Jeg tygger også tabletterne - og tager et glas vand til, sådan som Erfas læge Henri Knafo anbefaler det. Men føler altså, at medicinen virker bedre, når jeg har taget den under tungen.
hjertflag1
Printable View
Jeps :wink:
prøvesvar september 2010
t4 11,2
t3 5,2
tsh 2,0
fikk levaxin og var oppi ca 125mg tror jeg det var, men har hele veien slitt med bivirkninger og ting ble verre selv om jeg gikk ned på dose og formen ble bare verre så jeg kuttet ut for en mnd siden. da steg også formen betraktelig, men så fikk jeg nye prøvesvar np
februar 2011
t4 14,2
t3 5,2
tsh 0,013
og så forteller jeg legen hva jeg har følt og han sier at når man blir verre av medisin skal man slutte og prøvesvarene sier nå at ting er ok??
er ingen ekspert men det er jo ikke så store avvik fra første prøvene??
Hvor lenge hadde du gått uten levaxin da de siste prøvene ble tatt? En måned?
I så fall ville jeg ha gått tilbake og tatt en ny prøve om en måned. Dersom t4 og t3 da har noenlunde like verdier (og ta med referanseområdene) så tror jeg at du klarer deg like godt uten levaxin. (Med like godt mener jeg at dersom du fortsatt ikke føler deg tipp topp så er det sannsynlig at problemet ligger et annet sted enn i selve stoffskiftet. )
tja ca 3uker tror jeg...
Enig med smgj.
På den andre prøven er TSH er veldig lav. Det skyldes mest sannsynlig at du har gått på Levaxin, og at kjertelen er "skrudd ned" fordi det var ganske mye T4 i blodet fra medisinen. TSH synker jo mer hormoner det er i blodet. Når TSH synker virker det på kjertelen omtrent som når du letter foten fra gasspedalen på bilen (kjertelen).
Hos noen kan T3 bli ganske lav når TSH stiger. Kjertelen produserer mindre både ag T3 og T4, uten at det kommer T3 fra Levaxinen, og det kan forklare bivirkningene du har følt. Det er først og fremst T3 du merker selv.
Hvis du endrer dose eller kutter ut medisinen blir T4 stabil etter rundt tre uker. Det prøvene viser nå er (forhåpentligvis) at kjertelen klarer å produsere ganske mye hormon uten å bli særlig stimulert av TSH. For å si det slik, at bilen kjører ganske fort uten at du trenger å presse gasspedalen ned i gulvet.
TSH skal være på vei opp nå, og blir stabil etter seks uker omtrent (tre uker etter prøven), eller kanskje åtte. Når TSH går opp vil kjertelen blir stimulert til å produsere mer, og da kan du krysse fingrene for at T3 og T4 følger med opp - og at formen din dermed fortsetter å stige.
Da kan det også være at du har hatt forbigående problemer med kjertelen, og at det retter seg nå. Jeg krysser fingrene for det, jeg. xx9
Det hadde vært interessant å vite hva du mener med "bivirkninger". I følge "de vise" finnes det ikke bivirkninger på levaxin. Hvis du mener høydose symptomer (symptomer på høyt stoffskifte), så er jo det interessant blodprøvene dine tatt i betraktning. Nå står det jo på pakningsvedlegget til levaxin at man ikke skal påbegynne levaxinbehandling uten at binyrebarkproblemer er utelukket. Hvis man begynner på levaxin og har binyreproblemer kan man altså bli sykere. Anbefaler deg en lege som tenker med helhetsmedisinsk.
Det er avgjort noe å tenke på om ikke formen tar seg opp. Tiden vil vise, vi får vel håpe det beste.
da har jeg hatt noen mnd pause fra levaxin for jeg fikk så mye klem/smerter i brystet. var da oppe på mg. har nå fytt ny fastlege(den første som stilte diagnose var ikke fastlege så jeg ville få en vurdering til for han mente at med bivirkninger så trengte jeg ikke medisin...)
fastlegen mente også at det var lavt. jeg har kun t4 resultatet som var ,10,6 så vet man ikke kan lese alt av det men han heve meg rett på 50mg. etter en uke har jeg det mye bedre, men nå har jeg begynt å kjenne et vagt klem for brystet og i dag har det vært der hele tiden. vil det gå over? eller blir det som sist....bare å slutte. han sier noen kan ligge så lavt og det er sånn det skal være for dem , men i utgsp ville han tror jeg har nytte av medisin. skal gå på 50 til august så kroppen har jo god tid, men blir redd og sliten når det presset kommer. for jeg har det allerede mye bedre, men...puh ja sikkert noen her som forstå dette:)
Kære Wonki hjertflag1 Det kan også være forstyrrelse i elektrolytter, der ikke kan følge med den forbedrede kredsløbs-/hjertefunktionen pga. langvarig "underaktivitet" som følge af hypothyreose. Prøv at skaffe dig DEPOT-tabletterne "Kaleorid" 750 mg fra apoteket (i håndkøb) og se om en eller to om dagen ikke hjælper. Det har faktisk hjulpet mange i lignende forhold som dit.
Derudover prøv at skaffe et "elektrolyt-pulver" til opblanding i vand, som bruges af f.eks. løbere eller andre sportsfolk (noget sukker kan man nok ikke undgå). Burde kunne findes på apoteket også, men IKKE med syntetiske sødemidler. Pulveret bruges også i Afrika til børn med diarrè, for slet og ret at redde deres liv fra at rinde ud pga. af elektrolytmangel. Det er kun almindelige, biologiske salte, men uden dem går både hjertet og hele kredsløbet i selvsving.
Når man har hypothyreose længe nok, tilpasser resten af kroppen sig (inkl. elektrolyt-niveauet) til den ringere hjertefunktion og dette kan give mærkbare "fornemmelser" når hjertet begynder at jobbe mere normalt, uden at resten af "systemet" har (endnu) tilpasset sig. Lykke til. smilja1
tusen takk kan jo ikke skade å prøve. aner ikke hva det er he he, men kan jeg gjøre noen "skade" visst jeg ikke trenger det stoffet
Hadde et bittelite barn, som nå er stor, som var kjempesyk av diarre en gang. Da fikk vi beskjed om å løpe på apotek og kjøpe elektrolyttpulver. Så det finnes, spør betjeningen og hør om de har uten kunstig søtningsmiddel. Hvis det hjelper, kan det jo hende at du får det rimeligere på nettet? Blir spennende å høre om det hjelper deg!
hei
jeg har i et års tid er det vel nå prøvd til og fra på levaxin. begge gangene har det samme gjentatt seg; jeg får brystsmerter i starten.det gir seg og så går det ca 3mnd så kommer de sterkt tilbake. første gang var det nok i forbindelse med økning, men denne gangen har jeg gått 3-4mnd på 50m bare og så kom brystsmertene sterkt tilbake. jeg valgte igjen å slutte, men smertene ville ikke gi seg selv etter en uke så i går ble jeg sendt til full sjekk på sykehuset fordi de trodde det veldige presset skyldes angina/noen annen med hjertet fordi presset gav seg med nitroglycerin(eller hva det nå heter).
men de fant ingenting galt så skal visst videre til en sjekk fordi jeg mener det er bivirkninger. har også hatt en liknende reaksjon med en reseptfri hostemedisin.... i dag er det mye bedre men sliter litt med å puste uanstrengt fordi jeg nok har pustet litt rart i en ukes tid.
er det noen som har opplevd noen liknende?? jeg vil ikke tilbake på levaxin for dette er jo rett og slett vondt og skummelt
Ja,det har jeg opplevd,jeg begynte med Levaxin,og ble dårlig så fikk ny type medisin,Euthyrox.Jeg ble send på legevakta,måtte der ta EKG og ble sendnt på videre utredninger,og måtte slutte med Euthyrox.Utrolig ubehagelig.Og det tok flere uker etter jeg sluttet med Euthyrox før det ga seg .Nåvink11 har legen min søkt på NAV om andre medisiner,tipper Erfa,og da håper jeg det ikke gir samme utslag.
Det verkar som om flera av er får för lite medicin under mensen. Jag undrar om inte det är tvärtom för mig. Jag får högre temperatur (37,0 istället för 36,6) känner mig varm, får varmare fötter och högre puls. Jag funderar på om det kan påverka resultaten av T3 och T4-prover beroende på när i menscykeln proverna tas.
Nogle tager mindre, andre mere medicin under mensen. Jeg gør det sidste.
vink11
Tack hjerte1 Nielsigne!
en stund siden jeg har vært her da jeg for et års tid siden kuttet ut levaxin pga bivirkninger. legen mener jeg stadig ligger litt i grenseland og enten ligger min kropp der eller så vil jeg ha nytte av medisin. fått resept på arm...nå husker jeg ikke helt hva det het:) men lar det ligge litt så jeg får tenkt meg litt om
prøvene i dag var
S-TSH 2.2
S-FRITT T4 10.7
S-FRITT T3 4.1
noen som kan si noe om dett så blir jeg glad. finner ikke prøvesvarene fra sist jeg holdt på, men skal lete litt for å sammenligne disse jeg har nå. takker mye for hjelp:)
da fant jeg prøvesvar for september 2010
TSH 2,4
F4 11,2
F3 4,3
FEBRUAR 2011
TSH 0,013
T4 14,2
T3 5,2
her har jeg gått på levaxin siden september 2010 og sluttet kort tid etter denne målingen i februar pga brystsmerter, veldig smerter. endte på sykehus og de konkluderte med at jeg ikke tålte eller ikke skulle ha he he
Har du fått resept på Armour thyroid?
Av det du skriver og din TSH-verdi forstår jeg at du ikke har forsøkt med thyroid :?
at du ikke har vært på apoteket med resepten (og søknaden til legemiddelverket)..?
Andre medlemmer her inne går jo bare og drømmer om resept på thyroid...
Hvis det er sånn at du har tilgang til thyroid - så er min anbefaling til deg: løp & kjøp happy1
ja jeg har fått resept på armour thyroid :)
men søknad til legemiddelverket hva går det ut på?
Hvis du bruker søkefunksjonen øverst i høyre hjørne så kan du få følgende treff på "legemiddelverket":
https://www.stofskifteforum.dk/Googl...-1206&sa.y=-57
Det er nesten ikke en eneste gang jeg er inne på Forumet uten at jeg bruker søkefunksjonen -
det kan spare tid for noen hver.
Du kan også lese på forsiden av forumet;
i venstre marg, litt over halveis nedover, er det tre linker som man kan klikke på.
psssst: men denne søknaden skulle legen din vite om; alle uregistrerte preparater må ha den i tillegg til resepten!