hjerte1 :)
Om å bytte beite.
Jeg skal forsøke å finne meg en 80-100%.
Med gode arbeids kollegaer og utvilkende miljø faglig.
Så om non veit om steder hvor det kanskje kan være en mulighet for ansettelse så håper jeg de kan sende en PM.
Printable View
Ordknapp.
Jeg begynner å føle meg litt bedre etter å ha begynt på Armour Thyroid 30 Mcg faktisk.
Begynt helt på nytt med doseringer, hadde før dose 100Mcg Levaxin.
Blir spennede å se hvor høy dose jeg fungerer best på.
Igår bestilte jeg meg Selenium, Thyroidsense, Kelp og lav dose D3.
Så dette blir veldig spennede å se hvordan formen blir etterhvert som jeg starter opp med dette.
Er litt usikker på hvordan jeg skal legge meg på dosene den første måneden, men får sjekke litt med legen evt. lese litt rundt her.
Det kom et bud på døren iste, med en søt liten pakke.
Herlig, de kom på døren! Dette var utrolig digg altså.
Da er det å begynne på'n og vente i seks uker og se om det er noe forskjell.
I dag har jeg lest mye spennede her inne på forumet, mye bra.
Takk til dere flinke mennesker her inne som deler kunnskap og erfaringer med forskjellige artikler.
hjerte1
Tillykke med pakken ...
hjerte1
Mener du yrkesrettet attføring.som i det å få begynne på skole igjen og litt penger inn i månd?
Såfall er den regelen med 26 år det største tullet jeg har hørt!
Jeg har hatt to runder med yrkesrettet attføring med støtte i totalt 6 år.
Tok først interiør konsulent gjennom bergen kreative fagskole.
Jobbet et par år med det og ble helselaus.
Fikk så ta 4 år med helsefagarbeider.
Og betalte ikke en kr...fikk til og med stipend og lån....
Første gang var jeg ca 21 og andre gang 25.
Hvis du ikke har det,så må du få en erklæring fra legen din om hvorfor det er nødvendig for deg å få yrkesrettet attføring....har du flere leger som en psykolog da ber du han også skrive noen gode ord for deg:)
og dette skal ligge ved søknaden om yrkesrettet attføring som du får på nav og leverer inn til nav....
masse lykke til hvertfall....nav har vist seg fra alle sine dårlige og gode sider når det har gjeldt min sakhjerte1
Jeg har endelig turt og kjøpe meg en bok fra utlandet om Stoffskifte.
Aner ikke om den er noe bra, men den er sikkert mye bedre enn de norske skvipe bøkene jeg har lest hittil.
Har også kjøpt noe tannkrem uten fluor, og irsk frokost te. :lol:
Jeg elsker te!
Jeg gjorde meg selv en skikkelig lærepenge igår. Jeg spiste litt sukker og gluten, det skulle jeg aldri i verden ha gjort.
Endte med skikkelige humørsvigninger og stri gråting fordi jeg rett og slett ble så utslitt når blodsukkeret ble lavt igjen.
Det er ikke til å spøke med har jeg funnet ut. Så nå håper jeg at jeg klarer å holde meg unna.
Jeg føler at urenheten i huden min forsvinner gradvis bort etter at jeg sluttet med syntetisk fremstilt medisin.
Det er helt utrolig deilig at det virker som om det slipper.
Jeg har også blitt mer bevist på hudprodukter og såper, det er utrolig mye hormonforstyrrende preparater i de.
Kjøpte et merke på iherb som heter Giovanni, veit ikke om det fungerer ennå da. Men det er verdt et forsøk.
Nå er det snart 17.Mai og jeg sitter her og tenker på hva man skal spise når man går på glutenfri kost.
Tenkte litt på å ha spekemat (love it), og ha en skikkelig digg gresk salat med vårløk, oliven, spinat, rucola til.
Må antageligvis ha noe brød til gjestene, men jeg har lyst til å unne meg et Mandelbrød å ha ved sidenav.
Jeg lure på om det går ann å bake Mandelbrød med masse godt krydder oppå? Noe alla Foccacia?
Til dessert så er jeg usikker på hva jeg skal servere, det må ihverfall bli noe super enkelt.
Tenkte litt på å bake kransekake, eller eplekake med noe god krem ved sidenav.
Men det kan hende det ender opp med jordbær og mascarponekrem med vaniljestang. :D
Jeg lager verdens beste mocca kake, lavkarbo og ett stykke får faktisk blodsukkeret mitt til og gå litt ned.
Veldig lett og lage, og en kjempefavoritt her i huset.
Sett stekeovnen på 180 grader
Sett på en gryte med vann til vannbad
Ha ei plate 70% sjokolade, 3 ss kaffi, 1 ts vaniljepulver i ei skål og la smelte i vannbadet
Ha
200 gram mandler
1/2 dl sukrin
2 ts sukker (jeg liker ikke den kalde sukrinsmaken, og den lille mengden sukker jevner det ut)
1 kn.odd stevia
i foodprosessoren og mal det fint (full effekt ca 40 sekund)
Ta fire egg og ha hvittene for seg og plommene i en annen skål.
Stivpisk eggehvittene og bland med mandelblandingen. Stryk det utover pakepapirkledd langpanne med en slikkepott, og stek midt i ovnen i ca 12 minutt.
Pisk eggeplommene lett, og ha dette i den smelta sjokoladeblandinga
Ha i 50 gram usalta smør og 50 gram ekstra virgin kokosolje i blandinga.
Stivpisk 1/3 liter fløte og bland med sjokoladeblandinga.
Når kaka er stekt og litt avkjølt, bruker jeg stekespade eller slikkepott til og løsne den fra papiret, deler den tvert over i to biter.
Legger ene biten på et fat, og brer halvparten av moccakremen utover, legger på andre kakebiten og resten av kremen utover.
Kaka er kjempegod umiddelbart, enda bedre etter noen timer, og du kan også fryse sen stykkevis og servere som iskake.
Du kan uten problem lage kaka dagen før du skal ha gjester.
Håper du liker den!
Og her er noen utrolig gode rundstykker!vink11
http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...-lavkarbobrod/
De rundstykkene er deilige!
De er de beste, lavkarbo eller ei:D
Jeg har malt opp "mel" og har i en boks så det er lett å steke opp noen når jeg har lyst på.
Sånn er det her også; mitt eget ferdigmalte "mel" akkurat når det trengst:p
Wow, her var det mye godt.
Blomstrer med kreativitet her.
Tusen takk for de deilige oppskriftene! hjerte1
Mandel mel, hvorda. Kverner dere det? Manuelt eller elektronisk?
Foodprossor :mrgreen:
Vet noen bruker stavmixer, men det forutsetter at du har helt tett boks, ellers har du mandelbiter og slikt utover hele kjøkkenet.
Har prøvd :oops:
<<Jeg ønsker mennesket det beste, jeg ønsker å vise all verdens kjærlighet og omsorg.
-Det er bare det at inni mellom er det så utrolig utfordrende>>.
Det er aldri forsent og åpne øynene og se verden på nytt. Det er så mye bedre å leve i sin egen boble for der er det sån innmari trygt og godt.
I dag fant jeg ut at det tar på å gjøre hagearbeid og male skillevegg. Har sovet i 12 timer, og gjesper fortsatt.
Men jeg har en smil om munnen og er så utrolig fornøyd, for nå kan jeg kose meg på terassen og se det spirer.
I dag skal jeg lage en god middag til min mann, og bare være fornøyd.
Skal også handle inn til å bake rundstykker og kake til 17.Mai.
Ønsker dere alle en god dag, og kveld.
Om å tenke stort, men er det realistisk?
Jeg tenker litt høy her i min dagbok.
Jeg tenker hvorfor er det ingen i ntf som tenker stort ang. foredrangsholdere og kursing?
Det finnes jo andre Thyroid foreninger der ute i verden, som faktisk har endel bra foredrag
med kjente foredrangsholdere innen forskning og medisin. Det hadde jo vært mer å lære der føler jeg?
Det er jo ingen hemmelighet at norge ligger litt etterpå med forskning på vår sykdom.
Hm, jeg skulle ønske jeg hadde energi til å maile litt rundt til de forskjellige organisasjonene og hørt litt med de.
Evt. så kan jeg kanskje sende mail med forslag til forbundsstyre. Mest sannsynlig ville de bare tenke at dette var et
teit forslag, og at det koster for mye. :mad:
Jeg tenker at det er en stor risiko å ta og gjøre avtaler og booke foredragsholdere, også får man ikke inntekter nok til å betale de for jobben de gjør.
Mest sannsynlig så kan det jo hende at de også hadde gjort mye av dette for en rimelig penge men. Hm, tankene spinner.:lol:
Da tenker jeg store foredrag på en bra arena som kan trekke endel mennesker, for det kan jo kanskje være endel mennesker som synes det hadde vært spennede.
God helg til deg også hjerte1 kram1
Aha... Vidste du, at i dag "fejres" Verdens Thyreoideadag > History of the « World Thyroid Day » and the « International Thyroid Awareness Week » ? Dagen fejres i Skandinavien internt i patientorganisationer, uden at offentligheden er medinddraget eller aner noget om det. Hverken de trykte eller andre medier forsøgtes lokket til at beskæftige sig med denne sag. Ude i samfundet hersker en dyb, uendelig tavshed om thyreoideasygdomme.
Hvorfor i alverden gøre opmærksom på sygdommen blandt dem, der i forvejen er opmærksomme? vedikke1
På forsiden af forummet:
http://www.thyroid-fed.org/tfi-wp/wp...05/eta-wtd.png
25. maj 2012
http://www.worldthyroidday.com/images/thyroidweek.jpg
23. maj - 29. maj 2012
Vært hos lege i dag. Ikke positivt, jeg må søkes over på AAP. Da mister jeg penger til å betale lån osv.
Jeg som hadde planer om at de skulle tilrettelegge en ny jobb for meg og at jeg skulle prøve og pese meg avgårde på ny utdanning.
Tror det ordner seg, who cares about AAP for en stund.
Jeg har sikkert godt av å få det helt rolig rundt øra mine.
Men jeg kommer til å søke på andre jobber i tilfelle jeg skulle bli friskere.
Er ihvertfall på vei oppover. :lol:
God Mandag.
Da har jeg fått hvilt ut etter det værste sjokket som utmattet meg.
Da går jeg med et og et skritt nærmere målet og forsøker og nyorientere meg i forhold til situasjonen om å søke på AAP.
Det er veldig godt at det er så mange gode mennesker her inne, som ikke dømmer en men som møter en. hjerte1
Jeg skal forsøke å bidra mer på sidene her fremmover.
Nei, det er helt utrolig hvor dårlig medie kringkastning vi får med denne sykdommen vår.
Det er helt klart at dette skal jeg vie meg til Anisia. Jeg har sendt en hel haug med mail til norske lege og helse blader.
Men har kun fått en seriøs respons, og har blitt intervjuet. Men dessverre så ble det intervjuet helt bortkastet da de presiserte og skrive mindt inn i artikelen at den enkleste måten å kurere stoffskiftesykdom på er med en pille Levaxin. Man blir jo ikke hørt, selv om man kommer med sin egen historie evt. andres. :lol:
Det kan være en lang og tung vei å gå for å få hjelp. Jeg skjønner nav, de må jo skille klinten fra hveten. Bare synd at det går ut over dem som virkelig trenger det. Du er i hvert fall heldig som har en samboer. Håper dere er gode med hverandre, det er mye støtte bare i det. Lykke til.
Jeg får prøve å skrible litt i tankekjøret mitt.
Depresjonsfølelsen suger tak i meg, det er som en stor kjærlighetssorg.
Kanskje det er nettopp det jeg har, kjærlighetssorg og ikke en depresjon?
Det kan være at det er begge deler, ikke veit jeg.
Bitterhet og sorg. Jeg føler jeg er lei meg, hvorfor skal min familie påpeke alt jeg ikke er heletiden.
Du har ikke **** ,kanskje det ville vært bedre om du hadde ****, du må ta *****. Sånn kan det gjerne gå på og gå på.
Nå som jeg er syk har jeg begynt å klare og kaste ballen tilbake.
Det har også vært en periode hvor jeg ikke har klart å være sammen med de.
Jeg prøver å tilgi, og har til dels også gjort dette og lagt det bak meg.
Men så skjer det igjen, og igjen til tross for at jeg har klart sagt ifra at det der er ikke greit.
Jeg har også fått god støtte av min mann at det er sykelig hvordan de holder på.
(Det er jo ganske lett å tro at det er en selv det er noe galt med.) Særlig om man har gått sånn i en lang periode.
Vel, jeg er så knust føler jeg. Men samtidig så elsker jeg de ubetinget. Det er fryktelig når de holder på slikt.
Jeg har aldri hatt det i meg å oppføre meg slikt mot noen. Det har gjerne vært meg som har "vært der" for dem om det
har skjedd noe leit. Men nå har jeg ikke krefter eller energi til noe annet en mitt liv, og min egen kommende familie.
Når vi snakker om skyldfølelse, og skam så får det depresjonen til å blusse opp igjen. MEN jeg må bare minne meg selv på
at det er faktisk ikke min greie og problem. Jeg har ei gjort noe galt, og at det er lov å sette grenser og høre på sin egen kropp.
Etter at jeg skrev de to setningene der nå så slapp det litt, det var utrolig deilig. :klemmer:
Jeg skulle ønske jeg klarte å føle litt glede, le litt igjen. Det er kjedelig å ikke huske sist man lo :huh:
Jeg hadde kanskje litt latter i kroppen igår, eller hadde jeg?
Det er dobbelt så tungt og være syk når man må forholde seg til mennesker som behandler en som en latsabb som ikke gidder og bli frisk. kram1
Jeg valgte for min del og eliminere vekk fra mitt liv slike mennesker, og heller bruke den energien jeg har på de som virkelig bryr seg om meg og støtter meg, både på de vonde dagene og de gode dagene. For meg var det riktig, selv om det var snakk om foreldre og søsken. Jeg har fremdeles kontakt med dem, men nå er det ikke slik som før; jeg slipper dem ikke lenger innpå meg, slik at ordene deres sårer. De blir behandlet høflig, men jeg forteller dem ikke hvordan jeg har det, og jeg er ikke lenger unnskyldende for rot eller ting som burde vært gjort.
Og om de likevel ikke klarer og holde munn, så spør jeg dem om de pleier og fortelle andre mennesker de besøker at de absolutt burde vasket vinduene sine, for det er ikke akkurat så høflig......
Et tips som jeg har hatt, og har, stor nytte av, er og skrive små oppmuntringer til meg selv og henge på kjøleskapet. F.eks: i dag har jeg dusja, i dag gikk jeg en tur, i dag vaskte jeg kjøkkengulvet, i dag har jeg kost meg med og høre musikk, i dag roste noen klærne mine, i dag orket jeg og handle, etc.
Disse små lappene minner meg hele tiden på at jeg faktisk gjør noe og at jeg har mye og glede meg over.
BenteR jeg har nå en helg haug med lapper overalt i leiligheten. :)
Du har nok engang så rett. :) kram3
Dere andre også kram3 kram3
Jeg ble hjemme i helgen, og koset meg veldig på sofaen med film og god mat.
Det var godt å spare krefter til seg selv.
I helgen gikk jeg tom for Armour, så det var litt tøft. I går fikk jeg kjøpt det igjen.
Så idag er jeg i "himmelen", deilig å våkne og føle seg littegrann mindre sliten.
Det er helt klart en utrolig bra bedring etter at jeg begynte på 1 Grain Armour sammenlignet med Levaxin jeg gikk på.
Merket bedringen fortere da omtrent. :lol:
Endelig tilbake på nett!
Det har skjedd mye siden Juni kan jeg rapportere.
Oppdattering siden sist:
- Begynt å jobbe igjen
- Begynner i ny jobb tilpasset funksjonsnivå
- Begynt på behandling for akne
- Fått bedre økonomi ved stipend
- Begynt på skole, deltid
- Meldt meg inn i angst ring, foreløpig ikke startet opp
- Har det helt greit med energien, er opp og ned
Jeg endte aldri på AAP, jeg orket rett og slett ikke den energi tappende prosessen med NAV.
Så var en veldig stor risiko, og er ennå.
Dagene tilpasser jeg etter formen, og lar den bestemme hva slags prestasjon og krav jeg setter for dagen.
Det fungerer veldig bra. :lol:
Jeg har jobbet veldig mye med meg selv, og gjør det ennå.
Har fått endel sosial angst i forhold til skole, og mennesker.
Har vist hatt det liggende inni meg, men aldri annerkjent det.
Det er deilig at jeg nå har kommet inn i trygge omgivelser på skolen, og jobb at det er rolig.
Skal straks bytte jobb, og da kan det hende at angsten blir fremtreden igjen, men det får så være.
Jeg veit jeg er en god arbeidstaker, så den angsten får jeg snu til noe positivt. :)
Heier på deg hjerte1
Kom hjem fra lege i dag.
Går på 120 mcg thyroid.
Skulle vist bare gå på 90 mcg, har høyt stoffskifte og panikk angst som kommer og går.
Gleder meg til å få senket dosen og bli meg selv igjen.