Sv: Ikke rart jeg er dårlig!
uff, føler med deg når det gjelder katten, trist å ha det sånn, håper hun bare er ute på vift en tur og mjauer utenfor døra di i natt,,,,,,,,
Født med GSP! Den var god! :)
Dette høres ikke bra ut.. Snørr, tårer, mistet katt.. Og økning av Levaxin attpåtil..
Beklager hvis jeg spør, men.. Hvordan går det med importeringen din av Westhroid/Naturethroid (husker ikke hvilken du bestilte) - Jeg vil se gjerne se deg bli friskere, Sonja! Du fortjener det, virkelig!!!!
Gode nyheter om katten, heldigvis! Den vesle ranglefanten fant det for godt å vise seg hjemme for få minutter siden, sulten som ti ulver og trøtt som ei strømpe, så nå har hun kræsjlanda i senga mi! :D
Dårlige nyheter om det jeg bestilte. Disse er nå returnert til avsender. Jeg husket feil da jeg sa jeg bestilte Westhroid, det var visst Nature-throid som ble stoppet i tollen. De forlangte resept fra lege og dokumentasjon i form av faktura fra avsender. Det kan jeg jo ikke vise til for det skal jo gå som kosttilskudd, så da får jeg bare anse det som tapt. Men nå har legen min kommet veldig på glid når det gjelder Armour, så jeg er optimist likevel! Han måtte bare finne ut først hvordan overgangen skal skje, så skulle jeg få det.
Så nå får jeg slappe av og ta det rolig resten av dagen, ta igjen den søvnen jeg har tapt med å lete etter den vesle frøkenen!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Gode nyheter om katten, heldigvis! Den vesle ranglefanten fant det for godt å vise seg hjemme for få minutter siden, sulten som ti ulver og trøtt som ei strømpe, så nå har hun kræsjlanda i senga mi! :D
Dårlige nyheter om det jeg bestilte. Disse er nå returnert til avsender. Jeg husket feil da jeg sa jeg bestilte Westhroid, det var visst Nature-throid som ble stoppet i tollen. De forlangte resept fra lege og dokumentasjon i form av faktura fra avsender. Det kan jeg jo ikke vise til for det skal jo gå som kosttilskudd, så da får jeg bare anse det som tapt. Men nå har legen min kommet veldig på glid når det gjelder Armour, så jeg er optimist likevel! Han måtte bare finne ut først hvordan overgangen skal skje, så skulle jeg få det.
Så nå får jeg slappe av og ta det rolig resten av dagen, ta igjen den søvnen jeg har tapt med å lete etter den vesle frøkenen!
Hei Sonja,
Godt at kattener hjemme igjen :)
Håper du får legen på gli når det gjelder Armour.
Jeg har tenkt litt på dette med at tollen forlanger resept. Lurer på om det hadde vært en ide å vise de den resepten man faktisk har på Levaxin? Bare en tanke som slo meg. Det kan jo hende de bare vil ha bevis på at man faktisk trenger tilførsel av Levaxin og det står jo på Armour-glasset at dette inneholder dette.
Kankje de forlanger en resept sånn at de som IKKE har lavt stoffskifte skal importere Armour for å slanke seg (har lest en plass at body buildere gjør dette)?
Vet ikke om det kan være noe i dette, men det skal jeg iallefall prøve om jeg blir stoppet i tollen en gang ved import av Armour.
Noen som har tanker om dette?
God bedring til deg iallefall! Håper det går bedre!
Hei Sonja, og takk for flott forum. Er ikke veldig dreven på data; bruker det mest i jobben min, men selvfølgelig også en del enkel bruk her hjemme. SÅ DERFOR: vet ikke helt hvordan jeg skal skrive innlegg.
Jeg har i noen år hatt mange knuter i skjolbrukskjertelen, men normale prøver. Derfor ingen behandling. Har nå tatt CT (på gr.av plager i brystet ) og den viste intrathoracalt struma, med trykk på luftrøret. Så nå lurer jeg virkelig på om jeg må opereres ???
ps. Godt at katten kom hjem, har vel hatt seg en romantisk natt :-)
Hilsen Ragnhild
Hei Ragnhild, dette er plassen å undres sammen! :lol:
jeg ville tatt en prat med fastlegen min, og bedt om å få henvisning til endokrinolog, dersom du ikke har vært der før. Stoffskiftet påvirker hele deg, så å jobbe mot en balanse er viktig. Selv om den innbefatter en operasjon.
velkommen hit, forrestenkram1
Regnhild, velkommen skal du være!
Vit at her på forumet vil vi bare se at du blir friskere, ikke dårligere. Vi er her for å hjelpe hverandre! Og selv om det kan bli litt krøll her inneimellom (trolig fordi vi er stoffskiftesyke og svært så "ustabile", hehehe!) så er dette er super-vennlig og fantastisk sted å være!
Have fun! :)
Og God Bedring!!!
Mvh.
Thomas - Hypotyreose Type 2 & Adrenal Fatigue
Sv: Jeg glemmer å ta tablettene
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Jeg glemmer stadig å ta thyroxinen. OK, Levaxin, da... jeg er så "gammel" at jeg fremdeles sier thyroxin. :D
De medisinene jeg tar om morgenen kan ikke tas sammen med thyroxin, derfor må jeg vente med thyroxin til ut på dagen fordi de andre må tas om morgenen. Jeg har i flere år hatt for vane å legge thyroxintablettene på skrivebordet, for da så jeg fort om jeg hadde tatt dem eller ikke. Den tiden hadde jeg en katt som brød seg døyten om hva som lå på matmors skrivebord, så tablettene fikk ligge i fred.
Sonja og andre xx4
NU er alle vore problemer (med at huske pillerne på bestemte tidspunkter) over! Vores gode, gamle Google har lige leveret på et søvfad en annonce fra Lixir.no, der sælger netop pillebokse, vi kan bruge.
Pilleboksen, der hedder Multi Alarm passer mig, selv om den kun har to inddelinger. Men så må jeg bare lægge hele dagdosis af hormoner og kosttilskud ved, tage det af, jeg skal bruge, og så lade resten vente i boksen til næste gang på dagen. xx7
Sv: Jeg glemmer å ta tablettene
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Jeg glemmer stadig å ta thyroxinen. OK, Levaxin, da... jeg er så "gammel" at jeg fremdeles sier thyroxin. :D
De medisinene jeg tar om morgenen kan ikke tas sammen med thyroxin, derfor må jeg vente med thyroxin til ut på dagen fordi de andre må tas om morgenen. Jeg har i flere år hatt for vane å legge thyroxintablettene på skrivebordet, for da så jeg fort om jeg hadde tatt dem eller ikke. Den tiden hadde jeg en katt som brød seg døyten om hva som lå på matmors skrivebord, så tablettene fikk ligge i fred.
Sonja og andre xx4
NU er alle vore problemer (med at huske pillerne på bestemte tidspunkter) over! Vores gode, gamle Google har lige leveret på et søvfad en annonce fra Lixir.no, der sælger netop pillebokse, vi kan bruge.
Pilleboksen, der hedder Multi Alarm passer mig, selv om den kun har to inddelinger. Men så må jeg bare lægge hele dagdosis af hormoner og kosttilskud ved, tage det af, jeg skal bruge, og så lade resten vente i boksen til næste gang på dagen. xx7
Når stoffskiftet er for lavt
Når stoffskiftet er for lavt, har man da lettere for å bli syk av virus, bakterier og andre ting?
Jeg spør fordi jeg nå har slitt siden påsketider med diverse. Først flere uker med skulderproblemer pga urinsyregikt, dernest flere dager med diare (egentlig min egen feil, jeg vet jo at jeg får diare etter at jeg ikke har spist på lenge, for når jeg er deprimert spiser jeg ikke, og det skjedde denne gangen). Deretter nå snart tre uker med en kraftig forkjølelse (veldig moro med feber på de varmeste dagene...), og nå som jeg fremdeles hoster har jeg fått diare igjen - men nå må det være virus eller annet som er årsaken til den. Jeg vet jeg har en TSH på 2, hvilket er altfor mye for meg. Så at stoffskiftet har blitt for lavt igjen er det ingen tvil om. Jeg venter på å få Armour, men må klare meg med Levaxin så lenge. Bruker nå 3 stk a 100 av levaxin.
Sv: Når stoffskiftet er for lavt
Jeg hadde også en masse slike problemer, og ikke minst, tanker rundt løsninger som aldri ble noe av - da jeg gikk på Levaxin.
Håper det hjelper deg å komme på Armour Sonja !
Sv: Når stoffskiftet er for lavt
I fjor, også rundt påsketider, fikk jeg plutselig en rekke infeksjoner, som urinveisinfeksjon et par ganger, forkjølelse som ikke gikk over, svært kraftig halsbetennelse og et par andre småting. Jeg har aldri vært utfor en sånn sykdomsperiode før, og jeg tror at det var i dette tidsrommet jeg også utviklet hypotyreose, så jeg ser ikke bort ifra at det var en sammenheng. Samtidig må jeg nevne at jeg akkurat hadde begynt å jobbe tidlig om morgenen i tillegg til å studere, og fikk ikke den søvnen jeg trengte. Jeg gikk også ned flere kilo. Nå har jeg også mye problemer med diare som deg, uten å vite hvorfor.
Anti-TPO fremdeles ute av kurs
Ja, så fikk jeg bekreftet i kveld hva blodprøvemålingene viste i juni. Anti-TPO er fremdeles såpass ute av kurs at den ikke er målbar, den er ennå så høy at den sprenger måleskjemaet. De vet ikke hvor høy den egentlig er, bare at den er over 1000. Det var den forrige gang den prøven ble tatt også, for 12 år siden da jeg fikk diagnosen. 12 år på thyroxin har altså ikke hatt noe å si for den prøven. Ikke rart jeg er syk.
Bivirkninger/overdosesymptomer på Erfa?
Jeg leste på Erfas hjemmeside om bivirkninger og overdoseringssymptomer, men ble ikke riktig klok på det.
I pakningsvedlegget til Levaxin nevnes det at symptomer på overdosering kan være smerter i armer og ben. Dette sliter jeg med nå, og jeg lurer på om det kan være bivirkninger eller overdosesymptomer fra Erfa?
Tar 3x60 mg. Sluttet med Levaxin for en måneds tid siden.
Sv: Bivirkninger/overdosesymptomer på Erfa?
Mener du smerter i led eller i muskler?
Jeg har - og har stadig lidt - smerter i mine led, men resten af skroget tyder ikke på overdosering, så jeg tror, smerterne 'bare' skyldes dels slid mens jeg fik mindre god medicin, dels at kroppen har travlt med at rette til efter det ny regime :)
Jeg tager 1½ tablet à 125 mg ... 185 mg må det så blive.
Hader regnestykker!
vink11 Nielsigne
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Tar 3x60 mg. Sluttet med Levaxin for en måneds tid siden.
3 gange 60 mg svarer til lidt under 3 grain Thyroid USP.... Din Levaxin-dose lige FØR overgangen til Thyroid var på 350 mcg dagligt og set i dette lys er du sørme lidt underdoseret. Ikke overdoseret...
I tråden Dosering av erfa thyroid skrev du d. 9 juli:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
På Erfas egne hjemmesider står det at 1 tablett a 100 mcg syntetisk stoffskiftemedisin (som Levaxin) tilsvarer 1 tablett a 60 mg Erfa. Det var legen min som viste meg dette.
Se nederst her i tabellen der det står om 0,1 mg (100 mcg):
http://www.erfa-sa.com/Thyroid/english/mono_en.html
http://erfa-sa.erfa.net/thyroid_en.htm
Min lege ba meg om å kutte ut 1 tablett 100 mcg Levaxin og erstatte den med 1 60 mg Erfa hver tiende dag til hele Levaxindosen på 350 mcg er byttet ut. Er halvveis i byttingen nå. Har slitt med en forferdelig stivhet i kroppen siden påske da jeg økte levaxinen fra 300 til 350. Er ikke fullt så stiv nå, ser ut til at Erfa hjelper. Dessuten ble blodsukkeret mitt mye mer stabilt gjennom dagen, og det skjedde fra første tablett med Erfa. Det var såpass markant at jeg trodde det var noe galt med blodsukkermåleren min. Men det var det ikke! Jeg er heller ikke fullt så stuptrøtt lengre som jeg har vært i de siste ukene.
Iflg. det selvsamme link: http://www.erfa-sa.com/Thyroid/english/mono_en.html (Table II - Thyroid, Conversion Table) burde du nu behandles med 3½ Grain Thyroid (se kolonnen: Dose of Desiccated Thyroid(grain).
Det betyder, at du i forhold til før - lever med lidt mindre T4 end før, og det kan betyde en opblussen af enkelte symptomer (?), som det T3 du nu får fra Thyroid, er måske lidt for lidt af til at råde bod på.... Det er, i hvert fald sikkert og vist: du er ikke overdoseret! Det kan du ikke være af kun 3 grain Thyroid, hvor din dagdose Levaxin før var 350 mcg, hvilken var jo heller ikke god nok og derfor et usikkert mål for overgang til Thyroid.
Med din kropsvægt (du skrev før om det) mener jeg, at du burde trappe op til mindst 4 grain (240 mg) og se hvordan det arter sig. Flere her, med kropsvægt lavere end din, trives med dagdose på 3 grain, hvor du nok kan have brug for lidt mere end det.
Du efterlyser også specifikation af bivirkninger af Erfa Thyroid. Erfa Thyroid er jo Thyroid USP og dermed det samme, som Armour Thyroid, Westhroid, Thyroid-S osv. Det betyder, at kerneoplysninger om virkning og bivirkninger er de samme for alle Thyroid USP præparater ("USP" betyder at de består af det samme virkestof). Du kan derfor sagtens læse f.eks. n`Finns oversættelse af Armour`s Pakningsvedlegg på Norsk, hvor du finder oplysninger Armour har tilfælles med andre Thyroid USP præparater. vink11
De to siste dagene har jeg delt opp dosen, tar nå to om morgenen og en om kvelden, og idag har jeg vært så å si smertefri. Kanskje løsningen kan være at jeg ikke skal ta hele dosen på en gang?
Smertene har sittet både i ledd og muskler, særlig i armene ved albuen. Det gjør fremdeles vondt i hendene når jeg skal gripe noe, da kommer det en ilende smerte både på over- og undersiden av hendene.
Jeg hadde overdosesymptomer på levaxin også da jeg tok 350 mcg, selv om TSH etter 6 uker fremdeles lå på 2,1. Hadde smerter da også, og en grusom stivhet i hele kroppen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
sonja
Smertene har sittet både i ledd og muskler, særlig i armene ved albuen. Det gjør fremdeles vondt i hendene når jeg skal gripe noe, da kommer det en ilende smerte både på over- og undersiden av hendene.
Hei Sonja
Jeg har slitt med lignende smerter om stivhet særlig det siste året. Begynte på Erfa for tre uker siden og synes smertene har blitt noe verre. Ligner noe på det du beskriver. Klarer ikke knytte hånden, fordi det kjennes som om jeg har plaster rundt fingrene. Tror det kan være nevropati forårsaket av hypothyreosen, men undrer meg også over forverringen etter Erfa. Har tro på at dette kan skyldes at kroppen "vekkes til live" etter å ha ligget lenge i dvale. Er det noe jeg er helt sikker på så er det at jeg ikke er overdossert. Dette fordi jeg ikke har hatt så mye endring etter Erfa. Føler meg ikke verre, men ikke bedre heller.vedikke1
Tror både du og jeg må holde ut en stund siden kroppen har vært langvarig dårlig funksjon...:?:
Lykke til da,Sonja
Jeg tenker jo på det, ja. Først 11 år uten behandling, og så 13 år med kun Levaxin må jo ha hatt noe å si mtp hormonmangel.
Jeg er visst underdosert på Levaxin...
I følge endokrinologen på sykehuset er jeg visst underdosert på Levaxin nå... Ikke rart det, jeg skiftet jo til Erfa i sommer! Men det vet jo ikke han...
:D
Fikk brev idag. Joda, stoffskiftet var for lavt da jeg tok prøvene sist i august. Har jo økt Erfaen siden det. Prøvene viste en TSH på 10, og fT4 på 9, noe som nok er litt ute av kurs, ja. Den gangen tok jeg 3x60 mg Erfa, har siden gått opp til 4x60 mg. Jeg vet at mer finjustering må til fremover. Jeg burde jo følt meg dritt på de prøvene der. Men fakta er at jeg føler meg bedre enn på lenge!
Han ber meg gi beskjed om hvem det er jeg vil skal styre doseringen. Det har jeg tenkt å svare på, for det blir den som har peiling på Erfa og ikke han som påstod at det ikke finnes noen slik medisin. Jeg får svare med litt undervisning...
http://www.cosgan.de/images/smilie/v...edene/a035.gif