehaget.