-
Sv: Hypothyreose. Type 2? Skeptisk
men det kan altså ikke være sånn at når virkningen av medisinene går ut så får jeg sånne symptomer??? hadde jeg fått disse symptomene med en gang jeg tok medisinene så hadde jeg vel tenkt at det var reaksjon på overdosering kanskje, men dette kommer jo flere timer etter inntak....jeg har lavt blodtrykk og har alltid hatt det kan jeg kanskje legge til
-
Huff dette hørtes ikke noe behagelig ut Mojavi.
Det eneste jeg har hatt er at hjertet hopper over
et slag og er litt urolig. Men det går fort over.
Har vært litt mer svimmel enn jeg er til vanlig
men tror det kommer av at jeg tok to vaksiner for
snart to uker siden.
Sånn var jeg også i overgangsalderen. Svetter sjelden men må ofte sette meg for blir gele i bena.
Hvis du er usikker på om du skal fortsette med medisinene
kan du sikkert ringe Oftebro på søndag. Da møter du han på telefonsvarer og du får beskjed hvilke dager han tar imot sånne telefoner.
For klart det kan være mange som opplever ting de trenger å snakke
med han om.
Du må oppdatere oss når du har snakket med han:)
Vennlig hilsen hønemor
-
Jeg synes det du beskriver tyder på overdosering jeg Mojavi.
-
Jeg skal ringe legen på fredag......har ikke vært sånn i dag...og jeg tok medisin som vanlig på morgenen, jeg er klar over at symptomene kan tyde på for mye medisin i omløp, men er det ikke rart at jeg ikke kjenner noe av det før det nærmer seg tid for å ta neste dose???? Kan kroppen reagere sånn hvis man har for lite.....altså at jeg egentlig trenger den dosen jeg tar og når hormonene begynner å synke fordi jeg snart skal ta en dose til så kommer disse symptomene??? jeg vet jo ikke, kan det ikke også være slik at kroppen bruker tid på å venne seg til at det plutselig kommer mer hormoner enn den er vant til og at dette kan gå over når kroppen får justert seg???
-
Det med at stoffskiftedosen påvirker hjertefrekvensen går jo via binyrene.
Det er ikek stoffskiftehormonene som direkte påvirker hjertet - det går via adrenalinet.
-
hmm, kan det da vær slik at kroppen skjønner at hormonnivået begynner å bli lavere når jeg snart skal ta en ny dose, derfor trykker den på med adrenalin for å sende mer hormon til kjertel??? når jeg så fyller på med ny dose roer adrenalinet seg ned???
-
Tja - er jo ute å grafser litt her da, me en kan jo tenke seg det.
bindeleddet mellom binyrer og stoffskifte er jo hypofysen, som jo produserer styringshormoner til begge (TSH - ACTH)
Men det hadde vært intressant å høre om noen ivrige hadde kommet over artikkler om dette samspillet ?
-
på det kurset som Oftebro holdt snakket han om at hvis hypofysen sendte ut signaler til kjertelen om å produsere hormon uten at kjertelen kunne motta beskjeden ville man kunne få episoder med hjertebank, hvis jeg husker riktig da. Man ville få gjentatte forsøk i kroppen på å produsere mer stoffskiftehormon som kroppen ikke kunne nyttegjøre seg, derav disse symptomene, med jevne mellomrom, hetetokter også. Det jeg jo ikke helt skjønner er hvordan disse symptomene oppstår hos meg nå
-
jeg snakket med legen i dag og han mente at symptomene nok skyldes blodsukkerfall fordi jeg ikke spiser ofte nok....han mente at om medisinene når en topp rundt 2 timer etter inntak og ettersom jeg får symptomene mer en 4 timer etter inntak så må det være blodsukkeret....
akkurat i kveld er jeg helt uvel....jeg har en indre uro og skjelver innvendig på en måte, føler at pulsen også er raskere enn normalt. siste dose inntok jeg klokka halv tolv og det er altså 9 timer siden
jeg har spist jevnt og trutt.....skjønner ikke hva som foregår i kroppen min nå jeg...........
-
Jeg har faktisk tenkt tanken på lavt blodsukkerfall jeg også.
Men rart hvis du spiser ofte. Jeg har ingen erfaring med medisiner
og stoffskifte. Det tror jeg nok du får svar på fra de som kan og
har erfart mye selv her inne, som n`Finn og Anisa.
Kanskje det har noe med hva du spiser å gjøre?
Jeg føler veldig med deg nå og forstår at du sliter.
Håper du får svar fra noen som kan mye om dette:)
Vennlig hilsen hønemor
-
hvis dette vedvarer veldig lenge kommer jeg ikke til å klare medisinene, sukk.
det er helt forferdelig....forsvinner ikke hormonene relativt fort ut av kroppen da??? merkelig at man skal kjenne seg så dårlig ni timer etter inntak av medisiner......Nå har det gått 11 timer og jeg begynner å føle meg litt bedre, heldigvis, hjertet slår roligere nå
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
hønemor
Kanskje det har noe med hva du spiser å gjøre?
Ja, hvad plejer du at spise? Hvad er dine foretrukne fødevarer? Eller overholder du Oftebro-kosten 100% :?:
-
jeg spiser annenhver time, karbohydratfattig kost, proteinbrød, salat, kylling, normal middag men mindre porsjon av det familien spiser, har kanskje slurvet litt og fått i meg noe søtningsstoff og når jeg har vært dårlig har jeg forsøkt å spise en sjokoladebit for å se om jeg blir bedre av det.....
har overholdt oftebrodietten så godt som det er mulig, nå spiste jeg for en time siden igjen og nå føler jeg meg dårlig og urolig igjen.....pulsen går for fort, jeg svetter og er kvalm,......
-
Kan det være et forsøk verdt å kutte ut et par dager for å se om plagene dine da forsvinner.
Nå er jo t4 en tablett som vi tross alt vanligvis bare tar en gang pr døgn, så henger jo i -i mange timer.
Du kan da kanskje begynne igjen på bare halve dosen en 2-3 uker i allfall, slik at kroppen din bare får veldig lav dose til å venne seg til på--og går ikke det heller, er du kanskje av dem som rett og slett blir verre av Levaxin?!(og evnt. må vurdere en annen tyroksinkilde).
-
Slik jeg har forstått det har du startet med behandling med både Lio og Levaxin med stoffskifteprøver innenfor "normalen"? Hvis jeg ikke har misforstått noe så kan det se ut til, som jeg tidligere har nevnt, at du får hypersymptomer pga av medisinering.
Om dette er forbigående eller ikke er umulig å forutsi. Det er ikke uvanlig å oppleve hypersymptomer ved oppstart eller økning. Det er dette vi justerer doser etter. Jeg har selv opplevd hypersymptomer uttallige ganger og det er svært ubehagelig. Jeg føler med deg.
Hvis ikke dette roer seg over helgen, er min anbefaling at du får tatt stoffskifteprøver hos legen for å få avklart hvordan Lio og Levaxin har påvirket blodverdiene til nå.
-
Veldig vanskelig å råde deg til hva du skal gjøre, men hvis jeg var deg ville jeg kontaktet Oftebro ganske snart.
Du skal ikke gå rundt å føle deg så dårlig så noe er galt tenker jeg.
Jeg vil råde deg til å slutte med medisinen til du har snakket med Oftebro.
Når du ringer til han da så er det akutt hjelp og det synes jeg han bør gi
til sine pasienter.
Håper virkelig at noen her kan gi deg noen gode råd.
Jeg forstår at du sliter og skjønner at noe er galt.
Jeg tenker på deg og håper noen her kan hjelpe deg og gi deg noen gode råd.
Her inne har de så mye kunnskap og akkurat nå skulle jeg onske at jeg var en av dem.
Så nå håper jeg bare at enten Anisa eller n`Finn kan klare å finne ut av dette.
Vennlig hilsen hønemor
-
Og så tenker jeg på en ting til...er det ikke et forsøk å kun ta Levaxin til å begynne med? For mange, ja, kanslje de fleste er det faktisk nok, bare en kommer på riktig dose. Levothyroninen er 4 ganger så potent, så den dosen er faktisk like kraftig nesten som den du får fra t4. Jeg ville kutte helt ut et par dager, som sagt, og så begynne med en liiten dose, ikke mer enn 25µg Levaxin...til kroppen din venner seg til tilskudd.
Levo. begynner en jo ofte med hvis en ikke klarer konvertere nok t3 fra t4, og det tar tid før evnt. vil statuere seg.
Ellers sikkert lurt kontakte legen som har foreskrevet dette.
(Det virker som du kan ha overdoseringsymptom)
-
ubehaget bare øker på....nå er pulsen skyhøy, bare jeg beveger meg over gulvet hjemme haar jeg 150 i puls....var ute en liten tur og gikk og da trodde jeg at jeg skulle kveles fordi jeg ikke fikk puste. Jeg kutter ut å ta medisinene i dag så får jeg kontakte legen igjen og høre hvordan jeg skal gripe dette an.....
-
Jeg håper du har fått snakket med din lege mojavi for nå er det ingen særlig tvil om at du er overdosert. Heldigvis roer dette seg relativt raskt når du enten trapper ned eller slutter å tilføre stoffskiftemedisin. God bedring!
-
Jeg får ikke tak i legen før uti uka engang, men jeg lurer på....når jeg får overdoseringssymptomer 11 dager etter oppstart har jeg da ikke lavt stoffskifte ??????????
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
mojavi
Jeg får ikke tak i legen før uti uka engang, men jeg lurer på....når jeg får overdoseringssymptomer 11 dager etter oppstart har jeg da ikke lavt stoffskifte ??????????
Det kan muligens tyde på det, men jeg er ingen lege. Men det er mulig at kombinasjonen Levaxin og Lio ble for mye og at du derfor bare skulle startet med en liten dose Levaxin og sett hvor det bar i første omgang.
-
Hei Mojavi!
At det skal være så vanskelig å få snakke med Oftebro da.
Jeg trodde han har timer for akutte spørsmål og det har jo du i aller høyeste grad.
Det er nesten uansvarlig å bli satt på medisiner uten å få snakke med han
med en gang noe oppstår.
Kan godt hende Eirin har rett i det hun sier.
Håper du får det bedre snart. Vondt å ha det sånn.
Vennlig hilsen hønemor
-
Tja, jeg tar asvar jeg og kutter ut medisinene, jeg trodde jeg skulle dø på et tidspunkt her :(, det er vel bare psyket med meg likevel........
-
Noen er svært, svært vare på oppstart og senere økning av medisiner, og din dose virker ALT for høy, som nevnt flere ganger.Jeg skjønner heller ikke hvorfor du har fått Liothyronin fra første dag.....
(Jeg hadde en ikke målbar TSH og fT4 på 3,2 da jeg begynte,OG jeg begynte KUN på 25µg Levaxin...og gikk iallfall på den dosen i 6 uker før jeg økte...)
-
Å nei jeg mente ikke deg!! Jeg mente legen som har gitt deg medisinene.
Beklager så mye men var helt sikker på at jeg skrev at jeg synes det var uansvarig av legen. Det er jo helt uutholdelig å måtte vente i flere dager før du får snakke med han. Håper det ble litt klarere nå:)
Vennlig hilsen hønemor
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
mojavi
Jeg får ikke tak i legen før uti uka engang, men jeg lurer på....når jeg får overdoseringssymptomer 11 dager etter oppstart har jeg da ikke lavt stoffskifte?
Det betyder blot, at du er blevet startet alt for højt, og som Gunnda også siger - undres jeg over, at du ikke er blevet sat til 25 mcg Levaxin i nogle uger først. Det synes jeg du udmærket kunne gøre idet dette kan næsten kun være bedre for dig end den dose, din krop ikke accepterer at blive udsat for uden at trappe ordentlig op først. Havde jeg været i samme situation, ville jeg gøre som Gunnda og Erin siger. Hold fast i håbet, selv om det synes umuligt lige nu.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
hønemor
At det skal være så vanskelig å få snakke med Oftebro da. Jeg trodde han har timer for akutte spørsmål og det har jo du i aller høyeste grad. Det er nesten uansvarlig å bli satt på medisiner uten å få snakke med han med en gang noe oppstår.
Du har ret Hønemor. Det kunne han have gjort bedre. I hans Pasientinformasjon og Pasienavtale for "Oftebro Helse AS" (Link) står der klart og tydeligt:
"Legen skal også være tilgjengelig pr tlf dersom pasienten har behov for veiledning i tidsrommet mellom konsultasjonene. Forandring av medisinering/behandlingsopplegg som ikke er foreskrevet av lege er på eget ansvar."
Det lyder klart som om lægen her har svigtet sin egen andel i aftalen med patienten, her mojavi, ved netop ikke at være tilgængelig for telefonkonsultation, hvorfor ansvaret faktisk falder tilbage på ham, mener jeg. Og dette siger jeg selv om jeg ellers selv er en stor fan af ham, som læge for hypothyreose-syge.
-
sukk ja, ikke lett, jeg har fått beskjed om at dersom jeg opplever vesentlig ubehag så skal jeg kutte ut medisinene inntill jeg oppnår kontakt med Oftebro og det har jeg nå altså gjort. Jeg vet jo ikke jeg hva som normalt sett er opptrappingsplan for disse medisinene, men det virker jo som om alle hans pasienter får samme startdose uavnehgig av prøveresultater fordi dette er en prøvebehandling. Jeg føler jo at jeg ikke helt kan tro at jeg egentlig har lavt stoffskifte når jeg blir så dårlig av de medisinene jeg får desverre. Hønemor, jeg skjønte hva du mente men jeg mente altså at jeg selv tar ansvar og kutter ut medisinene når jeg ikke får tak i Oftebro. Noe annet ville jo være helt koko.
Jeg har fremdeles høy puls og skjelver litt i kroppen og håper det gir seg snart, jeg vil heller være slapp og sliten enn å ha så høy puls som jeg har nå.
-
kan man behandle overdoseringssymptomer med noe?????
-
Det er nok ikke annet å gjøre enn å hoppe over dosen en dag og se om det hjelper. Kan nok også hoppe over flere hvis det mye, men forsøk en dag først.
Levaxin har en halveringstid på ca. en uke i kroppen, så det tar tid.......
Tenk på at 150µg er en full dose som bare er nødvendig hvis kjertelen ikke virker i det heletatt.
En dose på 25µg er faktisk nesten 20%.
Mange får symptomer på lavt stoffskifte før kjertelen er 20% redusert.
-
jeg har hoppet over fire doser nå.....men det kjennes akkurat like dan ut....:( Er lei meg for at dette ikke ble sånn som forventet og vanskelig når Oftebro bare har en time telefontid fordelt på alle sine pasienter en gang hver uke!!!
-
Det er jo i høyeste grad forstålig.
Men jeg husker ikke hvor du står rent diagnostisk og hva som er gjort, men om problemene du opplever skyldes dosen, så er det vel ting og saker som tyder på at du ikke skal bruke Levaxin ?
-
Jeg har ingen stoffskifteprøver utenfor normalområde, men i nedre sjikt av normalområdem med en TSH på 1,9 før medisinstart.....
masse symptomer forenelig med lavt stoffskifte....i tillegg lav b12, d3 mangel, høyt homocystein... ikke anti-tpo utslag... mor med lavt stoffskifte, farmor og mormor med samme problemer...
men etter dette begynner jeg å tvile på om jeg har det samme....
-
ja, det er jo grunn til det.
Trur jeg husker litt nå.
Lavt D-vitamin tror jeg på at kan forårsake både symptomer og også gi lave stoffskiftemålinger.
Spørs om du skal kjøre på med noen reale doser D3 noen mnd før du går ned på en 50µg-dose noen måneder.
Så kan du jo måle både D3 og ta stoffskiftemålingene en gang til ?
Et spørsmål jeg lurer på, er jo om det faktisk var lav D-vitamin som var selve årsaken til at jeg begynte med Levaxin ?
Og - om du nå ikke tar mine løse fabuleringer ille opp - kan de ha vært slik med din mor også ?
Jeg mener - jeg hadde jo heller ikke antistoffer, hadde hun ?
Den arvelige komponenten man ser ved lavt stoffskifte er jo bundet til Thyreioditt - altså til det autoimmune og altså antistoffer.
-
jeg tar ingen fabuleringer eller tanker fra din side ille opp, jeg har jo hele tiden tvilt litt på at det er stoffskifte når ingen prøver tyder på det, men så klart jeg har venner og bekjente som har hatt omtrent like prøver og har fått nye liv med levaxin og liothyronin, nå er altså tvilen ikke mindre.
Om min mor hadde utslag på anti-tpo vet jeg ikke, men hun har jo blitt bedre med medisiner og ikke opplevd sånne bivirkninger som meg...
kan hende det har vært psykisk men i de dagene jeg tok medisinene, før den økte pulsen oppsto følte jeg meg bedre og hadde ikke så vondt i kroppen som tidligere, følte meg gladere og lettere,....
Jeg har jo guffet på i et halvt års tid med d3 nå da.....fordi jeg jo ville vente med prøvebehandling til vitaminstatus var økt noe, denne økningen har likevel ikke gjort meg merkbart friskere....
-
Stoffskifteproblemer er jo snikende og laaaansiktige.
Ikke godt å vite for framtia - så da får en jo bare håpe mojavi ?
-
da har jeg endelig fått snakke med legen og han mener jeg bør kutte ut alle medisiner frem til mandag for å rense ut hormonene fra kroppen, så skal jeg begynne å ta bare halvparten av dosen jeg tok frem til jeg ble dårlig........da ender jeg opp på en startdose med 12,5 levaxin og 5 liothyronin.......håper det ikke ender opp på samme vis da......
forklaringen var at det er noen som er veldig følsomme og trenger lavere dose, trenger ikke bety at man ikke trenger medisinene......
-
Det er alltid noen få som er veldig veldig sensitive, og det er også en del som bare må starte saaakte.
Hva med den lave D-vitaminen?
(de har forresten høyt PTH, og høyt PTH alene gir hypothyreose-symptomer)
Har du fått målt PTH?
-
PTH har jeg nok ikke målt.....finner det iallfall ikke på noen papirer med prøvesvar her....
Vet ikke hva min D3 status ligger på nå, men den hadde jo økt litt sist jeg målte men er fremdeles lav
jeg forsøker selvsagt fra mandag med halve dosen og så får jeg se hvor det bærer
Jeg følte meg faktisk bedre i kroppen, med mindre smerter enn før selv om pulsen var høy med den større dosen.....nå har jeg ikke tatt noen medisiner siden søndag og nå er smertene virkelig ille....
I tillegg føler jeg nå at jeg har svelgproblemer, må konstant kremte og svelge, det ligger liksom noe der hele tiden som skal svelges bort.
Håper fremdeles på at medisinene kan hjelpe meg jeg
-
Det kom en endokrinolog innom thyroid.about.com forumet ett år, og han ville av noaturige grunner ikke si hvem han var. Men han brukte Thyroid selv, og pasientene hans. Han nevnte at ikke alt er stoffskskiftet. han fortalte at det hadde kommet inn en pasient hos ham som var helt sikker på at hun hadde lavt stoffskfte, med en TSH på 1,6 og masse symptomer. Men han målte D-vitamin osv og den var lav. Han ga henne istedenfor D-vitamin, og hun ble helt bra av hypo-symptomene.
(tipper at også PTH spiller en rolle, fordi høyt PTH gir hypo-symptomer)