Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Jeg er 40. Fikk målt IGF-1 i forbindelse med synachtèn test. Det er visst rutine det. Ingen har brydd seg med å forklare hva det forhøyede resultatet betyr. Det er visst ikke rutine tunge1
Det kan godt være, at IGF-1 blev målt netop fordi du er omkring de 40 år, og lægen er tilhænger af
den teori, at væksthormon/IGF-1 bør undertrykkes allerede i yngre år, for at reducere risikoen for en senere udvikling af kræft. Jeg har hørt beretninger om, at "progressive" læger kan finde på at måle IGF-1 hos alle deres kvindelige patienter, der nærmer sig menopause, for at "holde øje" med risikoen for brystcancer (iflg. denne teori).
Takk for at du bragte dette innlegget på bane, Anisa. Hadde nesten glemt det. Jeg spurte nemlig legen når jeg kom til kontroll hva resultetet betydde, og mente vel nærmest at dette kunne være normalt for meg. Men at det kunne være grunnlag for å ta en nye prøve, for å se om det har steget ytterligere. Det har han forøvrig glemt når han rekvirerte nye prøver i forkant av neste kontroll:roll:
Men slik jeg forstod det er ikke begrunnelsen for å ta prøven å ville ha veksthormonet lavere. Alle prøver som taes i forbindelse med en synachten test taes med tanke på å finne ut om det er svikt i signalsystemet (hypofysen) eller den hormonproduserende kjertel (binyrene). For å sjekke om det er grunnlag for å tenke hypofysesvikt sjekkes alle hormonproduserende kjertler, samt deres signalhormoner (hypofysehormon). Hvis noen av disse er sterkt forhøyet, som prolaktin eller IGF-1, kan dette være tegn på en godartet hormonproduserende
hypofysetumor. Så grunnen til at han snakket om pånytt å sjekke IGF-1 er for å kunne utelukke
akromegali, som jeg jo faktisk har endel symptomer på. Skjønt han understreket at resultatet mitt var såpass lite forhøyet at han tvilte sterkt på at det var dette det dreide seg om.