Sant det mohaienne - 5 uker er veeeldig kort tid.
Vi skal jo egentlig være glad for at stoffskiftet er så tregt å regulere, men.......
Printable View
Sant det mohaienne - 5 uker er veeeldig kort tid.
Vi skal jo egentlig være glad for at stoffskiftet er så tregt å regulere, men.......
Hei !
Jeg økte økte dosen min med 25 µ Levaxin tre dager i uken for tre måneder siden. I dag er min første fine dag. Den er såååå fin at det var verdt de laaaange ukene, med det som det førte med seg. Legen min ba meg nå å øke 25 µ en dag til i uken, noe jeg syntes var veldig lite. Det er nok slik at noen av oss trenger lang tid for at medisinene skal nå ut til hver eneste lille krok i kroppen.
Jeg vil heller øke lite av gangen over lang tid, enn å gå på en smell med for fort opptrapping og de overdoseproblemer det fører med seg.
Det er slik jeg føler det nå, men jeg har også brukt ordene; " Hvor lenge var Adam i Paradis" flere ganger. Vi er faktisk forskjellig skrudd sammen....
og det gjør livet spennende.
Lykke til videre
For Adams skyld får jeg bare håpe at du her rett Tussa :)
Takker for oppmuntrende svar, selv om det ikke er kult at det kan ta så lang tid... 5 uker var lenge for meg.
Skal øke dosen igjen og være tålmodig!
Når det gjelder papaya, så har jeg tro på det også, men skal kutte det ut en stund for å vite hva som gjør hva med kroppen min.
Du vet at det finnes sterkere saker ?
Papain altså ?
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... ri_pap.htm
Bare ikke driv på med for mange ting av gangen, for da blir det vanskelig å vite hva som er hva av virkninger ;)
Bra forklaring n'Finn :D
Om Adams viderverdigheter ?
:lol:
:shock: Finn da....noe så vågalt som å gå inn på Adams videverdigheter.
Vi jenter kan jo lære litt av Adam....på folkemunne sies det jo at han ikke kan gjøre flere ting på en gang... Så selv om Eva kan ha flere baller i luften på en gang...så bør hun ikke starte med å sjonglere med en gang hun føler seg litt bedre. Veien ut av Paradis kan være kort.
Eller hva sier du, Finn Adam ?
Skal nok vær enig i mye av det Tussa.
Livet er ikke som en kommode (med skuff på skuff)
Heller som en berg og dal bane - det er nå min opplevelse.
Men - jeg må innrømme at jeg en stund lurte ganske lenge på den kommodevarianten.......
Så er jeg ikke god på å gjøre mange ting på en gang - og heller ikke til å finne ting i skapet.........
Når det gjelder å finne rette dosen, så bør man etter som jeg ser det, øke sakte men sikkert, og ikke stoppe med dette før hjertet sier fra at det er for mye.
Andre muligheter finnes - men jeg tror ikke på "never change a winning team". Det har ikke fungert hos meg da, mener jeg.
Altså, man øker og får det bra. så går det en tid, så blir man verre.
Klart man skal øke igjen da........
Hva slags dose ender man opp med da, da?Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Når det gjelder kommode livet, så har nok skuffen kilt seg fast hos meg om dagen, kommer ikke ut...!
ikke godt å si mohaienne.
Og det betyr jo ikke noe bare man får det bra.
Det jeg mener er jo bare at de som ikke har det bra på den dosen de har må få prøve seg fram for å se om det finnes en bedre.
Det virker som mange tror det ikke er lov - det er det !
Helsa di er ditt ansvar.
Derfor trekker det meg utrulig opp når folk ikke får prøve å forbedre den.
Feks ved at de nektes å prøve en annen thyroxinkilde enn Levaxin.
Så jeg skriver bare om den måten jeg fant en bedre dose på.......
Så vet dere jo alle at vi er forskjellige.
Skjønner hva du mener n`Finn, helsa er viktigt, og jeg gjør alt jeg kan for å bli bedre.
Har slitt nå i snart 6 år med fomling i alle retninger for å bli bedre, så skal vel forsøke litt doseøkning også!
kan være du øker for mye. jeg er kjempesensibel og må øke saaaaakte... prøv å øk fra 50 til 62.5 i 6 uker og deretter øker du til 75. men ikke øk før det er gått 6 uker, kroppen trenger såpass med for å stabilisere seg.
Har sett flere steder på nettet som anbefaler økning med 12,5µG/dag.
Minste Levaxintablett er 25, og den er liten, nesten rund og hard, men prøv å dele likevel. Annehverdag kan også prøves.
Det er ofte binyrene som ikke følger helt godt med doseøkninger når dosen er lav.
Toppbegrensningen er det ofte hjertet som står for, men hjertebank kan også skje på for lav dose og da må en også øke forsiktig og sjelden.
Det med binyrene lurer jeg egentlig veldig på, hva er egentlig deres funksjon?
Og om de ikke har det så bra, blir det bedre eller værre etter å ha gått på Levaxin en stund?
Begynner allerede å merke doseøkningen, får ikke sove, er litt hyper samtidig som jeg er supersliten.
Kanksje smart å øke med en halv tablett ja.
Binyrene lager mange hormoner og er svært kompliserte å forstå, så litt kort fra meg da.
Det er liksom tre hovedfabrikker der som styrer hver sine "ting".
Aldosteron som styrer Saltbalansen.
Adrenalin/noradrenalin som styrer hjertefrekvens og hvor store slurker hjertet tar.
Kortisol som har med blodsukkerbalanse, stressmestring, infeksjoner og mye mer.
Flere funksjoner kan se ut som er de stikk motsatte.
Det er et visst samarbeid mellom alle de endokrine kjertler som man ikke helt vet hvordan skjer, men er muligens koordinert av hypofysen.
Når man har gått med lavt stoffskifte og starter opp med piller så får binyrebarken sterkere signaler om at den må henge med og det er ikke sikkert den klarer så raskt. Det må være en viss balanse i systemet. Økt stoffskifte krever mere blod osv.
All oppstart må derfor skje sakte og pent og det er ikke så greitt å være så tolmodig bestandig......
Hva er det som gjør at kroppen ikke vil trene?
Er det celler i kroppen som er ødelagt eller er det oksygenopptaket som er problemet?
Føler meg nesten syk, tung i kroppen og andpusten.
Jeg går nå på behandlingsopplegg for nakkeskaden min og skal etter planen ha 6 treningsøkter i uka nå i to uker...
Er det farlig å trene for mye?
Du blir utslitt av det og kan bli sykere. Man skal ikke overdrive trening sier de. Hvis en går ned i kjelleren av slitenhet vil det ta mange måneder å komme opp dit en var før en slet seg ut. :)
Motivasjonsfaktoren.
Den er viktig, og den er et resultat av hjernenes tolking av de signaler som forefinnes.
Signaler fra det psykiske og det somatiske.
Idrettsutøvere må ofte trne mye på å overse disse signaler når mye mengde og harde kvalitetsøkter kreves.
Men oss ?
Som ikke driver med dette for å bli topputøvere (den tia er forbi)
Vi får signaler fra en kropp som ikke er restituert, og dette, sammen med andre signaler som oppstår fordi andre saker heller ikke er som de burde, er samme med på å demotivere oss.
Restitusjonen er viktig. Er man skikkelig restituert kommer motivasjonen av seg selv. Man øver et press på seg selv - man ønsker å trene.
Og restitusjonsatbeidet er helt avhengig av stoffskiftetilstanden og hvor fort denne jobber.
Idrettsutøvere som trener mye, trener også kroppen til et høyere retsitusjonsarbeid. Altså, jo mer du trener, jo høyere er den katabole effekt - og jo høyere blir den anabole for å klare å bygge det opp igjen.
Men dette skjer altså ikke hos oss.
Vel - det er forskjellig. Noen kan trene som før. Dette systemet er ikke berørt i vesentlig grad - men hos disse kan andre funksjoner være stoffskiftepåvirket.
Det hjelper å ta nok thyroxin - fra den kilden som passer deg best.
Mener du at stoffskifte ofte ikke påvirker yteevnen ved trening n`Finn?
For et år siden gikk jeg lange turer og trente hardt, nå orker jeg ikke kondisjonstrening i det hele tatt.
Ofte er det å gå en liten tur helt forferdelig tungt.
Jeg tenker jo også mye på om det ikke er stoffskifte som er mitt problem(Jeg er på prøvebehandling uten at det slår ut på prøvene).
Det eneste jeg merker etter 4,5 måned er at føttene er varme, sover bittelitt mindre og har noen flere gode dager.
Vil levaxin gjøre at alle mennesker blir varmere og sover mindre? Uavhengig om man trenger det eller ikke?
Det tar tid å merke forandringer på Levaxin og andre thyroxiner. Det vil ta kroppen lang tid å bygge opp det som har blitt bygget ned.
Noen på forumet kan trene hardt og mye, mens andre er nesten segeliggende. Det varierer fra person til person. For meg er for mye fysisk aktivitet negativt, for jeg brenner fort ut og det tar måneder å bygge meg opp til det nivået jeg hadde før krasjet.
Stoffskiftet påvirker yteevnen under trening - helt sikkert.
Både for høyt og for lavt stoffskifte vil sette ned yteevnen.
Før jeg fikk diagnose merka jeg stor ustabilitet. Jeg var med i en sykkelgruppe og måtte noen ganger bare ligge bak - orket ikke dra. Noen dager gikk det bra. Så ble jeg skikkelig støl sønn helt uten grunn, og etterhvert så orke jeg ikke lange turer. Så måtte jeg kutte ned på treninga for jeg kom i husbyggerfasen. Etter det kolapsa jeg helt. Enda gikk det mange år før man fant ut at man skulle behandle. Jeg har sett journalen fra den tia, og TSH lå rundt 5 .......
Hvis de bestemmer seg for behandlingslinjen tror at du ma ta alt i riktig rekkefølge - først må du finne ut om thyroxinkilden du bruker tåler så høy dose som er nødvendig for at du skal få igjen ditt gamle jeg - så du kan trene noen harde økter innimellom.
Og innimellom vil du bli treningsmotivert - da er det såklart bare å trene.
En faktor vi også må være obs på er overtreningseffekten, som vi oppnår lettere.
Vi kommer heller aldri inn i et strukturert program - vi klarer ikke følge det fordi vi må ta en ekstra dag pause sånn helt uten en forklarlig grunn.
Men vi kan følge hovedprinsippet å ta mange rolige økter og en og annen hard innimellom greier vi.
Til siste avsnittet, så "alle mennesker" ? Vel, vi er forskjellige da. Noen blir varme, andre ikke.......
"Varme på føttene" som du sier er en subjektiv opplevelse. Våre følelser lurer oss til å tro at vi fryser, men vi kan faktisk ha feber.
Vil du vite noe sikkert om kroppstemp som er relatert til stoffskiftet bør du måle om morgenen før du står opp.
Skjønner jo at jeg bare må ta det litt med ro og lytte til kroppen.
Er det noen som går på prøvebehandling leger enn et halvt år?
Hvis man er usikker på fremgangen er det jo litt vanskelig å vite om en skal fortsette eller gi seg med levaxin.
Om jeg ikke husker feil er det ikke uvanlig å ta bort medisinene for å se om en blir dårligere. Om det er etter 6 mnd kan jeg ikke svare på desverre, men det var etter 6 mnd på Levaxin de seponerte 50% av medisinen min for å se hva som skjedde da. (Det gikk svært dårlig ;) )
Hvorfor ville de ta bort medisinene din Ane Ma?
Var det fordi du ikke hadde stor nok bedring, eller bare for at det er sånn det "skal være"?
Endokrinologen som ikke ville ta meg inn til time hadde sagt til legen at jeg nok bare hadde en forbigående ting med stoffskiftet ;-)
Er det noen som kan hjelpe meg å tolke disse prøvene?
Fant plutselig ut at det ble tatt prøver av meg i 2002 og det ser vel egentlig ut som om jeg hadde værre prøver da enn nå, selv om jeg bare føler meg dårligere og dårligere...
2002
Fri t4 (15)
TSH 3,01 (0,2-4,5)
T3 2,1 (1,2-2,6)
Ferritin 171 (13-300)
2007 (før oppstart på levaxin)
Fri T4 16 (8-20)
TSH 1,48 (0,2-4,5)
Fritt T 3 5,7 (4-6)
B 12 527 (150-650)
Kortisol 436
Ferritin 46 (13-150)
Kolestrol 3 (1,5-4)
Et annet spørsmål er hvor lenge kan man ha hjertebank etter å ha gått ned på en dose?
Var nok overdosert en god stund.
Jeg begynte prøvebehandling med levaxin i mai.
Grunnlaget for dette var mine symptomer: sover utrolig mye, dårlig konsentrasjon, ømfintlig for lys og lyder og null energi i kroppen.
Legen min så på blodprøver at jeg har utslag på revmatisme og forhøyet prolaktin nivå.
Altså jeg slo ikke ut på antistoffer eller tsh.
Jeg begynte med 25mg om dagen, etter to uker økte jeg til 50.
Fikk litt hjertebank ved oppstart, men dette roet seg. Følte etter to måneder at jeg sov noe mindre og hadde litt mer overskud. Så ville legen i august at jeg skulle øke til 75mg.
Og herfra og utover har det bare vært hjertebank.
På 75 mg var kroppen helt på tur, orket knapt å gå en liten tur og hadde veldig høy puls. Jeg sov mindre, men dette tror jeg skyldtes stresset i kroppen.
Gikk i oktober på en skikkelig smell med en depresjon og angstanfall som var helt grusomt.
I fra slutten av september har jeg gått ned på dose. Først til 50, så til 25 mg om dagen. Men fortsatt har jeg hjertebank, stress i kroppen og mye angstfølelse i kroppen.
Ifølge legen er jeg ikke overdosert og han synes ikke jeg har hjertebank (men jeg hører det jo...)
Hva skal jeg nå gjøre?
Kutte ut levaxin og anta at det må være noe annet som plager kroppen min, eller kan denne hjertebanken ha noe med binyrene å gjøre?
Legen har målt kortisolnivået og det var visstnok greit.
Legen mener fortsatt at det er sannsynlig at stoffskiftet mitt er det som gir meg så mye plager og vil at jeg skal fortsette.
Jeg er så dårlig nå at jeg ikke orker å jobbe i det hele tatt.
Jeg får b12 sprøyter, tar b vitaminer, c vitaminer og multivitamin.
Ferritinen min er på 50, bør denne økes? Gjør man det med jern?
Takker for alle gode tips dere kan komme med?
Ikke så godt dette da mohaienne.
Det kan jo se ut som at du har problemer som stoffskiftet ikke direkte er årsaken til, men du bør nok holde alle muligheter åpne en stund til.
For å si noe vettugt må flere blodprøver tolkes. Har du tatt noen av disse ?
fT4
fT3
TSH
anti-TPO
kolesterol
karotener
TBG
SHBG
Ferritinen din er høy nok til at den ikke skulle være årsaken alene, men de som er på Levaxin ønsker seg denne over 70.
Hjertefrekvensen styres jo fra det adrenale og Adrenalin påvirker jo hjertefrekvensen og bør kanskje undersøkes ?
Disse prøveme ble tatt av meg 29 oktober. Hadde da gått ned fra 75 til 50 mg i slutten av september.
Ved disse prøvene hadde jeg sterk hjertebank, hvilepuls på rundt 70 og indre uro.
fT4 20 (8-20)
fT3 5,7 (4,0-6,8)
TSH 0,03 (0,2-4,5)
anti-TPO negativ
prolaqctin 464 (102-496)
Har du noen tester av andre hypofysehormoner da ?
ACTH ?
Noen brune fleker på huden ?
Ikke på det arket jeg har her. Men har tatt mr av hodet og vet han har sagt at jeg ikke har problemer med hypofysen, så regner med at det er ok.
hei, i desember i fjor fikk jeg høyt stoffskifte,
hadde masse hjertebank og høy puls.
begynnte med medisiner og fikk da lavt stoffskifte, hadde da fortsatt hjertebank og høy puls, det varte ganske lenge mens jeg hadde lavt stoffskifte og, før det plutselig gav seg, på meg virket det som om det hang i lenge.
kan jo være det gjelder deg og
får det innimellom nå og, men det henger som regel sammen med medisin økning, eller hvis jeg er syk ol....
Har også erfaring som rikke - det tar lang tid å komme ned hvis dosen har vært for høy.
Men hvis det skulle være årsaken hos deg så kan du jo ikke bruke thyroxin i det heletatt, du ha jo ikke hatt noen stor dose ?
Jeg har også tenkt på det med at dosen ikke har vært så stor....
Kanskje er jeg er helt på villspor med denne behandlingen.
Hvor lang tid kan kroppen trenge på å komme ned etter en overdosering?
Det er jo avhengig av personlige forhold, hvor mye dosen har vært for høy og hvor lenge det har vart.
Det er vel bare en måte å finne det ut på ?
Ã… prøve uten.
Men skal du det må du trappe ned over flere uker.
Du bestemmer jo dette, men kan jo være greitt å høre hva legen mener ? Denne bør iallfall få vite hva du driver med.
en annen ting jeg kom til å tenke på er at du bør sette deg ned rolig slappe helt av noen minutter, for så å telle pulsslagene,
hvor mange har du i minuttet?
jeg har vært oppe i 140, da har jeg ikke vært i form.
men noen ganger føler jeg at pulsen er høy, uten at den faktisk er det.
jeg har blitt lurt noen ganger
derfor teller jeg for å være sikker.
Det var litt av en hvilepuls da - - - jeg trur jeg hadde eksplodert.
Min har vært oppe i over 65, men da var det like før jeg tok av.
Puls er veldig forskjellig og må vurderes opp mot mange personlige egenskaper.
ja du har rett i det Finn at det var mye, men sånn gikk jeg rundt ganske lenge fatisk.
skjønte ikke helt selv hva som skjedde, det var med den hvilepulsen jeg ble lagt inn på akuttmotaket,og det var da stoffskiftet ble oppdaget.
jeg begynnte med betablokkere..
men jeg har hatt noen tilbakefall med høy puls i den senere tid, og da har den vært oppe i 120 noenganger.Gjennomsnitts hvilepuls for menn er 60-80 hjerteslag per minutt, mens den for kvinner ligger mellom 70-90 slag.