Fordi han ikke er en fornuftig lege???"Hups-tråkker-muligens-i-en-salat-helt-opp-til-magan..." 8)Sitat:
Opprinnelig skrevet av pling
Printable View
Fordi han ikke er en fornuftig lege???"Hups-tråkker-muligens-i-en-salat-helt-opp-til-magan..." 8)Sitat:
Huff, jeg vet ikke lenger, heisann.
Jeg leser om sjøgren syndrom. Det fins mange like symptomer, men jeg kan ikke finne noe om nedsatt kroppstemperatur, dårlig hukommelse, manglende ansikts mimikk/stivt ansikt o.l. Og disse symptomene hadde jeg jo lenge før jeg fikk tørre øyner etc...
Jeg tenkte først å bare konsentrer meg om dette sjøgren syndromet og ikke tenke mer på stoffskiftet, men disse to sykdommene blir jo stadig nevnt samtidig.
Tror jeg har to alternativ hvis jeg skal finne ut noe mer om stoffskiftet mitt. Det er å enten kontakte Oftebro el. bestille medisin på nettet.
Er det noen andre her som har både Sjøgren og stoffskifteproblem?
Jeg skvetter hver gang jeg ser noen skrive om kroppstemperatur. Det var jo etter tips fra forumet at jeg begynte å måle den, og fikk en indikator på at jeg måtte doseøke. Etter hvert så økte tempen i takt med dosen, så det er vel hevet over en hver tvil at lav temperatur er et viktig tegn på hvordan det står til med stoffskiftet vel? Dette har n`Finn skrevet mye om! Vekta gikk også gradvis ned. (Den har økt igjen nå da, men det er et annet kapittel. Håper Armour`n skal redde stumpene her. :roll: )
Men altså pling - har du lav morgentemperatur hver dag? Mindre enn 36,6. Eller var det 36,8? Husker ikke helt, men noe der. Da jeg begynte å måle - etter lang tid på lav dose med Levaxin var tempen bare 35, ett-eller-annet. ALTFOR lav! Sjekk den over noen dager du.
Blitt kjepphesten min dette. Måler hver dag! Tør ikke noe annet!
Fortell oss hvordan det går med deg.
Tusen takk for konkret forslag, Yvette. Jeg skal begynne å måle meg. Må bare vente til denne influensa lignende tilstanden har sluppet taket. :? Godt tips! :)
Men hvordan kan man egentlig stole på disse pipende termometrene? Jeg målte meg 5 ganger i løpet av ca 10 min. Og termometeret viste alt fra 36,1 til 37!
Gjør ikke mitt. Hvilket merke har du? Mitt heter "microlife". Virker stabilt.Sitat:
Mitt heter memory. Tror at jeg muligens trenger et nytt...
Men temperaturen er vel ulik avhengig av hvor på kroppen man måler også?
Mål i baken du. Gir nok det riktigste resultatet. Og rett etter at du har våknet. Heter basaltemperatur.
Ok, det skal jeg gjøre Yvette.
Forrøvrig er jeg ikke i tvil lenger om at legen tar feil. Har lest, pratet med andre i tilsvarende situasjon og sammenlignet stoffskiftesymptomer med sjøgren symptomer. Jeg er sikker på at jeg har hatt problem med stoffskiftet. Refleksologen min er også 150% sikker på at jeg har hatt stoffskifteproblem.
Jeg har ikke så voldsomme symptom nå som jeg hadde for noen måneder siden. Legene vil ikke gi meg medisin, så jeg har prøvd alt annet (lagt om kostholdet heilt, tatt vitamintilskudd, alternativ behandling, trent) og blitt ganske bra. Jeg kan derfor anbefale andre i samme situasjon til å gjøre det samme. Og til dere som ikke har god nok virkning av medisiner, det finnes andre måter å lindre symptomer på!
ville bare komme med en liten kommentar til temp.måling. I mitt tilfelle virker det ikke som den svinger etter om stoffskiftet er høyt eller lavt. Vet ikke hvor mange temp målere jeg har kastet etter at den kun viste 35,5 :D Og det har den vist selv om FT4 har vært opp i 79 og jeg satt i T- skjorte ute i minus 20.
Jeg tror jeg har spurt om det før, men ble ikke så veldig mye klokere da, så jeg prøver igjen: Kan støy i hodet ha noe med stoffskifte å gjøre?
Jeg har konstant støy i hodet, og da mener jeg ikke øresus eller noe slikt. Det er mer en slags dur, som om det er en fabrikk der inni....Huff, høres jo litt sprøtt ut. Men det er ganske plagsomt. Lurer på om det finnes noen måte "slå av" denne lyden på.
Det eneste jeg kommer på er meditasjon, kanskje støttet av musikk. Såkalte jordingsteknikker innenfor meditasjon kan være effektive etter kort tids øvelse, men du må gjøre det hver dag. Tar bare fra 5-15 min om dagen, og man blir aldeles deilig bløt i kroppen når man får teken på det.
Gjør et søk på jording meditasjon, så tenker jeg du finner noe. Evt. meditation grounding om du leser engelsk. OBS på mange rare folk i den forbindelse, og utrolige påstander det bare er å le av, du får sortere selv.
Og det finnes cd-er med såkalt hvit støy, som brukes mye hos tinnitus-pasienter (ja, jeg oppfattet at det ikke er det du har, men nytten kan kanskje være den samme).
Støtter meg til dette!!
Kan også tilføye at jeg skjønner presis hva du mener med fabrikkstøy, og får det samme sent på kvelden, eller i perioder med mye stress, arbeidspress o.s.v. Har rett og slett ikke samme kapasitet til å takle når alt kommer på en gang.
For meg er musikk veldig effektivt, men dette fordi jeg hele livet har hatt glede av musikk, det er min lille flukt fra hverdagen 8) ..Men jeg drar også på festivaler/konserter, og koser meg med musikkopplevelser sammen med andre. Litt utenfor tema kanskje, nu vel.
Jeg har ofte støy inne i hodet. For meg ligner støyen på trafikkstøy- og er så reell at jeg av og til må spørre mannem min om han hører det samme som jeg.
For meg kommer støyen når jeg er sliten- og er et varsel om at jeg må ta det litt med ro. Når jeg får hentet meg inn igjen forsvinner lyden.
Dette opplevde jeg aldri før jeg ble syk - så jeg har relatert det til sykdommen.
Jeg lurer på hvor vanlig det er å være borte fra jobb p.g.a stoffskifte problem, hvor vanlig er det å sykmelde seg, og er det vanlig å være uføre trygdet.
Dette har kanskje vært diskutert før, men jeg er bare litt nysgjerrig.
Selv jobber jeg i 100 prosent stilling, men føler at jeg gjør en utilfredstillende jobb for tida. En utrolig kjip følelse. Spesielt siden jeg er relativt nyutdannet og ønsker å gjøre ting så bra som mulig. Har bedt om å få jobbe bare 80 prosent fra januar av. Skal begynne på medisiner så tenker at ting kanskje kommer til å gå litt bedre da....
Jeg jobber 100 %. I perioder syns jeg det er vanskelig. Jeg har vært sykemeldt noen ganger. Det har vært deilig på den måten at jeg da var så syk at jeg holdt på å sovne på jobb og den ene gangen gjorde jeg det 4 ganger på en dag. :oops: ( var ingen som så det). Nå har ikke jeg en jobb som krever at jeg tenker så mye, men jeg bør helst være effektiv...
Syns det er vanskelig å sykemelde meg. Det hender også at jeg er syk på grunn av sykdommen. Det har blitt ganske mange egenmeldinger også og dette plager meg.
Da er det detta skjema for folk med kroniske sykdommer en kan fylle ut og sende tygdekontoret.
HUSKER FORTSATT IKKE HVA DET HETER, men da betaler trygdekontoret så jobben kan sette inn vikar da den ansatte er syk, uansett hvorfor den ansatte er syk.
Nå forklarer jeg dårligt,men leit litt rundt på forumet, så skal det være her ett sted.
Lykke til!!!!
Det gikk opp el lite lys for meg når jeg så at Norsk Thyreoideaforbund er tilknyttet FFO, funksjonshemmedes fellesforbund.
Er vi funskjonshemmet???
Når Leslie som bor på Hawaii og som er på thyroid.about.com forumet postet noe der om hypo og stoffskiftesykdommer og ADA (Ordninger for uføre og funksjnshemmede i USA, og beskyttelse mot å bli sagt opp og mer), gikk det et til lys opp for meg.
Hun har jobbet i mange år med funksjonshemmede.
Men hun slo opp loven eller reglene selv, og der stod endokrine sykdommer (herav thyreoidea) er dekket.
Hun har på grunn av dette fått to puser på ti minutter eksrta om dagen når hun jobber i gavebutikken (jobber i en hawaiisk gavebutikk som innkjøper , butikken selger ting urbefolkningen lager)
Jeg synes vi har for lite fokus på slikt her i Norge.
Altså, at vi har lov til å være kronisk syke og ikke behøver å bli erklært helt friske og arbeidsføre bare TSH er blitt bra.
nora
Fant det:Sitat:
Opprinnelig skrevet av heisann
http://www.nav.no/page?id=1073743648&fo ... 1073745991
Dette du mente heisann?
Har hørt at haken er at man må passe på å være sykmeldt nok hvert år, ellers stopper de ordningen på deg.
Husker ikke hvor det stod, men det er et sted. Noen som husker mer?
Og når man er under utdanning, og har behandlete stoffskifteproblemer, og man jo ikke er 100% men bare 75-80%, og leærerne bare ikke fatter det, de tror thyroxin er et slags speed man bare kan ta mer av, og skulle ønske de fikk tak i noe sånt selv, hva da? Det amerikanske ADA høres bedre ut, at man kan påkalle seg det fordi stoffskifteproblemer er inkludert som en slags funskjonhemming.
Dette skjemaet kan man da ikke bruke på en skole tor jeg.
Jeg har vært veldig fjern i det siste, og prøver å finne ut hvorfor. De siste tre ukene har jeg følt meg mer som et objekt enn som en person. Nå begynner det å blir virkelig ille, og hvis jeg bare kunne finne ut hvorfor var det kanskje mulig å gjøre noe med det.....
Det jeg lurer på er om det kan skyldes blodprøvene. Jeg tappet ca 10 reagensglass med blod sist jeg var til lege. Noen som vet om man blir svimmel av slikt? Det høres egentlig rart ut. Ihvertfall at det skal vare i tre uker. Noen som vet noe om dette?
Har ikke begynt på medisin ennå....Men skal snart. Gleder meg veldig....
Svimmelhet kan skyldes at dosen er feil som Leya påpeker, at du er blodfattig eller har lavt blodtrykk. Man kan også bli svimmel av å være trett og sliten.
Når man blir svimmel når det tappes blod skyldes det nok at der kan se temmelig mye ut, og derfor oppleves ubehagelig. Imidlertid er det ikke så mye som det ser ut som. Det er ikke så mye blod i hvert glass.
Huff, så lei av å være nesten syk no....Ikke syk nok til egentlig å være det, likevel bare så vidt i form til å være på jobb. Føler at jeg gjør jobben sånn halvveis for så å gå hjem å sove resten av dagen. Skal heldigvis prøve medisin snart. Men det jeg lurer på er om hva om jeg ikke har lavt stoffskifte er det farlig å prøve medisin da? Kan jeg risikere å utvikle høyt stoffskifte....?
Om du har lavt stoffskifte må vel vises på blodprøvene? Tar du medisin for lavt og du ikke har det kan du få for høyt ja..
Du går vel til lege?
Det viser ikke alltid på blodprøvene, for stoffskifteproblemet kan være på cellenivå. Viser ikke noe annet på blodprøvene min enn at T3 og T4 er forhøyet i referanseområdet. Det sammen med symptomene kan være en indikasjon på sekunder hypotereose.
Jeg går til Oftebro....omsider. Men han er jo ganske omstridt, og jeg er litt bekymret for dette med muligheten for å få høyt stoffskifte ja....
"utvikle for høyt stoffskifte"
for å "utvikle for høyt stoffskifte" må¨man få TRAS.antistoffer som stimulerer skjoldkjertelen til å sende ut mer stoffskiftehormon.
Det skjer ikke hvis man prøve levaxin og lignende.
Overmedisinert er ikke det samme som graves.....
Man kan bli overmedisinert, men da er det bare å redusere dosen eller kutte ut medisinen uten noen fare for immunsystemet og autoimmune sykdommer slik som graves.
Har ihvertfall ikke hørt eller lest om noe sånt.
Tvertimot har man en større sjanse for å få diverse andre autoimmune sykdommer ved undermedisinering eller å gå ubehandlet ved lavt stoffskifte, fordi TSH trigger antistoffer. TSh trigger for eksempel TRAS, som har konsekvenser of dem som har graves og går på neo-mercazole og er overmedisinert og får høy TSH, det trigger ofte en ny runde med graves. Bare som eksempel.
Mens forsøk med levaxin ikke trigger noen antistoffer.
nora
Tusen takk for svar, nora. Det var betryggende å høre :)
Ok, enig med nora. Jeg er ikke inni kjemien, men det høres logisk ut. Så lenge du tar regelmessige blodprøver og går til endo så må man jo tro det går bra.
:)
Er det noen som kan svare på hvor lang tid det tar før medisinene begynner å hjelpe?
Jeg har begynt på T3 og T4 for et par uker siden. Hadde ikke utslag på blodprøvene så dette er bare en prøvebehandling. Men jeg forstår ikke om jeg er overmedisinert eller om jeg fortsatt har symptomer på lavt stoffskifte. Det føles som jeg har begge deler, og det er spesielt vanskelig å puste. Umulig å sove om natten fordi jeg ikke får puste. Hva kan dette komme av? Noen med lignende erfaring?
Jeg har noen ganger problemer med søvnen når jeg er hyper. Har sett at andre her har beskrevet pustevansker i den forbindelse.
Tror det er induviduelt når medisinen begynner å virke, men etter 1 måned bør man merke noe mener da jeg.
Jeg brukte først Levaxin og etter 9 måneder virket de fortsatt ikke så jeg sluttet og gikk over på Armour. De virket ordentlig etter 3 uker.
Takk for svar!
Jeg har hatt veldig problem med å sove i det siste, så kanskje jeg er hyper da....Det vil si høyt stoffskifte?
Jeg tar 50 mikrogram Levaxin og 20 mikrogram Liothyronin. Prøveresultatene mine er heilt fine. Ingenting som antyder primær hypotereose, so derfor er denne medisineringen bare et forsøk for å se om jeg har hypotereose f.eks på cellenivå. Og da spiller jo ikke blodprøvene noen stor rolle så vidt jeg har forstått....
Jeg har søvn problemer selv om jeg er lav. Jo mer sliten jeg er jo dårligere er søvnen virker det som, så du trenger ikke være høy pga det Pling :)
Har du blitt startet rett på den dosen der er det ikke det minste rart du føler deg hyper.
Halver både T4 og T3 i to uker, så kan du øke T4 igjen. Øke T3 til 20 igjen ville jeg tatt meg veeeldig god tid med.
Jeg ville kanskje til og med ventet med T3 i det hele tatt. Kan godt være du trenger den, men det er litt tidlig å si.
Til og med "veteranene" som har gått på T4 i årevis får hjertebank av å plutselig legge til 20mcg med T3. Og her får du begge deler på en gang?
Vokt legen din med argusøyne - det der er en altfor voldsom start. At du i det hele tatt har fått T3 er både bra og ille - bra fordi mange leger mener det er bare tull eller ikke engang vet at det går an, ille fordi doseringen er helt på trynet.
Tusen takk for svar! :D
Jeg har allerede begynt med å halvere dosen. Føles bedre!
Jeg visste ikke at dette var for mye. Stolte på legen (Oftebro), og gjør det fortsatt i det meste. Men har har han altså overdrevet litt...
Jaja, jeg har fortsatt mye å lære.....
Håper dere har en fin dag!
20mikrogram t3 er også mye, det er tilsvarende cirka 72 mikrogram t4.
Jeg og andre har alltid startet eller økt med en kvart tablett. Jeg tar to kvarte tabletter om dagen.
En kvart er fremdeles noe tilsvarende 18 mikrogram t4 og ikke ubetydelig.
Du spurte egentlig om hvor lang tid det tar før medisinene begynner å virke. Hos meg tok det ca 2 - 3 måneder før solid bedring viste seg. I starten virket bat bare som om jeg gikk på høyt turtall uten særlig effekt. Men med litt tid så kom en del endring :)
Hei, jeg er ganske ny her og startet med levaxin for snart to uker siden.
25 mcg 1 gang om dagen som start i 3 uker før nye prøver. Jeg merker stor bedring allerede, men det er mest fordi jeg ikke var helt nede i kjelleren som det virker som de fleste her inne har vært. Likevel tror jeg at jeg må øke dosen neste gang for det er helt tydelig at det trengs mer.
Det som er det beste er at hukommelsen allerede har begynt å virke igjen.
Så utrolig bra!!! :D
Godt å høre noen som får skikkelig virkning. Selv har jeg bare lest om dem som får så rask forbedring. Kult å ha ei slik ei på nettet også!
Hei
Jeg har gått på Levaxin siden september 06. Startet vedig pent med 25 mikrog.(?) annenhver dag. Har siden økt jevnt og trutt men er enda ikke på optimal dose.
Det jeg merket var at ved hver doseøkning fikk jeg liksom et "kick". Formen ble merkbart bedre før den etter en stund ble litt dårligere igjen.
Bruker i dag 75 mg lev, og føler at formen er bedre enn på lenge. Regner med å måtte øke om et par uker igjen. Ting tar tid, men det blir vel bra til slutt :lol:
Lykke til :D
Generelt har jeg blitt mye bedre etter at jeg begynte med medisin og la om livsstilen min litt. Men jeg har et stort problem og det er at jeg er veldig distre. Mister og glemmer alt mulig. Jeg holder nøklene i hånden og plutselig er de helt bort. Blir så utrolig sliten av dette. Har aldri hatt det slik før. Ihvertfall ikke så gale. Er det noen som vet om dette kan ha sammenheng med stoffskiftet?
He, he :) jeg tipper du får mange bekreftelser på at flere har vært der eller er der
Selv går jeg ofte inn i et rom med veldig klar hensikt, men blir likevel stående og lure på hva jeg i all verden skulle der :oops:
Jeg lukker også opp skaper og skuffer og lurer på det samme da :oops:
Jeg føler vel at jeg nådde toppen av forvirring tidligere i dag da jeg skulle sette datoer på temperaturmålingen min. Jeg skrev 31., 32. og 33.april. :? Slå den
:) fra Lie