Jeg såg også programmet Lilja. Var interessant, men et temmelig nytt behandlingsopplegg vel? Kanskje det blir tatt mer i bruk slik at du kan få hjelp også. Håper det for deg.
Printable View
Jeg såg også programmet Lilja. Var interessant, men et temmelig nytt behandlingsopplegg vel? Kanskje det blir tatt mer i bruk slik at du kan få hjelp også. Håper det for deg.
Ja det er nok nytt ennå :) Så håper noe sånt kommer her også :) Ellers er det et bra sted i Fredrikstad som heter Capio som mange skryter av :) Skulle gjerne prøvd der også men så må jeg få Psykologen til og søke da og er ikke sikkert at ja vet ikke hvem som betaler jeg men noen må betale for oppholdet man har ikke lov betale av egen lomme dumt men og så er det ikke alle som får plass :,( Dumt alle som er syke skulle fått hjelp ivertfall da man ønsker det :)
Det går an å skifte fastlege dersom du ikke er fornøyd med legen din. Det er også mulig å få en second opinion fra en annen lege dersom fastlegen din ikke vil gi deg Amour og du vil ha det. En annen mulighet er å bestille det selv på nettet fra utlandet. Kanskje noen her som kan forklare deg det. Selv har jeg prøvd, men tror ikke jeg fikk det til.
Ellers så har jeg hørt om en jeg kjenner med anorexi som fikk et opphold på Modum, men jeg vet jo ikke hvordan behandlingen der virker da, men det var vanskelig å komme til så da er det kanskje mange som vil dit i hvertfall. Selv så tror jeg det er viktig å finne ut hvorfor man fikk anorexi ellers så er det vel kanskje ikke så lett å bli frisk dersom årsaken fremdeles er der ? Men det er nå min mening da og jeg har jo aldri hatt anorexi så jeg er nok ikke den beste til å svare. :D
Sant som du sier ja at man kansje må bli kvitt årsaken til sykdommen Anorexia men da en skal bare grave i barndommen prøve finne noe der eller seinere som man har opplevd kan bare gjøre det værre og føles som bortkastet tid for meg da det er maten jeg sliter med men som de ikke vil prate om er da like viktig få i seg det man skal og klare det. For får man ikke nok mat blir jo hjernen helt rar man kan glemme hvordan man spiste man vet ikke lenger man er ute av kontroll og det er for lite mat som gjør det ,og ikke om man har opplevd noe langt tilbake eller skylde på andre ting uff men men for noen er det kansje andre grunner det tror jeg er ikke samme grunn for alle det er nok ulikt det.
Jeg skulle bytta lege ja får se om jeg gjør det etterhvert :) Godkoz
Legen din burde da kunne sette opp et forslag til hvor mye mat du trenger? Dersom vedkommende ikke kan det så kan du kanskje bli henvist til ernæringsfysiolog ved nærmeste sykehus som har det ( dersom det er lang ventetid så er det jo fritt sykehusvalg) Ønsker deg lykke til. Dette bør legen din kunne hjelpe deg med for jeg skjønner at det er viktig for deg å vite hvor mye mat du trenger/ kan tillate deg å spise. :)
Takker det skal jeg si til henne da jeg skal ditt til uka :) GODNATTAKOZ Takker for gode svar :)
Jeg husker så dårlig, men her kan du lese mer:
http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodi ... 74267.html
Takker så mye for linken :) Jeg tok kopi av all teksten jeg og limte inn i en ny Mail til Psykologen min håper hun leser den jeg får egentlig ikke lov sende mail kansje hun blir sint :,,,,,( Hjelp. Men jeg så sånn hjelp vil jeg ha :) Men da får hun bli sint da :,( Godkoz
Hei igjen Lilja!
Var inne på MENiN forum og søkte på anoreksia og fant dette:
Skrevet: 25.08.2005 14:22:42 Tittel:
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har før referert til en artikkel der en lege hevder at alle med ME har lavt stoffskifte, slik at det kan se ut som det kan være en sammenheng.
Dessverre er bare linken til et "newsletter". Det har kommet et nytt slik at linken til den artikkelen ikke virker leger.
Ellers har det stått i VG om Bjørg Eva Jensen som led av utmattelse etter anoreksia. Da jeg leste den artikkelen fikk jeg mistanke om at hun kanskje kunne lide av ME.
----------------
Kan ikke helt dette med kopiering og liming, men skal finne linken til forumsiden, kommer på neste post!
Kira
Her er linken til MENiN (forum for de med ME / Kronisk utmattelsessyndrom)
http://www.menin.no/phpbb/
Håper det kan være til nytte.
Natta Lilja!!
Klem fra Kira
Takker for Linken skal kikke mer på den imårra :) Nu sove litt :) NATTKOOOOOOZ til deg og takker så mye for hjelpen :)
Hei Lilja. Jeg så programmet også, og har også lest noe lignende noen år diden, at man blir anorektisk av å spise for lite, og ikke av en psykisk sykdom (som ikke er funnet ennå, ingen har funnet den).. Noe å tenke på.
Synd at psykologene skal grave i noe som ikke er årsak til sykdommen.
Opplegget i Stockholm var å lære pasientene å spise normalt igjen ved hjelp av et dataprogram som de stoler på, de føler seg nemlig ofte lurt av mennesker. De vet ikke hvordan man skal spise normalt. Omtrent som når man har brukket et bein, da må man øve seg å gå igjen, slik er det med spisingen, man må lære seg å spise igjen.
Jeg har hørt at de eneste som har hjulpet anotektikere her i norge er NLP. Det er en slags psykologer som ikke graver i fortiden. Bare ser fremover.
Vet om en som fikk dekket behandlinger der.
Det fins også opplegg etter den kanadiske metoden i sverige(boken heter spiseforstyrrelsenes hemmelige språk eller noe sånt)
Hej Nora :)
Takker for bra svar :) Skulle gjerne ha vært hos en Psykolog som ikke graver i fortiden :) Takker for boktipset også :) Snilt av deg :) GODKOZ
kanskje det er best å lete etter en som driver med NLP og droppe han Freud.
Jepp :)
Lilja, tenkte på at du selvfølgelig ikke skal slutte med din psykolog, du har jo et opplegg der.
jeg tenkte at du kan prøve å spørre psykologen å hjelpe deg å oppnå ettellerannet, slik som for eksempel å klare å ta kjøretimer eller noe annet du vil, noe å se fram til. Noe mål slik som en annen her skrev før meg.
Psykologene vet en del knep og teknikker, hvordan man kan klare å komme videre. De kan ikke bare Freud.
Hei Nora :) Jeg skal ikke slutte hos Psykologen men synes hun jobber mye Freud jeg da he he :) Men hadde fint om hun kunne jobbet på en annen måte for meg :) Har sendt mail forklart litt men om hun leser de ja det vet jeg ikke får egentlig ikke sende mail :,( Og jeg savner det for jeg gjorde det meg han Forrige Psykologen min og det var fint for meg og jobbe sånn og han svarte men så var han litt eldre enn meg og kunne vell litt mer data enn hu jeg har nå som er litt eldre he he :) Gammeldags he he :) Synes jeg kunne fortsatt med mail jeg da :)
Ja skulle klart oppnå noe men jeg vil først oppnå bli frisk jeg :) GODKOZ takker for svar :)
Jeg vil ikke blande meg opp i hvilke avtaler du har med psykologen din, men utifra det jeg leser så er du usikker på om hun vil lese mailen din. Det betyr vel at dere ikke har satt opp avtale for hvordan kontakten skal være? Eller er det slik at du bryter den når du sender mail og derfor er usikker på om det du skriver blir lest?
Jeg har min fartstid hos psykolog, og jeg synes vel kanskje det høres litt for personlig ut med å kunne sende mail til psykologen sin? Jeg husker at jeg til tider skrev ned ting som jeg ville ta opp - bare for ikke å glemme det til timen. Og at jeg tok frem lappen eller papirene i timen. Vi får jo disse tilmålte 45 minuttene, og noe kontakt utover det er vel ikke vanlig? Jeg snakker da om vanlig timeavtaler. Jeg vet at det kan oppstå kriser, der man trenger øyeblikkelig hjelp. Det er vel noe annet?
Vel - bare min erfaring, og et lite tips til deg Lilja at du får klarhet i dette. Jeg tror det vil være lettere for deg hvis du kan være sikker på at det som du vil legge frem virkelig blir tatt på alvor.
Hvis du synes jeg blander meg for mye inn her, så beklager jeg. Det er ikke meningen, men det slo meg bare at du ikke helt vet hvor du har psykologen din. Og det er iallefall IKKE bra. Gjensidig tillit er helt avgjørende etter min erfaring iallefall. Og gjensidig tillit betyr at begge parter holder seg til avtalte spilleregler.
Om behandlingen er den optimale for deg er en helt annen diskusjon. Og det synes jeg du skal ta opp med henne ansikt til ansikt. Min mening. :wink:
Hei Yvette :) Det gjør ikke noe om du blander deg :) Det er sikkert ikke lov og sende mail og sånt men det var greit med han forrige det var hans forslag viss det kunne hjelpe meg på vei og det var hjelp. Så har sagt til henne nye at jeg savner den måten han jobbet på men sånn er det. Hun jobber på en annen måte. Jeg tror hun leser mailene menhar sagt hun ikke svarer så tror ikke jeg blir fengsla for at jeg gjorde det he he :)
Jeg er vell ikke helt trygg på hun nye Psykologen for jeg føler det er så mye om og om igjen og kommer ingen vei, hørt andre med min sykdom har holdt på i mange mange mange år da med det samme men man kommer ingen vei og jeg vil da ikke gå i mange mange mange år og ikke komme noen vei for jeg vil videre ikke tilbake i tid det hjelper ikke. Jeg må jobbe mot frisk og det livet som er nå :)
GODHELGKOZ
Det fins sikkert ulike måter som kan virke for ulike mennesker med spiseforstyrrelser. Det nytter nok lite å gå tilbake til fortiden når du ikke er interessert i det. Det får du bare fortelle psykologen din.
Koz :D
Hm jeg vet ikke hvor jeg skal begynne jeg for jeg vet ikke om det er Lavt stoffskifte eller den andre sykdommen min som gjør det blir forvirra :,( Jeg kaller det anfall det jeg får da men vil ikke ha det , gråter eller kansje roper og må nesten holdes i ro sku sikkert hatt sprøyte vettu for og roe meg ned er ikke lett for samboern min da jeg er sånn , jeg har det ikke så mye nå som før men :,( Jeg har vært så ille at til og med politiet kom og det er ikke gøy da :,( Snufs ekkelt ville bare dø :,( Jeg vil ikke være sånn da Flau jeg og si det for jeg vet ikke hvorfor jeg er sånn :,( Jeg er nok værst av alle her inne :,(
Tro ikke at alle forteller alt.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lilja
uff....høres helt forferdelig ut. den sykdommen her fører mye dritt med seg! Ønsker deg bare lykke til jeg.....håper du blir bedre snart.
Jeg har også fått noen hysteriske anfall.....men jeg blir bare forferdelig lei meg og innbiller meg at alle andre hadde hatt det bedre uten meg. Men plutselig snapper jeg ut av det og er helt fin igjen.
Men masse masse masse masse masse lykke til.....håpe det ordner seg for deg!
Stakkars deg Lilja du har det ikke greit.
Jeg håper at du får det bedre etterhvert. Om det skyldes sykdommen eller ikke vet jeg ikke, men den gjør det helt sikkert ikke bedre.
Selv så tenker jeg noen ganger at de andre på jobben syns jeg er treg og helt zoombi. I hvertfall føler jeg meg slik selv, og da tenker jeg at de sikkert syns jeg er treig, har forandret meg også videre.
Vet jo ikke om de tenker sånn da men det er slik jeg har det noen ganger.
Ønsker deg all mulig lykke til videre.
Jeg vil ha normal forbrenning som jeg hadde før er redd jeg uff :,( Jeg vet ikke er det trygt og spise trene mindre gudene vet blir livredd ha stoffskifte sykdom. Jeg blir mer redd enn andre uff jeg er flinkere igjen nå ivertfall med mat men treninga er for mye jeg blir mer hva skal jeg si Utbrent jeg skal trappe ned men så er det og stole på da er det trygt eller uff og at man skal være som meg hater det :,(
Jeg skal på mandag ha besøk av en Psykiatrisk sykepleier som skal prate med meg men jeg gruer meg er redd og redd vil ikke prate med henne hva skal jeg si da , uff har fått på meg at jeg isolerer meg jeg gjør jo ikke det jeg er da ute blandt folk uff Jeg er ikke normal jeg føles det som alt bare for at jeg er SLITEN så er det liksom ikke det men det er at jeg er rar eller dum jeg må føle meg da det kommer noen og skal prate med meg :,( Jeg vet ikke jeg om hvem sykdom som er værst jeg tror det meste er Lavt stoffskifte jeg sliter med og som jeg er mest sint på og ikke den andre sykdommen min den er der men den er ikke så ille som før. Jeg liker ikke være sliten, liker ikke ha rart humør som svinger til tuuuuusen, jeg liker ikke deppe eller gråte, liker ikke all den treninga, liker ikke redseln, liker ikke og mangle energi vil så bli bra og jeg får det bedre og kan være normal, vil ikke bli gal heller er jo nesten sånn dom man får på seg jo bare for at man klager og er sliten UFF
GODKLEMZ
Lilja :D
Du er ikke gal, og du blir ikke gal av å være hypo heller! Ta det som noe godt at noen kommer for å hjelpe. Kanskje du kan få hjelp til å komme til en endo osv.
Klem til deg fra meg!!!!
Hun er sendt for å hjelpe deg. Kan du ikke prøve å se det som det? Hun kommer ikke for å forhøre deg, men for å se hva de kan gjøre for deg. Tror mange her hadde ønsket seg den hjelpen når man er så dårlig at man ikke engang klarer å ringe lege for å bestille time fordi man føler seg drittal.
Og tenk litt over det å motta hjelp - er det så skummelt? Eller kan det være ganske greit? Tenke at alle trenger hjelp en eller annen gang - nå er det din tur. Ã… greie å ta imot hjelp krever mot - tenk så modig du er hvis du klarer å uttrykke hva slags hjelp du mener du trenger.
Og ja - jeg ville anta stoffskiftet er verst. For det gjør det andre verre enn det ellers ville vært - tror jeg. Men det lar seg behandle!
Jepp er nok stoffskifte som er det værste :) Jo det kan være godt med litt hjelp men lov og være litt redd også :) Men det går jo bra alltid jeg er jo flink får jo skryt for at jeg prater hjeeeeeeeelp jeg liksom men jeg åpner meg og får til og si det jeg skal :) Jeg er flinkere enn før gitt :)
GODHELGKOOOOOOOOOOS til alle her inne på Forumet :0)
Lilja
Når du snakker med psykologer og psykiatriske sykepleier og evt andre som er der for å hjelpe deg, så synes jeg at du skal snakke med dem om ting som plager DEG.
Mener å ha lest et sted at du var lei av å snakke om fortid - ting som evt kunne utløst anorexia'en. Men si det da! Det hjelper deg jo da kanskje ikke å snakke om det du ikke vil snakke om. Har hørt at det ikke alltid er gunstig å grave i fortiden - hvis det fremkaller for mye dårlig, eller kanskje i ditt tilfelle - at du ikke er interessert. Folk er jo forskjellige. Si ifra! Og benytt deg av all den gode hjelpen du har tilgjengelig. Snakk om det som plager deg. ;)
Enig med du Stina.
Jeg kan forstå at man kartlegger en bakgrunn for hvordan problemene har oppstått, men ikke at man fortsetter å mase om den tia.
Tror at mange psykologer gjør nettopp det og ikke viser hvilke muligheter man har idag - og framover.
Håper ikke jeg støter noen ved å si dette. Jeg sier det bare for at jeg tror psykologien sitter fast i gamle spor og at det nærmest er blitt en uvane.
Helt enig med alle jeg ;)
Heisann og takker for svar :) Jeg tar imot svar med stoooooor takk :) Jeg liker ikke snakke om fortiden men om nåtiden :0)
Jeg må jo fortelle hur jeg ønsker hjelp men og komme videre og ikke tilbake og snakke om det som var er ikke noe som hjelper meg nei nesten så jeg bare blir sykere av sånt, bedre tenke videre :)
Ja Psykologer tror det er noe som har skjedd før eller hva er åraken til at jeg bleie syk, men jeg er bedre så nesten som jeg vil rope ikke gjør meg værre da ved og prate om noe som ikke hjelper, og heller hjelpe meg til og bli helt frisk for det tror jeg er mulig med meg som har kjempet fra da jeg var så svak til og bli sterkere og bedre :) Selv om jeg sliter med Stoffskifte sykdommen da som jeg føler er mer mitt problem nå for tiden. Så håper jo den blir bedre den og :)
GODHELGKOOOOZ
Jeg kan bare sitte i sofaen så er jeg helt våt av svette må det vell være he he jeg synes det har blitt værre det da men på brystet er det masse små våte prikker som bare kommer ut av huden er det noe man får da man har lavt stoffskifte ?
Sorry spør om så dumme ting men men
Nu ska e vaske gulv her og da svetter jeg nok mer :)))
Du er jo syk med bihulebetennelse, ta det rolig......
Det med at man ikke tåler varme er noe mange opplever når de er hypo. Skal bli bedre når medisinene blir økt til riktig dose heter det.
Jeg tar det litt med ro he he ferdig jobbe nu :) Skal ut og sole meg bli litt mer brun :) GOD DAG VIDERE TIL DEG :)
Da man blir mye varm og utslitt som jeg er da og svetter en del vet at det er sommer da er vell det normalt he he men kan man ha lavt stoffskifte da eller høyt jeg føler jeg er rar vet ikke noe før prøve svare kommer heller da om det er normalt som forrige prøve.
Da jeg trener fosser det svette det pleide ikke det før av meg da svetta jeg sjeldent mens andre blei jo svette da som var nomale :) Assa de løp på løpebånd da og blei vååååååååt som bare det av svette og jeg løp og blei ikke våt. Men nu blir jeg og det Uff ekkelt :,( Vet det er ikke farligt men :)
Den der kjenner jeg Lilja. Må ha med reserve pannebånd nå og enda er det "fullt".
Det finnes noe som heter stop 24 på apoteket som en kan ha på, men vet ikke hvor lurt det er sånn helsemessig.
Det inneholder noe aluminiumgreier.
Jeg har prøvd det 3 dager og greier meg med en svetterreim nå. Full effekt får en etter ei uke står det, og da behøver en ikke ha på hver dag.
Kan vel ikke kline noe sånt inn i håret vel? :shock: Jeg svetter også noe helt enormt under trening. Kliss vått pannebånd og det drypper av håret. Betrakter det som et sunnhetstegn jeg da. Må legge til at sveittinga er den samme både før og etter hypothyreose/Levaxin.
Noen damer på treningen er like fjonge på håret etter treninga, mens jeg ser ut som jeg har kommet direkte ut fra dusjen. Er vel bedre å få ut "argskapen" enn å brenne inne med den? Konklusjon: Sveitting er BRA! Mener nå jeg da. :wink:
Helt enig. Før svettet jeg aldri.
Men vi skal svette når vi trener, og ellers når det er varmt, det tyder på termostaten fungerer.
Jeg begynte å svette igjen etterhvert som formen ble bedre, og når jeg er flink til å trene tar det en uke eller to før svetten kommer skikkelig igang.
Og sånn skal det være - tror jeg. For meg også er det et sunnhetstegn. Så er det så innmari deilig med en dusj etterpå!
Jeg er som Yvette. Eller var siden det har blitt smått med trening etter energien gikk under 0 punktet ;)
Svetting er bra Lilja. Som de andre sier så er det et tegn på at tingene fungerer.