-
Sv: Ikke deprimert men LIKEGYLDIG
Hei Berit
Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver. Har følt det på samme måten i 5 laaaange år.
Min fastlege ville ikke gi meg Erfa , men økte heller mengden av Levaxin. Dette hjalp litt på energien , men jeg ble enda værre psykisk. Mere nervøs, angst, depresjoner, irritert.
Plutselig hadde jeg for høyt stoffskifte. Blir snart gal av dette.
Men har nå fått henvisning til Aker Sykehus og venter på time der. Har så lyst til å starte med Erfa. Hvem ga deg rekvisisjon med å starte med Erfa ?
Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2005, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....
-
Hei Oppognedform.
Klarte å skrive det riktig første gangen, så det har jeg vel gjort før......
Fastlegen din skriver ut alle medisiner. Også ERFA.
ERFA Thyroid er på spesiell resept, men ikke mer spesiell enn at legen har den øverst i skuffen.
Det står "Søknad om registreringsfritak" på den.
Denne må for ERFA's vedkommende sendes inn og godkjennes. (bare tull - alle godkjennes jo)
Apoteket må også sende den inn for godkjenning, men SÅ - endelig, går alt som normalt. Ett år - så er det samma nøden.....
Hvis Aker hadde vært folk, så hadde DE skrevet ut ERFA til deg - da hadde du sluppet å betale for det (altså likestillt med Levaxinbrukere)
Men det vil de ikke - jeg mener ikke til meg iallfall....
Men prøv !
.....ikke hils fra meg da :)
Diagnose.
Er noe man får som beskriver sykdom eller tilstander.
Thyreoiditt er en sykdomsdiagnose.
Graves er en sykdomsdiagnose.
Hypothyreose er en tilstandsdiagnose.
At blodprøver karakteriseres som høyt (eller lavt) stoffskifte gir ikke grunnlag for diagnose.
-
Hei Oppognedform,
forsøk Balderklinikken, der var jeg. Er kun på fjerde dagen med Erfa så har meget begrenset erfaring. Skal fortsette å poste litt innimellom for å rapportere om formen. Dette kan ha nytteverdi for andre tenker jeg. Man får ikke akkurat info fra fastlegen om dette.
Følte at Levaxinen hjalp på energien men ikke på hodet. I de siste dagene har jeg virkelig følt meg som meg selv igjen. Lenge siden jeg har hilst på henne:-)
B:-)
-
Sv: Brainfog bedre med Erfa?
Hei igjen
brainfogen er fremdeles forsvunnet, hvilket er fantastisk deilig. Dog har jeg tydelig brent av alt kruttet de fire første dagene på Erfa. Kom jo rett i halleluja- stemning og var særdeles glad og aktiv (ikke ekstremt aktiv, men sånn aktiv jeg er når jeg er frisk).
De tre siste dagene har jeg vært utrolig sliten. Men det er nok også et virus som slår meg ut tror jeg.
Sånn har det likevel vært i mange år- blir fort syk om jeg har stått på ekstra. Nå er grensen for å bli syk forskjøvet veldig så det skal ikke så mye til. Slitsomt. Hadde også influensa i oktober som ennå sitter i.
Var skikkelig nedfor i går, tok nok Erfa- seieren litt på forskudd. Men det var jo naivt å tro at nå skulle liksom alt være i orden. Så jeg smører meg med ny tålmodighet og trøster meg med at hodet iallfall er ok.
-
Jeg antar det er ganske vanlig med en opptur sånn i starten, og de følges gjerne av en nedtur da.....
Det er vel et tegn på at doseøkning må til - og avventing av at T4 skal omdannes til T3 før alt funker.
-
Jepp, håper du har rett, n'Finn:-)
Begynner å få lett angst for strenge tsh- leger, selv om jeg ikke har kommet dit ennå. Ser bare for meg at det kan bli en issue. Husker at Balderlegen sa at han nok regnet med at jeg kom til å ligge på den dosen jeg tar nå (1 grain (60 mg) Erfa + 50 mcg Levaxin), i tillegg til en økning på 30 mg Erfa som jeg skal begynne med om noen dager.
Dosen han antok jeg skulle ligge på var derfor 90 mg Erfa og 50 mcg Levaxin. Allerede nå tenker jeg at dette ikke høres tilstrekkelig ut. Men skal gi det en sjanse, skal i hvertfall gå fire uker på den nevnte dosen før jeg kan si noe.
Er det slik at Erfa virker på samme måte som Levaxin- dvs at det tar en del uker før man kjenner ordentlig effekt (av T4)? Det er vel egentlig det du skriver, n'Finn, om jeg forstår deg rett. Lurer likevel på når man kan bestemme at en dose er rett for en, er det så raskt som etter fire til seks uker?
Hvis jeg ønsker å øke tross lav tsh, og Balder ikke går med på dette, får jeg se og pelle med ned til Heggeli.... eller overtale fastlegen. Har allerede printet ut mailsvaret fra overlege Louse Dahl på Aker.
-
Vel, du er stor nå vel Berit ?
Og bestemmer over det meste selv ?
Også helsa di (tenker jeg iallfall) er noe ingen andre enn deg selv har ansvaret for.
Og skulle noen "fengsles" for feilbehandlig - er det jo du som sitter der - feilbehandlet.....
Min regnemåte er sikkert noe kontroversiell, men jeg ser det slik at uansett hvor mye T3 som er i dosen din, har den ingen somhelst betydning for ditt T4-nivå. Så jeg mener kort og godt : kutt ut å tenke på ERFA's T3 innhold og konsentrer deg om å få fT4 opp på et anstendig nivå.
Så mener jeg resten kommer av seg selv. ( må legge til : I de fleste tilfeller...)
Erfaringsmessig vil biometrien være slik at TSH=0 og fT3 er like over ref.området.
Så mener jeg at dette bør være siktemålet - så får man da selvfølgelig justere om det trengs.
90mg ERFA = 52,5 T4 + 50 Levaxin = 102,5µgT4, og jeg vil ganske enkelt påstå at ingen overlevert på dette - uansett hvor mye T3 man pøser på med !
Selv har jeg bare brukt ERFA en måned nå og dosen har vært 3,5Grain og kan vel si at jeg nok er på vei mot 4Grain, men vil være litt nøye og se an noen prøver om en stun.
-
Takk for svar:)
Du er skikkelig heldig som har så gem lege:wink:
Blir litt nuts av dette "katt og mus" gamet. Er så h....... idiotisk at man man må lirke og lure for å få rett behandling.
Vet det blir mye terping rundt dette nå, men er det på Heggeli man er åpne for å ha TSH på null? Jeg må bare ha en plan B ellers friker jeg ut:roll:
Har imidlertid fått et veldig godt inntrykk av Balder-legen. Om jeg smiler mitt peneste smil og gråter noen stakkarslige tårer, kanskje han vil samarbeide? Det er så dumt at til å gråte over....! Men jeg tar i bruke alle midler, om nødvendig! (nesten alle da:D)
-
Jeg tror til og med hormonlabben på Aker åpner for å ha TSH nær null, hvis det er nødvendig for å få fT4 opp i en anstendig mengde.
Jeg har hatt sånn tro på Balder (kanskje på grunn av Rognliens Tv-opptredner)
Prøv om du kan argumentere for at du vil symptombehandles og at det ikke er blodprøvene dine som trenger behandling.
Jeg forstår ikke leger som pukker på at vi som er syke skal ha samme verdier som de som er friske ? Og absolutt ikke at vi skal ha det akkurat som gjennomsnittet av friske mennesker har det.
Og jeg forstår enda mindre at leger på Balder har adoptert slike holdninger.
Du får prøve om argumentering hjelper - lykke til Berit.
Det er mulig at Dag Schiøth på Heggeli ikke binder seg for mye opp i tall og heller ser pasientens behov.
Lillestrøm er også bra på det.
-
Har ikke gitt opp Balder ennå, prøver bare å være litt føre var.
Håper på det beste. Skal virkelig melde tilbake her mht hvordan Balder håndterer disse tingene.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Har ikke gitt opp Balder ennå, prøver bare å være litt føre var.
Håper på det beste. Skal virkelig melde tilbake her mht hvordan Balder håndterer disse tingene.
Tror vi har forskjellig lege, så får håpe det går bra. Jeg sa ikke imot og ble dårligere av dosen, og skal egentlig ta nesten halvparten av hva jeg tar. Men formen føles stigende. Lykke til!
-
Hei BeritM :)
Jeg ser at du mener 1 1/2 grain 50 mg Levaxin vil bli for lite medisin for deg. Selv tar jeg 1 grain og 75 mg Levaxin, og har hatt det veldig, veldig bra på det. Så ikke vær for sikker på at det er for lite. Gi det heller litt tid :D Lykke til!!!
-
Jeg skal gi det tid. Takk for svar, Anne Ma:p Har inntrykk av at man må ha høy dose for å fungere, men det er jo fint å se at noen kan fungere på lavere dose også.
Etter å ha lest gjennom alle Sivens meldinger, har jeg nå bestemt meg for å kun konsentere meg om FT4. Nå er den på 11, og den må opp! Uansett! T3 har jeg ennå ikke rukket å "engasjere" meg så mye i, men jeg husker at legen på Balder sa at referanseområdet egentlig strakk seg til 9.
Jeg er skikkelig kampklar merker jeg. SKAL bli bedre, og skal kjempe med nebb og klør for å få riktig og tilstrekkelig med medisin. Jeg lover herved at jeg aldri skal la meg "lure" av en lege som mener jeg bør senke dosen dersom jeg instinktivt føler at den heller bør økes, og dette også kan ses på lav FT4.
Delisa; så bra at du "mannet deg opp" for å ta samtalen på Aker. Selv om du kanskje ikke synes det gikk så supert selv, så er det utrolig viktig i den store sammenheng tror jeg, at man møter den innerste sirkel og får fremlagt sine synspunkter! Jeg er for øvrig helt enig med deg at jeg føler meg alene og litt på dypt vann nå som jeg har begynt på Erfra. Det er så lite oppfølging å få og man føler seg mistrodd, og må forsvare seg. Forumet her gir meg enorm støtte. Tar gjerne en telefonsamtale igjen også snart, jeg blir i alle fall i lettere humør av det:p
-
Da jeg bare gikk på Levaxin måtte jeg ligge helt øverst eller over ref på Levaxin. Nå som jeg tar Erfa som også inneholder t3, så kan den godt ligge lavere. Mener den lå på 15 sist, og det er helt fint når jeg går på kombi. Så lenge du tar Erfa så trenger du ikke tenke mer på T3, du får mer enn nok igjennom den medisinen :)
-
Jeg vet ikke om Levaxin er helt topp for min kropp heller. Men jeg er iallefall ikke "allergisk" mot den, som det kan virke som noen nesten er. Jeg kunne godt tenke meg å bare bruke Erfa, men må gå disse gradvise skrittene da, så den vurderingen kan jeg ikke ta før om noen mnd, når jeg ser hvordan jeg responderer på Erfa på lengre sikt.
Er fremdeles ganske slapp. Så rart, var fire dager i himmelen, og så har jeg blitt nede igjen. Men det kommer seg tror jeg. Lider ingen enorm nød men er bare trøtt og sliten og fryser litt, ingen andre symptomer. Forsåvidt nød nok.
-
Bad girl
Litt fjåsete tittel på tråden xx7 men jeg blir så nuts av dette ventelivet. Nå venter jeg på å bli i enda bedre form, selvsagt, og det er jo en tålmodighetstest i seg selv.
Det jeg er likevel er mest vente- stressa for nå er at jeg skal til Balder igjen om to uker for andre konsultasjon. Innen den tid har jeg vært "bad girl" og tatt skjeen i egen hånd og droppet hele Levaxin kombinert med Erfa- løsningen. Er redd for hva legen vil si til dette. Men det fortoner seg veldig ulogisk for meg å fortsette med en kombo løsning når jeg med hele kroppen kjenner at Erfa gjør meg godt på en helt annen måte enn Levaxin. Hvorfor skal jeg liksom beholde Levaxinen da? Føler det blir en symbolsak for å tekkes legen, som bare tør å være halvveis alternativ, ved å tviholde på at den tradisjonelle behandlingen fremdeles skal ha en finger med i spillet. Eller er det et eller annet poeng med dette som jeg har misforstått? Bør man ha tilskudd av T4 for å skape balanse? Er litt forvirret av dette. Vet at grisen har mer T3 enn oss men er det SÅ farlig med litt ekstra T3 da, så lenge man føler seg bra?
Det andre som jeg er veldig nervøs for, er legens holdning til doseøkning og subrimert TSH. Det falt meg ikke inn å undersøke så mye om dette ved første konsultasjon, men jeg luktet jo lunta litt mht hvor landet ligger her. Det jeg lurer på er derfor om jeg vil klare å overtale/godsnakke/manipulere/sjarmere meg til at vi heretter kun skal forholde oss til FT4 og FT3. Er så spent på utfallet av dette at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.
Om jeg vet at legen godtar at jeg kun tar Erfa, samt at vi skal se bort i fra TSH, kan jeg begynne å SLAPPE AV og konsentrere meg om å bli bedre. Nå bruker jeg så utrolig mye energi på disse bekymringene.... Sukkdesp1
-
Sv: Bad girl
jo - det er slik jeg også kjenner det.
Og hva god kan litt av noe som ikke gjør godt gjøre. (...........jo, det var sånn jeg mente)
Og alt dette spinner fordi legene ikke er oppdatert.
Ikke glem å ta vare på helsa di Berit !
-
Sv: Bad girl
Pyh ... meget stressende.
Men vi må vel huske på, at vi ikke er tvangsmedicinerede? Vi må da kunne sige nej til medicin, vi ikke vil ha' ?
Hvis du fortæller lægen dette og med disse udmærkede ord:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
.... det fortoner seg veldig ulogisk for meg å fortsette med en kombo løsning når jeg med hele kroppen kjenner at Erfa gjør meg godt på en helt annen måte enn Levaxin. Hvorfor skal jeg liksom beholde Levaxinen da?
...så skal man vel være svært dum i skallen for at kunne eller ville komme med et argument imod, at du skal have andet end det, du trives bedst med, synes jeg.
hjerte1 Nielsigne
-
Hvorfår går anti-TPO ned når man tar medisin?
Hei,
jeg har hatt anti-TPO på over 1300 men fikk i dag vite at de har gått ned til 180 etter fire mnd på Levaxin (gikk kun på L da prøvene ble tatt for noen uker siden).
Ble veldig overrasket over dette fordi det har ligget over 1300 på alle andre prøver.
Hvorfor synker antistoffene? Skjønner ikke helt linken med at de går ned bare fordi det tilført mer stoffskiftehormoner i blodet.
Kan de synke helt til null? Betyr det at kjertelen er frisk?
Mange spm her, takker for svarvink11
-
Sv: Hvorfår går anti-TPO ned når man tar medisin?
Sitat:
jeg har hatt anti-TPO på over 1300 men fikk i dag vite at de har gått ned til 180 etter fire mnd på Levaxin (gikk kun på L da prøvene ble tatt for noen uker siden).
For det første er jeg kjempeglad for å høre at dine antistoffer har gått ned!
Vet ikke om noen har den endelige forklaringen på dette men har konsentrert meg mye om antistoffer i det siste og det mest interessante og (logiske) handler om hydrogenperoksyd. Det blir ganske teknisk og jeg kan ikke huske alle kildene da jeg bare har det på notater men har forsøkt å sammenstille det.
Det primære målet med den første behandling av Hashimotos tyreoiditt må være å redusere betennelsen. Som jeg har skrevet om tidligere er de fleste leger lite opptatt av dette. Det finnes imidlertid ganske mye informasjon, forskning, forklaringer og mulige behandlingsmodeller men du finner det ikke ved å søke på antistoffer eller Anti-TPO. Årsakssammenhengene finnes antagelig i immunforsvaret og de biokjemiske prosessene involvert i dette. Kom ganske tilfeldig over dette i forbindelse med at at jeg forsøkte å forstå balansen i immunforsvaret (Th1/Th2 dominans både jeg og Anisa har skrevet om) og er pr. dato kanskje noe av det bedre jeg har funnet så langt.
Kjertelbetennelsen eller høye Anti-TPO verdier skyldes iht. en del ny forskning jeg har lest for høy hydrogenperoksydproduksjon i skjoldkjertelceller som igjen skyldes den stimulerende effekten av hypofysehormonet TSH.
Vanligvis tenker vi på blekemidddel når vi snakker om hydrogenperoksyd. Men hydrogenperoksyd har også en biologisk funksjon. Det er også en av de to viktigste kjemikalier i immunforsvaret og reagerer med hydrokinon for å hindre angrep av uønskede inntrengere som bakterier, virus, sopp osv.
I en interessant studie (riktignok på fisk) publisert i Nature fant forskerne ut at hydrogen peroksyd blir frigitt etter at vev var blitt skadet hos sebrafisk. Dette antas å fungere som et signal til hvite blodceller om å samles på dette området og sette i gang helbredelsesprosessen. Når genene som kreves for å produsere hydrogenperosyd ble deaktivert hos fisken, akkumulerte ikke de hvite blodcellene seg på steder med vevsskade. Fordi fisken er genetisk like mennesker, spekuleres de i om de samme prosessene forekomme hos mennesker. Studien i Natures hypotese konkluderer med av f.eks personer med astma har høyere nivå av hydrogen peroxide i lungene enn friske personer, som kan forklares med at astmatiske personer har et upassende eller ubalansert innhold av hvite blodlegemer i lungene.
Sitat:
Vanligvis Th2 dominante lidelser: Autoimmune sykdommer: Allergi, Astma, Kronisk sinusitt, mange kreftformer, Hepatitt B og C, Ulcerøs colitt, Lupus
Det samme antas å gjelde i andre organer f.eks. Hashimoto
Sitat:
Vanligvis Th1 dominante lidelser: Autoimmune sykdommer som MS, Chrons, Type 1 diabetes, Hashimotos/Graves, Psoriasis, Reumatisme
(Th1/Th2 balanse i immunforsvaret)
Å redusere TSH er således et must, og gjøres medikamentelt ved å støtte skjoldkjertel med tilskudd av tyroxin. I teorien fører dette til at det blir nok skjoldkjertelhormoner i blodbanen som cellene kan benytte. At det er nok skjoldkjertelhormoner tilstede skal gi signaler til hypofysen at den skal redusere TSH-produksjonen og derav redusere hydrogenperoksydproduksjonen i cellene. Det er iht. denne forskning således en feiloppfattning at personen må fortsette på tyroxin resten av livet. Mye avhenger av hvor lenge en person har hatt antistoffene, om man kan klare å stoppe betennelsen (antistoffangrepet) og hvor skadet skjoldkjertel er og om denne ved korrekt balansering av kost og andre elementer kan produsere optimale hormonmengder uten medikamentell støtte.
For å redusere TSH bør man også i tidlig fase unngå jod i størst mulig grad. Jod stimulerer hypofysen til å skille ut mer TSH. Jod er omdiskutert i behandling av stoffskiftesykdommer, men det virker å være enighet om at jod bør unngås om man har antistoffer eller Hashimotos.
En tredje innsats som er nødvendig for å redusere skjoldkjertelbetennelsen er å innta masse antioksidanter. Den beste er glutahtion.
Fra Anisas tråd: Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis
Sitat:
Glutathion virker som en antioxidant og fjerner toxiner fra celler. Den forøges af alpha lipoinsyre, selen og aminosyrer N-acetyl cystein, L-cystein, og L-glutamin. Proteinkilder af god kvalitet kan levere mange af disse aminosyrer gennem kosten.
Ble litt mer enn du spurte om men for sammenhengens skyld tok jeg det med.
H:-)
-
Nei, legene prøver ikke å behandle en sviktende skjoldbruskkjertel tidlig, men hvis et legemiddelfirma hadde pushet et dyrt medikament for noe sånt, så hadde de vel gjort det. Markedskreftene styrer her også.
Akkurat nå er det mye mye mer penger å tjene for legemiddelprodusentene på medisiner til å behandle symptomene av ikke-behandlet lavt stoffskifte og antistoffer, slik som antidepressiva, kolesterolsenkende medisiner osv.
-
Takk for svar!
Kompliserte greier dette.....!
Jeg har fått sjekket opp noen stoffskifteprøver fra 2003 (som jeg ikke ante ble tatt den gang). Hadde TSH på 2,4 og FT4 på 13. Antistoffer ikke målt. Men jeg tror nok desverre at jeg har hatt latent hypoterose en stund før den slo ut i full blomst etter graviditet. Dette blir jo spekulasjoner men jeg synes at jeg har hatt symptomene jeg har nå ganske lenge, men dog i laaaaangt svakere grad.
Jeg spiser jod i multivitamin- drikken min ("from fatigue to fantastic"- samme blanding som Mary Shomon bruker) og prøve ikke spesielt å unngå det ellers heller. Mest fordi jeg blir helt gal om jeg skal passe på det også, oppå alt annet man skal ta hensyn til med denne sykdommen!
Må forresten legge til at noen faktisk fungerer tilnærmet normalt med denne sykdommen (de heldiggrisene...:-) Min far er 65 og jobber fullt ( i en krevende "tenke-jobb") og trener. Ser han er litt småsøvnig innimellom, men jeg tror han faktisk når han sier han har det utmerket på sin 125 mcg Levaxin om dagen.
Sitat Hrstad:
Å redusere TSH er således et must, og gjøres medikamentelt ved å støtte skjoldkjertel med tilskudd av tyroxin. I teorien fører dette til at det blir nok skjoldkjertelhormoner i blodbanen som cellene kan benytte. At det er nok skjoldkjertelhormoner tilstede skal gi signaler til hypofysen at den skal redusere TSH-produksjonen og derav redusere hydrogenperoksydproduksjonen i cellene. Det er iht. denne forskning således en feiloppfattning at personen må fortsette på tyroxin resten av livet. Mye avhenger av hvor lenge en person har hatt antistoffene, om man kan klare å stoppe betennelsen (antistoffangrepet) og hvor skadet skjoldkjertel er og om denne ved korrekt balansering av kost og andre elementer kan produsere optimale hormonmengder uten medikamentell støtte.
En venninne av meg gikk på Levaxin i ti år via sin fastlege. En nederlandsk venninne tipset henne om at i Nederland så var det vanlig at man lot kroppen forsøke å ordne opp selv etter en stund. Ba så om henvisning til endo (Vanberg i Sandvika). Endo ble "sjokkert" over at hun hadde gått så lenge på Levaxin. Han sa at det nyeste innen behandling nå er at man forsøke å gå av medisiner for å la kroppen ordne opp selv. Og det har søren meg virket for henne!! Vært frisk og rask i to år uten medisiner nå. Men jeg vet ikke om hun har antistoffer, skal spørre om det.
-
Jo - det er mange baller i lufta her.....
Det er noen som blir feilmedisinert - noen som har lite stoffskiftehormoner i blodet og som blir satt på stoffskiftehormoner av den grunn.
Disse tillfellene kan jo ha sin årsak i andre forhold som feks lav D-vitamin.
Og det er jo ikke så lett å ta fra noen "medisin" som virker.
Slike tilfeller har bare ikke blitt utredet skikkelig - ikke blitt vurdert opp mot andre årsaker.
Det er blant de få tilfellene som ikke har antistoffer man finner disse.
Det er jo også sentrale tilfeller og flere som jo må ha behandling her, og "ordne opp selv" er vel et noe useriøst utsagn.
Kroppen kan jo ikke det hvis den ikke er istand til det.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er blant de få tilfellene som ikke har antistoffer man finner disse.
Det er jo også sentrale tilfeller og flere som jo må ha behandling her, og "ordne opp selv" er vel et noe useriøst utsagn.
Kroppen kan jo ikke det hvis den ikke er istand til det.....
Det er jo det som er problemet - vi er MANGE ulike varianter av et problem som gir seg målbart utslag i stoffskiftet. Årsakene til utslaget kan være så uendelig mange.
Det blir da feil å skjære alle over samme kam: livslangt hormontilskudd. Det er like ille at de som må ha det ikke får det, som at de som kun trenger det for en periode blir satt i samme sekk.
Et spørsmål til - sånn som jeg har forstått det så kan man ha antistoffer og betennelsen stoppes før fullstendig ødeleggelse av kjertelfunksjonen? I de tilfeller det kan tenkes at kjertelen har en tilstrekkelig stor retfuksjon til at man kan opprettholde et godt liv uten tilførsel av hormoner mener jeg dette må være å foretrekke. Men da må man følges opp mer enn det som skjer de fleste i dag.
Fortsatt at jeg har forstått mekanismene riktig, da. Og ja, jeg er klar over at jeg har subjektiv interesse i at det skal være sånn. ;)
-
Jo, ens eget ståsted er jo kjent for å ha en viss innvirkning :)
Og jeg er nok heller ikke noe unntak !
Jo, det finnes mange eksempler på at man måler store mengder anti-TPO som forsvinner og ingen skade er skjedd.
Det er oftest i fødsels-situasjoner dette skjer - og i noen akutte tilfeller.
Det er ikke fordi man har funnet midler som kan kurere kjertelbetennelse - det skjer av seg selv - og man vet ikke hvorfor.
Selv har jeg jo aldri fått påvist antistoffer - det faktum driver jo en viss egeninteresse i spørsmålet om jeg ble feilbehandlet i sin tid.
Og eventuelt om en slik langvarig feilbehandling med store doser Levaxin kan knekke kjertlen. Jeg får jo ikke liv i den - har hatt TSH på 160.
Jeg har lest eksempler på kjertler som har våknet til liv etter 28år på Levaxin, men jeg regner ikke med at mitt tilfelle er et slikt eksempel.
Regner med at eksemplet er for festtaler siden jeg klarte å finne det.....
-
xx4
Det vi trenger er individuell behandling og at legene har litt mer enn 15 min til hver pasient.
Vi skal alle inn i en a4-bås og faktumet er at ingen av oss er a4...
-
Cortef og DHEA fra i dag....
Heihjerte1
I dag har jeg vært hos en drøm av en lege på Balder. Så langt virker det sånn i alle fall. Han langet ut mot legemiddelindustrien som promoterer Levaxin, og sa at det viktigste var å lytte til mine symptomer mer enn blodprøver. Sånn tolket jeg det i alle fall når han sa at han hadde pasienter som gikk på 1 grain og noen som gikk på 6,5, da jeg spurte om TSH.
Uansett: Jeg fikk resept på Cortef og DEHA. Hadde lavt kortisolinnhold men ok spyttprøver. Fikk likevel DEHA fordi vi sammen kom til at jeg nok hadde trette binyrer også (jeg merker jo klart at jeg har det...).
Men jeg er litt forvirret nå. Skulle begynne med DEHA en uke først og så spe på med Cortef. Cortef var dyrt og man kunne legge på seg av det, så har ikke veldig lyst å ta det. Men akkurat nå er jeg litt desp. Jeg merker jo at Erfaen virker men jeg har fått overdoseringssymptomer (hjertebank) på 2, 5 grain, samtidig som jeg fremdeles har hyposymptomer, så dette er vel et tegn på at binyrene sliter antar jeg. Tåler lite stress og høye lyder feks.
Har kun tatt 1 grain i dag for å roe ned og skal prøve å gå på to grain fra nå av.
Huff synes det er litt skummelt å begynne med helt nye greier. Kan dere som har prøvd noe av dette likevel anbefale det?
Er litt lei av alt i dag, føler jeg aldri kommer til å bli ordentlig bra....:sad:
Legen sa det kunne ta laaang tid så det er bare å smøre seg med tålmodighet.... nok en gangdesp1
-
Sv: Cortef og DEHA fra i dag....
Heisann! hjerte1
Nok en gang takk for koslig samvær her om dagen ! :)
Så utrolig godt å høre at du hadde et godt møte med Balder, jeg opplevde samme gehør og service på onsdag da jeg var der som du jo vet. Skal skrive mer om dette så dere andre får høre også, har bare ikke rukket, mye skolejobbing nå. Men jeg skjønner jo at du også er littegrann "nedpå" nå som du skal begynne på ukjente og flere medikamenter. Mere uforutsigbarhet...
Det kanjo vise seg at du trenger bare DHEA og da, jeg følte i hvertfall effekt etter en uke på dette,og nå føler jeg meg egentlig litt hyper på 2 grain thyroid og 12.5 mg DHEA. (Jeg startet altså med DHEA på eget initiativ i Tyrkia, for dere andre som lurer, følte meg litt bedre, og fikk resepter på DHEA på Balder nå på onsdag uten å ha tatt prøver, de stolte på mine ord :D) Så nå vurderer jeg å trappe litt ned på DHEA eller Erfa..
Så begynn med DHEA som avtalt, og se om du får like rask og sterk effekt som meg, ellers så har du jo hydrocortison i bakhånd. hjertflag1
Riktig lykke til. :) Vi talas :)
-
Sv: Cortef og DEHA fra i dag....
Hei BeritM
JA! Jeg kan anbefale både hydrokortison og DHEA dersom du trenger det. Og det høres det jo ut til at du gjør? Det er alltid skummelt med noe nytt. Men det kan være enda skumlere å bare bli sykere og sykere. Da tar det sannsynligvis lengre tid å bli frisk.
Husk å øke Hctablettene gradvis, du har sikkert fått info av legen. Og om du klarer deg med 20-25 mg som er fysiologisk dose, tror jeg ikke du kommer til å legge på deg. Har du lave kortisoltall, ville jeg ikke nølt med å begynt på HC! Kroppen din trenger det. Husk at Cortef er dyrt, og at Hydrocortsone Roussell er under halv pris av Cortef og virker like bra. Det finnes også Hydrocortison 20 mg, begge disse skal være mulig å få på blå resept (ikke Cortef). Jeg skal forsøke å få blå resept, om det er mulig. Det er dyrt å ikke være helt frisk!
Jeg reagerte veldig på DHEA og måtte gå på mye lavere dose en stund enn legen doserte. Jeg ble hyper, og så da at jeg lå for høyt på Thyroid. Men da jeg begynte på DHEA hadde jeg gått på HC en stund, så historiene våre er ikke helt like.
Lykke til!
-
Sv: Cortef og DHEA fra i dag....
Takk for svar Jeanette og Vigdis:-)
Godt med litt back up. Jeg skal prøve en uke på DHEA først, samt forsøke å redusere alle stressfaktorer som kan påvirke negativt, samt ta bøttevis med c- vitamin. Har akkurat lest i Wilsons bok om binyretretthet og er veldig inspirert!
Spyttprøvene mine lå som sagt midt på treet ca men korisol i døgnurin var lav: 50 (ref: 45-270).
Om jeg klarer å ikke bruke kortison så er kanskje det det beste, for den avvenningsperioden legen snakket om virket ikke akkurat forlokkendexx11
Men- jeg er åpen for å prøve det dersom kroppen fortsatt skriker etter bistand om en til to uker.
PS til Blondie: innlegget ditt har så mange spm så jeg vil anbefale deg å lage en egen tråd, da får du sikkert flere svar:)
-
Svimmelhet og gynging
Heihjerte1
Noen uker (ca tre) etter at jeg begynte på Erfa har jeg blitt svimmel. Føles som jeg er på danskebåten eller har tatt meg noen glass for mye. Ikke særlig behagelig for å si det mildt. Det skyldes høyst sannsynlig binyrene, scåret relativt lavt på spyttest og kortisol i døgurin (sistnevnte resultat var 50 (ref 45-275). Har også lest at det er ganske typisk at binyreneproblematikken kommer til syne etter kort tid på naturlig tyroksin (uten at jeg skjønner hvorfor?)
I denne tilstanden kan jeg nesten ikke være på jobb. Vurderer sterkt sykemelding.
Har tatt DEHA en knapp uke (15 mg) men merker mest at jeg blir trøtt av det. Og mer svimmel? Svimmelheten har tatt helt av denne siste uken. Kan DEHA ha gjort at jeg får overdoseringssympt.?
Har fått Cortef (hydrokortison) men jeg vegrer meg for å begynne på det da jeg har lest så mye om hvor vanskelig det er å trappe ned, at immunforsvaret blir svakere osv. Ser dog også at noen her på forumet anbefaler det sterkt, men de har jo ikke forsøkt nedtrapping ennå. Jeg er litt redd for å bli avhengig av nok et medikament, synes det holder i lange baner med Erfa og ørten kosttilskudd....
Har bestilt kosttilskudd til den store gullmedaljen de siste dagene... Venter på Dr. Wilsons "Adrenalin rebuilder" som inneholder adrenalin cortex o.l. Skal også følge vitamin-opplegget hans med høydoser av bl.a. C vitamin. I tillegg tar jeg akupunktur. (Og penga flyr:|)
Er det noen som har noen råd for hva jeg skal gjøre- dvs er det en sjanse for at binyrene og kortisolproduksjonen kommer seg med DEHA og ved å følge Wilsons opplegg? Eller bør jeg innse at slaget er tapt og begynne på Cortef? Er også redd for at jeg kan forverre situasjonen ved å ikke ta cortison.
En vanskelig situasjon. Sukk!! Er det noen der ute som har gode råd??
-
Sv: Svimmelhet og gynging
Hej
Jeg har også været svimmel - kun i dag og kun en smule. Har prøvet det før på Euthyrox også. Men det med binyrerne må man jo hellere tjekke ...
Hvad er "Dr. Wilsons Adrenalin rebuilder" for noget? Og hvor får man fat i det?
hjerte1 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Hej
Hvad er "Dr. Wilsons Adrenalin rebuilder" for noget? Og hvor får man fat i det?
Se http://www.adrenalfatigue.org/adrena...pplements.html
Jeg har bestilt både fra USA og England (ble litt ivrigxx7). Bestilte i går så tar nok noen dager før det kommer. Bestilte fra Nourishing Foods i USA, og via Ebay fra UK. Iherb har den ikke. Spent på om det blir stoppet i tollen fra USA men dette er vel ikke legemiddel.... håper jeg:-) Fra UK regner jeg med at det går greit.
-
Ville bare si at jeg skjønner at det er vanskelig å svare på spørsmålene mine. Dette med medisinering for binyretretthet er dessverre veldig upløyd mark! Tror egentlig ikke legen har så peil heller :shock: han prøver bare å være grei å gi de medisinene han har hørt om i denne sammenheng....All ære til han for det fanx:, men jeg tar ikke alt for god fisk for det og prøver å orientere meg litt på egenhånd.
-
T3 "forbruker" kortisol, derfor slår svake binyrer mere til når vi går på Thyroid enn ved Levaxin der det må konverteres først.....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
T3 "forbruker" kortisol, derfor slår svake binyrer mere til når vi går på Thyroid enn ved Levaxin der det må konverteres først.....
Det visste jeg ikke! Men det høres veldig riktig ut. Kropp og hode er veldig glad for T3 men jeg blir jo også gira av det, og akkurat nå med svake binyrer kjennes det som om kruttet brennes litt for raskt opp. Har lyst til å vaske huset, jobbe, være sosial, dra på fest osv. men kroppen sier stopp. Formen på Levaxin var imidlertid ikke særlig bra den heller, men på en annen måte. Da var jeg sliten tvers igjennom . Nå er jeg sliten i kropp men ikke så mye i hodet, og har fått en positiv holdning jeg ikke har hatt på år, som jeg antar kan tilskrives T3.... Så jeg angrer ikke på bytting til Erfa men mulig jeg må spe på med noe Levaxin etter hvert.
-
Jeg fikk også den reaksjonen du beskriver, Berit1974, med svimmelhet og problemer med å jobbe, trene, være sosial osv etter en stund på Thyroid. Så det var binyrene. Lytt til kroppen, det er veien å gå nå!
Mange klarer å bli friske av Wilsons preparater. Les denne danske bloggen. Skjønt han hadde stress som bakenforliggende grunn, og ikke et dårlig stoffskifte, vil jeg tro at enten du velger Wilsons vei eller hydrokortison bør gå ut på ett. Du kan også søke på dr. Peatfield på forummet her, eller signaturen "anitab". Du finner sikkert andre steder på nettet med infor om det samme. Anisa har også skrevet mye om det emnet tidligere.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg fikk også den reaksjonen du beskriver, Berit1974, med svimmelhet og problemer med å jobbe, trene, være sosial osv etter en stund på Thyroid. Så det var binyrene. Lytt til kroppen, det er veien å gå nå!
Mange klarer å bli friske av Wilsons preparater. Les denne
danske bloggen. Skjønt han hadde stress som bakenforliggende grunn, og ikke et dårlig stoffskifte, vil jeg tro at enten du velger Wilsons vei eller hydrokortison bør gå ut på ett. Du kan også søke på dr. Peatfield på forummet her, eller signaturen "anitab". Du finner sikkert andre steder på nettet med infor om det samme. Anisa har også skrevet mye om det emnet tidligere.
Takk skal du ha, Ruth:-) Jeg har lest i tråden din om binyretretthet og jeg kjenner meg veldig igjen i symptomene du fikk etter en innledende fin periode på armour/erfa. Jeg kan også bli så slapp at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, og bare må legge meg ned.
-
Hei:D
Tenkte jeg skulle fortsette litt på min egen tråd her, istedenfor å lage en ny.
Svimmelheten og gyngingen har blitt redusert etter at jeg reduserte DEHA til 5 gram. På slitne dager tar jeg ti, og det går også fint. Kvisene har også blitt borte etter at jeg reduserte dosen.
Erfa dosen har jeg økt til 3 grain nå. Føler det er litt vågalt men jeg ønsker jo å utfordre kroppen også.... Har svake binyrer men 3 grain er da ikke så mye, er det vel?
Etter 3 grain har jeg tenkt å roe det ned mht doseøkning. Om jeg skulle øke da, får det bli med Levaxin. Og selv det skal jeg vente lenge med. Må få disse binyrene til å henge med først!! Har lest Ruth sine tråder og er inspirert av disse, så vidt jeg har forstått er det uheldig å ha så høy erfa dose når binyrene sliter. Bedre å være på en lav ( i den grad 3 grain er lavt) slik at binyrene kan gis en sjanse til å henge med.
Takk Ruth for at du deler dine erfaringer her, forresten, så andre kan lære av dethjertflag1 Hadde jeg ikke lest trådene om binyretretthet, ville jeg sikkert fortsatt å øke dosen, uten kanskje å skjønne at det var binyrene og ikke stoffskiftedosen det var noe galt med.
For øvrig venter jeg med Cortef'en. Som et forsøk på å helbrede binyrene gjør jeg følgende:
DHEA tilskudd
Adrenalin rebuilder av Wilson
Høye C vitamindoser
Øvrige tilskudd anbefalt av Wilson, B6, pantheonic acid mfl.
Drikker saltvann noen ganger i løpet av dagen (har en flaske med saltvann i veska, yummie:mrgreen:)
Magnesium olje. Dette roer ned hjertet og gir meg en veldig god følelse i kroppen.
Har bare gått på magnesium oljen i to dager men det virker lovende. For min del tror jeg magnesium mangel har gjort meg ekstra dårlig. Magnesium henger visst veldig sammen med stresshormoner.
Prøver også å følge lavkarbo opplegget til Wilson. Dette er vanskelig synes jeg, særlig i dag som er dagen derpå etter jobbfest (drakk 5 glass vin, og jeg som ikke har drukket på over et år....:shock:) Prøver dog å ta en slurk saltvann etter å ha skjeiet ut med søtt.
For øvrig fikk jeg meg en a-ha opplevelse når jeg skjønte at binyrene ligger over lungene. Jeg kjenner fysisk at binyrene sliter, og har gjort det lenge, har bare ikke relatert det til dette. Har en ganske følsom kropp ved at jeg kjenner det meste som foregår i den, så nå prøver jeg å aktivt lytte til hva som gjør verkingen i binyrene bedre eller verre.
Bare en liten oppdatering dette. Håper inderlig at ting vil gå veien. Hvis jeg ikke er bedre til høsten skal Cortefen hentes ned fra hylla.
-
Interessant å lese hvordan du gjør det BeritM! Hvis du skulle få ubehag av tre grain, er det for mye der du er nå. Så følg med på hypersymptomer!
Vin ville jeg kuttet helt ut, var jeg deg. Vin, svart te, kaffe og sukker er kjempetøffe stoffer som nedbryter kroppen for en med binyreproblematikk. Det vet du sikkert etter å ha lest Wilson. Det letteste er faktisk om du klarer totalavhold på disse tingene. Hvis du vingler til og fra blir det bare vanskeligere. Jeg, som elsker god vin har ingen problemer med å sitte sammen med folk som drikker. Det eneste er at folk blir mindre spennende å snakke med etterhvert som alkoholinnholdet øker...
Prøv i stedet å finne noe som er godt for kroppen som alternativ. Jeg lager smooties av frosne bær fra hagen mens de andre spiser søtsaker. Eksperimenter med å finne gode urteteer. Det går også an å lage gode drikker av for eksempel sitron og sitronmelisse og isbiter. En venninne av meg synes rooibooshte med fløte er god kaffeerstatning. Min erfaring er også at fet mat, avocado, nøtter hvis du tåler det, fet fisk, fett kjøtt etc demper søtsuget.
Å jobbe med stressmestring via mindfullness/oppmerksomhetstrening, Chi Gong, meditasjon etc er også smart. Hvis du trener, kjenn hva kroppen orker. Ikke press deg. Gå tur, ta pauser, pust ut, hvil, lukk øynene. Ikke prestér, men vær tilstede. Min erfaring er at jeg kan kun ta korte økter med trening, og når jeg løfter vekter, så hviler jeg godt mellom hver repetisjon. Underveis kjenner jeg etter om jeg orker mer. Jeg trener sjelden mer enn en time, med mye pauser underveis. Vektene er lettere enn tidligere, repetisjonene færre. Gjør jeg for mye, blir jeg skjelven, da rister jeg i hele kroppen. Da har jeg gått for langt. Jeg har begynt å lære det nå!
Jeg håper du gradvis merker bedring!