Så tror jeg - uten å ha undersøkt - at man må skille mellom når kortison intas gjennom munnen og når det smøres.
Interaksjoner opptrer ofte i fordøyelsesystemet.
Men - jeg har ikke undersøkt.......
Printable View
Så tror jeg - uten å ha undersøkt - at man må skille mellom når kortison intas gjennom munnen og når det smøres.
Interaksjoner opptrer ofte i fordøyelsesystemet.
Men - jeg har ikke undersøkt.......
Uansett korleis ein snur og vender på det, er behovet for T3 der, og du avlastar kroppen ved å ta eit reint T3 tilskot, istadenfor å presse levra. Dette har eg frå www.dr.lowe.com, og det er anbefalt for å stoppe autoimmuniteten mot skjoldbruskkjertelen, noke kun nok T3 kan gjere. Er jo sjølvsagt opp til kvar og ein, men dette er altså det som er anbefalt, og det er ikkje av ein endokrinolog, men av ein som er spesialist på stoffskifte/fibromyalgi...
Veit ikkje om dette dekkar hydrokortison-salve, men trur nok det gjeld uansett pga den høge konsentrasjonen. Konverteringen av hormona skjer jo ikkje berre i magen. Fann ikkje noke om kvifor det ikkje kunne brukast i lag, men dette er iallefall den opplevelsen eg har av prog+kortisol i lag...Sitat:
Drugs to Avoid When Using Progesterone
* Contraception:
o The Pill
+ The Mini Pill
# Levonorgestrol (Microlut / Microval)
# Norethisterone (Micronor /Noriday)
+ The Morning After Pill
o Prednisolone / Prednisone
o Cortisone Acetate
o Combination HRT Patches (combining estrogen and progestins)
o Depo-Provera
o Dydrogesterone (Duphaston)
o Medroxyprogesterone (Provera / Ralovera)
o Norethisterone (Primulut N)
o Cortisone based analgesics, injections
o Others (?) unknown to us at our website
Synthetic progestins compete with natural progesterone for the same progesterone receptor site, negating progesterone benefits. This also includes estrogen/progestin combinations. Estrogen patches on their own can be used with natural progesterone. Refer to our section on 'Estrogen'. Some of the women using Natural Progesterone cream have resorted to using the The Morning After Pill. It has been observed that women experience a huge step backwards as a result of the high levels of artifical progestins introduced into the body, short term. The effects vary with each woman. We cannot say how long it takes for the artificial progestins to move off progesterone receptor sites to allow bioidentical progesterone access once again. Women have asked us if they should stop progesterone when using The Morning After Pill, and we suggest they continue on with progesterone supplementation as usual, otherwise it could cause a greater disruption to their cycles.
Contra-Indications
Progesterone should not be used by women with any of the following conditions:
* Severe liver disease ie. cholestatic jaundice, hepatitis, Rotor syndrome or Dubin-Johnson syndrome
* Any unexplained or abnormal vaginal bleeding
* History of herpes gestationis, jaundice of pregnancy
* Known sensitivity to progesterone creams or any of their individual components
Caution / consideration when using medications in conjunction with progesterone
Some medications may interfere with the progesterone effect. Today, we don't have sufficient information to determine the level of interaction with these medications. Women frequently ask us if their medication can be taken in conjunction with progesterone. This is why it is imperative you refer back to your GP. We are not medical professionals and this information came from various sources in our own observation. It is for information purposes only and is not a prescription for your particular needs. Consult with your health care professional if in doubt or if you have questions. We do not diagnose or try to overrule the advice of your health care professional.
Hormonregnskapet mitt var slik : 5Grain Armour = 190µ T4 + 45µ T3.
Fra nå bruker jeg 4,25G, så litt mindre blir det nå framover.
Da jeg brukte Levaxin var nok 150µ nok.
Dette regnskapet funderer jeg litt på.
Bruker jeg virkelig så mye ?
Noen steder hevdes det at T3 vektmessig er 4 til 5 ganger så potent som T4. Altså, de 45µ representerer 180 - 225µg T4 - i tillegg til de 190.
Det er jo omtrent 400µ.
Det begynner å bli mye, så jeg tenker sånn at jeg har nok en høy andel rev.T3.
Kan ikke få ihop dette på annen måte ?
På http://www.interaksjoner.no kommer det ikke fram noen relevante interaksjoner, men pakningsvedlegg bør jo inneholde relevant info da....
Hei DCS - kjempekoselig :D
Vet du - jeg tror ikke jeg har tatt hydrokortisonkrem og progesteronkrem samtidig. Hvis det har skjedd, så har det kun vært en gang, maks to. Så jeg skal bestemt ha i bakhodet det du sier. Og det er kun den siste måneden jeg har brukt hydrokortisonkrem - aldri før, og kun litt over en tube hittil. Føler det er riktig i forhold til Amour - men du vet, føler og føler... Men jeg mangler nok prog. spesielt før "mens".
De siste par månedene har jeg spist veldig mye omega 3 - også med krill ;) Fordi jeg leste om Eye Q og hva slike fettsyrer bl.a. kunne ha å si for depresjon bl.a. Og jeg mener også at Nora på et eller annet tidspunkt har vært inne på noe med dette - altså mer omega 3 enn omega 6.
Oi - det må jeg huske det du sier med C-vitamin. Men det var jo litt dyrt da, sånn å kjøpe inn, mener jeg. Men så holder det nok veldig lenge. Bruker mye C-vitaminer jeg, blir lett forkjølet/får bihulebetennelse og da renner nesa noe fryktelig. Har vært på utkikk etter depot C-vitaminer på helsekosten, men fikk ikke noen der - de har visst ikke lov å selge...??? Fikk dog noen tilsendt fra ei i Danmark i vinter, så jeg har spist veldig mye C-vitaminer i vinter/vår - jepp..
Jeg tror ikke jeg trenger Lio mer, for nå er jeg da fast på 1 Grain Armour daglig, selv om jeg kjenner litt symptomer. Må skjære gjennom nå, tror jeg :roll: :wink: Dvs jeg får i meg 9 mikrogram T3 daglig, og jeg har ikke tålt mer enn ca 10 via Lio tidligere. Så nå kan det bli spennende å se når jeg øker på med mer Armour. Klarer kroppen min å håndtere mer T3 på denne måten?
Takk, takk, takk for at du hjelper meg å plassere den ufattelige værsjuka som har blitt så mye verre år for år - det er helt så jeg slett ikke tror på meg selv, hvis jeg da ikke var tvunget til å leve i dette elendigmet (elendige legemet...)
Takker så ydmykt - både en DCS og n'Finn - både artig, spennende og lærerikt... :oops: æhem... hysj!
Berre hyggeleg..:)
prøvde hydrokortison-salve kun ein dag, og det ga eit løft! meir utkvilt, og fekk ikkje sove om kvelden... men dagane etter kom verken, og når eg begynte med prog vart det spesielt vondt... så kortison kan sikkert vere bra i små mengder og over eit kort tidsrom, men samtidig kan det jo hende det er like greitt å bruke masse prog istaden, det anvlastar jo både eggstokkane og binyrene til ein viss grad, utan bivirkningar... (du kan jo faktisk ein ekstrem overdose utan at det er skadeleg).. samtidig er kanskje vitamin B5 noko av det viktigaste du tek for binyrene, sidan det er nødvendig for å kunne lage pregnenelon... 500 mg for dagen. (ein vanleg b-vit tablett gir mellom 5 og 15 mg...) har gått på b5 nokre veker, og det virkar ganske bra... bedre enn å ta rein pregnenelon, får å sei det slik...
OK - visste ikke det om B5. Tar jo vitaminer og mineraler av ymse slag, men vet ikke om jeg får i meg anbefalt mengde, sannsynligvis ikke.
Ja, du har muligens rett ang progesteronkrem. Men så vidt jeg husker nå, så fikk jeg vel noen symptomer når jeg begynte, og siden økte på, med Armour - hvor progesteronkremen ikke hjalp. Da så jeg tilfeldigvis hydrokortisonkrem på tilbud på apoteket, og forsøkte det, og det hjalp litt mer. Husker jo så dårlig, men jeg har sikkert fortalt om det tidligere i tråden her. Mener det var slik det forholdt seg.
Jeg tipper jeg trenger prog. hele tiden pga det lave nivået jeg har. Så trenger jeg vel noe hydrok. fordi det ble ekstra belastende for binyrene med dette nye som ble tilført - de er jo ikke vant til thyroxin som virker, vel... Men jeg har ikke brukte begge kremene samtidig da.... ;)
Så mener jeg at noen, deriblant muligens Nora, har vært inne på det at når thyroxinet har virket en stund som det skal i kroppen, så vil binyrene også fungere som de skal. Så da får vi regne med at f.eks. hydrok. er noe vi bruker forbigående. Når det gjelder prog., vel, da må jeg nok finne noe østrogen uten gestagener i alle fall, hvis jeg skal klare meg uten det. Men det blir vel ikke mer prog. av den grunn?
Ellers tipper jeg at mange ting vil virke litt forskjellig fra menneske til menneske, ettersom det nok er litt ulike mangler og skavanker vi sliter med. Hvis vi får nettopp det kroppen trenger, så blir det bra. Får vi noe vi ikke har bruk for/allerede har nok/for mye av, så blir det kanskje negative reaksjoner. Den ulike kropps evne til å ta opp ting har sikkert også noe å si. Samt at mange ting er avhengig av hverandre. En ubalanse her, gir etterhvert ubalanse andre steder - og kanskje flere ting da må innføres samtidig - som f.eks. thyroxin og støtte av binyrene (hvis det er nødvendig).
Ja, ja, en dag av gangen ;)
Nå har ikke jeg lest så nøye igjennom inleggene her, så dere får ha meg unnskyldt om jeg ikke er helt orientert om alt. Skylder på hjernetåka.
Men, altså: Kortisonkrem: Den man får kjøpt reseptfritt på apoteket er den svakeste typen. Bivirkninger stort sett lokalt ved bruk over lengre tid på samme sted. bl.a tynn hud og infeksjonsfare. Det må store mengder til av denne for å få systemisk effekt (virkning på indre organer). Da kan også slike bivirkninger som tabeletter gir, oppstå. Men hvis man ikke bruker slike mengder som gir systemisk effekt, hva er vitsen da?
Ja, det lurer eg litt på og. På www.stopthethyroidmadness.com står det anbefalt ein dose på 5 mg kortisol dei tre første mnd med armour, og innholdet i kremen er vel lavt i forhold til dette....
Husker ikke sikker, men inneholder ikke kremen 1% ?
I 1gram (1000mG) krem er det altså 10mG kortison.
Nå blir ikke alt til brukbart kortisol av det som når den systemiske transport heller, og det tar jo litt tid.
Kanskje ett gram er passe ?
Jeg vet altså ikke... Men det dere sier kan jo forklare hvorfor kremen hjelper littegrann, men ikke gjør underverker. Når man ikke har tilgang til andre ting, deriblant leger/spesialister som tar slike ting alvorlig - så får man jo forsøke det man kan. I alle fall når man nærmer seg 0 mht funksjonsnivå over flere år. Og hvis dette er til hjelp for at kroppen kan klare å ta imot thyroxinet.... Og så får en håpe de har rett de som sier at også binyrefunksjonen vil normalisere seg når man oppnår rette dose thyroxin - over tid.
Men hadde jeg ikke en link med tidligere her, til ei side om kronisk utmattelse? Om at et bittelite tilskudd hydrokortisonkrem hjalp disse til litt mer energi - uten å forstyrre binyrene ytterligere (undertrykke kroppens egen produksjon)? Og at ved å bruke mer enn (1 mg - av 25 mg i tuben????), ble det ikke noe høyere funksjonsnivå? Husker jo dessverre alltid bare stykkevis og delt. Men jeg er i alle fall nesten 100% sikker på at jeg har kronisk utmattelsessyndrom. Det kan jeg heller ikke få leger/spesialister til å undersøke/ta alvorlig/ikke engang akseptere som lidelse.
Så jeg er overlatt til å eksperimentere, sånn forsiktig ;)
Apoteket sa det om tynn hud (trodde jeg skulle smøre på allerede tynn hud, slik som progesteronkrem, jeg...). De sa også at man ikke måtte gå ut i sola når en hadde smørt seg. Ettersom jeg heller ikke tåler sol, er ikke det noe problem, men greit å vite. Så da begynte jeg å smøre på korsryggen, som er så vond at det er vanskelig å beskrive etter MR den gangen (måtte ligge minst 20 min. på rygg, noe jeg "aldri" har tålt), og jeg synes faktisk den virker littegrann smertedempende - en liten stund.
Det er nok sikkert sånn at den bare hjelper hvis du mangler litt, og det hjelper nok ikke noe mer selv om du erstatter mer enn det som mangler.
Om du har mistanke om ME så har du vel vært på sidene der og lest ?
Du må få fastlegen din til å henvise deg til en avdeling som driver med den typen diagnostikk. Jeg vet ikek om andre enn Bergen eller Oslo ?
Jeg har vært hos Dr.Brubakk på Ulevåll og jeg hadde noe av det som skal til, men jeg var da heller ikke så kraftig angrapet som jeg har sett at folk kan bli.
Husker at han tok blodtrykket liggende og når jeg reiste meg opp.
Det var før jeg skifta til Armour - og siden har det ikke vært nødvendig å tenke i de baner - så se å få opp Armourdosa di Stina.......
n'Finn :)
Har lest en del om ME, har t.o.m. vært medlem i ME-foreninga i et år, for der fikk jeg en helt fantastisk oppfølging. Så jeg er som sagt så og si 100% sikker på at jeg har dette. Men legen vil ikke henvise meg. Han forsøkte en gang til en i Telemark, men vi fikk brev derfra om at han ikke lenger hadde kapasitet til å ta inn folk for utredning av ME. "Det var det", sa legen. Neste gange jeg hadde funnet fram til en annen jeg kunne bli henvist til, ble han sint. La ut noe om sin integritet og greier og at ME ikke var noen sykdom, og at pasient-foreninger kun var ute på å få penger osv... Har fått en delvis unnskyldning etterpå, men tør ikke ta opp igjen temaet. På det tidpunkt gikk jeg til nevrolog pga de enorme søvnproblemene. Tenkte han måtte være den rette å spørre: "Nei, du kan ikke ha ME, for det er en tullesykdom.". Han ble også veldig sint. Har ikke krefter til å stå på. Dessuten, så er det alltid en grunn til at man har ME, jeg lurer heller på hvorfor jeg har det jeg. Joda, sikkert slitne binyrer, kanskje vaksine som liten, kanskje pga for dårlig behandlet stoffskifte, andre ting, så jeg er mer interessert i hva man kan gjøre. Det finnes jo ingen medisiner for ME, bortsett fra kanskje papaya. Det hadde vært mer interessant med en fullstendig utredning av ulike hormoner og relaterte ting.
Jo, fikk legen til å ta blodtrykk liggende, så stående. Det sank. Men ikke så mye at det var noe unormalt, mente han. Men det skal ikke synke hvis man ikke har visse tilstander. Han vet jo ikke....
Jeg beveger meg mot 1 1/4 grain = 75 milligram Armour. Går det bra, så blir det en glidende overgang til 1 1/2 ("glidende" - sånn som jeg føler og opplever det ;) ) Du har tidligere nevnt at jeg trolig kan stå på 1 1/2 grain ei stund, har du noen formening om hvor lenge? Og når bør jeg ta vekk de 50 mikrogram Levaxin jeg tar om kvelden, hvis jeg bør gjøre det?
DCS
Kan jeg spørre deg hvor du kjøper så stor dose b5? Så på mine b-vitaminer, de inneholder 15 mg b5.
http://www.insulinfactor.co.uk/subprod/ ... 01071.aspx
http://www.nutri-linkltd.co.uk/
Desse sender frå same firma. Pantothenic acid (B5) kan du kjøpe, ellers har dei masse anna for binyrene (adrenal support), f.eks. cytozyme ad, adrenal dynamite ++. Ring og spør dei kva dei kan anbefale. Dei har også noke sånt som "female formula/support el. liknande, med dissekerte organ/heile det kvinnelege hormonsystemet..
Tusen takk, DCS, snill du ;)
http://home.online.no/~meretlun/binyrer.htmSitat:
Før man behandler noen med Thyroxin for hypothyreose, så SKAL binyrenes funksjon først testes.
Når Thyroxin gis til personer som har både hypothyreose og binyretretthet vil personen ofte oppleve en forverring av symptomer. Linken under er preparatvedlegget til Thyroxin. Der står det svart på hvitt at at Thyroxin ikke skal brukes ved ubehandlet, utilstrekkelig binyrefunksjon. Det samme gjelder Liothyronin
(som er syntetisk T3).
http://www.elanderspublishing.no/medisi ... t/1105.htm
Hormonlaboratorier foretar prøver på kortisol og ACTH. Disse taes kl. 08.00 og 20.00. Kortisolprøven kl. 08.00 bør taes basalt (dvs. før du så mye som rører på deg etter at du har våknet om morgenen). Du må be legen om å få prøven kl. 20.00 da dette ikke er rutine.
Kortisolnivået skal synke utover dagen, derfor er det viktig at kortisol måles i det minste 2 ganger på en dag. Hvis binyrene er stresset oppheves ofte døgnvariasjonen. Dette vil man se når nivåene måles morgen og kveld.
Jeg regner med at det er flere enn meg som har problemer med søvn, som bråvåkner opptil flere ganger om natten av de ikke får puste, og som har smerter under føttene og inni hendene......dette er et av symptomene på kortisolmangel. Jeg opplevde en rask bedring i forhold til dette når jeg startet på homeopatisk kortisol. Ulempen var at etter 4 mnd. med denne medisinen avtok virkningen, helt i tråd med hva homeopaten min hadde sagt om langtidsbruk av dette medikamentet.
Bra side.
Ja, veldig bra. Bare synd at alle linkene jeg har forsøkt, er inaktive...
Bekrefter vel kanskje det jeg opplever med oppstart av Armour....? Fremdeles er jeg like dårlig på alle områder, verker faktisk bare mer og mer (men vi har hatt +/- stiv kuling i snart et år nå, så.... men også her inne, DCS, bekreftes det at varme og kulde kan være stressende for binyrene), og har vel fått mer symptomer på sliten binyrebark.Sitat:
Ved overgang fra Thyroxin til Armour er det nødvendig at binyrene sjekkes Hvis ikke kan du risikere et "krasj". Grunnen til dette er at Thyroxin er så inaktivt metabolsk at det så vidt rører seg i systemet og gjør lite for deg. Naturalthyroxin derimot, øker den metabolske aktiviteten så effektivt at binyrene ofte ikke greier å takle den plutselige "hjelpen" tilbake til normalen.
Javel, da var jeg hos legen i går...
Blir vanskelig å huske hva som kom fram, har vært veldig dårlige lenge nå, helt tåkelagt i hodet - og sitter der med 1000 spørsmål mens jeg ser minuttene fly avsted mens han taster og taster. Og fikk bare tatt opp en brødel av hva jeg ønsket, selv med en dobbelttime... :roll:
Han begynte i alle fall med å spørre hvordan det gikk. Og jeg la ut med de veldige smertene, sa at jeg aldri hadde vært så dårlig så tidlig på høsten før og at jeg trodde det var pga den iskalde vinden over så lang tid. Og korsryggen er totalt ødelagt av MR'en den ganga (tåler ikke å ligge på ryggen over lengre tid). Han bekreftet at kald vind kunne få musklene til å trekke seg sammen, vanlig det, men jeg sa at jeg ikke kjente til folk med lavt stoffskifte eller fibromyalgi som hadde det så ekstremt.
Han lurte på om man pleide å ta blodprøver når man tok Armour, og om det skulle være før eller etter at man tok medisinen. Sa at man pleide det, man skulle oppføre seg akkurat som ved syntetisk T4 og T3. Men så sa jeg også at mange som tok Armour ikke lenger brydde seg så mye om prøver. De følte det mer an på formen hvordan medisinen virket, og prøver var da til for å se hvor stoffskifteverdiene lå når man hadde det bra. Jeg sa at de fleste ikke lenger brydde seg om TSH. Så han ble litt rød på ørene: "Det er ikke det vi har lært...." Men det ble ikke noen diskusjon ut av det. Det kan også uansett vente til min TSH evt faller til bunns.
Så fortalte jeg om de blå leppene. Og også noe jeg ikke har sagt her før: noen dager etter de blå leppene hovnet fingrene opp ekstremt mye. Jeg hadde ikke spesielt ubehag (dvs ytterligere ubehag enn jeg ellers har) når disse tingene oppstod, så vi ble enige om at det kunne ha med tilførsel av Armour å gjøre. Jeg sa at ting kanskje kan begynne å skje i kroppen hvis det er slik at naturlig thyroxin virker på meg, mens syntetisk thyroxin ikke har gjort det. Vi ble også enige om at det var viktig å øke forsiktig.
Jeg kommer til å forsøke meg på 1 1/2 Grain nå, og det sa jeg til ham.
Så klarte jeg å få fortalt litt om alle mageproblemene. Sa også at jeg kanskje kunne ha absorpsjonsproblemer og at da kanskje ikke thyroxin ble tatt ordentlig opp av kroppen. Tror ikke han protesterte.
Sa også at jeg trodde jeg hadde sliten binyrebark, rot med mange slags hormoner i kroppen, også veksthormon siden jeg aldri sover dypt. Han sa noe om at det kunne være trolig pga de andre stoffskifteubalansene jeg allerede hadde. Men dette var noe jeg måtte ta opp med endokrionologen, han kunne ikke medisinere for dette. Men jeg fortalte bl.a. om marerittene før menstruasjon og at de hjalp med progesteron - og jeg foralte ham om gestagenen i østrogenet mitt, at det trolig ikke var bra for en, og at derfor hjalp det med progesteron.
Jeg opplevde legen som MEGET lydhør - men jeg babler jo i vei i kaoset mitt når jeg holder på - så mye jeg skulle snakket om, hvor skal jeg begynne, hva skal jeg sile ut pga tiden - blar i tre ulike huskesedler, så det er ikke så lett, hverken for ham eller meg. Men nå gjelder det å komme med god og sakelige informasjon til denne legen, for han virker virkelig til å snakke med - slik at han også kan hjelpe andre i lignende situasjon etterhvert.
Så spurte jeg om jeg var utredet for narkolepsi og søvnapne hos dyrlegen, holdt jeg på å si - nevrologen, mener jeg. For de hadde ikke ville svare meg, siden det var så lenge siden jeg hadde vært der. Måtte kontakte lege. Legen lurte da på om jeg ville ha ny henvisning. Nei, det ville jeg bestemt ikke - vente minst 1 1/2 år igjen på å komme inn til den humørsyke... Men hvis de ikke hadde utredet meg for disse søvnkomplikasjonenen på samme testen hvor de fant kramper, så var det altfor dårlig av en såkalt spesialist, siden jeg har funnet ut av at disse ting kan være relatert til stoffskiftet. Og det burde han vært klar over! Legen leste og leste i det nevrologen hadde skrevet, han kunne ikke finne noe om det nei. Fant de to medisinene jeg hadde fått negative reaksjoner på. Så fant han et tredje som nevrologen ikke hadde nevnt for meg, det skulle både være søvndyssende, samt hjelpe for krampene i leggene (tror også dette var utviklet for epilepsi...). Og hvorfor har jeg ikke fått vite om dette da, han ble jo bare sur når jeg fikk bivirkninger av de andre? Jo, det kunne se ut til at han var redd for at jeg kunne misbruke dem.....???? Her og nå lurer jeg på klage/erstatningssak pga dette... Orker vel aldri....? Legen min skrev i alle fall ut resept på disse siste. Og så vidt jeg forstod det, så er det ikke verre enn med de andre sovemidlene jeg har; må ikke ta hele tiden pga avhengighetsfare.
Puh... for en kamp.... for tilværelsen :roll:
Forresten...
Til de som er interessert, så heter de medisinene mot kramper i leggene og for søvn: Rivotril
Det er jo visst flere her som kan være plaget med kramper...
Bare vær obs på at dette er et B-preparat, så vidt jeg vet, det er i alle fall vanedannende. Og legen var visst også inne på at hvis man tok det hver kveld, så avtok virkningen, og kom man opp i flere stykker om kvelden, så kunne man få hangover. Man burde ta det i 9-10-tiden på kvelden....
Jeg har hatt så mye bivirkninger av ulike medisiner opp igjennom, så jeg er litt skeptisk til å forsøke dem. Noen som har forsøkt? Eller kan gi beskjed om de prøver disse?
Bla. jeg.
Har masse leggkramper. HAr etterhvert oppdaget at det er minst av dem på akkurat passe dose-
Men har aldri hørt om Rivotril. Fikk beskjed om at det fantes ikke noe - kunne eventuallt prøve Kinin.
Og det funker - men ikke helt bra da.
OK :wink:
Ja, jeg vet jo ikke jeg da. Men er som sagt litt engstelig for å skulle pådra meg nye bivirkninger. Har ingen "reserve" til å ta imot noe som helst.
Ang avhengighet, så hadde det jo vært det samme om jeg brukte dette middelet eller andre til tider, så det har ingen betydning. Bortsett fra at jeg aller helst ville unnvære dem alle sammen... De er jo en belastning for systemet, bare det at søvnløshet over lengre tid, det er siste sort!
Kanskje jeg skulle forsøke Kinin? Hvor får man kjøpt det? Og hva er det egentlig (har jo hørt det tusen ganger, men hodet er tomt...)?
Og så DCS og n'Finn - jeg har gjort et eksperiment:
Jeg har forsøkt å bruke progesteron/hydrokortison på kvelden. Det er jo litt kort tid, og dagene i måneden varierer jo sterkt for meg, for å ikke snakke om værpåvirkninger. Men - det ser ut til at disse kremene har gunstig virkning mht søvnen når jeg smører meg på kvelden. F.eks. hadde vi to dager med veldig varme (de siste 2 av 4 hele sommeren?). Da blir jeg slett ikke trøtt på kvelden eller i stand til å sove. 1/2 t. etter at jeg smørte meg, ble jeg kald og søvnig. Tror også omvendt; når jeg fryser forferdelig på kvelden/natta - at det hjelper litt, men er ikke helt sikker på det enda. Dog rimelig sikker på at det er gunstig for meg å smøre meg på kvelden.
Grunnen til at jeg kom på å forsøke dette, er at jeg for en tid tilbake kan huske at jeg smørte meg på dagen, og da var jeg f.eks. sløvere på Linedancen - og der trenger jeg hver oppgiring som kan fremskaffes. Altså jeg tror progesteronkrem virker beroligende på meg.
Nei, jeg er ikke helt normal...
Jeg har også forsøkt å smøre med både progesteronkrem og hydrokortisonkrem samme dag et par dager - fikk ingen bivirkninger.
Nå vet jeg ikke min arme råd...
Jeg er så dårlig, føler meg som vi er i februar ca. Når jeg skal legge meg, så fryser jeg så jeg skjelver i timevis, og det t.o.m. med varmepute. Når jeg så langt utpå natta slutter å fryse, så blir jeg gloheit - og det er ikke rart, for det er jo veldig varmt i rommet. Så da blir jeg uvel av varmen igjen.
Jeg føler meg som om jeg har vært på følla i 14 dager - eller har en virkelig alvorlig influensa, en verre influensa enn jeg noensinne selv har hatt.
Smertene er forferdelige - i skuldre, nakke og rygg. Er så stiv at jeg nesten ikke kan bevege meg. Og "øyenbrynene" gjør så vondt, og snørra har rent mer og mer de siste 14 dagene. Er det bihulene igjen?
Vi har hatt (stiv) kuling i noen dager (igjen). Det er nok det som gjør det. Men hvorfor? Var det DCS som bekreftet at det hadde med slitne binyrer å gjøre? Jeg klarer i alle fall ikke en vinter til, slik som ting allerede har utviklet seg. Og Armour, hjelper det ikke i det hele tatt? Det kan det jo ikke gjøre. Har aldri vært så dårlig på høsten før.
Hva i alle dager gjør jeg nå?
Helt klart - du har for lav dose Stina.......
Javel...?
Før var jeg maks oppe i 125 µg T4 x 4 + 150 µg x 3 i uka - altså ca 135 µg T4 om dagen.
Og 10 µg T3 om dagen.
Og før det igjen tok jeg maks 100 mikrogram Levaxin om dagen...
Nå tar jeg 1 1/2 Grain om dagen, altså:
38 + 19 = 57 µg T4 + 50 µg Levaxin = 107 µg T4 om dagen.
9 + 4,5 = 13,5 µg T3 om dagen.
Og jeg kan jo ikke øke på nytt nå, det blir jo for fort, gjør det ikke det da?
Husker ikke hvor lenge du har gått med den dosen du bruker, men jeg tror du kan øke når du har symptomer på at du skal det, men klart, du tåler jo bevislig ikke store økninger av gangen så ta det pent da.
Regnestykket ditt har bare akademisk interesse og er ikke brukbart i praksis. Prøv heller å finne ut hva kroppen tåler i praksis og legg deg så litt under det. (bare mitt råd)
Om du er som andre som har hatt hyperthyreose så er du mer følsom for overdosering enn resten av oss.
Jeg fant jo at økning var MIN medisin - kanskje også DIN ? ( alle ? )
Vel - det er jo ikke sikkert da, men man vet jo ikke det før man har prøvd !
Jeg var nok overivrig og fikk det jo veldig bra på 5 Grain de første ukene, etter 5uker fikk jeg litt svak hjertebank når jeg la meg og det ga seg ikke så etter 8uker forsto jeg at jeg måtte redusere.
Så nå har jeg brukt 6uker på nedtrapping og nå starter jeg på 4Grain igjen. Forresten en dose som også ga hjertebank første gangen jeg prøvde den, men ikke nå. Mulig at det er toppen ? Eller kanskje skal jeg litt opp igjen ?
Dette har iallfall gitt meg en veldig viktig erfaring - jeg vet at praktiske forsøk viser at 5Grain er for mye.
Nå prøver jeg 4Grain. Kanskje viser det seg å være for lite ?
Vel - Da er det jo ikke så mye å velge på da......
Kan også være at når jeg har gått på 4 et år så tåler jeg 5 ?
En annen erfaring er at jeg syns jeg har det bedre på 4 nå enn jeg hadde.......men litt tidlig å trekke noe bastant enda.
Jeg tror også du bør øke Stina. Mener jeg gikk ganske fort opp til 2 g, for så å ta det litt rorligere opp til 2,5 g. Nå skal jeg øke til 3 g i løpet av september, samtidig som jeg minsker Levaxin fra 62,5 mg til 25 mg pr. dag. (Jeg startet opp med Armour i des. 06). Mulig jeg prøver meg på en armour-økning til i løpet av okt./nov. dersom ikke formen blir bedre.
Hvor lenge har du gått på 1,5 g?
Hei Mona og n'Finn :D
Jeg har bare tatt 1 1/2 Grain i ei ukes tid. Og det kan godt være jeg er for lav, men siden jeg får symptomer ved økning, så tør jeg ikke øke enda. Har brukt mye sovemedisiner i det siste. Så ja - sikkert for lav - men må nok forsøke å være forsiktig slik at jeg kan tåle økningen. Det er nok bedre det på lang sikt, jeg er bare så utrolig matt av å være så dårlig.
Og Mona - jeg startet først opp på Armour i begynnelsen av juli 07', var det vel ;)
n'Finn, setter pris på ditt eksempel på dine egne vurderinger. Ser da at kanskje noen må veldig høyt på Armour, og kanskje andre ikke skal det, men at det er viktig å lytte til kroppen og ikke låse seg fast i en ide.
Så tror jeg faktisk at jeg har bihultebetennelse og et-eller-annet-i-magen. Fikk i går igjen denne forferdelige kvalmen som jeg hadde for ei tid tilbake og ikke kan huske at jeg har hatt før. Og det rumlet og bar seg i magen i hele går. Og noe som er helt uvanlig for meg: orket nesten ikke spise noe (DA er jeg syk da! ;)) Sent i går kveld og i natt har jeg hatt mavesyke. Og jeg kom til å tenke på i går at faktisk har jeg hatt noen trykkende smerter i buken i et par uker. Kan Armour påvirke magen?
Bihulebetennelse hadde jeg konstant da jeg gikk på Levaxin. Den er helt borte. Magan må du ikke spørre meg om - tror jeg er immun.
Men de siste par åra på Levaxin følte jeg meg helt "stappa" - opstipasjon sa legen, og prøvde seg med bransjesjargongen......
Syns det du har er tydelig lave symptomer jeg Stina. Virker som kroppen skriker etter mer stoffskiftehormon.
I en slik situasjon kan iallfall jeg øke med så mye jeg vil - jeg får aldri tilpassingsproblemer eller "overdosesymptomer" i slik situasjon.
Jeg er en del bedre i bihulene og smertene i kroppen, selv om det fremdeles er ganske vondt - vinden har løyet noe ;)
Men magen er like ille - nå kommer det nesten bare blod. Ringte legekontoret for å høre om det gikk noe mavesyke - og det gjorde visst det. Så da et det vel noe som går...?
Kanskje jeg hadde vært mer motstandsdyktig på større dose Armour, men jeg tør ikke øke enda pga symptomer jeg da får hver gang jeg gjør det - fikk du det da n'Finn? Og/eller har du før eller siden hatt symptomer på slitne binyrer da?
Obstipasjon har jeg hatt siden jeg var bitteliten - avledet inn i mellom av noe diare. Når jeg tenker etter, så hadde jeg bestemt også obstipasjon i de(n) perioden(e) jeg hadde "høyt" stoffskifte.
Det der er ikke magesyke. Det kan ikke ha noe med det å gjøre...? Om det kommer blod MÃ… du sjekkes av lege Stina :!: :shock: Fort deg er du snill, blir helt bekymret her!Sitat:
Men magen er like ille - nå kommer det nesten bare blod. Ringte legekontoret for å høre om det gikk noe mavesyke - og det gjorde visst det. Så da et det vel noe som går...?
Kjære, søte, snille Anne Ma ;)
Jeg ringte jo legekontoret - det er sikkert bare noe som det går hull på bak i der ;) :oops: De sa jeg skulle vente og se det an, kunne evt kjøpe noe på apoteket som stoppet diaren - men jeg orker jo ikke å gå der da. Men det gjør jo så vondt etterhvert... Og ikke orker jeg å gjøre noe som helst...
Ser du det! Fort deg!!! ;) Må jo passe litt på deg kan du skjønne. Ring til en av de søte sønnene dine og be dem gå på apoteket.... :D
Kom deg til lege. Fortalte du dem at det kommer blod når du spurte om det går mavesyke?
Man skal ikke blø av det. Ikke annet enn det som en evt. sårhet har skyld i.
Kl. 0801 imorgen tidlig ringer du legen. Eller legevakten hvis det ikke har gitt seg enda.
Helt enig!
Kjære, snille Anne Ma og Baremei :D
Tusen takk for omtanken, nå blir jeg helt flau altså :oops: Jo, jeg sa visst at jeg blødde, og det var de som sa at det sikkert hadde gått hull på noe, så det er sikkert riktig det når man har tisset i feil ende i et par dager. Men i dag ga det seg faktisk ikke på lenge, begynte å lure på om jeg hadde fått en menstruasjon nr 2 denne måneden, så da ble jeg et øyeblikk engstelig for ITP'en igjen. Vel, det verste har gitt seg nå, så det er sikkert ingenting. Jeg kan nok ikke orke å ringe hvis det ikke blir verre, jeg har jo allerede ringt ei gang og fått beskjed om å vente og se det an. (Og slett ikke kl. 08, for da er jeg mer levende enn død ;) )
De SØTE :shock: sønnene mine, Anne Ma, hvor har du fått det ifra? Vet du, folk er jo alle så opptatt med sitt, de kan jo ikke ta fri for å løpe på apoteket for meg, og det forstår jeg så godt - det hadde ikke jeg heller hatt tid til før. Vi får vente til det står om livet ;)
Du er så søt, så da må det jo har smittet over på sønnene dine! En ufattelig logisk tanke .... :lol: :lol:Sitat:
De SØTE sønnene mine, Anne Ma, hvor har du fått det ifra?
For en puuus du er :lol:
Magen er fremdeles ikke helt i orden - mye luft bl.a. Og bihulene og smertene i kroppen er fremdeles ille - men du verden, vi har rimelig vindstille, og smertene blir jo til å holde ut når bare vinden slutter å torturere meg... Helt sprøtt det her altså. Vel, jeg regner med at jeg skal bli mye mindre "binyretrøtt" når jeg kommer opp på en mer riktig Armour-dose. Jeg vil, jeg vil, jeg vil!!!
(Og jeg hadde altså ikke influensa - jeg brukte "klappe-sammen-tennene-testen-for-å-kjenne-om-det-gjorde-vondt-i-gummene-siden-kroppen-likevel-gjør-så-mye-vondt" Jeg må rett og slett ha hatt bihulebetennelse og magesyke parallelt. Bihulebetennelsen er vel kanskje nå også blitt mer eller mindre kronisk som blærebetennelsen.)