Fortvilet etter endotime...
Dette ble nok ganske rotete og langt, er bare så forvirret.
Har den siste tiden slitt med "blandings-symptomer". Jeg er fryktelig glemsk og forvirret og dette fører til at jeg blir ganske engstelig. Fryser og svetter, er svak i armene, klarer ikke å stå lenge, blir langvarig støl etter trening, har litt kvelningsfornemmelse, trøtt og våken om hverandre. Har perioder med litt høy/kraftig puls, spesielt etter inntak av Lio + større måltider eller ting med mye sukker i. Det verste er at jeg går rundt og føler at det er fare på ferde, er rett og slett redd i perioder uten å vite helt hvorfor - denne følelsen kommer og går i løpet av en dag. Synes noen ganger at denne følelsen blir bedre noen timer etter jeg har tatt Lio, men dette kan være innbildning. Blir enda reddere når jeg er så glemsk og forvirret selvfølgelig. Kjører bil, men så fjern som jeg er så burde jeg egentlig ikke.
Fant ut i beg av april at jeg hadde en TSH på 0,8, FT4 på 11,9 (12-22). Siden jeg har hørt her inne at mange må øke Lev etter å ha redusert pga oppstart med Lio, prøvde jeg å øke med 12,5 ug Lev pr dag. Vet ikke hva TSH er nå, men FT4 er blitt 17 etter et par uker på denne dosen (det skal sies at jeg ikke tok Lev før den første prøven (tar Lev på kvelden), men i forvirringen tok jeg Lev før den andre - den som viser FT4 på 17). Har tatt morgentemp et par ganger og den viser 35,9-36,3.
Teorien min bak økning av Lev var at jeg tror jeg har ok omdannelse av T4 til T3 og siden Lev forsvinner saktere ut av kroppen enn Lio, vil jeg helst ha mest mulig Lev, men en liten dose Lio i tillegg for å sikre at kroppen får nok T3. Jeg tenkte slik at jeg kanskje får et mer stabilt nivå av hormon ved å ta nok Lev, nå for tiden føler jeg at stoffskiftet skifter veldig i løpet av dagen (hvis det går an?) og det er slitsomt.
Problemet er at jeg var hos endoen idag og han mener jeg er overdosert (jeg hadde trodd at jeg var underdosert). Jeg må redusere Lev igjen. Han mener egentlig også at jeg bør kutte Lio fordi:
1) Jeg reagerte bra på Lio i starten, men så avtok effekten og dette må skyldes at jeg har en annen sykdom en plass. Lio bruker å ha langvarig god effekt
2) Lio er vanskelig å dosere for vanlige leger, så praktisk sett er det bedre å bare ta Lev - T4 omdannes jo til T3 uansett.. Problemer med denne omdannelsen er sjelden
Dessuten skal ikke Lev økes tilbake til det nivået den var før man begynte på Lio, man må legge sammen effekten av T3+T4.. :?
Han mener også at jeg har gått rundt og vært overdosert når jeg har hatt en FT4 på 22-23 (hadde dette en periode på bare Lev) og grunnen til at jeg da har følt meg i god form er at den underliggende autoimmune betennelsen maskeres. Man skal ikke gå rundt slik for man sliter på kroppen. Hvilken betennelse det er snakk om vites ikke. Han mener også at jeg kan ha en matvareintoleranse, men det virket ikke som om han ville teste dette noe videre, kanskje holde meg unna melk (jeg holder meg jo unna gluten fra før pga cøliaki). Jeg fikk vel egentlig beskjed om å bare teste ut dette selv.
Sist gang jeg tok blodprøve i januar var D-vitamin for lav, men han mente det var sesongen. Nå fikk jeg beskjed om å ta D-vitamin. Tidligere (hos en annen endo) hadde jeg for lavt fosfat, men dette ble ikke fulgt opp.
Nå er jeg bare fryktelig fortvilet. Hadde stolt på at denne endoen skulle følge meg til jeg ble bra men nå føler jeg at jeg ble forlatt i kulda, men fryktelig mange spørsmål, få svar og en eller annen betennelse. Hvis det ikke er stoffskiftet, hva er det da? Det kunne han ikke svare på, og jeg får ikke ny time før på høsten. Jeg hadde håpet at denne gangen skulle jeg få stoffskiftet i orden og bli "normal", men nå må jeg kjempe mot en mystisk autoimmun betennelse som jeg ikke vet hva er en gang! Hvis bare leger hadde visst hvor mye ordene deres kan påvirke en pasient, jeg har bare grått og grått nå fordi jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.
nora: jeg har prøvd å ta selen mot antistoffer, men blir veldig dårlig i magen - noen tips?
Lilje
Doseøkning og vannansamling?
Hallo!
Jeg prøver for tiden så godt jeg kan å regulere stoffskiftet mitt selv uten å bry meg om blodprøver nå i starten. Tar nå 112,5 ug Lev pr dag og 10 ug Lio fordelt på to doser. Har prøvd 2 ganger å øke dosen til 125 ug pr dag fordi jeg føler at jeg ikke er optimalt dosert ennå, men jeg må avbryte hver gang pga bl.a. hjertebank, klump i halsen og svetting samt at jeg blir litt psyko. Men det største problemet er at jeg føler at jeg hovner opp. Lårene blir store, får dype sokkemerker på leggene, buksene for trange og får pølsefingre. Er dette bare noe jeg innbiller meg, eller er det noen andre som har opplevd dette ved doseøkning? Hva kommer det i så fall av? Øker jeg for mye? Har vurdert å prøve å øke Lio isteden, men det gikk heller ikke sist jeg prøvde.
Hvorfor jeg vil øke? Jeg er fortsatt trøtt og ukonsentrert, tørr i huden og har vondt i kroppen. Prøver å jobbe 80%, men det holder hardt. Lavt-stoffskifte-kiloene vil ikke forsvinne selv om jeg prøver å være ganske så aktiv. Går for tiden til fysioterapeut som tar livet av meg, jeg har så mange års opparbeidet stress i kroppen at hele meg er vond. Mulig at behandlingen gjør meg sliten også da, men det får da være måte på.
Prøver å manne meg opp til å be om å få prøve Armour, men er redd for å kludre alt til enda verre. Jeg er i en situasjon der jeg må bli frisk og jobbe masse NÃ…...men må vel innse at det ikke kommer til å funke.
Hilsen Lilje